Eurokinissi |
Ο Νίκος Κούνδουρος γεννήθηκε στην Αθήνα στις 15 Δεκέμβρη του 1926. Γιος του δικηγόρου και πολιτικού Ιωσήφ Κούνδουρου. Σπούδασε ζωγραφική και γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, από την οποία και αποφοίτησε το 1948. Κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο είχε ενταχθεί στις τάξεις του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ και μετά τον πόλεμο εξορίστηκε στη Μακρόνησο.
Στα 28 του χρόνια αποφάσισε να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο. Ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως σκηνοθέτης, με τη «Μαγική Πόλη» (1954), όπου συνδύασε τις επιρροές του από το νεορεαλισμό με την εικαστική του ματιά. Με το σύνθετο και πρωτοποριακό έργο «Ο Δράκος» (1956), ο Νίκος Κούνδουρος καθιερώνεται. Ακολούθησαν «Οι παράνομοι» (1958), «Το ποτάμι» (1959), «Μικρές Αφροδίτες» (1963), «Το πρόσωπο της Μέδουσας» (1967), «Τα τραγούδια της φωτιάς» (1974), «1922» (1978) κ.ά.
Αντιπροσώπευσε τον ελληνικό κινηματογράφο πολλές φορές στο εξωτερικό, όπως στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας το 1953 και 1956, στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 1958, 1963 και 1967. Εχει επίσης τιμηθεί με το Πρώτο Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και Βερολίνου το 1963 για την ταινία «Μικρές Αφροδίτες», καθώς και για την ταινία του «Το ποτάμι» στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1959. Ειδικότερα για την ταινία «Μικρές Αφροδίτες» τιμήθηκε και με το Βραβείο της Διεθνούς Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου. Η δε ταινία του «Ο Δράκος» χαρακτηρίστηκε ως η καλύτερη ελληνική ταινία στη δεκαετία του 1950-1960. Τόσο η ελληνική όσο και η γαλλική και αγγλική τηλεόραση έχουν προβάλει κατ' επανάληψη ταινίες του Κούνδουρου. Αντίγραφα (κόπιες) πολλών ταινιών του βρίσκονται στο Ευρωπαϊκό Μουσείο Κινηματογράφου, στη Γαλλική Ταινιοθήκη καθώς και στο Μητροπολιτικό (Μητροπόλιταν) Μουσείο της Νέας Υόρκης.
Η κηδεία του θα γίνει το Σάββατο, στις 12 το μεσημέρι, στο 1ο Νεκτροταφείο.
Σε ανακοίνωσή του για το θάνατο του Νίκου Κούνδουρου, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:
«Αποχαιρετούμε με θλίψη τον Νίκο Κούνδουρο, έναν από τους κορυφαίους Ελληνες σκηνοθέτες, που εξέφρασε με βαθιά ανθρωπιά, διεισδυτικά και χωρίς εξιδανικεύσεις τις αγωνίες και τον καθημερινό αγώνα των λαϊκών ανθρώπων.
Ο Νίκος Κούνδουρος έβλεπε στην κινηματογραφική δημιουργία ένα κοινωνικό ρόλο, δεν έκανε τέχνη για την τέχνη. Οπως ο ίδιος έλεγε: "Δεν κάνω κινηματογράφο για την αφεντιά μου. Οι άλλοι με νοιάζουν. Των άλλων τα ντέρτια, οι καημοί, οι δυστυχίες, οι έρωτες, οι θάνατοι". Τα έργα του ξεχωρίζουν για την ποιητικότητα και την εξαιρετική εικαστική απόδοση της ατμόσφαιρας, στοιχεία οφειλόμενα στις πολύπλευρες γνώσεις του και την ιδιαίτερη καλλιτεχνική ιδιοσυγκρασία του.
Εχοντας ο ίδιος βιώσει τις διώξεις των αγωνιστών της ΕΑΜικής Αντίστασης και την εξορία στη Μακρόνησο, συμπαραστάθηκε έμπρακτα σε πολλούς αποκλεισμένους από το δικαίωμα της εργασίας συγκρατούμενους - συναγωνιστές του, προσλαμβάνοντάς τους στο κινηματογραφικό συνεργείο του.
Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας εκφράζει τα βαθιά του συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του».
Σολίστ: Μαριλένα Στριφτόμπολα (σοπράνο), Κυπριανός Κατσαρής (πιάνο). Μουσική διεύθυνση: Δημήτρης Αγραφιώτης.
Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ γενική είσοδος, 5 ευρώ μειωμένο.
Ο Ενκε Φεζολλάρι, με οδηγό το διάσημο σενάριο, χρησιμοποιώντας και τις επιπλέον σκηνές που δεν είχαν συμπεριληφθεί στην ταινία, υπογράφει τη σκηνοθεσία της παράστασης και σημειώνει: «Πρόκειται για μια ιστορία που διατηρεί δυναμικά στο χρόνο τη δραματικότητα και τον ρεαλισμό εκείνης της εποχής. Μιας εποχής όπου συνοικίες ψυχών ονειρεύονται και παλεύουν για ένα κομμάτι ψωμί, ξεπεσμένες ζωές αγωνίζονται να μην ξεπουληθούν τελείως, χρεοκοπημένοι άνθρωποι είναι βουτηγμένοι στο ψέμα και στα προσχήματα. Η ηθική καταρρέει μπροστά στα προβλήματα και μαζί της καταρρέει μια εύπορη τριμελής οικογένεια που βρίσκεται στα όρια της χρεοκοπίας, καταφεύγοντας σε μια σειρά από ψέματα για να διαφυλάξει τη φήμη της. Σήμερα, που όλες οι αξίες είναι σε κρίση, τα διάφορα ερωτήματα γεννιούνται: Μπορεί κάποιος να πετύχει το σκοπό του χωρίς ηθικές εκπτώσεις; Μέχρι πού μπορεί να φτάσει κανείς; Υπάρχει γυρισμός;».
Στο επίκεντρο της δράσης είναι μια εύπορη οικογένεια, που βλέπει τα οικονομικά της θεμέλια να τρίζουν, καθώς το εργοστάσιο του πατέρα βρίσκεται ένα βήμα από τη χρεοκοπία. Μπροστά στο αδιέξοδο, η ελαφρόμυαλη αλλά και κυνική μητέρα, που νοιάζεται μόνο για τα κοινωνικά προσχήματα, εξωθεί τη μοναχοκόρη της σ' ένα γάμο συμφέροντος. Ενώ όμως η Χλόη, παρότι ερωτευμένη με άλλον άντρα, έχει πάρει την οδυνηρή απόφαση να θυσιαστεί ως άλλη Ιφιγένεια, ένα απρόβλεπτο γεγονός λειτουργεί ως καταλύτης για την απογύμνωση κάθε υποκρισίας και την κατάρρευση αυτού του παρακμιακού συμβιβασμού.
Σκηνοθεσία, Μουσική επιμέλεια: Ενκε Φεζολλάρι. Δραματουργική επεξεργασία: Ναταλί Μηνιώτη. Σύμβουλος κειμένου: Μαρία Σκαφτούρα. Σκηνικά, Κοστούμια: Γιώργος Λυντζέρης. Φωτισμοί: Νίκος Συρίγος. Ερμηνεύουν: Νικόλ Δημητρακοπούλου, Αθηνά Τσιλύρα, Ανδριάνα Χαλκίδη, Σπύρος Ζουπάνος, Αντώνης Φραγκάκης, Στέλιος Τυριακίδης, Αλεξ Κάβδας, Βέφη Ρέδη, Στέφανος Παπατρέχας, Τσουανάτος Θοδωρής, Μαρία-Νεφέλη Δούκα, Ιωάννα Πιταούλη, Νατάσα Σουρλαντζή.
Είχε ξεχωρίσει μέσα από τους ρόλους του τόσο στο θέατρο όσο και σε κινηματογραφικές ταινίες, όπως «Οι απέναντι» του Γιώργου Πανουσόπουλου (1981), «Παραγγελιά» του Παύλου Τάσιου (1980), «Θανάση σφίξε κι άλλο το ζωνάρι» του Θόδωρου Μαραγκού (1980), «Κόκκινος δράκος» του Μανούσου Μανουσάκη (1998), αλλά και σε τηλεοπτικές σειρές όπως «Oι Αυθαίρετοι», «Δύο Ξένοι» κ.ά.
Σε 24ωρη απεργία βρίσκονται σήμερα οι έκτακτοι εργαζόμενοι του υπουργείου Πολιτισμού, με απόφαση που πήρε το Πανελλήνιο Σωματείο Εκτακτου Προσωπικού του ΥΠΠΟΑ, και στις 12 το μεσημέρι προχωρούν σε συγκέντρωση στο υπουργείο.
Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται για τις μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές, ακόμα και πολλών μηνών, χωρίς κάποιο σαφές χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής. Το Σωματείο απαιτεί: Αμεση πληρωμή όλων των δεδουλευμένων. Λύση τώρα για την ομαλή καταβολή της μισθοδοσίας για όλους. Να μην ξαναεμφανιστούν φαινόμενα καθυστερήσεων μισθοδοσίας.
Τη συμπαράστασή τους στην απεργιακή κινητοποίηση εκφράζουν η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στο υπουργείο Πολιτισμού και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Ιδιωτικού Δικαίου στο Δημόσιο, ζητώντας την άμεση καταβολή των δεδουλευμένων και να βρεθεί λύση για να μη δημιουργούνται καθυστερήσεις στις πληρωμές.