ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Σεπτέμβρη 2017
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
Αναπαράγει την αστική αντιεπιστημονική αντίληψη για το φύλο

Στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής βρίσκεται από την περασμένη Τρίτη 26/9 το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης «Νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου - Εθνικός Μηχανισμός Εκπόνησης, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Σχεδίων Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού».

Ηδη έχει συζητηθεί επί της αρχής, ενώ χτες είχαν σειρά να τοποθετηθούν οι εξωκοινοβουλευτικοί φορείς. Το κυρίως μέρος του νομοσχεδίου αφορά τη «νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου», ενώ στο δεύτερο μέρος περιέχονται 5 άρθρα που απλώς προβλέπουν τη θεσμοθέτηση διυπουργικού οργάνου 9 υπουργείων, το οποίο θα έχει ονομασία «Εθνικός Μηχανισμός Εκπόνησης, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Σχεδίων Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού».

Οσον αφορά το πρώτο μέρος, συνοπτικά προβλέπει «τη διόρθωση του καταχωρημένου φύλου», διαδικασία που θα γίνεται με δικαστική απόφαση, ύστερα από αυτοπρόσωπη δήλωση στο δικαστήριο, χωρίς δημοσιότητα. Με τη δικαστική απόφαση μεταβάλλεται η ληξιαρχική πράξη γέννησης του ατόμου και αλλάζουν τα υπόλοιπα έγγραφα και καταχωρήσεις σε μητρώα και καταλόγους π.χ. εκλογικούς. Προβλέπεται ακόμα ότι το άτομο μπορεί να αλλάξει φύλο «για ακόμα μια φορά» με την ίδια διαδικασία, ενώ παραμένουν ίδια τα ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις που δημιουργήθηκαν πριν από τη «διόρθωση του φύλου», ανάμεσα στα οποία και αυτών που αφορούν τη γονική μέριμνα των παιδιών.

Αντιεπιστημονικοί διαχωρισμοί και επίφαση ευαισθησίας

Οπως ανέδειξε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, «είναι ολοφάνερο ότι το νομοσχέδιο θεμελιώνει και αναπαράγει τον αντιεπιστημονικό διαχωρισμό μεταξύ του βιολογικού και κοινωνικού φύλου, το περιεχόμενό του στηρίζεται και αιτιολογείται με βάση την αστική αντίληψη περί ανθρωπίνων και ατομικών δικαιωμάτων», στην οποία «χωράνε» και οι σκοταδιστικές, ρατσιστικές αντιλήψεις.

Ανέφερε ότι «η βασική διαφωνία βρίσκεται στο γεγονός ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο υιοθετεί τον ανορθολογικό και αντιεπιστημονικό διαχωρισμό των χαρακτηριστικών του φύλου, με την ταυτότητα φύλου», όμως «το φύλο προσδιορίζεται αντικειμενικά και αυτό δεν σχετίζεται με τον σεξουαλικό προσανατολισμό». Για βιολογικούς, κοινωνικούς και άλλους λόγους, σημείωσε, υπάρχουν περιπτώσεις το άτομο να βιώνει «μία έντονη σύγκρουση ανάμεσα στα χαρακτηριστικά του φύλου του και στο φύλο στο οποίο νιώθει ότι ανήκει, και σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχουν ορισμένα αντικειμενικά, επιστημονικά κριτήρια, στη βάση των οποίων πρέπει να στηρίζεται η ολόπλευρη κοινωνική προστασία του ατόμου και στη συνέχεια η όποια νομική αντιμετώπιση».

Η μήτρα αυτών, πρόσθεσε, «βρίσκεται εν μέρει στις κοινωνικές σχέσεις με βάση το φύλο, που έχουν ιστορικότητα, δηλαδή είναι προϊόν των συνολικών κοινωνικών σχέσεων, αναπαράγονται και μέσα από το θεσμό της οικογένειας ως πρώτη μορφή κοινωνικοποίησης του παιδιού, ιδιαίτερα στις σύγχρονες συνθήκες που η ψυχοσωματική, κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού επαφίεται σχεδόν αποκλειστικά στην οικογένεια, στην οποία ενδεχομένως αναπτύσσονται και αντιδραστικά στοιχεία, όπως η ενδοοικογενειακή βία, οι αναχρονιστικές απόψεις για το ρόλο και τις σχέσεις των δύο φύλων, προβληματικά βιώματα για το αντρικό ή το γυναικείο φύλο, ως παράγωγα - τελικά, εάν πάει κανείς μέχρι τη ρίζα τους - της εκμεταλλευτικής κοινωνίας. Με το νομοσχέδιο δεν εξασφαλίζεται η ομαλή κοινωνικοποίηση του ατόμου, η ανάπτυξή του, η καλλιέργεια της αλληλεγγύης, ο σεβασμός στον άνθρωπο».

«Δεν μπορεί - τόνισε - να είναι υπόθεση του ατόμου, αλλά της κοινωνίας, να στηρίξει το άτομο, δεν μπορεί αυτή τελικά να επιλύεται με μια απλή διοικητική πράξη, ούτε μπορεί με μια απλή αλλαγή του προσδιοριζόμενου φύλου στα νομικά έγγραφα του ατόμου να αντιμετωπιστούν οι κοινωνικές αιτίες που ενδεχομένως μπορεί να τον οδηγήσουν να ταυτιστεί με το άλλο φύλο».

Επισήμανε ότι η κυβέρνηση, αλλά και τα άλλα αστικά κόμματα που δήλωσαν την υποστήριξή τους στο νομοσχέδιο, πέρα από επιμέρους διαφορές (εξαίρεση η ναζιστική Χρυσή Αυγή που βρήκε ευκαιρία να πετάξει τις ρατσιστικές της αντιλήψεις) «περιορίζονται στη γνωστή αστική αντίληψη και πολιτική που αναγορεύει ως μέγιστο ανθρώπινο δικαίωμα την ατομική ικανότητα, την ατομική επιλογή, την ατομική ευθύνη. Σε αυτήν τη βάση αναπαράγονται και στάσεις ζωής, ο υποκειμενισμός, η αναζήτηση ατομικής λύσης στα οξυμένα κοινωνικά προβλήματα που βιώνει ο καθένας και η καθεμιά». Εξάλλου, όπως επισήμανε, το νομοσχέδιο αυτό «αποτελεί επίφαση ευαισθησίας από την κυβέρνηση και τα υπόλοιπα αστικά κόμματα, που το στηρίζουν στο όνομα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τη στιγμή που τσακίζονται συλλογικά κοινωνικά δικαιώματα στη μόρφωση, στην εργασία, στη δημιουργική ζωή, υποκριτικά εκθειάζεται το ατομικό δικαίωμα με πλήρως διασταυρωμένα και ανορθολογικά κριτήρια».

Ανεξαρτητοποιήθηκε ο Μίχος από τη Χρυσή Αυγή

Τα «μαχαίρια» που έχουν βγει στο ναζιστικό μόρφωμα της Χρυσής Αυγής ήρθε να επιβεβαιώσει η απόφαση του βουλευτή Ευβοίας Νίκου Μίχου να ανεξαρτητοποιηθεί από τη Χρυσή Αυγή. Πρόκειται για τον τρίτο βουλευτή, μετά τους Μπούκουρα και Κουκούτση, που αποχωρεί με καταγγελίες περί «διάβρωσης» του χαρακτήρα της ναζιστικής εγκληματικής οργάνωσης. Μετά την ανεξαρτητοποίηση Μίχου το ναζιστικό μόρφωμα έχει πλέον 16 βουλευτές.

Το υπόδικο πρώην στέλεχος της Χρυσής Αυγής (για συμμετοχή στη ναζιστική εγκληματική οργάνωση και στις επιθέσεις των ταγμάτων εφόδου στο «Συνεργείο», σε δασκάλα στην Πάρο κ.ά.) στην επιστολή του κατηγορεί την ηγεσία της Χρυσής Αυγής για «κωλυσιεργία», που όπως γράφει «έδωσε το δικαίωμα ουσιαστικά στους εχθρούς του κινήματος να δυναμώσουν, και από τη μία να αλώσουν τον κομματικό μηχανισμό και από την άλλη έπαψε να αφουγκράζεται όλους αυτούς που "μάτωσαν" για να φτάσει η Χρυσή Αυγή εκεί που έφτασε». Καταγγέλλει ότι «δόθηκε βήμα σε τυχοδιώκτες, αλληθωρίζοντες, καιροσκόπους και τυχάρπαστους όψιμους εθνικιστές της πλάκας και της αρπαχτής» και πως «τον τελευταίο καιρό έχει αρχίσει ένας ανηλεής πόλεμος κατά των ιστορικών στελεχών του κινήματος».

Κουτοπονηριές και διαστρέβλωση

Με κουτοπόνηρο αντικομμουνισμό και διαστρέβλωση των θέσεων του ΚΚΕ «υποδέχθηκαν» οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ την τοποθέτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Γιάννη Δελή στη συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής με θέμα το σχέδιο νόμου για τη «νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου». Κατανοητή η αγωνία τους καθώς δεν μπορούν να απαντήσουν στα βασικά ζητήματα της τοποθέτησης του ΚΚΕ.

Την αρχή έκανε ο Χρ. Καραγιαννίδης που κατηγόρησε λίγο - πολύ το ΚΚΕ πως έχει πάρει διαζύγιο με την επιστήμη. «Η επιστήμη είναι ορθολογική, μόνο εάν συμφωνεί με τα δεδομένα τους (σ.σ. του ΚΚΕ)», ισχυρίστηκε. Κι έτσι θεώρησε πως «ξέμπλεξε» με τη βασική κριτική του ΚΚΕ στον αντιεπιστημονικό - ιδεαλιστικό διαχωρισμό μεταξύ του «βιολογικού» και «κοινωνικού» φύλου, στον οποίο βασίζεται και αναπαράγει το νομοσχέδιο. Διαστρέβλωσε τα λεγόμενα του ΚΚΕ για να ισχυριστεί πως, σύμφωνα με αυτά, «τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας είναι αποτέλεσμα της σήψης της αστικής δημοκρατίας» και διάνθισε την τοποθέτησή του με τις απαραίτητες αντικομμουνιστικές «πινελιές» για το «σταλινισμό». Μάλλον δεν τον βόλευε η θέση του ΚΚΕ, που ξεκαθάριζε ότι «υπάρχουν περιπτώσεις που το άτομο βιώνει μία έντονη σύγκρουση ανάμεσα στα χαρακτηριστικά του φύλου του και στο φύλο στο οποίο νιώθει ότι ανήκει». Και σε αυτές τις περιπτώσεις η ολόπλευρη κοινωνική προστασία του ατόμου και στη συνέχεια η όποια νομική αντιμετώπιση πρέπει να στηρίζεται σε ορισμένα αντικειμενικά, επιστημονικά κριτήρια. Διαφορετικά, η όποια προσπάθεια επίλυσης της ασυμβατότητας προς τη μια ή την άλλη κατεύθυνση με βάση την απόφαση του ατόμου θα το οδηγήσει «σε έναν κυκεώνα αντιφάσεων που κανένα μα κανένα θεσμικό πλαίσιο στηριγμένο στην απόλυτη ατομικότητα δεν μπορεί να τις λύσει».

Τη σκυτάλη πήρε ο Γ. Ψυχογιός με τη γνωστή τσιτατολογία, αξιοποιώντας ένα αποκομμένο απόσπασμα της Ρόζας Λούξεμπουργκ, που αναφέρεται σε άλλο ζήτημα, αλλά προσπαθεί να το φορέσει στη συζήτηση για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου. Αν ήθελε ο «ερμηνευτής» των εκπροσώπων του επαναστατικού, εργατικού κινήματος μπορούσε να αναφερθεί, για παράδειγμα, στις συνομιλίες του Λένιν με την Κλάρα Τσέτκιν για τον έρωτα. Συμβούλευσε μάλιστα τους κομμουνιστές πως «δεν πρέπει και δεν μπορούμε να υποτιμούμε και να υποβαθμίζουμε πλήρως τη σημασία των ατομικών και πολιτικών δικαιωμάτων σε μια κοινωνία». Μάλλον τον ενόχλησε ιδιαίτερα ότι το ΚΚΕ αποκάλυψε την υποκρισία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, που παρουσιάζεται «ευαίσθητη» με το ατομικό δικαίωμα «με πλήρως διαστρεβλωμένα και ανορθολογικά κριτήρια», την ίδια στιγμή που τσακίζει τα συλλογικά, κοινωνικά δικαιώματα.

Να παρουσιάσει ως συγγενείς τις θέσεις του ΚΚΕ και τις αντιδραστικές - σκοταδιστικές απόψεις επιχείρησε ο Ν. Παρασκευόπουλος. «Το χαρακτηριστικό του ανθρώπου, ως διαφορά του από τα υπόλοιπα ζώα, είναι ότι στα υπόλοιπα ζώα κυριαρχεί η φύση και το ένστικτο για τον καθορισμό της συμπεριφοράς, ενώ στον άνθρωπο κυριαρχεί η αγωγή, η παιδεία, το κοινωνικό περιβάλλον και η ψυχολογία (...) Το καθοριστικό είναι η κοινωνία και η ψυχολογία για τον προσδιορισμό της συμπεριφοράς του ανθρώπου, του ψυχισμού και του φρονήματος του ανθρώπου». Μόνο που ο ίδιος ο Γ. Δελής είχε ήδη επισημάνει πως ο «εσωτερικός και προσωπικός τρόπος με τον οποίο το άτομο βιώνει το φύλο», στον οποίο αναφέρεται το νομοσχέδιο, τελικά, «δεν είναι καθόλου μα καθόλου ατομικός, είναι βαθιά κοινωνικός».

Το κερασάκι στην τούρτα έβαλε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Στ. Κοντονής, ο οποίος μας «διαφώτισε» γύρω από το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για τα δικαιώματα «κοινωνικών μειοψηφιών». Οπως εξήγησε, «για τις πλειοψηφίες λίγο ως πολύ έχουμε φθάσει σε ένα βαθμό κατοχύρωσης των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, εκεί που υστερούμε είναι για τις μειοψηφίες». Το ...βαθμό κατοχύρωσης των δικαιωμάτων των «πλειοψηφιών» μπορούν να τον διαπιστώσουν οι μισοεργαζόμενοι των ευέλικτων εργασιακών σχέσεων, οι άνεργοι των ανύπαρκτων μέτρων προστασίας, οι ασθενείς - πελάτες της εμπορευματοποιημένης Υγείας, και πάει λέγοντας. Κανείς δεν αμφιβάλλει πως τα προβλήματα γίνονται περισσότερα και πιο οξυμένα για όσους ανήκουν στις «κοινωνικές μειοψηφίες» για τις οποίες κάνει λόγο ο υπουργός. Μόνο που τα προβλήματα αυτά ούτε μπορεί ούτε θέλει να τα λύσει η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης για την «ταυτότητα φύλου».


Δ. Χ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ