Με αφορμή τη συμπλήρωση σήμερα 119 χρόνων από τη γέννησή του
Με αφορμή την επέτειο από τη γέννησή του, η «New Star» κάνει ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Μπέρτολτ Μπρεχτ, από σήμερα Παρασκευή μέχρι και την Κυριακή 12 Φλεβάρη, στον κινηματογράφο «Στούντιο» (Σπάρτης και Σταυροπούλου 33, πλατεία Αμερικής).
Στο πλαίσιο του αφιερώματος, θα προβληθούν τρία θεατρικά του Μπρεχτ όπως ανέβηκαν στο Berliner Enseble, το θέατρο που ίδρυσε ο ίδιος και κινηματογραφήθηκαν από την κρατική τηλεόραση της ΓΛΔ, καθώς και πέντε ακόμη κινηματογραφικές ταινίες σε έργα του Μπρεχτ.
Αναλυτικά, στο πρόγραμμα των προβολών θα δούμε τα κινηματογραφημένα θεατρικά:
Ακόμα θα προβληθούν οι ταινίες:
Ο Στέλιος Σταφέτος γεννήθηκε στον Πειραιά το 1958. Σπούδασε Ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) με καθηγητές τους Δ. Μυταρά και Δ. Κοκκινίδη. Συνέχισε τις σπουδές του στην Ισπανία (Μαδρίτη) στη Facultad de Bellas Artes «San Fernado» Universidad Complutense de Madrid, στο εργαστήριο ζωγραφικής του Manuel Mendez Sanchez.
Εχει παρουσιάσει το έργο του σε 12 ατομικές εκθέσεις, Ισπανία, Ελλάδα, και σε πλήθος ομαδικών εκθέσεων σε Ελλάδα & εξωτερικό. Ακόμη έχει λάβει μέρος σε εκθέσεις του ΕΕΤΕ, σε εκθέσεις της ΕΕΔΥΕ για την ειρήνη, εκθέσεις του Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή», του ΚΚΕ και συμμετέχει στις ομαδικές εκθέσεις «Ανθρωποι - Χρώμα - Σίδερο» μέσα στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος. Είναι μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ).
Οπως λέει η ιστορικός Τέχνης Μαρία Φανουρία-Βλάχου για τη δουλειά του: «Σε μία κοινωνία όπου η τέχνη λειτουργεί σαν ναρκωτικό, απέναντι στη σκληρή καθημερινότητα που ζούμε, υπάρχουν καλλιτέχνες που τολμούν και προσπαθούν να αλλάξουν τις συνειδήσεις των ανθρώπων. Ο Στέλιος Σταφέτος έχοντας κατακτήσει να δίνει μορφή που συνδιαλέγεται με το περιεχόμενο στα έργα του, προσπαθώντας να αποτυπώσει τις σκέψεις του για την κοινωνία στον καμβά, μας ταξιδεύει σε έναν κόσμο τόσο διαφορετικό και ταυτόχρονα οικείο. Οι πίνακές του, με εξπρεσιονιστικές και σουρεαλιστικές επιρροές, αντανακλούν με έναν ιδιαίτερο τρόπο, μέσω των αντιθέσεων, την πραγματικότητα και έχουν την ικανότητα να πλημμυρίζουν το μυαλό και τις αισθήσεις, με μία απίστευτη γκάμα συναισθημάτων».
Αποσύρθηκε κάτω από τις έντονες αντιδράσεις εργαζομένων και φορέων του Πολιτισμού η ρύθμιση που περιλαμβανόταν στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που συζητιέται στη Βουλή, η οποία αφορούσε την εκχώρηση στο Πανεπιστήμιο Αθήνας (ΕΚΠΑ) της συλλογής μουσικών οργάνων του Φοίβου Ανωγειανάκη και ολόκληρου του Μουσείου που αυτή φιλοξενείται σήμερα ως τμήμα του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης (ΜΕΛΤ).
Ωστόσο, το σχέδιο εκχώρησης αυτού του τμήματος του ΜΕΛΤ στο ΕΚΠΑ, όπως φαίνεται, παραμένει, αφού ο υπουργός Παιδείας μιλώντας χτες στη Βουλή δήλωσε πως αποσύρεται η δήλωση προκειμένου να επανέλθει σε επόμενο νομοσχέδιο και κάποια σημεία της να διευκρινιστούν καλύτερα...
Σύμφωνα δε με χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, η κυβέρνηση έχει καταλήξει σε λύση που διαχωρίζει ξανά το Μουσείο Λαϊκών Οργάνων (που περιλαμβάνει τη συλλογή από τη δωρεά του Φοίβου Ανωγειανάκη) από το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και η αυτόνομη λειτουργία των δύο μουσείων θα αποτυπωθεί, όπως λένε, στο νέο Οργανισμό του ΥΠΠΟΑ. Επίσης, προστίθεται ότι οι όροι της σύνδεσης του Μουσείου Λαϊκών Οργάνων (αναφέρεται με την πλήρη ονομασία Μουσείο Ελληνικών Μουσικών Λαϊκών Οργάνων - Κέντρο Εθνομουσικολογίας, ΜΕΛΜΟΚΕ) με το Πανεπιστήμιο Αθήνας και πιο συγκεκριμένα με το Εργαστήριο Εθνομουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, θα καθοριστεί με κοινή υπουργική απόφαση στο νομοσχέδιο για τα Πνευματικά Δικαιώματα που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.
Θυμίζουμε ότι έντονη αντίδραση στη σχεδιαζόμενη εκχώρηση εξέφρασαν με ανακοινώσεις τους ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ) και ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος (ΠΜΣ). Επίσης, χτες, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Υπουργείου Πολιτισμού (ΠΟΕ-ΥΠΠΟ) με ανακοίνωσή της εξέφρασε την οργή και την αγανάκτησή της για τη ρύθμιση εκχώρησης του Μουσείου στο ΕΚΠΑ, ενώ απαντά και στην επιχειρηματολογία του υπουργού Παιδείας που αναφέρθηκε σε προβλήματα με το προσωπικό φύλαξης, λέγοντας ότι «οι συνάδελφοι έχουν αποδείξει πως εκτελούν τα καθήκοντά τους με πλήρη υπευθυνότητα και συνέπεια, τηρώντας πάντα τους κανόνες της νομιμότητας και της χρηστής διοίκησης, με μοναδικό γνώμονα τη διασφάλιση του πολιτιστικού αγαθού που έχουν ταχθεί να προστατεύουν και να προασπίζουν».
Γεννημένος στη Λάρισα το 1936, σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και, παράλληλα, κλασική κιθάρα με τους Κώστα Κεφαλόπουλο, Ιβάν Ψίουκοφ και θεωρητικά με τον Γιάννη Α. Παπαϊωάννου. Τη δεκαετία του 1960 έγραψε τραγούδια του «νέου κύματος», που ερμήνευσαν οι Γιώργος Ζωγράφος, Μιχάλης Βιολάρης κ.ά. Συνέθεσε μουσική σε όλα σχεδόν τα είδη και ιδιώματα: συμφωνικά έργα, μουσική δωματίου, χορωδιακά, μουσική για συγκροτήματα Jazz, κινηματογραφική μουσική κ.τ.λ. Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με το θέατρο, συνθέτοντας σκηνική μουσική για περισσότερα από διακόσια έργα κάθε είδους, για παραστάσεις στο Εθνικό, το ΚΘΒΕ, το Αμφι-Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης κ.ά.
Παράλληλα, διακρίθηκε ως ενορχηστρωτής. Στις σημαντικότερες ενορχηστρώσεις του συγκαταλέγονται ο Υμνος εις στην Ελευθερίαν για συμφωνική ορχήστρα και χορωδία (Νικόλαος Μάντζαρος), η καντάτα Υμνος των Μεσογειακών Αγώνων (Μίκης Θεοδωράκης), ο κύκλος τραγουδιών «Οι γειτονιές του φεγγαριού» (Μάνος Χατζιδάκις), σειρά έργων των Επτανήσιων συνθετών Μάντζαρου, Καρρέρ, Ξύνδα, Σαμάρα, Λαυράγκα, Λαμπελέτ, Ευαγγελάτου, Ξένου κ.ά. Με τη Λυρική Σκηνή, επίσης, συνεργάστηκε στη μουσική επεξεργασία και ενορχήστρωση των έργων: Οι απάχηδες των Αθηνών (1984/85), Θυμήσου εκείνα τα χρόνια (2007/08), Το μικρόβιο του έρωτα (2009/10). Εχει συνεργαστεί ακόμα με το ραδιόφωνο και την τηλεόραση.
Πρόκειται για ένα όμορφο και λυτρωτικό μονόλογο, γραμμένο από τον σπουδαίο ποιητή Δημήτρη Λέντζο, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Πέτρου Αποστολόπουλου.
Στη σκηνή κυριαρχεί η αγάπη. Η αφοσιωμένη και απολύτως πιστή αγάπη, που τελικά γίνεται βασανιστική, ταυτίζεται με τον πόνο. Μ' αυτή τη μορφή πια θα φτάσει στη λύτρωση. Αγάπη, πόνος, μίσος, εκδίκηση, απόρριψη, προσβολή, ταπείνωση, ήττα... εναλλάσσονται, συνυπάρχουν, παλεύουν μεταξύ τους. Λόγια γεμάτα από ψέματα κι αλήθειες, λόγια τρυφερά μα και σκληρά, κείμενο που ισορροπεί αρμονικά ανάμεσα στο ρεαλισμό και την ποίηση.
Συντελεστές: Μουσική: Μιχάλης Τερζής. Σκηνικά, κοστούμια: Λαμπρινή Καρδαρά. Φωτισμοί: Πάνος Κουκουρουβλής. Στα τραγούδια ακούγονται ο Βασίλης Λέκκας και η Φωτεινή Βελεσιώτου.
Θεατρική παράσταση με μονόπρακτα του θεατρικού έργου «Τρόμος και αθλιότητα του Γ' Ράιχ» του Μπ. Μπρεχτ παρουσιάζει η Θεατρική Ομάδα του Εργατικού Κέντρου Λάρισας, το Σάββατο 18 Φλεβάρη στις 9 μ.μ. και την Κυριακή στις 8 μ.μ., στο 4ο Δημοτικό Σχολείο (Κουμουνδούρου 17 - 19). Η είσοδος θα είναι ελεύθερη.