ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Μάρτη 2001
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΟ ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΩΝ ΤΟΥ ΚΚΕ
Απάντηση στην ασυδοσία κυβέρνησης - εφοπλιστών

Αγωνιστικό κάλεσμα προς τους νησιώτες, τους ναυτεργάτες, όλους τους εργαζόμενους απευθύνει, με ανακοίνωσή της, η Κομματική Οργάνωση Ναυτεργατών του ΚΚΕ. Τους καλεί να συντονίσουν τώρα τα αγωνιστικά τους βήματα για να αποτρέψουν την «απελευθέρωση» της ακτοπλοΐας και να επιβάλουν τη ζωογόνα πρόταση για τη δημιουργία του Δημόσιου Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

«Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ - σημειώνεται - με τη στήριξη της ΝΔ καταθέτει στη Βουλή το νομοσχέδιο για το λεγόμενο νέο θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας με το οποίο καταργείται το ΚΑΜΠΟΤΑΖ και απελευθερώνονται οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες από 1 Νοέμβρη 2002. Η "απελευθέρωση" ταυτίζεται με την ένταση της εφοπλιστικής ασυδοσίας, την παραπέρα υποβάθμιση της εξυπηρέτησης των νησιών, την αύξηση των εισιτηρίων, το χτύπημα του δικαιώματος δουλιάς των ναυτεργατών, την κατάργηση θεμελιακών μισθολογικών, εργασιακών, ασφαλιστικών δικαιωμάτων, την αύξηση των κινδύνων σε βάρος της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Χρειάζεται άμεση συντονισμένη αγωνιστική απάντηση από τους ναυτεργάτες, το νησιώτικο πληθυσμό, τους εργαζόμενους της χώρας μας.Εγκαιρα, τώρα, ώστε να υψωθούν υψηλά επίπεδα ενάντια στην Απελευθέρωση της Ακτοπλοΐας και να ανοίξει μια νέα σελίδα στον αγώνα για την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής».

Για το νέο θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας που προωθεί η κυβέρνηση η ΚΟΝ σημειώνει: «Οι αλλαγές που γίνονται με το νομοσχέδιο, αφορούν την κατάργηση των αδειών σκοπιμότητας, την κατάργηση κάθε έννοιας ελέγχου και προγραμματισμού. Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες τεμαχίζονται σε γραμμές "ελεύθερης δρομολόγησης", που περιλαμβάνουν τις πιο κερδοφόρες γραμμές, δηλαδή το "φιλέτο" και στις γραμμές "δημόσιων υπηρεσιών" ή τις "άγονες γραμμές" που αφορούν αυτές που δεν προκαλούν το ενδιαφέρον των εφοπλιστών και μένουν στο περιθώριο. Οι εφοπλιστές που τυχόν θα καλύψουν τις γραμμές "δημόσιου συμφέροντος" ή τις "άγονες", θα επιδοτούνται από "δημόσιους πόρους" και θα καρπώνονται νέα προκλητικά προνόμια. Προβάλλει άμεσα ο κίνδυνος της απομόνωσης δεκάδων νησιών. Οι θέσεις του ΥΕΝ για την "αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου" θέτουν πολύ επικίνδυνα ζητήματα. Μιλούν για την κατάργηση "όλων των παρεμβατικών διατάξεων" που εμποδίζουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό. Οδηγούμαστε δηλαδή σε κατάργηση του Νομοθετικού Διατάγματος 187/73 το οποίο προβλέπει τη συνεχή δρομολόγηση των πλοίων για 10 μήνες το χρόνο.

Απελευθερώνεται, αυξάνεται η τιμή των εισιτηρίων που είναι ήδη δυσβάσταχτη για τα λαϊκά στρώματα και προβλέπεται η επιβολή του νέου χαρατσιού, του "επίναυλου" για τη χρηματοδότηση των εφοπλιστών που τυχόν θα αναλάβουν τις άγονες γραμμές. Τα πυροτεχνήματα σκοπιμότητας του ΥΕΝ, οι ψευδολογίες της κυβέρνησης περί "διαφύλαξης του δημόσιου συμφέροντος" αποσκοπούν στην παραπλάνηση του νησιώτικου πληθυσμού και των ναυτεργατών».

Υπάρχει λύση

«Η αρνητική κατάσταση - συνεχίζει - που έχει δημιουργηθεί σήμερα στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, δικαιώνει την αντίθεση του ΚΚΕ απέναντι στην απελευθέρωση της ακτοπλοΐας και καταλογίζει μεγάλες ευθύνες στην κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, στη ΝΔ αλλά και στο ΣΥΝ, που συντάχθηκαν με την εφαρμογή του κανονισμού 3577/92, στα πλαίσια της γενικότερης πολιτικής τους για την ενσωμάτωση της χώρας μας στην ΕΕ.

Σήμερα είναι γνωστό στον κάθε εργαζόμενο ότι στην πορεία της απελευθέρωσης της ακτοπλοΐας, στην προοπτική της πλήρους κατάργησης του Cabotage, οξύνθηκε ο ανταγωνισμός, συγκεντρώθηκε ο πλούτος σε λίγα χέρια και δημιουργήθηκαν μονοπωλιακοί όμιλοι, οι οποίοι με τη στήριξη της κυβέρνησης και του ΥΕΝ, λειτουργούν ως "κράτος εν κράτει".

Οι ναυτεργάτες, ο νησιώτικος πληθυσμός πρέπει να απαιτήσουν τη διατήρηση του Cabotage και την ανάκληση του κοινοτικού κανονισμού 3577/92.

Να απαιτήσουν την ικανοποιητική εξυπηρέτηση των νησιών, τη μείωση του υψηλού κόστους μεταφοράς επιβατών, οχημάτων και εμπορευμάτων. Τα κέρδη άλλωστε των ναυτιλιακών επιχειρήσεων ανέρχονται σε πολλά δισεκατομμύρια δραχμές.

Να διεκδικήσουν συντονισμένα το δικαίωμα δουλιάς, την αναβάθμιση των μισθολογικών, εργασιακών, ασφαλιστικών δικαιωμάτων.

Δε χωρά κανείς εφησυχασμός, τα κοινοτικά πλοία θα έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόζουν μειωμένες οργανικές συνθέσεις, τις περιβόητες "συνθέσεις ασφαλείας" ενώ με την απελευθέρωση, θα υπάρξει επιδρομή των πλοίων με σημαίες ευκαιρίας.

Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες δεν μπορούν να αφεθούν στα χέρια των εφοπλιστών που δρουν με μοναδικό κριτήριο την αύξηση των κερδών τους.

Χρειάζεται άλλη, φιλολαϊκή πολιτική που θα αξιοποιεί τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας μας και θα ικανοποιεί τις ανάγκες των εργαζομένων.

Οι εργαζόμενοι δεν πρέπει να περιορίζονται στην άμυνα, πρέπει να συγκρουστούν με το μεγάλο κεφάλαιο. Να παλέψουν για την ανατροπή των συσχετισμών δύναμης, να γίνει πραγματική αλλαγή στο επίπεδο της εξουσίας, ώστε ν' ανοίξει ο δρόμος για τη λαϊκή οικονομία, που συμφέρει τη συντριπτική πλειοψηφία του λαού.

Με γνώμονα την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, το ΚΚΕ θέτει στους εργαζόμενους την πρότασή του για τη δημιουργία Δημόσιου, "Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών", που θα αναλάβει την αποκλειστική ευθύνη οργάνωσης της ακτοπλοΐας και την απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, θα συγκροτήσει σύγχρονο στόλο, θα πάρει μέτρα για την ουσιαστική συντήρηση και επισκευή των πλοίων, αυστηρά μέτρα για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Οι τιμές των εισιτηρίων θα βασίζονται σε κοινωνικά κριτήρια, θα είναι προσιτές για τους εργαζόμενους και τους επαγγελματίες, θα ενθαρρύνουν την ανάπτυξη του λαϊκού τουρισμού.

Βασικό κριτήριο είναι η κατοχύρωση του δικαιώματος δουλιάς των ναυτεργατών, η αναβάθμιση των δικαιωμάτων τους.

Η λειτουργία του "Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών" προϋποθέτει τον εργατικό - κοινωνικό έλεγχο, τη συμμετοχή των φορέων του μαζικού κινήματος στη λήψη και στην εφαρμογή των αποφάσεων.

Η αναπτυξιακή αυτή πρόταση κινείται στα πλαίσια του κεντρικού σχεδιασμού της οικονομίας και συνδέεται με την εφαρμογή κλαδικών πολιτικών για την ανάπτυξη των λιμανιών, της εγχώριας Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας και της Χαλυβουργίας.

Το ΚΚΕ θέτει την πρότασή του αυτή στο νησιώτικο πληθυσμό, στους ναυτεργάτες, στους εργαζόμενους και τους καλεί σε συσπείρωση και αγώνα, για την αντιμετώπιση των οξυμένων προβλημάτων και τη ριζική αλλαγή της κατάστασης».


«Απελευθερώνεται» η εφοπλιστική ασυδοσία

Ετοιμο είναι το νέο νομοθετικό τερατούργημα της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, με το οποίο εναρμονίζει τον κοινοτικό κανονισμό 3577/92 με την ελληνική νομοθεσία και «θεσμοθετεί» την πλήρη εφοπλιστική ασυδοσία στα ελληνικά πελάγη. Πρόκειται για το νομοσχέδιο, το οποίο περικλείει τον εφιάλτη της απομόνωσης για δεκάδες νησιά, υποβαθμίζει παραπέρα την υπόθεση της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, τοποθετεί βόμβα στις 20.000 περίπου θέσεις εργασίας των Ελλήνων ναυτεργατών στην ακτοπλοΐα και υπονομεύει ευθέως την εθνική άμυνα και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, με ό,τι αυτό σημαίνει για τον ευαίσθητο χώρο του Αιγαίου.

Επιγραμματικά, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο νομοσχέδιο, από την 1η του Νοέμβρη 2002 οι θαλάσσιες μεταφορές «είναι ελεύθερες». Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες χωρίζονται με κριτήριο το κέρδος των εφοπλιστών: Σε γραμμές «ελεύθερης δρομολόγησης», δηλαδή στις γραμμές-«φιλέτα», στις οποίες επειδή ακριβώς συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των εφοπλιστών προβλέπεται καθεστώς πλήρους ασυδοσίας. Σε γραμμές «δημοσίου συμφέροντος» και «άγονες», δηλαδή στους «φτωχοσυγγενείς». Για τις γραμμές αυτές προβλέπεται μέχρι η επιδότηση των εφοπλιστών από το κράτος, ενώ η επιδότηση αυτή θα εξασφαλίζεται με το «χαράτσι» του επιναύλου, που θα επιβάλλεται στα εισιτήρια! Δηλαδή, θα τους πληρώνουν οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι!

Οι «άδειες σκοπιμότητας», σύστημα που εξασφάλιζε κάποιο στοιχειώδη κρατικό προγραμματισμό για την απρόσκοπτη συγκοινωνιακή σύνδεση των νησιών, καταργούνται. Τη θέση τους παίρνουν οι «διεθνείς διαγωνισμοί», με τους οποίους θα μοιράζεται η «λεία» ανάμεσα στις ξένες και ντόπιες ναυτιλιακές εταιρίες. Ενώ δεν εξασφαλίζεται ούτε μία θέση εργασίας για τους Ελληνες ναυτεργάτες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ