ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 30 Μάρτη 2001
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΠΕΑΕΚ 2
Νέο πρόγραμμα προώθησης της ευελιξίας
Πώς, κατ' επιταγή του κεφαλαίου, το εκπαιδευτικό σύστημα θα διαμορφώνει το μοντέλο του απασχολήσιμου - εκμεταλλεύσιμου εργαζόμενου

Η διά βίου εκπαίδευση, ο ισόβιος εξαναγκασμός δηλαδή σε ένα κυνήγι πρόσκαιρων δεξιοτήτων ανάλογων με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, δηλαδή του μεγάλου κεφαλαίου, είναι η βασική φιλοσοφία που έρχεται να υπηρετήσει το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση (ΕΠΕΑΕΚ), το πρόγραμμα του Γ` Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης για την Παιδεία. Χτες, ο υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου και η επίτροπος της ΕΕ Α. Διαμαντοπούλου υπέγραψαν το ΕΠΕΑΕΚ 2, το οποίο έχει ύψος 850 δισ. περίπου και παρουσιάστηκαν οι βασικοί άξονες του προγράμματος, το οποίο ουσιαστικά αποτυπώνει τις βασικές κατευθύνσεις της εκπαιδευτικής πολιτικής για την επόμενη εξαετία. Οι δράσεις για την εκπαίδευση χρηματοδοτούνται, επίσης, με το ποσό των 100 δισ. από το πρόγραμμα Κοινωνία της Πληροφορίας.

Το ΕΠΕΑΕΚ 2 εντάσσεται στο πλαίσιο ανάπτυξης εκπαιδευτικών πολιτικών στην ΕΕ, στραμμένες στη διά βίου κατάρτιση για την υλοποίηση της δέσμευσης της Συνόδου Κορυφής της Λισαβόνας για μια Ευρωπαϊκή Οικονομία ανταγωνιστική στο παιχνίδι της «παντοκρατορίας» του κεφαλαίου. Αυτό, για τον εργαζόμενο σημαίνει από τα πρώτα κιόλας σχολικά χρόνια πως θα πρέπει να μαθαίνει να προσαρμόζεται στις ανάγκες της αγοράς. Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά κατά την παρουσίαση του προγράμματος ο υπουργός Παιδείας, «για παράδειγμα το ολοήμερο σχολείο συμπυκνώνει πολλαπλούς στόχους και αποστολές, γιατί το ολοήμερο σχολείο επιτρέπει την ανάπτυξη του νέου τύπου πολίτη, που είναι ένας πολίτης που αρχίζει από πάρα πολύ νωρίς από το ολοήμερο νηπιαγωγείο, το ολοήμερο δημοτικό, να αποκτά όλα τα εφόδια καλλιέργειας των γνωστικών δεξιοτήτων, των φυσικών δεξιοτήτων, των κοινωνικών δεξιοτήτων που επιτρέπει σε ένα παιδί να οργανώνει από νωρίς στη σκέψη του την κριτική, ώστε να είναι σε θέση να μαθαίνει διά βίου».

Οι βασικοί άξονες

Ο πρώτος άξονας προτεραιότητας είναι η «προώθηση της ισότητας ευκαιριών πρόσβασης στην αγορά εργασίας για όλους και ιδιαίτερα για εκείνους που απειλούνται με κοινωνικό αποκλεισμό». Στο σημείο αυτό σημειώνεται ότι η μαθητική διαρροή από την υποχρεωτική εκπαίδευση φτάνει στο 11%. Σε ό,τι αφορά την ταξικότητα της εκπαίδευσης η εκδοχή που δίνεται είναι ότι «ιδιαίτερη μέριμνα πρέπει να ληφθεί για την αντιμετώπιση των αναγκών των μαθητών που προέρχονται από χαμηλά κοινωνικο - οικονομικά στρώματα, ώστε και αυτοί να ενδιαφερθούν για την εκπαιδευτική διαδικασία και να μην εγκαταλείψουν πρόωρα το σχολείο» (!).

Ο δεύτερος άξονας προτεραιότητας είναι η προώθηση και βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και της αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης στα πλαίσια της διά βίου εκπαίδευσης που εστιάζει στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την απασχόληση «μέσα από τα προγράμματα Επαγγελματικού Προσανατολισμού, πρακτικής άσκησης - μαθητείας διασύνδεσης».

Η ανάπτυξη της «επιχειρηματικότητας και προσαρμοστικότητας των νέων», να μάθουν δηλαδή οι αυριανοί πτυχιούχοι «να είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται και να προσαρμόζονται στις νέες απαιτήσεις της οικονομίας», τις ορέξεις δηλαδή των πολυεθνικών είναι ο τρίτος άξονας. Οι άλλοι άξονες είναι η βελτίωση της πρόσβασης των γυναικών στην αγορά εργασίας, η δημιουργία και ενίσχυση των υποδομών και η τεχνική βοήθεια για την υλοποίηση των παραπάνω αξόνων.

Παρουσιάζοντας το πρόγραμμα, ο υπουργός Παιδείας δήλωσε χτες ότι η ελληνική κοινωνία βρίσκεται «σε πλήρη συναγερμό για να ανταποκριθεί στην πραγματική πρόκληση της εποχής μας, που είναι ότι η ανάπτυξη της χώρας είναι ταυτόσημη με την ανάπτυξη των πολιτικών παιδείας». Ο Π. Ευθυμίου, αναφέρθηκε στις νέες τεχνολογίες, μεταπτυχιακά προγράμματα και 500 προγράμματα βασικής έρευνας στα πανεπιστήμια, ενώ είπε ότι οι στόχοι της Λισαβόνας για εισαγωγή νέων τεχνολογιών θα έχουν επιτευχτεί μέχρι το 2003. Στο πλαίσιο της παρουσίασης του προγράμματος, ο υπουργός Παιδείας εκτίμησε ότι στο τέλος του μήνα το υπουργείο θα καταθέσει το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση, τη διοικητική δομή και τη δημιουργία του ενιαίου φορέα επιμόρφωσης στη δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Η κοινοτική επίτροπος Α. Διαμαντοπούλου τόνισε ότι το πρόγραμμα απαντά στην «πρόκληση» της παγκοσμιοποίησης και των νέων τεχνολογιών, σημειώνοντας ότι το συνολικό σύστημα εκπαίδευσης δίνει τα βασικά στοιχεία, για να μπει σήμερα κάποιος στην αγορά εργασίας, όμως «θα χρειαστεί αμέσως μετά να επανεκπαιδευτεί πολλές φορές στη ζωή του και εκεί μπαίνουν οι νέες δομές που αφορούν την κατάρτιση».

ΕΣΑΚ ΔΕΕ
Μόνος δρόμος η κοινή δράση από τα κάτω

Στη βάση απευθύνεται η παράταξη, στηλιτεύοντας τη στάση των άλλων παρατάξεων στο ΔΣ της ΟΛΜΕ

Από προηγούμενη κινητοποίηση εκπαιδευτικών με συντονισμό και αποφάσεις των ΕΛΜΕ
Από προηγούμενη κινητοποίηση εκπαιδευτικών με συντονισμό και αποφάσεις των ΕΛΜΕ
Από τις 27 έως τις 30 Ιούνη θα πραγματοποιηθεί το 10ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ, όπως καθορίστηκε κατά τη χτεσινή συνεδρίαση του ΔΣ. Μάλιστα, με προηγούμενη απόφαση της πλειοψηφίας της ΟΛΜΕ, οι εκλογές στις ΕΛΜΕ για ανάδειξη αντιπροσώπων για το Συνέδριο θα πραγματοποιηθούν 2 με 15 Μάη.

Κατά τη χτεσινή συνεδρίαση επιβεβαιώθηκε η ορθότητα της θέσης της ΕΣΑΚ ΔΕΕ να επιμείνει στη σύγκληση ΓΣ στα πλαίσια του συντονισμού των ΕΛΜΕ και γι' αυτό εναντιώθηκε στην πρωτοβουλία της «Παρέμβασης» για υπογραφές των ΕΛΜΕ (το 1/10) ώστε να συγκαλέσει το ΔΣ της ΟΛΜΕ Γενικές Συνελεύσεις των ΕΛΜΕ (άρθρο 34). «Οι υπογραφές των ΕΛΜΕ χρησιμοποιήθηκαν για την εξυπηρέτηση του τυχοδιωκτισμού της "Παρέμβασης"», σημειώνει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ και σχολιάζει σχετικά με τη στάση της παράταξης «συγκεκριμένα πρότεινε, με βάση τις υπογραφές των ΕΛΜΕ, να πραγματοποιηθούν ΓΣ των ΕΛΜΕ και αμέσως μετά πρότεινε πάλι με βάση τις υπογραφές των ΕΛΜΕ να πραγματοποιηθεί μόνο ΓΣ των προέδρων! Τελικά η περίφημη ενεργοποίηση του άρθρου 34 αποδείχτηκε ένα τερτίπι της "Παρέμβασης" για να εκχωρηθεί η πρωτοβουλία των κινήσεων από το συντονισμό των ΕΛΜΕ στη συμβιβασμένη πλειοψηφία της ΟΛΜΕ. Επιδιώκει να αποκτήσει λαϊκό "έρεισμα" το πλαίσιο της εισήγησης της πλειοψηφίας ΔΑΚΕ, ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ, "Παρέμβασης", καθώς και οι απαράδεκτοι συμβιβασμοί της στο ΔΣ της ΟΛΜΕ».

Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ τονίζει ότι το ζήτημα δεν είναι απλώς να ενεργοποιηθεί το άρθρο 34 για να γίνουν ΓΣ, αλλά το κύριο είναι να καθοριστεί το πλαίσιο και το πρόγραμμα δράσης με τα οποία οι ΕΛΜΕ ζητάνε τη σύγκληση ΓΣ, κάτι το οποίο σκόπιμα απουσιάζει από το γενικόλογο κείμενο των υπογραφών, στο οποίο αναφέρονται τίτλοι θεμάτων.

Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ, με αφορμή τις υπογραφές των ΕΛΜΕ, κατέθεσε πρόταση να γίνουν ΓΣ των ΕΛΜΕ χωρίς εισήγηση του ΔΣ της ΟΛΜΕ ή με βάση το πλαίσιο του συντονισμού των ΕΛΜΕ. Και η δε ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ πρότεινε να γίνουν ΓΣ των ΕΛΜΕ με πλαίσιο όμως την εισήγηση της πλειοψηφίας ΔΑΚΕ, ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, «Παρέμβαση». «Ο εκπρόσωπος της "Παρέμβασης", όπως καταγγέλλει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ, σε ένα ρεσιτάλ διγλωσσίας ψήφισε και τις δύο προτάσεις! Αν και ψήφισε, υποκριτικά βέβαια, ΓΣ με το πλαίσιο των ΕΛΜΕ, στην ουσία αυτό που επιδιώκει η "Παρέμβαση" (γι' αυτό ψήφισε και την πρόταση της ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ) είναι να νομιμοποιηθεί μέσα από τις υπογραφές των ΕΛΜΕ το πλαίσιο της πλειοψηφίας της ΟΛΜΕ. Γι' αυτό και δεν τήρησε ούτε την ίδια την πρότασή της που κατέθεσε στη συνεδρίαση του Συντονιστικού (13/3) για συγκέντρωση υπογραφών με βάση το πλαίσιο των ΕΛΜΕ».

Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ τονίζει, για ακόμη μια φορά και με βάση την προχτεσινή μαζική και μαχητική συγκέντρωση του Συντονιστικού, ότι η μόνη αποτελεσματική διέξοδος βρίσκεται στο προχώρημα και τη διεύρυνση της κοινής δράσης από τα κάτω. Οποιος εκλιπαρεί ή συμμετέχει στην πλειοψηφία της ΟΛΜΕ, υπονομεύει αντικειμενικά το συντονισμό από τα κάτω.

ΕΛΛΗΝΕΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΣΤΗ ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΑ
Αρνείται η κυβέρνηση τη μετεγγραφή τους

Απέρριψε χτες στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου την τροπολογία που κατέθεσαν βουλευτές του ΚΚΕ για τη μετεγγραφή σε Ελληνικά Πανεπιστήμια των Ελλήνων φοιτητών που σπουδάζουν στη Γιουγκοσλαβία με βάσιμους κινδύνους για την υγεία τους λόγω της μόλυνσης από τους βομβαρδισμούς.

Ο υπουργός μιας κυβέρνησης που συνυπέγραψε τους βάρβαρους βομβαρδισμούς στη γειτονική χώρα, απέρριψε την τροπολογία, επικαλούμενος την ισότητα στις ευκαιρίες και την ίση μεταχείριση που πρέπει να έχουν όλοι οι φοιτητές. Σύμφωνα με το σκεπτικό του Π. Ευθυμίου, Ελληνες φοιτητές υπάρχουν σε αρκετές χώρες του πλανήτη οι οποίες αντιμετωπίζουν διάφορα προβλήματα και μία ενδεχόμενη μετεγγραφή των Ελλήνων που σπουδάζουν στη Γιουγκοσλαβία θα παραβίαζε την ίση μεταχείριση που προβλέπει το Σύνταγμα. Καταλήγοντας είπε ότι η κυβέρνηση περιμένει τα πορίσματα «έγκυρων διεθνών οργανισμών» για τα αποτελέσματα της μόλυνσης από τους βομβαρδισμούς - υπολογίζει ότι θα εκδοθούν τον Μάη - και μετά θα ανακοινώσει τις όποιες ενέργειές της.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Χουρμουζιάδης, ζητώντας την υπερψήφιση της τροπολογίας, είπε ότι έχει τη δυνατότητα η κυβέρνηση να την κάνει αποδεκτή, ανταποκρινόμενη έτσι σε μία δικαιολογημένη ανησυχία του κόσμου αυτού, πολύ περισσότερο που τα πράγματα στη Γιουγκοσλαβία δεν έχουν ακόμα ξεκαθαρίσει.

Ν. ΙΩΝΙΑ
Εκδήλωση για την Παιδεία

Εκδήλωση με θέμα «Παιδεία και οι θέσεις του ΚΚΕ», διοργανώνουν σήμερα Παρασκευή, στις 6 μ.μ., στο Παλαιό Δημαρχείου του Δήμου Ν. Ιωνίας (Ηρακλείου 286, 3ος όροφος), οι ΚΟΒ Παιδείας Ν. Ιωνίας - Ν. Φιλαδέλφειας - Ν. Ηρακλείου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ