Και «πρωτογενή πλεονάσματα» 1,9 δισ. ευρώ στο πρώτο 8μηνο...
Η διάλυση της γκάμας των κρατικών κονδυλίων που αφορούν στην κάλυψη των λαϊκών αναγκών, ταυτόχρονα με την παραπέρα απογείωση της βαριάς φορολογίας στα λαϊκά στρώματα συνθέτουν την πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού. Στο 8μηνο (Γενάρης - Αύγουστος) του 2014, τα εμφανιζόμενα «πρωτογενή πλεονάσματα» ξεπέρασαν τα 1,9 δισ. ευρώ και διαμορφώθηκαν πολύ πάνω και από το στόχο (962 εκατ. ευρώ) που τίθεται στο «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής» 2015 - 2018. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι κρατικές επιχορηγήσεις προς τα ασφαλιστικά ταμεία καρατομήθηκαν κατά 1,4 δισ. ευρώ και διαμορφώνονται στα 7,3 δισ. ευρώ (από 8,7 δισ. στο 8μηνο του 2013) με ρυθμό πτώσης 16,1%.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών (8μηνο, Γενάρης - Αύγουστος):
-- Οι πρωτογενείς δαπάνες που αφορούν σε συντάξεις, μισθούς στο Δημόσιο, Υγεία, Πρόνοια, Παιδεία, επιχορηγήσεις προς ασφαλιστικά ταμεία, συμπιέστηκαν περαιτέρω στα 27 δισ. ευρώ (από 28,4 δισ. το 2013).
Σε ρυθμούς συρρίκνωσης συνεχίζουν και φέτος οι επιχορηγήσεις προς τα ασφαλιστικά ταμεία των εργαζομένων και συγκεκριμένα:
-- Το σύνολο των δαπανών (τακτικός προϋπολογισμός) υποχώρησε σε 32,46 δισ. ευρώ, από 34,85 δισ. ευρώ για το αντίστοιχο διάστημα του 2013, ενώ οι συνολικές δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού (μαζί με το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) εμφανίζονται στα 35,77 δισ. (από 37,39 δισ. πέρυσι). Τα ποσά που δαπανήθηκαν για τόκους εξυπηρέτησης του κρατικού χρέους διαμορφώθηκαν σε 4,8 δισ. ευρώ (από 5,4 δισ. πέρυσι).
-- Το σύνολο των φορολογικών εσόδων έφτασε στα 27,79 δισ. ευρώ (από 27,24 δισ. ευρώ).
Ειδικότερα:
Motion Team |
Στην πραγματικότητα βέβαια, με τη «μείωση» αυτή ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης διαμορφώνεται σε επίπεδα 11 φορές πάνω από τα επίπεδα του 2010, όταν κυμαινόταν στα 21 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Από τότε μεσολάβησε η αύξησή του στα 60 ευρώ / χιλιόλιτρο το χειμώνα 2011 - 2012, ενώ στη συνέχεια (χειμώνας 2012 - 2013), στο πλαίσιο της απόλυτης εξίσωσης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο πετρέλαιο κίνησης, ο φόρος εκτινάχτηκε στα 330 ευρώ/χιλιόλιτρο...
Επιπλέον, κριτήριο για τη μείωση του ΕΦΚ σε σχέση με τα επίπεδα που έφτασε το 2012, δεν ήταν το γεγονός ότι για δύο χειμώνες κυριολεκτικά πάγωσε τεράστιο τμήμα των εργατικών - λαϊκών νοικοκυριών, αλλά η συνολική «απώλεια εσόδων» (από ΕΦΚ και ΦΠΑ) του κράτους (και φυσικά των μονοπωλίων του κλάδου) λόγω της μειωμένης λαϊκής κατανάλωσης. Σύμφωνα με έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αυτή η «απώλεια εσόδων» για τα κρατικά ταμεία ανέρχεται σε 133,58 εκατ. ευρώ, ενώ όπως επισημαίνεται, η απώλεια θα εξαλειφθεί πλήρως εφόσον οι φετινές καταναλώσεις αυξηθούν σε ποσοστό 43,5%. Στην περίπτωση υπέρβασης αυτού του ποσοστού αύξησης θα προκύψει και αύξηση της μάζας των εσόδων από τον ΕΦΚ.
Σημειωτέον, αντίστοιχη μείωση θα ισχύσει και για τον ΕΦΚ στην κηροζίνη θέρμανσης, ενώ σύμφωνα με την τροπολογία ο μειωμένος ΕΦΚ θα ισχύει για τη χρονική περίοδο από 15 Οκτώβρη μέχρι 30 Απρίλη κάθε έτους.
Η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων με όρους ανάλογους με αυτούς που ισχύουν στα άλλα κράτη της Ευρωζώνης είναι ο κεντρικός άξονας της κοινής έκθεσης που δημοσιοποιήθηκε χτες από την Ομάδα Δράσης της ΕΕ για την Ελλάδα (Task Force), σε συνεργασία με τη ΓΣΕΒΕΕ, την ΕΣΕΕ, την Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων και τον ΣΕΤΕ, με θέμα την «Ανάπτυξη για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις στην Ελλάδα».
Στην πραγματικότητα, η έκθεση επιχειρεί να τσουβαλιάσει τα συμφέροντα των αυτοαπασχολουμένων και άλλων μικροεπαγγελματιών που χτυπιούνται από την αντιλαϊκή πολιτική και την καπιταλιστική κρίση, με τα συμφέροντα ισχυρών επιχειρηματικών μονάδων. Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την ορολογία της ΕΕ, ως «μικρομεσαίες» νοούνται επιχειρήσεις που απασχολούν μέχρι και 250 εργαζόμενους.
Μεταξύ άλλων, η έκθεση περιλαμβάνει προτάσεις, όπως η «επαναφορά του αφορολόγητου αποθεματικού», η μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε ό,τι αφορά το ενεργειακό κόστος των επιχειρήσεων που «επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητα», η άρση των «ρυθμιστικών εμποδίων» που προτείνει και ο ΟΟΣΑ, αλλά και η εξέταση του ενδεχομένου μείωσης του φορολογικού βάρους των μικρομεσαίων, συμπεριλαμβανομένων και των συντελεστών ΦΠΑ. Σχετικά με τις υποδομές μεταφορών, η έμφαση δίνεται στην ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, με «γνώμονα την αναπτυξιακή διάσταση».
Στο πλαίσιο παρουσίασης της έκθεσης, ο υπουργός Ανάπτυξης, Ν. Δένδιας, εστίασε στην «αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου», στην ανάγκη σύγχρονου πτωχευτικού κώδικα για τις επιχειρήσεις, αλλά και τη διαμόρφωση πτωχευτικού κώδικα για τα φυσικά πρόσωπα. Τα παραπάνω συνδυάζονται με τους κυβερνητικούς χειρισμούς γύρω από τα «κόκκινα» τραπεζικά δάνεια, καθώς και με το ζήτημα των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας.
Σημαντική αύξηση εμφανίζουν οι αφίξεις ξένων τουριστών στην Ελλάδα και οι αντίστοιχες ταξιδιωτικές εισπράξεις στο πρώτο 7μηνο του 2014, εξέλιξη στην οποία ποντάρουν η συγκυβέρνηση και σημαντικά τμήματα του εγχώριου κεφαλαίου, προκειμένου να επιτευχθούν ρυθμοί οικονομικής ανάκαμψης. Οι μεγάλοι ωφελημένοι από τη συγκεκριμένη διαδικασία είναι οι επιχειρηματικοί όμιλοι και ισχυρές επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου, οι οποίοι βάζουν στο χέρι τη συντριπτικά μεγάλη μάζα της επιχειρηματικής πίτας και των κερδών.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, για το πρώτο 7μηνο (Γενάρης - Ιούλης) του 2014:
-- Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις έφτασαν στα 6,68 δισ. ευρώ (από 5,87 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα για το 2013 και 5,1 δισ. ευρώ το 2012). Σε σχέση με πέρυσι, ο ρυθμός αύξησης διαμορφώνεται σε 13,7%, ενώ σωρευτικά στην τελευταία διετία σε 31%.
-- Ο αριθμός των ξένων τουριστών έφτασε τα 10,48 εκατομμύρια (από 8,68 εκατομμύρια στο αντίστοιχο διάστημα του 2013) με αύξηση 20,8% σε σχέση με πέρυσι. Η μέση δαπάνη ανά ταξίδι στην Ελλάδα διαμορφώνεται φέτος στα 616,8 ευρώ (από 653,4 ευρώ πέρυσι).
-- Το ισοζύγιο των «ταξιδιωτικών υπηρεσιών» καταγράφει πλεόνασμα ύψους 5,47 δισ. ευρώ (από 4,8 δισ. ευρώ πέρυσι).
Στον ΟΠΑΠ περνάει η αποκλειστική διοργάνωση και διεξαγωγή του «ιπποδρομιακού στοιχήματος» για 20 χρόνια. Το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ αποσφράγισε χτες τις 2 οικονομικές προσφορές, ανακηρύσσοντας «προτιμητέο πλειοδότη» τον ΟΠΑΠ, ο οποίος υπέβαλε την υψηλότερη προσφορά ύψους, 40,5 εκατ. ευρώ. Ο άλλος διεκδικητής ήταν η εταιρεία «Ιntralot». Σε προηγούμενη φάση και εν μέσω της επιχειρηματικής σύγκρουσης ΟΠΑΠ - Intralot, το ΤΑΙΠΕΔ είχε χαρακτηρίσει το διαγωνισμό «άγονο», προχωρώντας στην επαναπροκήρυξη που ολοκληρώθηκε χτες.