ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 16 Γενάρη 2001
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ακριβαίνουν αναψυκτικά, χυμοί, εμφιαλωμένα νερά

Το «πράσινο φως» για την επιβολή αυξήσεων μέχρι και 5,5% στα αναψυκτικά, τους χυμούς και τα εμφιαλωμένα νερά, έδωσε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης σε συνάντηση που είχε με τους βιομήχανους του κλάδου. Εκτός από τις αυξήσεις αυτές έπονται και αυξήσεις σε μια σειρά άλλα είδη πλατιάς κατανάλωσης, ενώ οι γαλακτοβιομήχανοι έχουν αποφασίσει αυξήσεις κατά 5% και στην τιμή του γάλακτος, που θα τις δούμε στις επόμενες μέρες. Να σημειωθεί ότι και στη μια και στην άλλη περίπτωση, οι ανατιμήσεις που ετοιμάζονται να επιβάλουν οι γαλακτοβιομήχανοι και οι βιομήχανοι χυμών - αναψυκτικών - εμφιαλωμένου νερού, είναι πολύ πάνω από τον επίσημο ρυθμό αύξησης του πληθωρισμού.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης η... «σημαντική», όπως τη χαρακτηρίζει, συμφωνία με τους βιομήχανους του κλάδου αναψυκτικών, εμφιαλωμένων νερών και χυμών ήταν αποτέλεσμα διαπραγματεύσεων, καθώς οι επιχειρηματίες προωθούσαν αυξήσεις της τάξης του 5,2%-10,5%. Το γεγονός ότι οι τελευταίοι συμφώνησαν οι ανατιμήσεις να «περιοριστούν» στο 4% για τα αναψυκτικά και χυμούς και στο 5,5% για τα νερά, καταδεικνύει τα τεράστια περιθώρια κέρδους που έχουν οι επιχειρήσεις του κλάδου, όπως άλλωστε ομολόγησε ανώτατο στέλεχος του υπουργείου. Αξίζει να σημειωθεί ότι των παραπάνω ανατιμήσεων που ενέκρινε η κυβέρνηση στο εμφιαλωμένο νερό, χυμούς, αναψυκτικά, είχαν προηγηθεί μέσα στο 2000 αυξήσεις 5,8% κατά μέσο όρο σε δύο δόσεις.

Τις νέες ανατιμήσεις οι βιομήχανοι τις αποδίδουν στην αύξηση της τιμής της πρώτης ύλης για τη συσκευασία των νερών, καθώς και στις εμπορικές συμφωνίες που έκλεισαν σε δολάριο, το οποίο είναι ιδιαίτερα ανατιμημένο τους τελευταίους μήνες.

ΕΘΝΙΚΟΙ ΟΔΟΙ
Σε ιδιώτες το βασικό οδικό δίκτυο της χώρας!

  Με προίκα τις εισπράξεις όλων των διοδίων, που αναμένεται να τριπλασιαστούν!

Στα νύχια των ιδιωτών (μεγαλοκατασκευαστών και μεγαλοτραπεζιτών) παραχωρεί η κυβέρνηση ολόκληρο το βασικό εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας, με πρόσχημα την κατασκευή ορισμένων τμημάτων των δρόμων αυτών! Η παραχώρηση μάλιστα αυτή θα γίνει με «προίκα» τις εισπράξεις όλων των διοδίων που ήδη υπάρχουν, των οποίων οι τιμές για το λόγο ακριβώς αυτό πρόκειται σταδιακά να τριπλασιαστούν μέσα στα επόμενα χρόνια, αλλά και με εκατοντάδες δισ. δρχ. επιπλέον που θα χορηγηθούν ως συμβολή του ελληνικού δημοσίου για την κατασκευή των έργων.

Ηδη, όπως ανακοινώθηκε χτες, τα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και ΠΕΧΩΔΕ διαλαλούν την «πραμάτεια» τους δημοσιεύοντας σχετική προκήρυξη για τρεις από αυτές τις «Συμβάσεις Παραχώρησης» στην Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, δίνοντας διορία στους ενδιαφερόμενους να εκδηλώσουν ενδιαφέρον ως τις 14 Μάρτη 2001. Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που η κυβέρνηση «βγάζει στο σφυρί» τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας. Μόλις στις 22 Νοέμβρη 2000 τα δύο υπουργεία είχαν πραγματοποιήσει σχετική ημερίδα και είχαν καλέσει στελέχη κατασκευαστικών εταιριών, εταιριών διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων της Ελλάδας και του εξωτερικού, προκειμένου να τους ανακοινώσουν το πρόγραμμά τους και να... ακούσουν και τις δικές τους προτάσεις. Αλλωστε, όπως είναι γνωστό, η γενική πολιτική της κυβέρνησης που πρόκειται να ακολουθηθεί μόλις ολοκληρωθούν τα διάφορα κοινοτικά «πακέτα», συνοψίζεται στην εξής φράση: Κανένα δημόσιο έργο, είτε μικρό είτε μεγάλο, δεν πρόκειται πλέον - όσο κοινωφελές και αν είναι - να εκτελείται αν δε συμφέρει στους ιδιώτες (βιωσιμότητα το αποκαλούν), δηλαδή αν δεν προκύπτουν κέρδη από τη λειτουργία του!

Οι τρεις πρώτες συμβάσεις παραχώρησης, οι οποίες ανακοινώθηκαν χτες, αφορούν:

  • Το τμήμα από την έξοδο του Μαλιακού κόλπου (ανισόπεδος κόμβος Ραχών) ως τον Ανισόπεδο κόμβο Κλειδιού του Νομού Πιερίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ιδιώτες θα αναλάβουν μόνο την κατασκευή 20 χιλιομέτρων του αυτοκινητοδρόμου (τη διέλευση των Τεμπών και το τμήμα Πλαταμώνας - Σκοτίνα), ενώ θα αναλάβουν τη λειτουργία 230 χιλιομέτρων. Θα εισπράττουν, δηλαδή, διόδια και από τους σταθμούς των τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου που ήδη έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται με χρήματα του ελληνικού λαού! Το κόστος του έργου, σύμφωνα με τη μελέτη του οικονομικού συμβούλου, εκτιμάται σε 195 δισ. δρχ. περίπου.
  • Το τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα. Πρόκειται για την κατασκευή 297 χιλιομέτρων και τη λειτουργία 360 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνουν τα διόδια Αθήνα - Κόρινθος, τμήματος που έχει ήδη κατασκευαστεί και είναι τα πιο επικερδή διόδια της χώρας που θα παραχωρηθούν στους ιδιώτες. Πάντως από τους ιδιώτες δε ζητιέται να κατασκευάσουν και τα 297 χιλιόμετρα. Για παράδειγμα στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα, 120 χιλιομέτρων, αρκετά σημεία μόνο θα αναβαθμιστούν. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε 460 δισ. δρχ.
  • Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, δηλαδή ο οδικός άξονας που ενώνει την εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας από τον ανισόπεδο κόμβο Σκάρφειας (νότια του Μαλιακού), με την Εγνατία οδό στον ανισόπεδο κόμβο Παναγιάς Γρεβενών. Η χάραξη του δρόμου αυτού των 196 χιλιομέτρων είναι καινούρια και ουσιαστικά αποδεικνύει πόσο έργο που γίνεται αποκλειστικά και μόνο για τους εργολάβους είναι η ζεύξη του Μαλιακού κόλπου που ήδη επίσης δρομολογείται! Το κόστος του έργου εκτιμάται σε 176 δισ. δρχ.

Κύριο χαρακτηριστικό των συμβάσεων αυτών θα είναι ότι η εκμετάλλευσή τους θα παραχωρείται στους ιδιώτες για 30 χρόνια, ενώ τους παραχωρούνται (όπου υπάρχουν) και οι ήδη λειτουργούντες σταθμοί διοδίων. Να σημειώσουμε ότι οι υπάρχοντες σταθμοί διοδίων έχουν σήμερα ετήσια έσοδα γύρω στα 80 δισ. δρχ., ενώ οι τιμές τους προβλέπεται να τριπλασιαστούν, δηλαδή να ξεπεράσουν τις 20 δρχ. ανά χιλιόμετρο, έναντι 7 δρχ. που έχουν σήμερα κατά μέσο όρο.

Βέβαια, ταυτόχρονα, το ελληνικό δημόσιο θα χρηματοδοτήσει με ζεστό χρήμα τουλάχιστον κατά 25% κάθε έργο, ενώ θα παράσχει αφειδώς την εγγύησή του για ένα ακόμη 50 - 55% του κόστους, που θα γίνει με δανειοδότηση, είτε της Ευρωπαϊκής τράπεζας Επενδύσεων είτε των εμπορικών τραπεζών, κατά τα πρότυπα των άλλων μεγάλων έργων (Αεροδρόμιο Σπάτων, Σταυρού - Ελευσίνας, Ρίο - Αντίρριο, Μετρό Θεσσαλονίκης) που κατασκευάζονται με παρόμοιες αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις.

ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Ανω κάτω οι τιμές

  Ακριβαίνουν οι βενζίνες και φτηναίνουν τα πετρέλαια

Την ανιούσα παίρνουν και πάλι οι τιμές των βενζινών καθώς από αύριο τα μεσάνυχτα αναμένεται και νέα αύξηση, ενώ μειώνονται οι τιμές των πετρελαίων. Συγκεκριμένα, οι αυξήσεις στις τιμές της σούπερ και της αμόλυβδης θα είναι περίπου 6 δρχ. το λίτρο, ενώ 4,5 δρχ. το λίτρο αναμένεται να μειωθεί η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης και κατά 3 δρχ. του πετρελαίου κίνησης.

Σε ό,τι αφορά το θέμα των παράνομων δεξαμενών υγρών καυσίμων, η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας σε χτεσινή ανακοίνωσή της σημειώνει ότι η καρδιά του λαθρεμπορίου δεν έχει αγγιχτεί καθόλου, παρά τον εντοπισμό παράνομων δεξαμενών, που σύμφωνα με έρευνα του υπουργείου Ανάπτυξης αποτελούν το 68% των αποθηκευτικών χώρων καυσίμων. Το λαθρεμπόριο καυσίμων στερεί το κράτος από έσοδα 500 δισ. δρχ. το χρόνο από φόρους που δεν πληρώνονται, επισημαίνει η Ομοσπονδία τονίζοντας ότι όσο μένει στο απυρόβλητο το λαθρεμπόριο στην πηγή του θα γίνονται στόχος διώξεων οι βενζινοπώλες για να δικαιολογήσει η κυβέρνηση την άρνησή της να έρθει σε ρήξη με τα παράνομα συμφέροντα.

ΓΣΕΒΕΕ
Καταγγέλλει τα «χαράτσια» του Δήμου Αθηναίων

Τις αυξήσεις τελών μέχρι και 60% για εκατοντάδες δρόμους και κοινόχρηστους χώρους που επέβαλε στις επιχειρήσεις ο Δήμος Αθηναίων, καθώς και την επέκταση και σε άλλους κλάδους του δημοτικού τέλους 2%, καταγγέλλει, με επιστολή της προς τον δήμαρχο, η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ).

Η Συνομοσπονδία σημειώνει ότι οι υπέρογκες αυξήσεις που επιβάλλονται στα δημοτικά τέλη κάθε χρόνο έχουν συντριπτικά αποτελέσματα για τις μικρές επιχειρήσεις. Επίσης, καταγγέλλει την εξοντωτική απόφαση για επέκταση του δημοτικού τέλους 2% και σε άλλους κλάδους, όπως στα είδη λαϊκής τέχνης, στα είδη δώρων, στην ενοικίαση μεταφορικών μέσων κ.ά. Κι αυτό, σημειώνει, παρά τη διαβεβαίωση από το Δήμο ότι δεν επρόκειτο να επεκταθεί αυτό το τέλος. Η ΓΣΕΒΕΕ ζητά την ανάκληση της απόφασης αυτής.

ΤΖΙΡΟΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ
«Τσίμπησε» περίπου 3% το 2000

Σε ποσοστό 7,4% αυξήθηκε ο τζίρος των καταστημάτων στο δεκάμηνο Γενάρης - Οκτώβρης του 2000 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 1999, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας (ΕΣΥΕ) που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα. Σε πραγματικούς όρους - δηλαδή μετά την αφαίρεση του πληθωρισμού - ο όγκος λιανικών πωλήσεων, είναι πολύ μικρότερος (γύρω στο 3%), αν παρθεί υπόψη ότι στο δεκάμηνο ο πληθωρισμός αυξανόταν με ετήσιο ρυθμό 4%. Η αύξηση της λαϊκής κατανάλωσης, όπως αυτή προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της ΕΣΥΕ, δεν οφείλεται στην αύξηση των πραγματικών εισοδημάτων των εργαζομένων (καθώς αυτά χρόνο με το χρόνο μειώνονται και συνθλίβονται στο βωμό της ΟΝΕ) αλλά στο πλαστικό χρήμα και των υπερδανεισμό των εργαζόμενων νοικοκυριών, όπως βεβαιώνουν και τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας.

Τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, φανερώνουν και τους διαφορετικούς ρυθμούς οικονομικής δραστηριότητας ανάμεσα στις περιοχές της χώρες. Ετσι, στην περιφέρεια πρωτεύουσας η αξία των λιανικών πωλήσεων αυξήθηκε κατά 8,4% έναντι ποσοστού 6,1% στη «λοιπή χώρα». Για το σύνολο της επικράτειας η αύξηση (7,4%) προήλθε, κατά κύριο λόγο, από την αύξηση του τζίρου στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (8,3%), φαρμακευτικά καλλυντικά (8,1%), ένδυση - υπόδηση (7,6%), βιβλία - χαρτικά - λοιπά είδη (7,2%) και έπιπλα - ηλεκ. είδη - οικ. εξοπλισμός (6,7%).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ