ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 20 Φλεβάρη 2016
Σελ. /24

Διαβάστε σήμερα στο 4σέλιδο «Διεθνή και Οικονομία»:

Υπουργείο Εξωτερικών: Στο φόντο εντεινόμενων ανταγωνισμών, ακτινογραφεί αγορές όπου διεκδικούν μερίδια εγχώρια κεφάλαια.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ - Θριάσιο: Ξανά στο παζάρι αναζητώντας «επενδυτές» - Η συγκυβέρνηση προσπαθεί να πετύχει δύο ιδιωτικοποιήσεις στις οποίες οι προκάτοχοί της απέτυχαν.

ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΑΣΙΑ: Η πρόσφατη Σύνοδος Κορυφής ΗΠΑ - ASEAN έστειλε μήνυμα νέας κλιμάκωσης των ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών.

ΔΙΑΠΑΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ: Ρωσία, Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Βενεζουέλα ξεκίνησαν πρώτοι τις ζυμώσεις για περιορισμό της παραγωγής πετρελαίου, με στόχο τη σταθεροποίηση των διεθνών τιμών «μαύρου χρυσού» και τη βελτίωση των οικονομικών τους...


ΤΡΑΙΝΟΣΕ - ΘΡΙΑΣΙΟ
Ξανά στο παζάρι αναζητώντας «επενδυτές»

Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προσπαθεί να πετύχει δύο ιδιωτικοποιήσεις που οι προκάτοχοί της απέτυχαν

Eurokinissi

Επισπεύδει τους ρυθμούς η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για τη διαδικασία αποκρατικοποίησης των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού). Μετά την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ και την παράδοση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας στην κινεζική COSCO, σειρά παίρνει ο σιδηρόδρομος, στο πλαίσιο του στόχου της ελληνικής αστικής τάξης - ο οποίος υπηρετείται από όλα τα αστικά κόμματα - περί μετατροπής της Ελλάδας σε διεθνή κόμβο μεταφορών.

Ορισμένα τεχνικά ζητήματα που καθυστερούσαν την έναρξη του διαγωνισμού βαίνουν προς επίλυση και πιο συγκεκριμένα η υπογραφή των «διεταιρικών συμβάσεων», δηλαδή η σύμβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με το Δημόσιο για την κάλυψη των λεγόμενων άγονων γραμμών, η σύμβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία διαχειρίζεται το τροχαίο υλικό, για τη μίσθωση 1.160 σιδηροδρομικών οχημάτων, η σύμβαση συντήρησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την ΕΕΣΣΤΥ κ.ά.

Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ έχει προκηρυχθεί από το καλοκαίρι του 2013, δίχως αποτέλεσμα μέχρι σήμερα, ωστόσο η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προσπαθεί... φιλότιμα να ολοκληρώσει μία ακόμη δέσμευσή της προς τους επιχειρηματικούς ομίλους, αλλά και τους «θεσμούς» - που επίσης πασχίζουν για την ενίσχυση των επιχειρηματικών ομίλων - και να πετύχει εκεί που οι προκάτοχοί της απέτυχαν, προωθώντας πολύ πιο συγκροτημένα την πολιτική απελευθέρωσης και των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα μας.

«Τρέχουν» τη διαδικασία... κάνοντας πως δε θέλουν!

Ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών, Χρ. Σπίρτζης, έχει αρκετές φορές στο παρελθόν δηλώσει τη δήθεν «αντίθεση» της κυβέρνησης στην επικείμενη ιδιωτικοποίηση. Φυσικά λέμε «δήθεν», γιατί από τη στιγμή που με τη στρατηγική της η κυβέρνηση υπηρετεί την καπιταλιστική ανάκαμψη και την ενίσχυση των επιχειρηματικών ομίλων στο πλαίσιο της Ευρωζώνης, θα εφαρμόσει την πολιτική απελευθέρωσης ανεξάρτητα από το τι λέει προπαγανδιστικά, δημιουργώντας άλλοθι στο λαό. Γι' αυτό, άλλωστε, όπως υποστηρίζει και αυτή, θα προχωρήσει σύμφωνα με τα όσα έχει συμφωνήσει με τους «εταίρους».

Για την υλοποίηση αυτής της υποχρέωσης έχει ολοκληρωθεί η νομοθετική ρύθμιση διαγραφής των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (αυτά θα τα πληρώσει ο λαός, όπως και επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ στη δεκαετία του '80, με τις λεγόμενες «προβληματικές» επιχειρήσεις). Σκοπός είναι να γίνει περισσότερο... ελκυστική προς τους ιδιώτες επενδυτές, αφού θα παραλάβουν ένα σημαντικό και δυνητικά κερδοφόρο «φιλέτο» απαλλαγμένο από τα χρέη του, τα οποία φυσικά τα επωμίζεται στην πλάτη του ο λαός, απόδειξη ότι η κυβέρνηση κάνει τα πάντα για την ενίσχυση του κεφαλαίου.

Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση διέγραψε συνολικά πάνω από 3 δισ. ευρώ χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον όμιλο ΟΣΕ, όπως επίσης και τα χρέη του ΟΣΕ προς το Δημόσιο και την ίδια στιγμή ανέλαβε για λογαριασμό του ελληνικού Δημοσίου τις υποχρεώσεις και τα χρέη του ΟΣΕ έναντι της EUROFIMA (ευρωπαϊκή εταιρεία για τη χρηματοδότηση σιδηροδρομικού υλικού).

Επίσημη δικαιολογία της παραπάνω ενέργειας είναι η αποφυγή επιβολής προστίμου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία θεωρεί τις επιδοτήσεις που λάμβαναν οι κρατικοί σιδηρόδρομοι από τον κρατικό προϋπολογισμό ως «παράνομες ενισχύσεις». Την ίδια όμως στιγμή, η Επιτροπή αποδέχεται να μην προχωρήσει στη διαδικασία απαίτησης επιστροφής των «κρατικών ενισχύσεων», μόνο εφόσον προχωρήσουν οι δύο αποκρατικοποιήσεις. Επομένως, η παραπάνω νομοθετική παρέμβαση της κυβέρνησης αντικειμενικά συνδέεται με τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης. Ξαναλέμε, δώρο στον επιχειρηματικό όμιλο ή ομίλους που θα αγοράσουν, που πέφτει στις πλάτες του λαού.

Ταυτόχρονα, με την ίδια νομοθετική ρύθμιση, λαμβάνεται μέριμνα για την ετήσια χρηματοδότηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέχρι το ποσό των 50 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό για το διάστημα 2015 - 2020, για την εκτέλεση της υποχρεωτικής δημόσιας υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών, ενώ από το 2020 και μετά, η παροχή της υποχρεωτικής υπηρεσίας θα ανατίθεται μέσω «διαγωνιστικής διαδικασίας».

Σιδηρόδρομος και Θριάσιο στο στόχαστρο διεθνών μονοπωλιακών ομίλων

Υπενθυμίζουμε πως στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμμετείχαν η κοινοπραξία μεταξύ της ρωσικής κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων «RZD» και του εγχώριου ομίλου «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ», η θυγατρική της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της Γαλλίας «SNCF» και η ρουμανική ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία «GFR», μέσω της οποίας φερόταν να συμμετέχει και η αμερικανική «Watco».

Επίσης, ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ έχουν εκφράσει ξανά η κοινοπραξία ρωσικών σιδηροδρόμων - «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ», η κοινοπραξία της γαλλικής «Alstom» με την εγχώρια εταιρεία «Damco Energy», μέλος του ομίλου Κοπελούζου, καθώς και η γερμανική «Siemens».

Κυβερνητικές διαρροές και ανεπίσημη πληροφόρηση από το ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν δεδομένο πως η στάση όλων των υποψηφίων για τις δύο κρατικές εταιρείες έχει αλλάξει μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας για τον ΟΛΠ, όπως επίσης και μετά το διαγωνισμό για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Οι ίδιες πηγές θέλουν την κινεζική COSCO να είναι ανάμεσα στους πιο πιθανούς υποψήφιους επενδυτές για την ανάπτυξη και λειτουργία του εμπορευματικού κέντρου. Η προθεσμία για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών είναι η 31η Μάη, ενώ ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ λήγει στις 26 Απρίλη.

Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, Στ. Πιτσιόρλας, συμπεριέλαβε και την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, καθώς και τη δημιουργία και στη συμπρωτεύουσα εμπορευματικού κέντρου στο στρατόπεδο «Γκόνου». Σύμφωνα με όσα είπε, «όλο αυτό το πακέτο αλλάζει τη θέση της χώρας στον παγκόσμιο χάρτη, γιατί γίνεται κόμβος στον τομέα των Μεταφορών».

Μέχρι στιγμής, οι ενδιαφερόμενοι που έχουν πάρει το φάκελο για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο είναι οι εξής: ΜΕΤΚΑ AE, Planning AE, RE.DE - PLAN AE Consultants, ΦΟΥΝΤΛΙΝΚ ΑΕ, ΟΛΠ ΑΕ, Grivalia Properties AEEAΠ, Goldair Cargo, DAMCO Energy, ALPHA BANK, Sarmed, Ernst & Young, Diakinisis, ΠΑΕΓΑΕ, Εθνική ΠΑΝΓΑΙΑ, Cosco Greece, Τοξότης ΑΕ, MEDLOG AE, Kuehne+Nagel, Ορφέας Βεϊνόγλου, ΑΣΠΡΟΚΑΤ ΑΒΕΕ, CONFIDE ΕΠΕ, ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, ACS AEE, Lamda Development, Quest Holdings, Προοδευτική ΑΤΕ, Αρχικόν ΑΕ, Ομάδα Κατασκευών ΑΤΕ, Eurocontrol IKE, Cofely Hellas AE, Χαλυβουργική ΑΕ.

Ο διαγωνισμός για το Θριάσιο προβλέπει την παραχώρηση έκτασης 588 στρεμμάτων (με δυνατότητα δόμησης περίπου 240.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων) που ανήκει στη ΓΑΙΑΟΣΕ και ο ανάδοχος που θα προκύψει θα αναλάβει τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου και την εκμετάλλευσή του για 50 έτη.

Θεωρείται ότι βρίσκεται σε ιδιαίτερα ευνοϊκή θέση, καθώς διαθέτει οδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και τη λεωφόρο ΝΑΤΟ, σιδηροδρομική σύνδεση με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και το λιμάνι του Πειραιά. Σκοπός είναι να συγκεντρωθούν εκεί οι σιδηροδρομικές και εμπορευματικές δραστηριότητες που σήμερα διεκπεραιώνονται σε εγκαταστάσεις που είναι διάσπαρτες σε σημεία της πρωτεύουσας.

Υπάρχει άλλος δρόμος

Τη δημόσια αυτή έκταση και τις τεράστιες δυνατότητες που προσφέρει στον τομέα των Μεταφορών, θα τις καρπώνονται οι ιδιωτικοί μονοπωλιακοί όμιλοι που τελικά θα αναλάβουν την εκμετάλλευσή τους. Στην προκειμένη περίπτωση, ο κλάδος των logistics, αλλά και οι σιδηροδρομικές μεταφορές, αποτελούν στρατηγικής σημασίας τομείς της οικονομίας και με σίγουρα κέρδη, αφού η γεωγραφική θέση της Ελλάδας σημαίνει κέντρο μεταφοράς εμπορευμάτων από και προς την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική. Απ' αυτό η εργατική τάξη και τα άλλα φτωχά λαϊκά στρώματα τίποτα δεν έχουν να κερδίσουν, εκτός ίσως από ελάχιστες και μάλλον κακοπληρωμένες θέσεις εργασίας.

Βεβαίως, ο σιδηρόδρομος μπορεί να γίνει το βασικό μέσο μετακίνησης των λαϊκών στρωμάτων και της διασύνδεσης των διάφορων περιοχών της χώρας, αλλά και μεταφορών εμπορευμάτων μέσα από ένα πυκνό, φτηνό και αξιόπιστο δίκτυο γραμμών, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της περιφέρειας, της αγροτικής παραγωγής, του εμπορίου, της βιομηχανίας, του τουρισμού, στην προστασία του περιβάλλοντος, την εξοικονόμηση ενεργειακών πόρων, τη σύνδεση με το εξωτερικό. Με ταυτόχρονη ανάπτυξη όλων των περιοχών της χώρας μας και της βιομηχανίας παραγωγής σιδηροδρομικών συρμών, τροχαίου υλικού και νέων τεχνολογιών. Δηλαδή να μπει στην υπηρεσία του λαού, όπως και τα logistics.

Μόνο που όλα αυτά προϋποθέτουν εργατική - λαϊκή εξουσία και οικονομία, που θα κάνουν τον τομέα των Μεταφορών κοινωνική ιδιοκτησία.


Φ. Κ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ