ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 19 Δεκέμβρη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΥΠΕΚΑ
Χωροταξικός σχεδιασμός «στα μέτρα» των επιχειρήσεων

«Ανασχετικός παράγοντας» για την προσέλκυση επενδύσεων, ανάμεσα σε άλλα, ήταν και ο μέχρι πρότινος χωροταξικός σχεδιασμός γιατί έθετε εμπόδια στην απρόσκοπτη επιχειρηματική δράση, είπε χτες ο υπουργός ΠΕΚΑ Γ. Μανιάτης σε εκδήλωση που διοργάνωσε ο ΣΕΒ κατά τη διάρκεια της οποίας παρουσίασε μελέτη με τίτλο «Εθνικό Σύστημα Χωρικού Σχεδιασμού από τη σκοπιά της επιχειρηματικότητας».

Ο Γ. Μανιάτης, κάνοντας απολογισμό των δράσεων του υπουργείου στον τομέα της χωροταξίας αναφέρθηκε στη «σπουδαία μεταρρύθμιση», όπως είπε χαρακτηριστικά, στην οργάνωση του χώρου, ενώ ταυτόχρονα «έχουμε διαμορφώσει ένα επιχειρησιακό σχέδιο για την υλοποίηση σε μεσοβραχυπρόθεσμο επίπεδο αυτών των νέων ρυθμίσεων». Δεν έχασε την ευκαιρία να καταφερθεί ενάντια στην «Ευρώπη της λιτότητας, του συντηρητισμού και των δημοσιονομικών περιορισμών», την οποία χαρακτήρισε «αδιέξοδη Ευρώπη. Και γι' αυτό ορθά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει δημιουργήσει το λεγόμενο πακέτο Γιούνκερ για τα 300 δισεκατομμύρια ευρώ επενδύσεων σε θέματα ανάπτυξης και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, που ελπίζουμε ότι πολύ σύντομα θα πάρει σάρκα και οστά και ταυτόχρονα θα δώσει αναπτυξιακές προοπτικές και στα 28 κράτη - μέλη».

Πρόσθεσε ότι με τη χωροταξική και πολεοδομική νομοθετική παρέμβαση που προώθησε η κυβέρνηση, επιλύθηκαν «βασικά ζητήματα, τα οποία ταλαιπωρούσαν τις τελευταίες πολλές δεκαετίες όποιον ήθελε δημιουργικά, καινοτόμα, με την έννοια για τα δικά του λεφτά, αλλά και για το μέλλον του τόπου του να επενδύσει».

Η μελέτη που παρουσιάστηκε χτες, σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, αποτέλεσε αντικείμενο διαβούλευσης μεταξύ του ΣΕΒ, της πολιτικής ηγεσίας, μελών του δικαστικού κλάδου, στελεχών της Διοίκησης, εμπειρογνωμόνων και τεχνοκρατών, «με βασικό στόχο τον προσδιορισμό των αναγκαίων ενεργειών για την επιτυχή και ταχεία ολοκλήρωση ενός σύγχρονου εθνικού συστήματος χωρικού σχεδιασμού, αρωγού της αναπτυξιακής προσπάθειας της χώρας».

Στο χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος του ΣΕΒ Θ. Φέσσας χαρακτήρισε τη βελτίωση του εγχώριου χωροταξικού σχεδιασμού «μεταρρύθμιση πρώτης προτεραιότητας (...) καθώς ο ρόλος του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού στη διαμόρφωση του μοντέλου ανάπτυξης της χώρας είναι καίριος, καθώς διασφαλίζει μια απολύτως αναγκαία συνθήκη για την προσέλκυση σοβαρών επενδυτών στη χώρα». Επίσης, ανακοίνωσε την πρόθεση του ΣΕΒ να «συνεργαστεί στενά» με το υπουργείο ΠΕΚΑ στη συγκρότηση ενός κεντρικού οργάνου που θα αναλάβει τη συνολική διαχείριση της πρόσφατης Χωροταξικής και Πολεοδομικής Μεταρρύθμισης που εκκίνησε με την ψήφιση του Ν.4269/2014.

ΕΘΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Εκτός παραμένει το ένα τρίτο της χώρας

Δάση και χορτολιβαδικές εκτάσεις μεθοδεύεται να παραδοθούν στους μεγαλοεπιχειρηματίες

Motion Team

Δάση και χορτολιβαδικές εκτάσεις μεθοδεύεται να παραδοθούν στους μεγαλοεπιχειρηματίες
«Στον αέρα» βρίσκεται το Εθνικό Κτηματολόγιο της χώρας, οι δασικοί χάρτες, το εργαλείο μέσω του οποίου μπορούν να προασπιστούν οι δημόσιες δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις, παραμένουν χωρίς επικύρωση, ενώ συνολικά η δημιουργία Εθνικού Κτηματολογίου εξελίσσεται σε ένα τρελό φαγοπότι για τους επιχειρηματικούς ομίλους. Αυτά προέκυψαν από όσα ανέφερε χτες ο πρόεδρος της ανώνυμης εταιρείας «Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση ΑΕ», Ηλ. Λιακόπουλος, ενημερώνοντας την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για την πορεία του έργου που έχει αναλάβει.

Πιο συγκεκριμένα, από το 2013 παραμένει σε εκκρεμότητα η ένταξη στο Εθνικό Κτηματολόγιο του ενός τρίτου της χώρας. Πρόκειται για μία υπόθεση που αφορά 570 εκατ. ευρώ. Εγιναν 28 σχετικές μελέτες, από τις οποίες, όπως αποκαλύφθηκε στις αρχές του Δεκέμβρη, οι 22 ακυρώθηκαν μετά από καταγγελία της ισπανικής εταιρείας «Tragsatec» για στημένους διαγωνισμούς! Ο Ηλ. Λιακόπουλος ανέφερε σχετικά με το θέμα αυτό: «Ο διαγωνισμός αυτός ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο του 2014, ήταν 28 συμβάσεις σε όλη την Ελλάδα, οι 6 από τις συμβάσεις έχει βγει πρακτικό του ΔΣ που λέει να ανατεθούν στους αναδόχους. Περιμένουμε από μέρα σε μέρα τη χρηματοδότησή τους, είναι από την ψηφιακή σύγκλιση και υπολογίζουμε να πάρουμε τα 40 εκατομμύρια και θα υπογράψουμε τις μελέτες. Εχουμε 22 μελέτες που είναι σε εκκρεμότητα και αφορά και την ένσταση. Στο διαγωνισμό αυτό συμμετείχαν εκτός από τα ελληνικά σχήματα και 3 ξένα. Τέσσερα ξένα, το ένα απεκλείσθη γιατί δεν πληρούσε τις προδιαγραφές της διακήρυξης. Τα άλλα δύο ήταν δύο ισπανικά που έχουν κάνει την καταγγελία. Εκεί που συμμετείχαν οι Ισπανοί, οι ελληνικές εταιρείες έδωσαν πράγματι μεγάλες προσφορές και εκπτώσεις. Οι εκπτώσεις τους είναι από 20% έως 35%. Στα υπόλοιπα οι εκπτώσεις είναι χαμηλές, είναι από 0,6 μέχρι 5,5%»! Παρ' όλα αυτά ο Ηλ. Λιακόπουλος φιλοδοξεί το Κτηματολόγιο, που όπως ανέφερε «είναι και μνημονιακή υποχρέωση», να έχει ολοκληρωθεί έως το 2020.

Ο ίδιος επιβεβαίωσε ότι την προηγούμενη βδομάδα τον επισκέφτηκε ο επικεφαλής της TASK FORCE στην Ελλάδα, Χ. Ράιχενμπαχ για το θέμα των διαγωνισμών.

Οσον αφορά την επικύρωση των δασικών χαρτών το χαρακτήρισε «βάσανο για εμάς», παραδέχτηκε ότι «Κτηματολόγιο χωρίς δασικούς χάρτες δεν μπορεί να υπάρξει», ωστόσο εξέφρασε την ...ευχή: «Είμαστε σε συνεννόηση με το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών και πιστεύω ότι τελειώνει». Να σημειωθεί ωστόσο ότι σε νομοσχέδιο που θα συζητηθεί σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής προβλέπεται σε άρθρο του η «κατάργηση του τεκμηρίου κυριότητας» του Δημοσίου σε πολλές δασικές περιοχές, προκειμένου σε αυτές να αναπτυχθεί επιχειρηματική δραστηριότητα.

Επομένως, όλα τα παραπάνω, ως αντιπαραθέσεις και καθυστερήσεις, είναι μέρος της υπόθεσης «παράδοση κρατικής γης σε επιχειρηματικούς ομίλους».

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αποχωρεί η ιδιωτική κοινοπραξία...

Νέες μαζικές απολύσεις εργαζομένων, επιπλέον καθυστερήσεις και οικονομικές επιβαρύνσεις, σηματοδοτεί η απόφαση της αναδόχου κοινοπραξίας του Μετρό Θεσσαλονίκης να υποβάλει αίτηση Διάλυσης της Σύμβασης, προκειμένου να αποχωρήσει, όπως της έδωσε το δικαίωμα το Διαιτητικό Δικαστήριο στο οποίο είχε προσφύγει.

Η «Αττικό Μετρό» με μια λιτή ανακοίνωση αναφέρει ότι «μετά από έλεγχο της αίτησης, θα προβεί, εντός του προβλεπομένου από τη νομοθεσία 15νθημέρου, στις νόμιμες ενέργειες».

Σύμφωνα με πληροφορίες, δύο επιλογές βρίσκονται μπροστά στην «Αττικό Μετρό». Είτε να κάνει δεκτό το αίτημα της κοινοπραξίας και να προχωρήσει σε επαναδημοπράτηση των υπόλοιπων εργασιών, κάτι που σημαίνει νέες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου και επιπλέον επιβαρύνσεις στην κοστολόγηση, είτε να μην κάνει δεκτό το αίτημα και να προτείνει συναινετική λύση για τη συνέχιση του έργου, γεγονός που θα σηματοδοτήσει εκτίναξη του κόστους του έργου στα ύψη, αφού οι επιπλέον οικονομικές διεκδικήσεις της κοινοπραξίας - πέραν του αρχικού προϋπολογισμού 1 δισ. - υπολογίζονται σε 560 εκατ. ευρώ.

Αυτή η εξέλιξη ήρθε ενώ μόλις είχε γίνει γνωστό πως το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε ομόφωνα την κοινής αποδοχής μελέτη προστασίας και ανάδειξης των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου, που προέκυψε μετά από συναίρεση των αρχικών λύσεων που είχαν προτείνει η μελετητική ομάδα του ΑΠΘ, η «Αττικό Μετρό» και το υπουργείο Πολιτισμού. Λύση που, σύμφωνα με την «Αττικό Μετρό» και το Δήμο Θεσσαλονίκης, «διασφαλίζει αφενός τη λειτουργικότητα (υπόγεια διάβαση, διαμπερές πέρασμα των χρηστών του σταθμού του Μετρό) και αφετέρου την ανάδειξη του ενιαίου αρχαιολογικού χώρου (οι ελάχιστες δυνατές παρεμβάσεις που εξασφαλίζουν τη δυνατότητα επιτόπιας επίσκεψης αλλά και απρόσκοπτης θέασης των αρχαιοτήτων)».

...Τη νύφη πληρώνει πάλι ο λαός

Οποιο δρόμο και να ακολουθήσει είναι βέβαιο ότι το μάρμαρο θα το πληρώσει ο λαός, αυτός πληρώνει πάντα το κόστος και την αύξησή του, αλλά και οι εργαζόμενοι στο μετρό.

Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας δήλωσε ότι ζήτησε από το υπουργείο Εργασίας να μην κάνει αποδεκτές οποιεσδήποτε ομαδικές απολύσεις των εργαζομένων στις εργασίες του μετρό και δεσμεύθηκε ότι ο ίδιος ως περιφερειάρχης δεν πρόκειται να τις υπογράψει. Επίσης, δήλωσε: «Αναμένουμε πλέον άμεσα την εκκίνηση των διαπραγματεύσεων σύμφωνα και με τις διαβεβαιώσεις της "Αττικό Μετρό ΑΕ" στην πρόσφατη συνάντησή μας στο υπουργείο».

Θυμίζουμε ότι το έργο ξεκίνησε το 2006 με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2012, αλλά στη συνέχεια παραπεμπόταν για το 2018. Μετά και τις τελευταίες εξελίξεις θεωρείται άγνωστο τελικά το αν και πότε θα ολοκληρωθεί το έργο.

Στα 8 χρόνια έχει ολοκληρωθεί το 42% του έργου και έχουν απορροφηθεί 450 εκατ. ευρώ, σχεδόν ο μισός προϋπολογισμός του έργου. Για τις αρχαιολογικές εργασίες είχε προβλεφθεί αρχικά ποσό 15 εκατ. ευρώ, έχουν δαπανηθεί 80 εκατ. και είχε εγκριθεί επιπλέον χρηματοδότηση 25 εκατ. καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Επιβεβαιώνεται περίτρανα ότι η πολιτική ανάθεσης των δημόσιων έργων σε ιδιώτες εργολάβους δεν εξασφαλίζει την κατασκευή τους χωρίς το κόστος τους να εκτιναχθεί στα ύψη, χωρίς να υπάρχουν τεράστιες καθυστερήσεις, χωρίς να τίθενται σε κίνδυνο η εργασία και τα δικαιώματα των εργαζομένων.

Ταυτόχρονα, για άλλη μια φορά, αναδεικνύεται η επικαιρότητα της πρότασης του ΚΚΕ για τη δημιουργία δημόσιου φορέα κατασκευών, που θα σχεδιάζει, θα επιβλέπει και θα υλοποιεί το κάθε έργο, με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες και θα διασφαλίζει το σύνολο των δικαιωμάτων των εργαζομένων σε αυτά.

ΕΦΟΡΙΑ
Λήξεις προθεσμιών

Σήμερα, Παρασκευή, λήγει η προθεσμία για την υποβολή, μέσω Taxisnet, τυχόν τροποποιητικών δηλώσεων στην ακίνητη περιουσία (Ε9), ενώ διάφοροι φορείς έχουν ζητήσει παράταση. Υπενθυμίζεται ότι στο τέλος Δεκέμβρη, λήγει η προθεσμία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας οχημάτων έτους 2015, ενώ σε περίπτωση καθυστέρησης επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το τέλος που αντιστοιχεί σε κάθε όχημα.

Τιτλοποίηση 1,2 δισ. από την «Πειραιώς»

Στη μεταβίβαση τιτλοποιημένων τραπεζικών δανείων καθώς και άλλων περιουσιακών στοιχείων, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ, προχώρησε ο όμιλος της Τράπεζας Πειραιώς. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, οι εν λόγω τίτλοι (ενήμερα και μη εξυπηρετούμενα δάνεια, καθώς και μετοχές) θα περάσουν στην ΚΚR Credit, η οποία διαχειρίζεται κεφάλαια συνολικού ύψους 96,1 δισ. ευρώ. Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο 2015.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ