ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 3 Φλεβάρη 2018 - Κυριακή 4 Φλεβάρη 2018
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τη Δευτέρα η προβολή του ντοκιμαντέρ «100 χρόνια ΣΕΗ»

Συζήτηση με την Ηρα Ρόκου, γενική γραμματέα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, με αφορμή την ολοκλήρωση των δράσεων για τα 100 χρόνια από την ίδρυσή του

Από τις πολύμορφες δράσεις, στη μάχη για την υπογραφή της Σύμβασης
Από τις πολύμορφες δράσεις, στη μάχη για την υπογραφή της Σύμβασης
Με την προβολή του ντοκιμαντέρ «100 χρόνια ΣΕΗ», σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Βαρδαρού, ολοκληρώνονται οι εκδηλώσεις και οι δραστηριότητες που απλώθηκαν την προηγούμενη χρονιά με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων ζωής και δράσης του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών. Η προβολή θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 5 Φλεβάρη, στον κινηματογράφο «Τριανόν» (Κοδριγκτώνος 21, Αθήνα), στις 20.00.

Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ ιστορικής μνήμης και αξίας, αλλά και μια παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές και τον πολιτισμό της χώρας μας. Αλλωστε, όπως είχε τονιστεί και από τη Διοίκηση του Σωματείου όταν ξεκινούσαν οι εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια: «Διδασκόμαστε, εμπνεόμαστε από την πολύτιμη ιστορία του Σωματείου μας, την προσφορά του στους κοινωνικούς αγώνες και την τέχνη, την ασίγαστη πάλη του για να μπορεί να υπάρχει το επάγγελμα του ηθοποιού».

Με αφορμή την ολοκλήρωση των δράσεων για τα 100 χρόνια του ΣΕΗ, αλλά και τους αγώνες που έχει μπροστά του, ο «Ριζοσπάστης» συζήτησε με την Ηρα Ρόκου, γενική γραμματέα του Σωματείου.

Συμπεράσματα χρήσιμα και στον αγώνα που δίνει σήμερα το Σωματείο

Η Ηρ. Ρόκου σημειώνει αρχικά ότι με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων του ΣΕΗ, «αποφασίσαμε πέρσι, να μελετήσουμε την ιστορία του Σωματείου, να βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα για το πώς πορεύτηκε σε όλη του τη διαδρομή, πώς συνδέθηκε με τους εργαζόμενους άλλων κλάδων, πώς συμμετείχε συνολικά στην πολιτική και κοινωνική κατάσταση που βρισκόταν η Ελλάδα.

Πλευρές από τα παραπάνω αναδείχθηκαν στην έκθεση αρχειακού υλικού, στον ιστορικό περίπατο στο κέντρο της Αθήνας και φυσικά στη διακήρυξη, που μένει και ως παρακαταθήκη για τη δράση του Σωματείου από εδώ και στο εξής. Οι εκδηλώσεις αυτές αγκαλιάστηκαν τόσο από τον κλάδο, από τους ανθρώπους της τέχνης και του πολιτισμού, από σπουδαστές δραματικών σχολών, όσο και από τους ίδιους τους εργαζόμενους.

Δεν βρήκαμε καλύτερο τρόπο να ολοκληρώσουμε αυτές τις εκδηλώσεις, με ένα ντοκιμαντέρ που να παρουσιάζει μέσα από τους ανθρώπους του Σωματείου, τους "φυσικούς πρωταγωνιστές" δηλαδή, τη δράση και την ιστορία του ΣΕΗ. Θα χαρούμε ιδιαίτερα αν το "Τριανόν" τη Δευτέρα γεμίσει με συναδέλφους, αλλά και με άλλους εργαζόμενους που θέλουν να μάθουν.

Και είμαστε πολύ χαρούμενοι που θα μπορέσουμε κάποιες από τις δράσεις μας να ταξιδέψουν και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Για παράδειγμα, μέσα στο Φλεβάρη, σχεδιάζουμε να πάει η έκθεση του αρχειακού υλικού στη Θεσσαλονίκη και επίσης το ντοκιμαντέρ θα προβληθεί σίγουρα σε Πάτρα και Θεσσαλονίκη».

Την ρωτάμε να μας πει ποια είναι αυτά τα συμπεράσματα που βγήκαν μέσα από τη μελέτη της ιστορίας του Σωματείου.

«Καταρχήν, το ΣΕΗ από την πρώτη στιγμή της ύπαρξής του επεδίωκε να συνδεθεί με το σύνολο της κοινωνίας, με άλλα σωματεία, καλλιτεχνικά ή μη. Και αυτό είναι πολύ βασικό και για το σήμερα, που από πολλές μεριές ακούμε "κοίτα τον εαυτό σου", ή "μόνοι μας μπορούμε να λύσουμε τα προβλήματά μας", τα προβλήματα που είναι κοινά με το σύνολο των εργαζομένων.

Μόνο μέσα από αγωνιστική δράση και κινητοποίηση και συμμετοχή των ηθοποιών, μπόρεσε να κατακτήσει τα δικαιώματα.

Το Σωματείο παρήγε πολιτισμό όταν υπήρχε και η έμπνευση από τους ίδιους τους εργαζόμενους και από τις λαϊκές κινητοποιήσεις. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίοδος του '40 και κατά την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης, του αγώνα μέσα από το ΕΑΜ, αλλά και μετέπειτα του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, όπου ηθοποιοί μέλη του Σωματείου συμμετείχαν ενεργά όχι μόνο με τη δράση τους, αλλά και με την τέχνη τους στο κίνημα».

Με τη δράση μας συνεχίζουμε την αγωνιστική παράδοση του Σωματείου

Επισημαίνουμε ότι οι εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια του Σωματείου αντικειμενικά δέθηκαν και με τις καθημερινές εξελίξεις. «Οι εκδηλώσεις μας για τα 100 χρόνια βοήθησαν στο να συζητήσουμε πιο πλατιά με τους συναδέλφους μας, συσπειρώθηκε ακόμα περισσότερο ο κλάδος. Δόθηκε ώθηση, ειδικά στους νέους ηθοποιούς, να ψάξουν και να μάθουν πώς κατακτήθηκαν διαχρονικά τα δικαιώματά μας και τελικά ότι αυτό που χρειάζεται και σήμερα είναι να μπούμε μπροστά, για να παλέψουμε για τις σύγχρονες ανάγκες μας.

Σε αυτή την κατεύθυνση δίνουμε και τη μάχη για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης στο ελεύθερο θέατρο. Σίγουρα έχουν γίνει κάποια βήματα. Μετά από 5 χρόνια που δεν υπήρχε καμιά Σύμβαση, κατάφερε το Σωματείο μας και υπογράφτηκε σύμβαση με το Εθνικό, το ΚΘΒΕ, το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.

Αυτή την περίοδο παλεύουμε λοιπόν για την υπογραφή Σύμβασης στο ελεύθερο θέατρο, που οι συνθήκες εργασίας είναι ακόμα πιο δύσκολες. Πράγμα που σημαίνει ότι ο ηθοποιός μπορεί να δουλεύει 6 μήνες, αλλά να πληρώνεται τους 2 και τους 3, μιας και οι απλήρωτες πρόβες είναι πια καθεστώς. Να δουλεύει 6 και 7 ώρες τη μέρα και να πληρώνεται τις 3, να έχει ωρομίσθιο ένσημο, που σημαίνει ότι πολύ δύσκολα εξασφαλίζει την ασφάλισή του και αυτό βαραίνει ιδιαίτερα τους συναδέλφους που είναι κοντά στη σύνταξη. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που ο ηθοποιός αμείβεται με 3 ευρώ την ώρα και ταυτόχρονα δεν υπάρχει καμιά εξασφάλιση, αν ο παραγωγός αποφασίσει να κατεβάσει την παράσταση νωρίτερα.

Με την υπογραφή Σύμβασης θα μπει ένα φρένο σε αυτήν την κατάσταση».

Ο εορτασμός για τα 100 χρόνια του ΣΕΗ στην κατεύθυνση που κουβεντιάσαμε, η μάχη για τη Σύμβαση πραγματοποιούνται από τη στιγμή που το Σωματείο μπήκε ξανά σε γραμμή σύγκρουσης και συσπειρώνεται στο ΠΑΜΕ. «Φυσικά και παίζει ρόλο ότι πριν δύο χρόνια υπήρξε αλλαγή των συσχετισμών στο Σωματείο. Ηταν μεγάλες οι ευθύνες της προηγούμενης διοίκησης και για την κατάργηση της Σύμβασης και για καταγγελίες που γίνονταν από συναδέλφους και δεν εξετάζονταν ποτέ, γεγονότα που οδήγησαν τελικά σε αποσυσπείρωση του κλάδου. Αλλωστε και από την πείρα που έχουμε αποκομίσει μέσα και από τη μελέτη της ιστορίας, πάντα υπήρχε διαπάλη. Το Σωματείο, δηλαδή, δεν ακολουθούσε πάντα μια γραμμή. Δεν επεδίωκαν όλοι τα ίδια πράγματα, ούτε είχαν όλοι τα ίδια συμφέροντα.

Θέλουμε ο εορτασμός των 100 χρόνων, πέρα από την αυτοτελή του σημασία, να συμβάλει να έρθει ο κλάδος πιο κοντά στη ζωή του Σωματείου. Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι με όλες τις δραστηριότητες που έχουμε ανοίξει και με όλη την πάλη, υπάρχουν ορατά και μετρήσιμα αποτελέσματα, με καινούριους ανθρώπους που έρχονται να γραφτούν, με ανθρώπους που μέσα στα θέατρα σκέφτονται, αντιδρούν, δεν ανέχονται άλλο αυτήν την κατάσταση.

Και ελπίζουμε όλα αυτά να αποτυπωθούν και στη συμμετοχή στη Γενική Συνέλευση στις 12 Φλεβάρη».

Ελεύθερη είσοδος την Κυριακή στην έκθεση με έργα του Γ. Βαρλάμου

Τροποποιείται το ωράριο του Μουσείου μόνο γι' αυτήν την Κυριακή

Συνεχίζεται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (Βασιλίσσης Σοφίας 22) η μεγάλη έκθεση που διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ, στο πλαίσιο του γιορτασμού για τα 100χρονα του Κόμματος, για να τιμήσει τον μεγάλο κομμουνιστή ζωγράφο - χαράκτη Γιώργη Βαρλάμο, ο οποίος κληροδότησε με τη χειρόγραφη δημόσια διαθήκη του στο ΚΚΕ το εργαστήριο και το έργο του.

Μόνο γι' αυτήν την Κυριακή και με απόφαση του Μουσείου, το ωράριο λειτουργίας της έκθεσης, αλλά και όλου του Μουσείου τροποποιείται. Μπορεί κανείς να επισκεφθεί την έκθεση από τις 09.00 έως τις 12.00. Οργανωμένες ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν γι' αυτή τη φορά στις 09.00, στις 10.00 και στις 11.00. Αυτή την Κυριακή η είσοδος είναι ελεύθερη.

Το Σάββατο η έκθεση λειτουργεί κανονικά, 09.00 - 16.00 και η είσοδος είναι 4 ευρώ (υπάρχουν εξαιρέσεις).


Εξαιτίας ενός μικρού ατυχήματος, ο Γ. Κακουλίδης και η στήλη «Απόλυτο Ρόδο» απουσιάζουν εκτάκτως. Του ευχόμαστε από καρδιάς γρήγορη ανάρρωση!

Για το ντοκιμαντέρ μιλήσαμε πιο ειδικά με τον σκηνοθέτη του, Λεωνίδα Βαρδαρό.

«Το ντοκιμαντέρ που ετοιμάσαμε παρακολουθεί την ιστορία του ΣΕΗ. Βασίζεται πάνω σε πραγματικά γεγονότα που έζησαν οι ηθοποιοί και κυρίως στα χρόνια της δεκαετίας του '40, που μέσα στις γραμμές του ΕΑΜ δρούσε το 80% των ηθοποιών. Αλλά και τα επόμενα χρόνια με τον αγώνα του ΔΣΕ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο ηθοποιός Αντώνης Γιαννίδης. Είμαστε τυχεροί όσοι τους γνωρίσαμε και μας μετέφεραν τις μνήμες αυτής της φοβερής εποχής που έζησαν, την υπέρβαση που έκαναν, που δεν σταμάτησαν ποτέ να αγωνίζονται, αλλά και να δημιουργούν. Πολλοί απ' αυτούς δεν είναι πια κοντά μας, αλλά τους έχουμε μέσα από ντοκουμέντα.

Ακόμα, στο ντοκιμαντέρ παρακολουθούμε και όλη την πορεία του ΣΕΗ, τον αγώνα των ηθοποιών για καλύτερες συνθήκες ζωής.

Το ντοκιμαντέρ βασίζεται σε αρχειακό υλικό δικό μου, φίλων, αλλά και της ΕΡΤ. Επίσης, υπάρχουν και σύγχρονα πλάνα από όλες τις εκδηλώσεις του τελευταίου χρόνου, αλλά και τις κινητοποιήσεις».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ