Οι «τυμπανοκρουσίες» του πρωθυπουργού και του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, όπως και η αναπαραγωγή τους από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, για «ισχυρή ναυτιλία» - «ισχυρή Ελλάδα», αφορούν τους εφοπλιστές, τους βιομηχάνους, τους τραπεζίτες, όλους αυτούς που αυξάνουν τα κέρδη τους.
Ωστόσο, οι ισχυρισμοί αυτοί δεν στέκουν πλέον ούτε σ' ένα απλό ...φύσημα! Γιατί; Μα επειδή οι ίδιοι ήταν που έλεγαν πως με την ένταξη της Ελλάδας στον «σκληρό πυρήνα» της ΕΕ, στην Ευρωζώνη, θα μπούμε στο «απάνεμο λιμάνι», στο οποίο δε θα έχουμε τίποτα να φοβόμαστε από «φουρτούνες» στην παγκόσμια οικονομία.
Σήμερα, που η ανεργία έφτασε στο 26,5% με τα επίσημα στοιχεία και στο 50% στους νέους, που η καπιταλιστική κρίση χτυπά τις κοινωνικές κατακτήσεις και η κυβέρνηση, η ΕΕ, το ΔΝΤ, οι καπιταλιστές ρίχνουν τα βάρη τους στις πλάτες των εργαζομένων, μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε το μέγεθος του συνειδητού ψέματος που είπαν στο λαό.
Το ΚΚΕ και το ταξικό εργατικό κίνημα αντιτάχθηκαν από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 στην «κοινή ναυτιλιακή πολιτική» και τον Κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την «απελευθέρωση» των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών. Εγκαιρα επισημάναμε ότι η κατάργηση του «Cabotage» (καμποτάζ) της ακτοπλοΐας θα προκαλέσει αρνητικές συνέπειες σε βάρος της εξυπηρέτησης των νησιών και των δικαιωμάτων των ναυτεργατών. Η αρνητική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις μας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων για το 9μηνο του 2014, προκύπτουν τα παρακάτω:
Προπομπός επιτάχυνσης των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες -είτε με κυβέρνηση με κορμό τη ΝΔ είτε με κορμό το ΣΥΡΙΖΑ και τους συμμάχους τους, τα άλλα αστικά και οπορτουνιστικά κόμματα- αποτελούν οι προτάσεις του ΙΟΒΕ «για τη βιωσιμότητα και ανάπτυξη της ελληνικής ακτοπλοΐας», για την ενίσχυση δηλαδή της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων.
Στο πλαίσιο αυτό, προτείνονται τα εξής:
Με αυτά τα μέτρα υπάρχει κίνδυνος να μείνουν πολλά νησιά του Αιγαίου απομονωμένα για το μεγαλύτερο διάστημα του έτους.
Οι ναυτεργάτες, γενικότερα η εργατική τάξη, τα λαϊκά στρώματα που βιώνουν τις σκληρές συνέπειες του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης και της αντιλαϊκής πολιτικής, επιβάλλεται να δυναμώσουν το ταξικό τους κριτήριο, να στηρίξουν την πολιτική πρόταση εξουσίας του ΚΚΕ, που αντιστοιχεί στα δικά τους συμφέροντα.
Η πολιτική της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ υπηρετεί τα συμφέροντα των εφοπλιστών, των βιομηχάνων, των τραπεζών, των μονοπωλίων που βρίσκονται στην εξουσία. Αυτοί βρίσκονται πίσω από τα βάσανα που βιώνει η εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα.
Οι ναυτεργάτες, η εργατική τάξη, τα λαϊκά στρώματα έχουν πλούσια πείρα και μπορούν να διακρίνουν την ταξική ουσία του ΣΥΡΙΖΑ. Το κόμμα αυτό υποστηρίζει ότι είναι αδιαπραγμάτευτη η θέση Ελλάδας στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ, προσπαθεί μεθοδικά να παγιδεύσει τους εργαζόμενους στη διαχείριση του εκμεταλλευτικού συστήματος, καλλιεργώντας τη «λογική» της αποδοχής του μικρότερου κακού.
Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις, το πλαίσιο που οδήγησε στη μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης, στην απελευθέρωση των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών, των λιμανιών και των ναυπηγείων κ.ά. Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι σοσιαλδημοκρατικό κόμμα και, παρά τις επιμέρους διαφορές του με τη ΝΔ, η πολιτική του πρόταση δε συνιστά φιλολαϊκή διέξοδο.
Το ΚΚΕ είναι δύναμη δοκιμασμένη στους αγώνες, στο πλευρό των ναυτεργατών και των νησιωτών. Δεν έχει δεσμεύσεις στους εφοπλιστές και στις άλλες μερίδες του κεφαλαίου, παλεύει για την ανατροπή της εξουσίας τους, γι' αυτό είναι η μόνη δύναμη που μπορεί με συνέπεια να υπερασπιστεί τα λαϊκά συμφέροντα.
Η ενίσχυσή του στις εκλογές της 25ης Γενάρη θα δώσει πολλαπλάσια δύναμη στο κίνημα, ώστε από καλύτερες θέσεις να απαντήσει στην επίθεση των εφοπλιστών και συνολικά του κεφαλαίου, να υπερασπιστεί τα δικαιώματα των ναυτεργατών και των νησιωτών, την προστασία της ζωής και την ασφάλεια στη θάλασσα. Να ανοίξει ο δρόμος για να πάρει ο λαός την εξουσία και την οικονομία στα χέρια του.
Αντ' αυτού, οι ελληνικές αρχές «πετάνε το μπαλάκι» των ευθυνών για το μπάχαλο στις ιταλικές και όλοι μαζί απλώνουν ένα πέπλο προστασίας στην πλοιοκτήτρια εταιρεία και την «ΑΝΕΚ» που είχε ναυλώσει το πλοίο. Η τελευταία, μάλιστα, είχε το θράσος να εκδώσει πέντε διαφορετικές λίστες μέχρι την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, προσαρμόζοντας κάθε φορά τον αριθμό των επιβατών στα ευρήματα της μακάβριας έρευνας για την ανεύρεση νεκρών και αγνοούμενων!
Σύμφωνα με όσα είχαν ανακοινωθεί μέχρι το βράδυ της Παρασκευής, οι νεκροί ήταν 10 και οι αγνοούμενοι «τουλάχιστον 18». Από τους νεκρούς, οι δυο ήταν Ελληνες και από τους αγνοούμενους οι 10. Οπως ανακοίνωσε η «ΑΝΕΚ» την περασμένη Τετάρτη, στο πλοίο επέβαιναν 474 άτομα. Από τους επιβαίνοντες, οι 56 ήταν οι ναυτεργάτες του πληρώματος (33 Ελληνες), που διασώθηκαν όλοι. Η τελευταία καταμέτρηση ανέβαζε τους διασωθέντες στους 427. Από αυτούς, οι 236 είναι Ελληνες.
Το «Norman Atlantic» ρυμουλκήθηκε την Παρασκευή έξω από το Μπρίντεζι και την ίδια μέρα ανακοινώθηκε ότι βρέθηκε και το WTR («μαύρο κουτί»). Από την εξέτασή του αναμένεται να διευκρινιστεί από πού και πότε ξεκίνησε η πυρκαγιά, αν λειτούργησαν τα συστήματα πυρόσβεσης, ποιοι ήταν οι χειρισμοί που έγιναν και πολλά ακόμα για το πλοίο που βρέθηκε να ταξιδεύει μεσοπέλαγα με σφοδρή θαλασσοταραχή, με σοβαρές παρατηρήσεις από το Λιμεναρχείο της Πάτρας, που αφορούν τα μέτρα προστασίας της ανθρώπινης ζωής (υδατοστεγείς θύρες, πόρτες πυρασφάλειας, σχέδιο διαχείρισης επιβατών κ.ά.) και με οργανική σύνθεση σε επίπεδα ασφαλείας, δηλαδή πολύ λιγότερη από τις πραγματικές ανάγκες του πλοίου.
Παράλληλα, συνεχίζονται οι έρευνες πάνω στο πλοίο για να εντοπιστεί αν υπάρχουν νεκροί. Οδηγοί που διασώθηκαν έχουν αναφέρει ότι συνάδελφοί τους είχαν κοιμηθεί μέσα στα αυτοκίνητά τους στο γκαράζ του πλοίου, ενώ άλλες μαρτυρίες κάνουν λόγο ότι στο πλοίο υπήρχαν κρυμμένοι μετανάστες και πρόσφυγες. Να τι δήλωσε μια από τους επιβάτες του «Norman Atlantic» που σώθηκε και επέστρεψε στην Ελλάδα το βράδυ της Δευτέρας:
«Τουλάχιστον τρεις συνάδελφοί μου είναι νεκροί διότι κοιμόντουσαν μέσα στα αυτοκίνητά τους. Το καράβι που ταξιδεύαμε ήταν άθλιο και το γνωρίζαμε, ήταν εν γνώσει μας. Δεν ήταν μηχανικά σωστό και παρόλα αυτά το βγάλαν για να κάνει ταξίδι. Οι άνθρωποι κοιμηθήκαν μέσα, όπως κι εγώ προσωπικά σκέφτηκα κάποια στιγμή επειδή ήταν άθλια η καμπίνα μέσα, πολύ βρώμικη, να αφήσω τα πράγματά μου μόνο για ένα μπάνιο και να κατέβω κάτω να κοιμηθώ μέσα στο αυτοκίνητό μου. Τους επέτρεπαν, με τη μόνη διαφορά ότι ήταν υπ' ευθύνη τους γιατί σφραγίζουν οι πόρτες στα αμπάρια όταν μπαίνουν τα αυτοκίνητα μέσα. Παρόλα αυτά, πήραν το ρίσκο και πήγανε μέσα. Εγκλωβίστηκαν και δεν μπορούσαν να φύγουν».
Από την πρώτη ώρα του ναυτικού ατυχήματος, τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία διατύπωσαν μια σειρά ερωτήματα και αποκάλυψαν ότι στις 19 Δεκέμβρη το πλοίο είχε ελεγχθεί από το Λιμεναρχείο της Πάτρας και είχε αποπλεύσει με παρατηρήσεις για ελλείψεις σε σημεία που συνδέονται με την πυρασφάλεια και την αντιμετώπιση συμβάντων έκτακτης ανάγκης.
Ανάμεσα σε άλλα, τα σωματεία έθεταν ζήτημα καθυστερημένης αντίδρασης στην πυρκαγιά, που ξεκίνησε στις 4.10 π.μ., σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, αλλά κανείς επιβάτης δεν ενημερώθηκε. Το γιατί, δεν έχει απαντηθεί ακόμα. Να τι έλεγε μια από τις πολλές μαρτυρίες των διασωθέντων: «Εγώ ήμουν μέσα στην καμπίνα μου και κοιμόμουν και δε μας ειδοποίησε κανείς. Μπήκε ο καπνός μέσα στην καμπίνα μου και θα καιγόμουν ζωντανή. Δεν υπήρχε ειδοποίηση από πουθενά».
Μιλώντας στο διαδικτυακό ραδιόφωνο του «902.gr», λίγες μέρες μετά το ατύχημα, ο Θ. Ευαγγελάκης, Α' Γραμματέας ΠΕΜΕΝ, σημείωσε: «Απ' ό,τι φαίνεται και από δηλώσεις επιβαινόντων, δεν ακούστηκε τίποτα. Εδώ έπρεπε να λειτουργήσουν συγκεκριμένοι συναγερμοί που έχουν να κάνουν με την πυρόσβεση, θα έπρεπε να τεθεί κατευθείαν άγημα πυρόσβεσης από το πλήρωμα, το οποίο θα έπρεπε και αυτό να έχει περάσει συγκεκριμένες επιθεωρήσεις και να πάρει συγκεκριμένα μέτρα και να δράσει ανάλογα με το πού βρίσκεται η φωτιά. Γιατί γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ότι κάθε λεπτό που περνάει σε εκδήλωση πυρκαγιάς εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους με τραγικές συνέπειες».
Τα σωματεία έθεταν, επίσης, ερωτήματα για την επάρκεια του πλοίου σε σωστικά μέσα. Ενας από τους διασωθέντες δήλωσε στα ΜΜΕ: «Οι σωστικές λέμβοι από τη μια την πλευρά καήκαν, δεν μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε τίποτα. Από την άλλη την πλευρά οι μισές κοπήκαν, φύγαν και οι μόνες ήταν δύο σωστικές λέμβοι οι οποίες πήραν 10 - 20 άτομα και φύγαν».
Η ίδια μαρτυρία, επαληθεύει την καθυστερημένη επέμβαση των σωστικών συνεργείων, ενώ ιταλικά ψαράδικα είχαν καταφέρει να προσεγγίσουν το πλοίο από τις πρώτες ώρες του ατυχήματος: «Δεν υπήρχε βοήθεια από πουθενά. Ημασταν από τις 5.30 έξω στο κατάστρωμα και ήρθε βοήθεια μετά τις 11-12 η ώρα και το μόνο που κάναν ήταν να μας κοιτάζουν γύρω γύρω. Είχε πάρα πολύ αέρα και δεν μπορούσαν να μας πλευρίσουν να μας βοηθήσουν και ήμασταν αβοήθητοι μέχρι τη νύχτα. Ξεκίνησαν και μας παίρναν με τα ελικόπτερα έναν έναν, η δικιά τους προσπάθεια ήταν πάρα πολύ μεγάλη αλλά και η ταλαιπωρία μας επίσης».
Να σημειωθεί ότι η πρώτη επικοινωνία του πλοίου με το θάλαμο επιχειρήσεων στην Ελλάδα έγινε στις 7.03 π.μ., δηλαδή τρεις σχεδόν ώρες μετά την εκδήλωση της φωτιάς. Το ίδιο το υπουργείο είχε ειδοποιηθεί τηλεφωνικά από επιβάτη από τις 5.40 π.μ. Τι έκαναν όλες αυτές τις ώρες οι αρμόδιες ελληνικές αρχές; Τι έκανε η διαχειρίστρια εταιρεία «ΑΝΕΚ»; Γιατί δε βρέθηκε έγκαιρα δίπλα στο πλοίο ρυμουλκό ανοιχτής θαλάσσης; Τι εντολές είχε το πλήρωμα, στο οποίο τώρα πάνε να φορτώσουν όλες τις καθυστερήσεις και τις παραλείψεις;
Ο Θ. Ευαγγελάκης σημείωσε σχετικά στον «902.gr»: «Το τρίπτυχο που κυριαρχεί κάθε φορά σε τραγικά ναυάγια και πυρκαγιές "ο θεός - ο καιρός - ο κακός ο ναυτικός". Το θεό τον απαλλάξανε, τον καιρό τον επικαλούνται, στο δια ταύτα εκεί που θα καταλήξουν θα είναι στον κακό ναυτικό. Και θα βγάλουν από τη μέση το ποιοι είναι οι υπεύθυνοι. Και δεν είναι άλλοι από τους εφοπλιστές και την κυβέρνηση, για το τι μέτρα έπρεπε να είχαν παρθεί και το πώς έπρεπε να ενεργήσουν και σε αυτό το περιστατικό».
Σχετικό με όλα τα παραπάνω είναι και το ζήτημα των οργανικών συνθέσεων, για το οποίο ο Θ. Ευαγγελάκης είπε: «Και εδώ μπαίνει πάλι το ζήτημα κατά πόσο οι οργανικές συνθέσεις ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πλοίων. Ο υπουργός, Μ. Βαρβιτσιώτης, πέρσι έχει βγάλει υπουργικές αποφάσεις για τα πλοία της Πάτρας, τα υπό ελληνική σημαία και δίνει το δικαίωμα στον εφοπλιστή να καθορίζει τον αριθμό των ναυτικών στο πλοίο. Κριτήριό τους είναι μόνο το κέρδος. Και σ' αυτό θυσιάζουν τα πάντα».
Το δια ταύτα: Στο βωμό της κερδοφορίας του κεφαλαίου, οι εφοπλιστές και το κράτος τους δε διστάζουν και την ανθρώπινη ζωή να βάλουν σε κίνδυνο και και την ασφάλεια στη θάλασσα να υπονομεύουν...