Βδομάδα πλούσια σε ενδιαφέροντα αφιερώματα όπως το Φεστιβάλ κινηματογράφου «Για την Εθνική Αντίσταση» που εγκαινιάζεται απόψε στον κινηματογράφο «Στούντιο» της πλατείας Αμερικής, με ημερήσιο εισιτήριο 5 ευρώ. Σήμερα Πέμπτη, ημέρα αφιερωμένη στην Αλίντα Δημητρίου και τα ντοκιμαντέρ «Η ζωή στους βράχους» (2009) με θέμα τις γυναίκες του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας και ώρα προβολής 18.30 και «Θέατρο στο βουνό» (1985) που προβάλλεται στις 20.15 το βράδυ.
Επίσης, η Ταινιοθήκη της Ελλάδας φιλοξενεί από σήμερα έως και την Τετάρτη 25 του Φλεβάρη, την 4η Βδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου. Στην εκδήλωση θα προβληθούν με ελληνικό και αγγλικό υποτιτλισμό 16 ταινίες μεγάλου μήκους, μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ και δύο μικρού, από 9 αφρικανικές χώρες. Η είσοδος σε όλες τις προβολές του αφρικανικού σινεμά είναι ελεύθερη στο κοινό. Απόψε, τα εγκαίνια της εκδήλωσης, στην Αίθουσα Α της Ταινιοθήκης, με την προβολή στις 8 το βράδυ της νιγηριανής ταινίας «1η Οκτώβρη» (2014, 144') παρουσία του σκηνοθέτη Κούνλε Αφολαγιάν. Πρόκειται για συναρπαστικό κοινωνικό δράμα τοποθετημένο στο μεταίχμιο της μετάβασης από τη βρετανική διακυβέρνηση στην εθνική ανεξαρτησία της Νιγηρίας. Για απόψε, είσοδος μόνο με προσκλήσεις.
Πληροφοριακά αναφέρουμε ότι η τουρκική «Χειμερία νέρκη» (2014) του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν μπαίνει απόψε στην τρίτη βδομάδα προβολής. Στο «Αστυ» και το «Πτι Παλαί» στις 17.20 και 20.45...
Χωρίς αμφιβολία πρόκειται για κινηματογραφική ποίηση, για ένα οργανικό κομμάτι της ιστορίας του κινηματογράφου που ακόμα γοητεύει...
Με τους: Αλεξέι Λιάρσκι, Βαρβάρα Μασαλιτίνοβα, Μικαήλ Τρογιανόφσκι, κ.ά.
Παραγωγή: Σοβιετική Ενωση (1938)
Πάρτι πατριωτικών κλισέ, διαφήμιση των Αμερικανών πεζοναυτών και ετυμηγορία υπεράσπισης της αμερικάνικης μηχανής θανάτου, η έντονα ρατσιστική ταινία για τον «καλύτερο» Αμερικανό ελεύθερο σκοπευτή όλων των εποχών, με 160 τουλάχιστον δολοφονίες στην πλάτη του, το προπαγανδιστικό και, πολύ πιθανόν, κύκνειο σκηνοθετικό άσμα του 84χρονου Κλιντ Ιστγουντ, που βέβαια ουδέποτε απέκρυψε τις ιδεολογικές του συγγένειες. Η ταινία συνιστά συνέχεια της αμερικανικής αποικιοκρατικής μυθολογίας για τους ήρωες του έθνους, που έπεσαν κατά την αναμέτρησή τους με τους απολίτιστους βάρβαρους εχθρούς. Οι γενικευμένες ομοιότητες με την ασύστολη προπαγάνδα των ταινιών «γουέστερν», που δικαιολογεί τις μαζικές σφαγές ολόκληρων φυλών ερυθρόδερμων, είναι έντονες. Ο «Ελεύθερος σκοπευτής» του Κλιντ Ιστγουντ, υποψήφιος για μπόλικα Οσκαρ - η προπαγάνδα λειτουργεί πάντα ανταποδοτικά κι ας κρύβεται αυτό επιμελώς - βασίζεται στην μπεστ σέλερ αυτοβιογραφία του ήρωα του έθνους Κρις Κάιλ. Αποδίδεται δε κινηματογραφικά πνιγμένη σε ποτάμια τεστοστερόνης προερχόμενης από το συγκεντρωμένο μισθοφορικό λουμπεναριό, που δεν μιλά παρά γρυλίζει, σε βόμβες κάθε είδους και σε γενικώς και αορίστως «κακούς», που πολεμούν τους Αμερικάνους κατακτητές. Ο χολιγουντιανός σταρ Μπράντλεϊ Κούπερ, με 20 κιλά παραπάνω, υποδύεται τον λαϊκό, πλην τίμιο, καουμπόι που, συντετριμμένος από τις τηλεοπτικές εικόνες, κατατάσσεται χωρίς δεύτερη σκέψη στους πεζοναύτες και στέλνεται στο Ιράκ όπου μετατρέπεται σε μηχανή θανάτου, με την Βίβλο όμως στο μέρος της καρδιάς και με αδιαπραγμάτευτη πίστη στο καθήκον προς την πατρίδα...
Τα 4 αλέ - ρετούρ Βαγδάτη - Τέξας συνιστούν 4 μακρές σεκάνς δράσης, γύρω από τις οποίες δομείται η ταινία, που όμως παραμένει άχρωμη και αδύνατη, στατική και άκαμπτη. Η ταινία, το αναφέραμε παραπάνω, εστιάζει στις επιδόσεις του μεμονωμένου στρατιώτη και αποκόπτεται ολοκληρωτικά από τα συμφραζόμενα της πολιτικής. Δεν προβληματίζεται για τη ρατσιστική χωρίς αποχρώσεις εικόνα που ο ήρωας έχει και δεν θέτει ερωτήσεις για την αμερικανική πολιτική, ενώ θα μπορούσε να τρυπώσει κάτω από το δέρμα του ήρωα και των ομοίων του και στην κουλτούρα που παράγει το σύστημα και αναπαράγουν οι διάφοροι Κρις Κάιλ κι έτσι θα μπορούσε να είχε φτιαχτεί μια απείρως μεγαλύτερη ταινία.
Η καριέρα πάντως του Ιστγουντ, που μετά τα 80 του πήρε μια περίεργα αντιδραστική τροπή, αφήνει στο στόμα γεύση δυσάρεστη...
Με τους: Μπράντλεϊ Κούπερ, Σιένα Μίλερ, Μπεν Ριντ, Σάμι Σέικ, Ερικ Κλόουζ, κ.ά.
Παραγωγή: «American Sniper», ΗΠΑ (2014)
Υποδειγματικής αναπαράστασης δικαστικό δράμα με τόνους που ταλαντεύονται ανάμεσα στο τραγικό και παράδοξο πλαίσιο, μια «ανωμαλία», που ακουμπά στο ισραηλινό οικογενειακό δίκαιο. Ο χώρος συγκεκριμένος και σταθερός, η αίθουσα ενός θρησκευτικού δικαστηρίου κάπου στη χώρα, με τρεις ραβίνους για δικαστές, με αποκλειστική πηγή δικαίου τη θρησκεία - τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα διαζύγια - και με διάδικους, μάρτυρες έως και δικηγόρους ιδιαίτερα προσεκτικούς στο τι λένε, στο πώς ντύνονται κ.λπ... Στο δικαστήριο αυτό εξετάζεται η αίτηση διαζυγίου μιας γυναίκας που, πολύ νέα, παντρεύτηκε έναν άκαμπτο ορθόδοξο Εβραίο κι εδώ και τρία χρόνια εγκατέλειψε τη συζυγική στέγη και επέστρεψε στους γονείς της. Η γυναίκα επιδιώκει να αποκτήσει ξανά την ελευθερία της, μόνο που στο Ισραήλ, που το διαζύγιο εμπίπτει στο θρησκευτικό δίκαιο, αποκλειστικά ο σύζυγος δύναται να «λύει» το γάμο και να δίνει στη σύζυγο υπογεγραμμένο διαζύγιο. Μέχρι τότε, εκείνη πρέπει να παραμένει στη συζυγική εστία αποκλεισμένη από την κοινωνική ζωή και το σεβασμό.
Με τους: Σιμόν Αμπκαριάν, Σασόν Γκαμπάι, Ζέεβ Ρεβάς, Γκάμπι Αμρανί, Ραμί Ντανόν, κ.ά.
Παραγωγή: «Gett: The Trial of Viviane Amsalem», Ισραήλ, Γερμανία, Γαλλία (2014).