ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Φλεβάρη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΑΥΠΗΓΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
«Στον αέρα» υποδομές και εργαζόμενοι

Η σημερινή κατάσταση στα ναυπηγεία αντανακλά τη χρεοκοπία του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης, σημείωσε ο Θ. Παφίλης, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής

Τμήμα των Ναυπηγείων Σύρου
Τμήμα των Ναυπηγείων Σύρου
Τη χρεοκοπία του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης αναδεικνύει με τον πιο ανάγλυφο τρόπο η πορεία της Ναυπηγικής Βιομηχανίας της Ελλάδας, επισήμανε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Θανάσης Παφίλης, μιλώντας χτες στην Επιτροπή Εθνικής Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής, η οποία συνεδρίασε με αντικείμενο την πορεία των ναυπηγείων της χώρας.

Η σχετική ενημέρωση έγινε από τον αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Αμυνας, Δ. Βίτσα, και τον υφυπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Στ. Πιτσιόρλα, ενώ είχαν κληθεί και αντιπροσωπείες από τις διοικήσεις των σωματείων στα ναυπηγεία.

Συνοπτικά, αυτή τη στιγμή όλα τα ναυπηγεία βρίσκονται «στον αέρα». Μέχρι τον Απρίλη, θα έχουν ολοκληρωθεί τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού και από εκεί και πέρα η τύχη τους αγνοείται. Από την πλευρά τους, οι ιδιοκτήτες, δηλαδή η κοινοπραξία των γερμανοαραβικών μονοπωλίων (Thyssen Krupp και ADM) στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ο όμιλος Ταβουλάρη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου, έχουν τσεπώσει δισεκατομμύρια ζεστό χρήμα από τα προγράμματα του ΠΝ και έχουν αφήσει τους εργαζόμενους απλήρωτους.

Εδώ και δύο χρόνια, οι εργαζόμενοι των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας παίρνουν το 65% περίπου του μισθού τους και αυτό πληρωμένο από το ΠΝ. Ειδικά οι ιδιοκτήτες των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά δεν έχουν πληρώσει ούτε ένα φράγκο σε μισθούς από το 2012! Δηλαδή οι εργαζόμενοι, μέχρι που ανέλαβε το ΠΝ, ήταν απλήρωτοι!

Από την πλευρά των υπουργών, ειπώθηκε ότι για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά εξετάζεται η περίπτωση να τεθούν σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης εν λειτουργία και να βρεθούν «αξιόπιστοι στρατηγικοί επενδυτές».

«Η όλη κατάσταση συνδέεται με τη χρεοκοπία ενός δρόμου ανάπτυξης, είτε θέλει να το παραδεχτεί κανείς είτε όχι, και αυτός λέγεται καπιταλιστικός δρόμος ανάπτυξης», τόνισε ο Θ. Παφίλης και συνέχισε: «Πώς δημιουργήθηκαν τα ναυπηγεία στην Ελλάδα; Με κεφάλαιο από την ιδιωτική πρωτοβουλία, που κυμαινόταν από 10% έως 15%. Ολα τα υπόλοιπα ήταν χρήματα του ελληνικού λαού, είτε με σκανδαλώδη δάνεια, είτε με σκανδαλώδεις επιδοτήσεις.

Οταν έφτασαν σε κάποιο επίπεδο και τα χρεοκόπησαν, ήρθε το κράτος να τα κρατικοποιήσει, για να πληρώσει ο ελληνικός λαός τα σπασμένα και τα χρέη και μετά να ακολουθηθεί ο κλασικός δρόμος, δηλαδή, η "μαγική συνταγή" της ιδιωτικοποίησης. Το ίδιο συνέβη και σε μια σειρά από κλάδους της οικονομίας.

Ο δεύτερος σημαντικός παράγοντας ήταν η ένταξη της Ελλάδας στην ΕΕ, όπου επιδείνωσε τη θέση εξαιτίας γενικότερων σχεδιασμών βασικών κλάδων της οικονομίας, μεταξύ των οποίων και κλάδοι που η Ελλάδα έχει "συγκριτικά πλεονεκτήματα", όπως είναι ο κλάδος των ναυπηγείων.

Εδώ, αποδεικνύεται και τι ρόλο παίζει η ΕΕ και τι ρόλο έπαιξε συνολικά στη χώρα μας. Δεν ήταν ο παράδεισος και όλα αυτά που έταξαν όλα τα κόμματα, πλην του ΚΚΕ, αλλά το ακριβώς αντίθετο. Στήριξαν και μάλιστα με σκληρό τρόπο - και αυτό ήταν πολύ φυσιολογικό - τα συμφέροντα των ευρωπαϊκών μονοπωλίων.

Επομένως, οι εργαζόμενοι έχουν τεράστια εμπειρία που χρειάζεται να την αξιοποιήσουν. Αντιλαμβανόμαστε την πίεση για να έχουν ένα μεροκάματο, ωστόσο πάλι αιχμάλωτοι θα είναι στην ίδια κατάσταση. Εμείς, φυσικά, υποστηρίζουμε τα αιτήματά τους, δηλαδή να πληρωθούν όσα τους χρωστάνε. Θα πληρώσει κανένας επιτέλους, είτε λέγεται κύριος τάδε, είτε κύριος δείνα; Εδώ έχουμε πάμπλουτους επιχειρηματίες με αμύθητες περιουσίες και φτωχές επιχειρήσεις. Θα στριμώξετε κανέναν απ' όλους αυτούς ή θα βρείτε κανέναν άλλο για να ξανακάνει τα ίδια;

Εμείς, λοιπόν, στηρίζουμε τα αιτήματα των εργαζομένων και λέμε καθαρά ότι η λύση δεν μπορεί να υπάρξει σήμερα σε όφελός τους. Χρειάζεται άλλος δρόμος ανάπτυξης και για να υπάρξει άλλος δρόμος ανάπτυξης, χρειάζεται ανατροπή της τάξης που βρίσκεται στην εξουσία, γιατί αυτή είναι που τα κάνει όλα αυτά. Αυτός ο δρόμος ανάπτυξης είναι που χρεοκοπεί τους εργαζόμενους και έχει πέντε ανθρώπους στον κόσμο να έχουν το μισό ΑΕΠ της Γης. Το 1% στην Ελλάδα να έχει το 60% του ΑΕΠ της Ελλάδας.

Προς αυτή την κατεύθυνση εμείς καλούμε τους εργαζόμενους να συσπειρωθούν και, φυσικά, να κλιμακώσουν τον αγώνα τους για τα άμεσα αιτήματα, τα οποία μας ενδιαφέρουν, τα υποστηρίζουμε και είμαστε κοντά τους, παρά τις διαφωνίες που έχουμε με πλειοψηφίες στις διοικήσεις των σωματείων, για αυτά που νομίζουν ότι θα φέρουν λύση στα ναυπηγεία».


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Για το ηλεκτρονικό εισιτήριο

Η θέσπιση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, με τον τρόπο που γίνεται, έρχεται να επιβεβαιώσει τις εκτιμήσεις για την ενίσχυση της καταστολής γενικά και ειδικά στο επίπεδο της πληροφορίας και της στέρησης των ανθρώπων από δικαιώματα και ελευθερίες, που μέχρι τώρα προστατεύονταν (τουλάχιστο διακηρυκτικά) από το αστικό σύνταγμα.

Συγκεκριμένα, το ηλεκτρονικό εισιτήριο, σύμφωνα με αυτά που έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας, θα έχει είτε τη μορφή κάρτας χωρίς ηλεκτρονική καταγραφή στοιχείων του χρήστη (ανώνυμη δηλαδή), είτε τη μορφή κάρτας απεριορίστων διαδρομών με αναλυτικά στοιχεία του χρήστη στην επιφάνεια και στο ηλεκτρονικό της μέρος (ΑΜΚΑ, αριθμός δελτίου ταυτότητας, ΑΦΜ, ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, μητρώνυμο, ημερομηνία γέννησης, φωτογραφία σε ηλεκτρονική μορφή, καθώς και άλλα προσωπικά στοιχεία - στην περίπτωση που η έκδοσή της ζητείται διαδικτυακά - όπως αριθμός σταθερού και κινητού τηλεφώνου, αριθμός fax, ταχυδρομική διεύθυνση, ηλεκτρονική διεύθυνση).

***

Η κάρτα χωρίς στοιχεία του χρήστη θα κοστίζει πολύ περισσότερο ανά διαδρομή (δεν είναι διαρκείας, με εκπτώσεις κ.λπ.) και θα είναι ασύμφορη για τους εργαζόμενους και τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Η λύση για τους ανθρώπους αυτούς αναγκαστικά θα είναι η οικονομικότερη κάρτα απεριορίστων διαδρομών, όπου και εντοπίζονται τα προβλήματα για τα οποία γνωμοδότησε πρόσφατα και η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ).

Οι προϋποθέσεις που απαιτεί ο ΟΑΣΑ για την έκδοση της ηλεκτρονικής κάρτας του εισιτηρίου, θυμίζουν προϋποθέσεις έκδοσης ενός εσωτερικού διαβατηρίου (μόνο τα βιομετρικά στοιχεία λείπουν!).

Από την πληθώρα των απαιτουμένων στοιχείων που πρέπει να υποβάλει ο χρήστης - επιβάτης, το κεντρικό και επικίνδυνο πρόβλημα εντοπίζεται στην προσωποποίηση του εισιτηρίου, στη δυνατότητα ταύτισης δηλαδή του χρήστη με τις διαδρομές που καταγράφονται ηλεκτρονικά στην κάρτα. Από τη στιγμή που το ηλεκτρονικό εισιτήριο στο τσιπ του έχει καταχωρημένη την ταυτότητα του χρήστη, η βάση δεδομένων που καταγράφει τις διαδρομές, και πραγματοποιεί και είναι σε θέση να γνωρίζει κάθε μετακίνηση κάθε προσώπου ξεχωριστά.

***

Η βάση αυτή μπορεί να αποθηκεύει στοιχεία (τις διαδρομές του χρήστη), να τα επεξεργάζεται και να τα αξιοποιεί ανάλογα με τις επιδιώξεις κρατικών μηχανισμών, υπηρεσιών κ.λπ. Ανοίγονται έτσι άπειρες δυνατότητες για τους μηχανισμούς καταστολής, οι οποίοι ανά πάσα στιγμή θα μπορούν να παρακολουθούν και να καταγράφουν τις καθημερινές κινήσεις φυσικών προσώπων. Πρόκειται για μνημείο χαφιεδισμού, ένα υπερσύγχρονο «πανοπτικόν», όπου δεν παρακολουθείται μόνο η οικονομική δραστηριότητα ή η καταναλωτική συνήθεια (όπως με τις πιστωτικές κάρτες) ή η ηλεκτρονική επικοινωνία (διαδίκτυο), αλλά ακόμη και η φυσική παρουσία και μετακίνηση. Με τον τρόπο αυτό, κάθε κρατικός μηχανισμός καταστολής θα μπορεί να ελέγχει για παράδειγμα ποιοι και πόσοι πήγαν με ΜΜΜ σε κάποια πολιτική εκδήλωση, διαδήλωση, κοινωνική συγκέντρωση κ.λπ. Κατ' επέκταση, μπορεί να εκτίθεται και η προσωπική ζωή και κάθε σφαίρα δραστηριότητας του ατόμου που εμπεριέχει μετακίνηση με ΜΜΜ και καταργείται κάθε έννοια ιδιωτικότητας στη ζωή των ανθρώπων.

Αυτό συνιστά ευθεία παραβίαση του απορρήτου των μετακινήσεων και κατ' επέκταση καταργεί το συνταγματικό δικαίωμα της ελευθερίας κίνησης και έρχεται σε αντίθεση και με αυτό το αστικό σύνταγμα και τις διατάξεις του για τα ατομικά δικαιώματα.

Ο ΟΑΣΑ, ενώπιον της ΑΠΔΠΧ που ασχολήθηκε με το ζήτημα, προέβαλε προσχηματικές αιτιολογίες για τις προϋποθέσεις που απαιτεί, όπως ότι δήθεν χρειάζονται τα στοιχεία για τον καταλογισμό προστίμων σε περίπτωση παραβάσεων, για την επιστροφή ποσού σε περίπτωση απώλειας, για δυναμικό σχεδιασμό των δικτύων και την εξυπηρέτηση πελατών κ.λπ.

Η ΑΠΔΠΧ διαπιστώνει ότι ζητείται εξαντλητική σειρά στοιχείων χωρίς σαφή και επαρκή αιτιολόγηση ή άλλη δικαιολογητική βάση (γνωμοδότηση 1/2017). Είναι προφανές ότι παρά τις βεβαιώσεις του ΟΑΣΑ περί 24ωρης μόνο τήρησης των δεδομένων, κάθε υπηρεσία θα μπορεί με νόμιμο (άρση απορρήτου) η ημινόμιμο τρόπο (υποκλοπή) να έχει στοιχεία στη διάθεσή της για το σύνολο των μετακινήσεων σε βάθος χρόνου. Αυτό, άλλωστε, ομολογεί εμμέσως πλην σαφώς και ο ΟΑΣΑ.

***

Σε κάθε περίπτωση, η ύπαρξη και μόνο μιας τεράστιας βάσης δεδομένων των μετακινήσεων εκατομμυρίων ανθρώπων εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για το λαό, τους εργαζόμενους και το κίνημά τους. Κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί το απαραβίαστο των δεδομένων της βάσης παρά τις σχετικές διαβεβαιώσεις.

Σε μια χώρα που μαστίζεται από φτώχεια και ανεργία και οι εργαζόμενοι, τα λαϊκά στρώματα, οι νέοι, αδυνατούν να προμηθευτούν τα ακριβά εισιτήρια των ΜΜΜ, χρησιμοποιείται από τον ΟΑΣΑ, με τις οδηγίες φυσικά της κυβέρνησης, το «τυράκι» των εκπτώσεων στις ηλεκτρονικές κάρτες, ώστε να συναινέσει ο λαός στην περαιτέρω καταστολή, την παρακολούθηση και τελικά την ποδηγέτησή του.

Πρόκειται για μια πολύ επικίνδυνη εξέλιξη, για την οποία η κυβέρνηση φέρνει σοβαρές ευθύνες και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί, πέρα από τις όποιες γνωμοδοτήσεις της ΑΠΔΠΧ, με άμεση ενημέρωση και κινητοποίηση του λαού και άρνησή του να συναινέσει στις διαδικασίες αυτές.


Ευθύμης ΓΟΥΣΙΑΣ
Μέλος του Τμήματος Δικαιωμάτων και Λαϊκών Ελευθεριών της ΚΕ του ΚΚΕ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ