ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Οχτώβρη 2017
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μεγάλη συναυλία με έργα Σοβιετικών συνθετών στις 18 Οκτώβρη

Συζήτηση με τον μαέστρο Αλέξανδρο Μυράτ

Σ. Προκόφιεφ, Ντ. Σοστακόβιτς και Αρ. Χατζατουριάν, στη Μόσχα το 1945
Σ. Προκόφιεφ, Ντ. Σοστακόβιτς και Αρ. Χατζατουριάν, στη Μόσχα το 1945
Η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ, στο πλαίσιο των εκδηλώσεών της για τα 100 χρόνια της Οκτωβριανής Επανάστασης, διοργανώνει την Τετάρτη 18 Οκτώβρη, στις 8.30 μ.μ., στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, συναυλία με τη συμφωνική ορχήστρα της ΕΡΤ με έργα Σοβιετικών συνθετών.

Θα διευθύνει ο διεθνούς φήμης διευθυντής ορχήστρας Αλέξανδρος Μυράτ.

Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει έργα τριών κορυφαίων Σοβιετικών συνθετών: Του Αράμ Χατσατουριάν, του Σεργκέι Προκόφιεφ και του Ντμίτρι Σοστακόβιτς.

Αναλυτικά, το πρόγραμμα έχει ως εξής:

A' Μέρος:

Αράμ Χατσατουριάν - Βαλς από το έργο «Μεταμφίεση» (Masquerade Valse)

Σεργκέι Προκόφιεφ - Επιλογή μερών από το μπαλέτο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα»: 1. Μοντέγοι και Καπουλέτοι, 2. Ο χορός των κοριτσιών με τα κρίνα και 3. Ο Ρωμαίος στον τάφο της Ιουλιέτας.

Αράμ Χατσατουριάν - «Χορός των σπαθιών»

Β' Μέρος:

Ντμίτρι Σοστακόβιτς - Συμφωνία Νο 12, «Το Ετος 1917»

Η είσοδος θα γίνεται με προσκλήσεις που θα διατίθενται από τις Οργανώσεις του ΚΚΕ καθώς και στην έδρα της ΚΕ του ΚΚΕ, στον Περισσό.

***

Ο μαέστρος Αλέξανδρος Μυράτ μιλά στον «Ριζοσπάστη» για τους συγκεκριμένους συνθέτες, αλλά και για την πρωτοβουλία του ΚΚΕ.

Ο μαέστρος Αλέξανδρος Μυράτ
Ο μαέστρος Αλέξανδρος Μυράτ
Ο Αλέξανδρος Μυράτ γεννήθηκε στο Βόλο, αλλά εγκαταστάθηκε νωρίς στο Παρίσι, όπου μελέτησε Διεύθυνση Ορχήστρας. Η πρώτη του εμφάνιση ως μαέστρος ήταν το 1970 με την Εθνική Ορχήστρα του Μόντε Κάρλο.

Εχει συνεργαστεί με ορχήστρες όπως η Εθνική Ορχήστρα του Βελγίου, η Ορχήστρα Νέων του Εδιμβούργου, η Συμφωνική της Λιέγης, η Νορβηγική Ορχήστρα Δωματίου, οι London Mozart Players, οι Βιρτουόζοι της Μόσχας και πολλές άλλες. Το 1978 ίδρυσε την Ορχήστρα Νέων της Γαλλικής Κοινότητας στο Βέλγιο και το 1981 την πρώτη Ορχήστρα Νέων της Γαλλίας. Ακόμα, ίδρυσε και υπήρξε Καλλιτεχνικός Διευθυντής και Μαέστρος της Καμεράτας - Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής. Εχει λάβει μέρος σε πολλά φεστιβάλ, όπως της Ραβέννας, της Βαλλονίας, του Εδιμβούργου, των Αθηνών και της Πάτρας.

Στην πολύχρονη καριέρα του, του έχουν απονεμηθεί πολλά διεθνή βραβεία.

Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει παγκόσμιες, γαλλικές και ελληνικές πρώτες εκτελέσεις έργων σύγχρονων συνθετών.

***

-- Στην καριέρα σας έχετε αποκτήσει μεγάλη εμπειρία γύρω από τη διεύθυνση έργων των συνθετών Σεργκέι Προκόφιεφ, Ντμίτρι Σοστακόβιτς και Αράμ Χατσατουριάν, κομμάτια των οποίων θα ακούσουμε στη συναυλία που διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Κατά την κρίση σας, γιατί συγκαταλέγονται αυτοί οι συνθέτες ανάμεσα στους κορυφαίους του 20ού αιώνα; Τι είναι αυτό που προσέφεραν;


-- Το κοινό χαρακτηριστικό των συγκεκριμένων τριών συνθετών είναι το ότι δεν απευθύνονται μόνο στον εγκέφαλο του ακροατή. Ο καθένας, με το δικό του τρόπο, τη δική του ιστορία, ευαισθησία και τεχνική, ξεφεύγει από την τάση που επικράτησε ένα μεγάλο μέρος του 20ού αιώνα, μιας μουσικής που απομακρύνεται από το πλατύ κοινό.

-- Στη συναυλία θα έχουμε την τιμή και τη χαρά να σας δούμε να διευθύνετε έργα αυτών των συνθετών. Τι απαιτήσεις έχει η ερμηνεία τέτοιων κομματιών για την ορχήστρα, αλλά και για τον διευθυντή της;

-- Το έργο του διευθυντή ορχήστρας με το συγκεκριμένο πρόγραμμα διευκολύνεται σημαντικά από κάτι απλό: Οι συνάδελφοι της ορχήστρας λατρεύουν να παίζουν αυτά τα έργα! Είναι μία πρόκληση που αναδεικνύει στο τέλος την ορχήστρα σε όλο της το φάσμα. Μην ξεχνάμε, στις περισσότερες γλώσσες «παίζουμε» μουσική! Γενικότερα προσπαθώ όταν διευθύνω να ξεπερνάω το στάδιο της «ερμηνείας». Δεν μας ενδιαφέρει η ερμηνεία του Μυράτ. Υπάρχει το έργο για τον ακροατή ή είναι ακόμη σε στάδιο δόμησης; Ο ήλιος, το φεγγάρι, ένα δένδρο, ένα οποιοδήποτε αντικείμενο, ο κος Τάδε, η κα Τάδε κ.λπ. κ.λπ. δεν είναι αποτελέσματα ερμηνείας. ΕΙΝΑΙ ή δεν είναι ακόμη... Μια συμφωνία του Σοστακόβιτς είναι ΕΝΑ με αρχή, μέση και τέλος ή κομμάτια που δεν έχουν γίνει ακόμη ΕΝΑ; Εχοντας τοποθετήσει το «εγώ», τις γνώσεις, την τεχνική, τη θέληση στην άκρη, παλεύω με την ύλη για να φτάσω στην υπέρβαση και την απαραίτητη ελευθερία που αποκαλούμε μουσική, δηλαδή αυτό που υπάρχει μια μόνο φορά, «τώρα και εδώ», και ξεπερνάει τις νότες.


-- Η συγκεκριμένη εντάσσεται στον εορτασμό των 100 χρόνων από την Οκτωβριανή Επανάσταση. Πώς κρίνετε αυτήν την πρωτοβουλία του ΚΚΕ;

-- Είναι η επέτειος του σημαντικότερου γεγονότος που άνοιξε τον «σύντομο» 20ό αιώνα. Η Ιστορία δεν τελειώνει ποτέ, ούτε επαναλαμβάνεται βέβαια. Η επέτειος φέρνει ξανά στο φως μια ιστορία που θα πρέπει να γνωρίζουμε για να κατανοούμε τη σχέση της με το σήμερα.

-- Ποια είναι τα σχέδιά σας γι' αυτήν τη χρονιά;

-- Τον τελευταίο καιρό δίνω βάρος στη διδασκαλία και τη μετάδοση. Από πολύ νέος είχα αυτήν τη διάθεση να μοιράζομαι ό,τι ξέρω. Οταν 27 ετών δίδασκα στο Βέλγιο, κάποιοι από τους μαθητές μου είχαν παιδιά στην ηλικία μου. Με άλλους είχα ελάχιστη διαφορά στα χρόνια... Το σημαντικότερο έργο της Καμεράτας - όταν αυτή υπήρχε ακόμη - ήταν το εκπαιδευτικό. Αυτό ήταν που άλλαξε τις ζωές κάποιων ανθρώπων! Μια πολύ γεμάτη ζωή με οδηγεί να μην κυνηγάω πλέον τις συναυλίες, παρά μόνο αυτές που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον όπως η συγκεκριμένη της 18ης Οκτωβρίου και με κεφάτες ορχήστρες όπως η Εθνική Συμφωνική της ΕΡΤ!


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Η τρέλα για την εξουσία

1. Η δυσαρέσκεια του κόσμου απέναντι στη χαμέρπεια που προτείνεται ως τρόπος ζωής από τους εξαρτημένους της εξουσίας δεν θα αργήσει να γίνει ταραχή και να βγει στο προσκήνιο. Οι πληροφορίες που μας διοχετεύουν είναι θαμπές και καθιστούν την πραγματικότητα ένα ανεξιχνίαστο γεγονός, ένα μυστήριο. Ωστόσο, ο τρόπος της ζωής μας, η καθημερινότητά μας, αν και έχει υποστεί χτυπήματα, γεννά την περιφρόνηση, η οποία με τη σειρά της ρίχνει φως σε αυτό που πραγματικά είναι η εξουσία, απογυμνώνοντάς την από κάθε κύρος. Ηδη η αμφιβολία είναι μια έμμεση αντίδραση.

2. Οι «Αριστεροί», φετιχοποιώντας την εξουσία σαν μια νέα Εκκλησία, οργανώνουν την ιεραρχία τους και το επιτελικό τους κέντρο με τους τρόπους μιας θρησκευτικής σέχτας. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τον αρχηγό της Νέας Δημοκρατίας. Ο ίδιος ο Κυριάκος βρίσκεται μονίμως σε έναν προμαχώνα με τη μορφή άμβωνος, στον οποίο εμφανίζεται άκαμπτος και φανατικός στις πολιτικές του θέσεις. Αβουλο πιόνι στα χέρια κάθε κόλακα, χωρίς ενδοιασμούς, συμπεριφέρεται σαν να κουβαλά ένα βαρύ μυστικό για το καλό μας. Δεν έχει ύπαρξη, απλά υπάρχει. Το μόνιμο μοτίβο του είναι η εξουσία και μαζί με τον πρωθυπουργό «κάνουν κακό στη Θήβα».

3. Η τρέλα των ημερών κυλάει απρόσκοπτα, αρκεί να ρίξεις μια ματιά στο επίκεντρο της χαμέρπειας, την τηλεόραση, για να αναρωτηθείς αν αυτά συμβαίνουν εδώ όπου ζούμε ή κάπου αλλού. Ολα υποχωρούν μπροστά σε αυτήν την κηρυγμένη διάλυση. Οσοι εμφανίζονται στην τηλεόραση χωρίζονται σε δύο μέρη: στις εξαιρέσεις και στους άλλους που προσβάλλουν το καθετί μόνο με την παρουσία τους.

4. Με προσβάλλει η δίκη όπως και όλους για τη δολοφονία του νεαρού Φύσσα. Η παρατεταμένη τραγωδία μιας μάνας που βλέπει έναν εσμό χρυσαυγιτών να δολοφονεί για δεύτερη φορά τον γιο της. Τι περιμένουμε άραγε, εκτός από το κακό να γίνει απόλυτο εκ μέρους των χρυσαυγιτών; Δεν έχουμε υπόνοιες για τους δολοφόνους, αλλά εγκληματικές πράξεις. Μπορεί η δικαιοσύνη να έχει άλλη αντίληψη για το χρόνο, αλλά ο χρόνος του νεκρού έχει παρέλθει. Μαζί με το ερπετάριο, συνένοχοι είναι όσοι τους καλούσαν και τους καλούν στις εκπομπές τους. Στα παλιά μου τα παπούτσια οι λόγοι που ο κάθε βλάκας δικαιολογεί τα αδικαιολόγητα, όταν βοηθάει στη δημόσια εικόνα των χρυσαυγιτών.

5. Μέσα σε αυτό το αποτρόπαιο περιβάλλον, οι σύντροφοι παλεύουν για την απελευθέρωση της μιας και μοναδικής ζωής μας. Δεν διαπραγματεύονται τίποτα, και αυτό βοηθάει το κίνημα να απαλλαγεί από τις ψευδαισθήσεις περί συνεργασιών με τους αξιότιμους κυρίους των αστικών κομμάτων, τους «αξιότιμους ηλίθιους» όπως τους αποκαλούσε ο Μαρξ. Δεδομένου ότι η γνωριμία μας με τη ζωή είναι ανάπηρη, είμαστε σε διαρκή αγώνα για να αποκτήσουμε κάποτε ολική θέα της ζωής μας, όπως έγραφε ο αλησμόνητος Κωστής Μοσκώφ, ο οποίος πίστευε στην επανάσταση και στον παραδομένο λόγο του λαού μας.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ