ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 30 Αυγούστου 2015
Σελ. /32
ΝΕΟΛΑΙΑ
Διήμερο Θεατρικών Εκδηλώσεων από την ΚΝΕ

Στις 7 και 8 Σεπτέμβρη, στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη»

Μετά την επιτυχία που συνάντησε η περσινή προσπάθεια της ΚΝΕ να διοργανώσει θεατρικές εκδηλώσεις, δίνοντας χώρο και βήμα έκφρασης σε νέες ομάδες και καλλιτέχνες κι αξιοποιώντας την πείρα που απέκτησε, φέτος για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, το Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» θα συνεχίσει το ταξίδι του και στο χώρο του θεάτρου... Το 2ο Θεατρικό Διήμερο θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 7 Σεπτέμβρη και την Τρίτη 8 Σεπτέμβρη, στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη» (Ακαδημίας 3).

Η ΚΝΕ επιδιώκει μέσα από αυτές τις εκδηλώσεις να έρθουν οι νέοι άνθρωποι σε επαφή και με αυτή τη μορφή τέχνης, που σήμερα από πολλούς μπορεί να θεωρείται περιττή πολυτέλεια. Να δώσει διέξοδο για δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου, κόντρα στην υποκουλτούρα και τη μαζική εκτόνωση που πλασάρει το σύστημα. Να δοθεί βήμα στο έργο νέων καλλιτεχνών που παλεύουν να εκφραστούν, σ' ένα χώρο που οι δυσκολίες εντείνονται, η εμπορευματοποίηση προχωράει με ταχύτατους ρυθμούς και η Τέχνη γίνεται πεδίο κερδοφορίας για το κεφάλαιο, καθορίζοντας τι και πώς θα προβληθεί. Στο διήμερο θα υπάρξει η ευκαιρία να παρουσιάσουν τη δουλειά τους νέοι δημιουργοί, που μέσα από τα έργα που επέλεξαν να ανεβάσουν, εκφράζουν τους προβληματισμούς τους, σχολιάζουν, εμπνέονται από τη δύναμη του ανθρώπου να ορίσει μόνος του τη μοίρα του.

Από τις περσινές παραστάσεις
Από τις περσινές παραστάσεις
Ακόμα, θα παρουσιαστεί και η παραγωγή της Θεατρικής Ομάδας της ΚΝΕ, που τα τελευταία χρόνια έχει παρουσιάσει αξιόλογες παραστάσεις, φέρνοντας σε επαφή τους νέους ανθρώπους με έργα μεγάλων συγγραφέων και δραματουργών, που μέσα από το έργο τους επέλεξαν να αφυπνίσουν συνειδήσεις, που απέκτησαν κοινό βηματισμό με το λαό. Ανάμεσα στα έργα που έχει ανεβάσει τα τελευταία χρόνια, είναι «Τα όπλα της κυρα-Καράρ», «Αντιγόνη» και «Μέρες της Κομμούνας» του Μπέρτολτ Μπρεχτ, «Μυστήριο Μπουφ» του Βλ. Μαγιακόφσκι, «Αγγέλα» του Γ. Σεβαστίκογλου, καθώς και πολλές παιδικές παραστάσεις.

Το αναλυτικό πρόγραμμα και το περιεχόμενο των παραστάσεων

Τη Δευτέρα 7 Σεπτέμβρη θα παρουσιαστούν οι παρακάτω παραστάσεις.

19.30: «Τερεζίεσταντ», από την Ομάδα «Gras».

«Σας προσκαλούμε σε μία βραδιά στο Πρότυπο Κέντρο Υποδοχής Αλλων (ΠΚΥΑ). Κάποιοι απλώς το ονειρεύτηκαν, εμείς καταφέραμε να το πραγματοποιήσουμε, δίνοντας λύση στο άλυτο πρόβλημα που βασάνιζε επί δεκαετίες τη χώρα μας. Ανοίγουμε για πρώτη φορά τις πόρτες μας περήφανοι για την επιτυχία αυτή».

Η παράσταση, χρησιμοποιώντας φανταστικά γεγονότα, αναφέρεται στην πολύ ωμή πραγματικότητα του ναζιστικού στρατοπέδου Τερεζίεσταντ, το οποίο χρησιμοποιούσαν ως βιτρίνα οι ναζί, προκειμένου να παρουσιάσουν στην κοινή γνώμη ότι δε γίνονται βασανιστήρια.

21.30: «Πέρα από τον ίσκιο των κυπαρισσιών», από τη Θεατρική Ομάδα της ΚΝΕ.

Η Θεατρική Ομάδα της ΚΝΕ θα ανεβάσει φέτος το θεατρικό έργο «Πέρα από τον ίσκιο των κυπαρισσιών» του μεγάλου κομμουνιστή ποιητή μας Γιάννη Ρίτσου. Το συγκεκριμένο έργο αρχικά γράφτηκε ως μονόπρακτο δράμα στην περίοδο της Κατοχής, με αρχικό τίτλο «Η Αθήνα στ' άρματα». Μετά το Δεκέμβρη του 1944, ο Ρίτσος μαζί με χιλιάδες συναγωνιστές και συντρόφους του φεύγει από την Αθήνα και φτάνει στην Κοζάνη κι εκεί ανεβαίνει για πρώτη φόρα. Με τα γεγονότα που ακολουθούν, χάνεται το χειρόγραφο και του απομένει μόνο το χορικό, στο οποίο τα επόμενα χρόνια προσθέτει κι άλλα χορικά και δημιουργεί το τρίπρακτο με τίτλο «Μάνα». Το 1954 το δημοσιεύει με την εξής σημείωση: «Από θεατρικό έργο Μάνα, που αναφέρεται στα χρόνια της Κατοχής». Το 1957 ο ποιητής επιλέγει τον τίτλο «Πέρα από τον ίσκιο των κυπαρισσιών». Το 1958 ανεβαίνει από το Θεατρικό Συγκρότημα του Συλλόγου Ελλήνων Πολιτικών Προσφύγων στη Ρουμανία και ήταν αφιερωμένο στα 40χρονα του ΚΚΕ.

Σε αυτό το έργο συναντάμε ήρωες - πρόσωπα (Θεία Καλή, Κυρα-Λένη) που βρίσκονταν και στο ποίημά του «Γειτονιές του Κόσμου». Στο επίκεντρο του έργου είναι η αντίσταση του λαού μας σε μια γειτονιά των ανατολικών συνοικιών της Αθήνας, απέναντι στους Γερμανούς φασίστες και τους ντόπιους εκμεταλλευτές και συνεργάτες τους. Οπως σημειώνεται και στον πρόλογο του βιβλίου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», «ο Ρίτσος σμιλεύει με την τέχνη του τη μορφή του κομμουνιστή - λαϊκού αγωνιστή, που στάθηκε πρότυπο παλικαριάς και αυτοθυσίας, αλλά και πρότυπο ανθρωπιάς. Στο ηθικό ανάστημα αυτού του λαϊκού αγωνιστή θα βρει ο αναγνώστης κι ο θεατής τα αληθινά μέτρα του ανθρώπου».

Την Τρίτη 8 Σεπτέμβρη θα δούμε τις παραστάσεις:

19.00: «Τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού», από την Ομάδα «Εκτός Σχεδίου».

Εφτά αδέλφια, κληρονόμοι ενός οικονομικού κολοσσού, ζουν κάτω απ' την τυραννία της «παρουσίας» ενός υπέργηρου πατέρα - «φυτού», που διατηρεί το 51% των μετοχών. Πυροδοτούνται ανελέητες ραδιουργίες και λυσσαλέοι καβγάδες ανάμεσά τους, με στόχο την εξασφάλιση της ηγεσίας. Διαπιστώνουν ότι κυνηγούν μια τελειωμένη υπόθεση και ότι επενδύουν σ' ένα μέλλον που δεν το ορίζουν οι ίδιοι και που αργά ή γρήγορα θα τους ξεπεράσει.

Με το έργο αυτό, ο Καμπανέλλης, όπως σημειώνει η ομάδα, φωτίζει με θαυμαστό τρόπο τον επιθανάτιο ρόγχο μιας «αγίας οικογένειας», αντιπροσωπευτικό δείγμα της ελληνικής οικονομικής ολιγαρχίας, μια κοινωνική τάξη που σαπίζει, αλλά που καταφέρνει να εξασφαλίσει ακόμα κάποιες ανάσες ζωής.

21.30: «Εξοδος», από την Ομάδα «Αnima».

Με αφετηρία το περιβάλλον μιας πειραγμένης εθνικής εορτής - κάτι μεταξύ 25ης Μαρτίου και 28ης Οκτωβρίου μαζί - οι ηθοποιοί ετοιμάζονται να αφηγηθούν ιστορίες και πραγματικές μαρτυρίες από το 1821, το 1940 έως τον Εμφύλιο, χρησιμοποιώντας υλικά από εθνικούς εορτασμούς, όπως ποιήματα, εικόνες, τραγούδια, απαγγελίες και άλλα... Στόχος τους να ξαναδιαβάσουν με καινούριο τρόπο τις δύο εποχές, ώστε τα κείμενα αυτά να αποκτήσουν σάρκα και οστά και να φέρουν πραγματικά, σημερινά, επίκαιρα διλήμματα: «Εγώ θα έβαζα σε κίνδυνο τη ζωή μου για κάτι μεγαλύτερο και ανώτερο από το ατομικό;», «Εξοδος ή υποταγή;».

Στις δύσκολες στιγμές που βιώνουμε, η ομάδα «Anima» έρχεται να μας θυμίσει ότι, μιλώντας κανείς για το παρελθόν, μπορεί να κατανοήσει το παρόν. Ετσι, δημιούργησε ένα κείμενο από αφηγήσεις και ζωντανές μαρτυρίες γνωστών κατά κύριο λόγο ηρωίδων. Ηρωίδες της Επανάστασης του 1821, Εργάτριες, Αντάρτισσες αλλά και απλές Γυναίκες περνούν μπροστά από τα μάτια μας, σε ένα ιδιόρρυθμο μάθημα Ιστορίας. Μέσα από την παράσταση παρακολουθούμε τα διλήμματα και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν, πριν προβούν σε ηρωικές, αγωνιστικές και αντιστασιακές πράξεις.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Αιφνιδιασμός για κότες

1. Η απόφαση του Τσίπρα για εκλογές αποδεικνύει ότι έλαβε πράσινο φως από τους εταίρους του. Αυτός είναι που εκβιάστηκε και πιέστηκε; Κάποτε θα τα μάθουμε όλα και το γέλιο μας θ' ακουστεί μέχρι το Βερολίνο. Ούτε έπεσε ο Τσίπρας ούτε αντιστάθηκε. Μας πούλησε στην ψύχρα.

2. Οι μωρές παρθένες του Λαφαζάνη προχώρησαν στο σχηματισμό μιας Λαϊκής Ενότητας. Μέχρι χτες ο κύριος Παναγιώτης, ο υπουργός, χόρευε ταγκό με τον Τσίπρα, αποδεχόμενος και υπερασπιζόμενος τους κανόνες της Ευρώπης. Τώρα, ξαφνικά, ήρθε η θεία φώτιση; Συντελέστηκε η αλλαγή μέσα του σε μερικά εικοσιτετράωρα; Φοβάμαι πως σε όλη του τη ζωή η μόνη του επιθυμία, μέσα στο κίνημα, ήταν πώς να αναρριχηθεί, σαν το σκυλί περίμενε τη θέση του ηγέτη. Και, αυτή τη φορά, οι μωρές παρθένες θα έχουν τη συμπαράσταση των δημοσιογράφων και όλων των ανθρώπων των μίντια. Σε αυτές τις εκλογές, οι τεχνικοί της εξουσίας αποφάσισαν να έχουν δύο μονομάχους: Τσίπρα - Λαφαζάνη, για λόγους τηλεθέασης, που θα ξεσκίζονται χωρίς ουσιαστικό λόγο και ουσία.

3. Ο αρχιτσέλιγκας της Νέας Δημοκρατίας, προσπαθώντας να μιλήσει καθαρά ελληνικά, πήρε σοβαρά το ρόλο του και βγήκε στη γύρα. Μεγάλος είναι ο σεβασμός του για τους θεσμούς και αποφάσισε να μας συμμορφώσει, χωρίς να βλέπει την καμπούρα της παράταξής του. Ετσι είναι. Το πρώτο που έπρεπε να σκεφτεί, ο κουτσαβάκης, είναι «εν αρχή το παρελθόν», μετά ας ανοίξει το κρεοπωλείο και ας αρχίσει να δέχεται.

4. Ο μόνος που υιοθετεί την πρόσκαιρη έξαψη των εκλογών είναι ο Σταύρος Θεοδωράκης. Τις πλησιάζει με αδημονία και τα μάτια της νυφίτσας. Οι φίλοι του οι Ευρωπαίοι είναι δίπλα του, εξάλλου δεν ζητά πολλά, απλά το Ποτάμι να αναδειχθεί ρυθμιστής των εξελίξεων. Η ικανότητά του να χώνεται παντού δεν του βγαίνει πάντα σε καλό. Τον καθιστά αφελή, αδύναμο και πληκτικό, αφού διαλέγει τις ίδιες λέξεις που χρησιμοποιεί για εχθρούς και φίλους. Περί νοήματος; Ευτελείς και ανόητες ερμηνείες της πραγματικότητας, μ' ένα επίχρισμα Ράμφου, που κουρντίζει τον Σταύρο σαν παιδικό παιχνίδι.

5. Η διάλυση της κυβέρνησης και ο αόριστος τρόπος για το πώς θα τα καταφέρει στη ζωή του γέμισαν ανασφάλεια τον πολίτη, τον κούρασαν, παραιτήθηκε, κι έτσι άνοιξε πάλι το χοιροστάσιο της Χρυσής Αυγής. Αναρωτιέμαι, γιατί πέτρωσε η Δικαιοσύνη, τι ακριβώς συμβαίνει με την υπόθεση Φύσσα; Οι νεοναζί προσπαθούν να σβήσουν κάθε ίχνος της. Εμφανίζονται όπου και όποτε θέλουν, με δημόσιες δηλώσεις, τσαμπουκάδες, πιέζοντας για μια ανατροπή ύψιστης σημασίας κατά τη διάρκεια της δίκης τους. Ο ευυπόληπτος κόσμος της αστικής τάξης τούς έχει ήδη δώσει το χέρι, αφού γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα πώς να εκπαιδεύει τέτοιου είδους σκυλιά, που φυσικά δεν προορίζονται για να φυλάνε τον κήπο τους.

6. Μέσα σ' αυτή την κουρελαρία και στον καθωσπρέπει κωλοπαιδισμό με συγκινεί βαθύτατα η εικόνα των κομμουνιστών, που προσέρχονται και σ' αυτές τις εκλογές τιμώντας την παράδοσή τους, που απαιτεί ανοιχτά χαρτιά και τίποτα άλλο.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ