ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Φλεβάρη 2019 - Κυριακή 17 Φλεβάρη 2019
Σελ. /40
ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΟ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Αντισεισμική προστασία, δικαίωμα ζωής και ασφάλειας για το λαό

Με μαζική συμμετοχή εργαζομένων και επιστημόνων από το χώρο των κατασκευών, πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6/2 η εκδήλωση - ημερίδα της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, με θέμα: «Αντισεισμική προστασία, δικαίωμα ζωής και ασφάλειας για το λαό», στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ, στη Θεσσαλονίκη.

Στην εκδήλωση εκ μέρους του ΚΚΕ μίλησαν ο Σωτήρης Αβραμόπουλος, πολιτικός μηχανικός, υποψήφιος περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, και ο Σωτήρης Ζαριανόπουλος, ευρωβουλευτής, υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης.

Θεματικές παρεμβάσεις έκαναν:

Ο Κυριαζής Πιτιλάκης, ομότιμος καθηγητής Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ενωσης Σεισμικής Μηχανικής, με θέμα «Αντισεισμική Προστασία στην Ελλάδα και την Ευρώπη: Σκέψεις και προβληματισμοί».

Ο Βασίλης Λεκίδης, δρ. πολιτικός μηχανικός, διευθυντής Ερευνών στο ΙΤΣΑΚ-ΟΑΣΠ, πρόεδρος της Επιτροπής Φυσικών Καταστροφών του ΤΕΕ/ΤΚΜ, με θέμα «Διαχείριση σεισμικού κινδύνου για την πόλη της Θεσσαλονίκης - Σενάρια επικινδυνότητας».

Η Ελευθερία Παπαδημητρίου, καθηγήτρια Σεισμολογίας στον Τομέα Γεωφυσικής του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ, με θέμα «Αντισεισμική θωράκιση στην περιοχή της Θεσσαλονίκης - Γνώση και προστασία».

Μίλησε επίσης ο Θανάσης Κουτσουράς, πρόεδρος του Συνδικάτου Οικοδόμων Θεσσαλονίκης. Ο «Ριζοσπάστης» παρουσιάζει αποσπάσματα από τις παρεμβάσεις όλων των ομιλητών.


ΣΩΤΗΡΗΣ ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
Αγωνιζόμαστε για να βγουν μπροστά οι λαϊκές ανάγκες και στο ζήτημα της αντισεισμικής προστασίας

MotionTeam

Ο Σωτήρης Αβραμόπουλος αναφέρθηκε στα δεδομένα που καταγράφονται σήμερα, 40 χρόνια μετά το μεγάλο σεισμό του 1978 στη Θεσσαλονίκη, όπως η γήρανση και υποβάθμιση ενός σημαντικού μέρους του κτιριακού αποθέματος, ιδιαίτερα στην α' δημοτική κοινότητα του δήμου Θεσσαλονίκης, δηλαδή στο κέντρο της πόλης αλλά και σε άλλες δημοτικές κοινότητες και σε όμορους δήμους. Αλλά και στις σημαντικές καθυστερήσεις στον προσεισμικό έλεγχο, σε όλες τις βαθμίδες του, και στην ανάγκη ενίσχυσης σχολείων, νοσοκομείων, άλλων δημόσιων κτιρίων, χώρων εργασίας.

Οπως είπε, σχεδόν 20 χρόνια μετά τις εξαγγελίες για πρωτοβάθμιο έλεγχο των 80.000 - 90.000 κτιρίων δημόσιου ενδιαφέροντος πανελλαδικά, αυτός έχει προχωρήσει σε ένα ποσοστό όχι μεγαλύτερο από 15%.

Αναφέρθηκε επίσης στις σημαντικές ελλείψεις στη χρηματοδότηση, στελέχωση και εξοπλισμό των μηχανισμών Πολιτικής Προστασίας, στις ελλείψεις στην ενημέρωση του πληθυσμού και σε ασκήσεις ετοιμότητας, στην επικαιροποίηση των σχεδίων αντιμετώπισης έκτακτων καταστάσεων με τα νέα επιστημονικά δεδομένα.

Ξεκαθάρισε ότι για να μπουν μπροστά οι μεγάλες σύγχρονες λαϊκές ανάγκες για όλες τις απαραίτητες υποδομές που θα ανεβάζουν το επίπεδο ζωής και θα στηρίζουν την προστασία του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος, απαιτούνται κινητοποίηση, πίεση, ανυποχώρητος αγώνας.


MotionTeam

Να αποδυναμωθούν τόσο στην κεντρική πολιτική σκηνή όσο και σε τοπικό επίπεδο δυνάμεις οι οποίες στα λόγια αναγνωρίζουν την κρισιμότητα του ζητήματος, στην πράξη όμως δεν κάνουν τίποτα ή κάνουν ελάχιστα, επικαλούμενες πότε την έλλειψη αρμοδιότητας και πότε την έλλειψη πόρων, ενώ διαφημίζουν τις ελάχιστες παρεμβάσεις σε κρίσιμους τομείς για προεκλογικούς σκοπούς.

Διότι τελικά «το πραγματικό δίλημμα μπροστά σε όλες τις εξελίξεις, και στις εκλογικές μάχες, είναι αν θα συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο, που αποδεδειγμένα φέρνει νέα δεινά και καταστροφές, ή αν θα αντεπιτεθούμε μαζικά, αποφασιστικά, δυναμικά, παντού, ώστε να αλλάξουν οι συσχετισμοί, να ανοίξουμε έναν άλλο δρόμο στην ελληνική κοινωνία για τους εργαζόμενους, για τη νεολαία».

Διαχρονικές ευθύνες του αστικού κράτους

Ο Σ. Αβραμόπουλος μεταξύ άλλων σημείωσε: «Γιατί τη στιγμή που στη χώρα και στην περιοχή μας έχουμε τη βεβαιότητα εκδήλωσης σεισμικών φαινομένων, διαπιστώνονται τόσο σημαντικές ελλείψεις, καθυστερήσεις, απουσία μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για την αντισεισμική θωράκιση;

Γιατί τη στιγμή που υπάρχουν νέα επιστημονικά δεδομένα, π.χ. για τη σεισμική τρωτότητα και διακινδύνευση του δήμου Θεσσαλονίκης και του Πολεοδομικού Συγκροτήματος, αυτά δεν αξιοποιούνται ολοκληρωμένα για την αναβάθμιση του επιπέδου αντισεισμικής ασφάλειας;


MotionTeam

Γιατί, τελικά, ενώ υπάρχει ανθρώπινο δυναμικό και παραγωγική υποδομή που μπορεί να στηρίξει έργα αντισεισμικής θωράκισης, ενώ υπάρχουν διαπιστωμένες μεγάλες κοινωνικές ανάγκες, στην πράξη διαπιστώνονται υψηλά ποσοστά ανεργίας και υποαπασχόλησης, ο κλάδος των κατασκευών αναπτύσσεται με συγκεκριμένο τρόπο και κυρίως, τα τελευταία χρόνια, γύρω από τουριστικές επενδύσεις και μεταφορικές υποδομές που ιεραρχούνται βασικά για την εξυπηρέτηση σχεδιασμών μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων;

Η απάντηση σε όλα τα παραπάνω βρίσκεται στον σημερινό καπιταλιστικό δρόμο ανάπτυξης, που υπηρετεί την κερδοφορία μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και όχι την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών.

Στο πλαίσιο αυτό, έργα αναγκαία για το λαό, όπως η αντισεισμική θωράκιση, η αντιπλημμυρική προστασία, η αντιπυρική προστασία, δεν ιεραρχούνται, δεν επιλέγονται ως προτεραιότητες στον κρατικό προϋπολογισμό, στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, στο ΕΣΠΑ, στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, στα τεχνικά προγράμματα των περισσότερων δήμων.

Είναι διαχρονικές, μεγάλες και εγκληματικές οι ευθύνες του αστικού κράτους, διαδοχικών κυβερνήσεων και της σημερινής του ΣΥΡΙΖΑ, διαδοχικών διοικήσεων στην Περιφέρεια και στους δήμους. Για παράδειγμα, από το ΠΕΠ και τους προϋπολογισμούς της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας απουσιάζουν εκείνοι οι άξονες και οι δράσεις που θα υπηρετούσαν μια πραγματική αναβάθμιση του επιπέδου προστασίας της ανθρώπινης ζωής, του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος.

Ιεραρχούνται έργα που στηρίζουν τη λεγόμενη επιχειρηματικότητα, όπως η άμεση και έμμεση επιδότηση μεγάλων επιχειρήσεων με κονδύλια, προγράμματα επιδότησης επιχειρήσεων για ληξιπρόθεσμη κατάρτιση και εργασία ανέργων, υποδομές που στηρίζουν επιχειρηματικά σχέδια, όπως επιτάσσουν οι επιδιώξεις των επιχειρηματικών ομίλων και οι κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ.

(...) Αποδεικνύεται στην πράξη, από την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα εργατικά - λαϊκά στρώματα και τις μεγάλες ελλείψεις σε κρίσιμες υποδομές, ότι η πρωτιά στην απορροφητικότητα "αναπτυξιακών" κονδυλίων από το ΕΣΠΑ, που καταγράφεται τόσο συνολικά για τη χώρα μας σε επίπεδο ΕΕ όσο και για την ΠΚΜ σε επίπεδο Ελλάδας, βασικά εξυπηρετεί επιχειρηματικούς σχεδιασμούς και μπαλώνει ορισμένες τρύπες, κατευθύνει ορισμένα ψίχουλα για την κάλυψη των λαϊκών αναγκών.

Ταυτόχρονα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα λεγόμενα "αναπτυξιακά" ευρωπαϊκά κονδύλια προέρχονται από τη βαριά φορολογία των εργατικών και ευρύτερα λαϊκών στρωμάτων στη χώρα μας, σε όλη την ΕΕ.

(...) Αναδεικνύεται και σε αυτό το ζήτημα ότι είναι μονόδρομος για τα λαϊκά συμφέροντα η αμφισβήτηση αυτού του δρόμου ανάπτυξης, η μαχητική διεκδίκηση έργων και μέτρων για την προστασία του λαού, στην προοπτική μεγάλων και ριζικών αλλαγών οι οποίες θα επιτρέψουν την άρση των αιτιών που δημιουργούν την τρωτότητα του δομημένου κοινωνικού και οικονομικού περιβάλλοντος».


ΣΩΤΗΡΗΣ ΖΑΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο αντισεισμικός σχεδιασμός δεν είναι «επιλέξιμη δαπάνη» για κυβερνήσεις - ΕΕ

MotionTeam

Ο Σωτήρης Ζαριανόπουλος ανέδειξε ως πρόβλημα πρώτιστης σημασίας την αντισεισμική προστασία των σχολικών κτιρίων, όπου φοιτούν εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές, και αναφέρθηκε στην εικόνα που υπάρχει στο δήμο Θεσσαλονίκης, όπου το μόνο που σχεδιάστηκε είναι ο Πρωτοβάθμιος Προσεισμικός Ελεγχος.

«Με τον πρωτοβάθμιο έλεγχο ελέγχθηκαν 18 σχολικά συγκροτήματα από τα συνολικά 110 που υπάρχουν στο δήμο Θεσσαλονίκης. Κρίθηκε ότι όλα χρήζουν δευτεροβάθμιου ελέγχου. Μόνο τρία σχολικά συγκροτήματα προχωράνε σε ανακατασκευή, κυρίως επειδή βρίσκονται σε κεντρικά σημεία και περισσότερο για εμβληματικούς - τουριστικούς λόγους. Ουσιαστικά βρισκόμαστε στο πρώτο βήμα από τα 100 που πρέπει να γίνουν για την προστασία της ζωής και υγείας της νεολαίας.

Αν συνυπολογίσουμε και όλα τα άλλα κτίρια δημόσιας χρήσης (νοσοκομεία, πολιτιστικά και αθλητικά κέντρα, ΚΑΠΗ, υπηρεσίες κ.λπ.), όπου οι έλεγχοι είναι ουσιαστικά "παγωμένοι", καταλαβαίνουμε το μέγεθος του προβλήματος και της καθυστέρησης.

Η "συνταγματική" πρόνοια - μιας και είμαστε σε περίοδο αλλαγής του Συντάγματος - για προστασία της ζωής του λαού, όπως και οι πρόνοιες για προστασία της εργασίας, της Υγείας, της Παιδείας κ.λπ. γίνονται "ανέκδοτο" κάτω από τις αναγκαιότητες - προτεραιότητες αυτού του συστήματος με κέντρο το κέρδος. Οπου η ενίσχυση επιχειρήσεων προέχει όχι μόνο των δικαιωμάτων αλλά και της ζωής του λαού.

Και δεν μπορούμε να σταματάμε εκεί. Δεν μπορούμε να μην συνυπολογίσουμε την αντισεισμική προστασία των χώρων εργασίας με χιλιάδες εργαζόμενους και της ιδιωτικής κατοικίας. Οι σημερινές δημοτικές ή περιφερειακές διοικήσεις αναλώνονται σε έργα βιτρίνας ή - κυρίως - εξυπηρέτησης επιχειρηματικών επιλογών. Δεν διεκδικούν, προσαρμόζονται στην κεντρική οικονομική αντιλαϊκή πολιτική».

Τόνισε ότι ακόμη και η προστασία της ζωής υπόκειται στους περιορισμούς της ταξικής πολιτικής του αστικού κράτους. Και εξήγησε: «Ο ζωτικός αντισεισμικός σχεδιασμός και προστασία δεν αποφέρει κέρδη. Δεν είναι επιλέξιμη δαπάνη ή δραστηριότητα ούτε από τις κυβερνήσεις ούτε από την ΕΕ, που έφτασε στο σημείο, κάνοντας ανάλυση κόστους - οφέλους πάνω στην ανθρώπινη ζωή, να προτρέπει η αντιπλημμυρική π.χ. προστασία να κατευθύνεται στις περιοχές των πλουσίων, των "υψηλών εισοδημάτων" και όχι στις λαϊκές περιοχές. Με λίγα λόγια, αφήστε τις λαϊκές συνοικίες να πνιγούν».

Διεκδικήσεις με μπροστάρη το ΚΚΕ

Εκανε καθαρό ότι «εμείς ως ΚΚΕ, ως "Λαϊκή Συσπείρωση", όπως μέχρι τώρα, θα συνεχίσουμε να ρωτάμε, να ελέγχουμε, να πιέζουμε με κάθε τρόπο για το θέμα αυτό. Οχι μόνο μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά και έξω από αυτό, με πρωταγωνιστή τη λαϊκή πρωτοβουλία, την κινητοποίηση μαθητών, καθηγητών, γονιών, όλων των δημοτών για όλες τις δημόσιες εγκαταστάσεις αλλά και τις ιδιωτικές. Αυτό είναι για μας η λαϊκή αντιπολίτευση που θέλουμε να χτίσουμε σε κάθε χώρο, κάθε γειτονιά.

Θα διεκδικήσουμε την αποδέσμευση των κονδυλίων από το κράτος και την ενίσχυσή τους, τον αναπροσανατολισμό των δημοτικών δαπανών, την πρόοδο των ελέγχων και των αποκαταστάσεων σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς. Τη συγκρότηση ενιαίου κρατικού συντονιστικού οργάνου και αντίστοιχου μητρώου ελέγχων.

Την εκπόνηση σχεδίου με ευθύνη επιστημονικών ερευνητικών ινστιτούτων, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες που πρέπει να συντονιστούν και να συμβάλουν με προσωπικό (ΑΠΘ, ΙΤΣΑΚ κ.λπ.) με επαρκή χρηματοδότηση. Με ιεράρχηση των έργων αντισεισμικής θωράκισης. Τη μελέτη σεισμικής τρωτότητας των δικτύων κοινής ωφέλειας, του φυσικού αερίου, των οδικών αξόνων. Τη στελέχωση και εκπαίδευση επιστημόνων και προσωπικού.

Την εξασφάλιση των απαραίτητων όρων πολιτικής προστασίας σε περίπτωση σεισμού. Με ελεύθερους χώρους ασφαλούς συγκέντρωσης, με υποδομές για τη διαβίωση του πληθυσμού που σήμερα δεν υπάρχουν, για στέγαση, χώρους υγιεινής, σίτιση, ιατρική φροντίδα. Με έλεγχο ασφαλείας των παρακείμενων κτιρίων».

Τέλος, ανέδειξε την πρόταση του ΚΚΕ για ενιαίο κρατικό φορέα κατασκευών με ευθύνη μεταξύ των άλλων και για την αντισεισμική προστασία, με συνδυασμένη αξιοποίηση του επιστημονικού, τεχνικού και εργατικού δυναμικού σε μόνιμη βάση.


ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΡΑΣ
Διεκδικούμε ασφαλείς κατασκευές για τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα

MotionTeam

Ο Θανάσης Κουτσουράς ανέδειξε τη διάσταση των «εκπτώσεων» των εργολάβων στα κατασκευαστικά έργα, την εντατικοποίηση της εργασίας και την έλλειψη μέτρων υγιεινής και ασφάλειας. Μεταξύ άλλων είπε:

«Ας αναρωτηθούμε. Γιατί η πλειοψηφία του πληθυσμού ζει σε κατοικίες αμφιβόλου κατασκευαστικής ποιότητας; Γιατί ενώ υπάρχουν διευρυμένες ανάγκες κατασκευής έργων εξυπηρέτησης λαϊκών αναγκών, κατασκευής κατοικιών που να πληρούν όλες τις απαιτούμενες προϋποθέσεις από άποψη ασφάλειας, αυτά δεν γίνονται; Γιατί υπάρχει τόσο μεγάλη ανεργία στον κλάδο των Κατασκευών, εφόσον υπάρχουν αυτές οι ανάγκες;

Η απάντηση βρίσκεται στο στόχο της κατασκευής ενός έργου. Γενικά και ειδικά οι μεγαλοεργολάβοι του κλάδου και οι κατασκευαστικές εταιρείες λειτουργούν και δουλεύουν με γνώμονα το μέγιστο κέρδος. Αυτό το μέγιστο κέρδος έρχεται να εξυπηρετήσει η όλο και αυξανόμενη εντατικοποίηση της εργασίας.

Σημαντικό ζήτημα είναι τι μέτρα παίρνονται στη διάρκεια κατασκευής ενός έργου. Τα τελευταία χρόνια, είχαμε επανέναρξη ορισμένων μεγάλων έργων, δημιουργία κάποιων νέων. Ομως τι έργα γίνονται, για ποιον, από ποιον και πώς γίνονται. Αν όχι όλα, τα περισσότερα έργα υποδομής, δρόμοι, γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια, είναι ενταγμένα σε προγράμματα ΕΣΠΑ.

Εργα τα οποία η εργατική τάξη τα έχει πληρώσει δύο και τρεις φορές μέσα από τη φορολογία, έργα που έχουν χαμηλό κέρδος για τις κατασκευαστικές εταιρείες, με αποτέλεσμα η εντατικοποίηση της εργασίας να αυξάνεται, με τις παρατυπίες και ελλείψεις μέτρων υγιεινής και ασφάλειας στην κατασκευή των έργων να οργιάζουν.

Η εντατικοποίηση επηρεάζει την κατασκευή ενός έργου και τις ζωές των εργαζομένων. Οταν σου λέει θα κάτσουμε σήμερα το απόγευμα να ρίξουμε μπετά (μέχρι τη νύχτα δηλαδή) για να προλάβουμε αύριο να σηκώσουμε κολόνες, αυτό άμεσα επηρεάζει και την ποιότητα της δουλειάς, αλλά επηρεάζει και τους εργαζόμενους.

Σήμερα οι κατασκευαστικές εταιρείες, για να καρπωθούν το μέγιστο κέρδος από την κατασκευή ενός έργου, προσπαθούν και το πετυχαίνουν να συμπιέσουν το χρόνο κατασκευής και να μειώσουν το κόστος με τη λογική "ούτε μέρα χαμένη", δουλειά τα Σάββατα και τις Κυριακές, αλλά και σε αντίξοες καιρικές συνθήκες, όπως έγινε στη Νέα Φιλαδέλφεια, με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ένας συνάδελφος από πτώση στο κενό.

Αλλά και στο κόκκινο κτίριο στην οδό Αγ. Σοφίας στη Θεσσαλονίκη, που σκοτώθηκε συνάδελφος από πτώση, γιατί ήταν αναγκασμένος να δουλέψει στην όψη του κτιρίου χωρίς σκαλωσιά.

Ως Ομοσπονδία Οικοδόμων παλεύουμε τα τελευταία χρόνια με ένα πλαίσιο πάλης που θεωρούμε ότι συμβάλλει στην πιο ασφαλή ανέγερση κτιρίων και άλλων κατασκευαστικών έργων. Ο αγώνας για να υπάρχει δουλειά με πλήρη δικαιώματα, με υπογραφή κλαδικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, με αυξήσεις στα μεροκάματα και τους μισθούς, συνδέεται άρρηκτα με την πάλη να τηρούνται όλες οι συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας.

Επίσης, σταθερό μας αίτημα είναι η ενίσχυση όλων των κρατικών μηχανισμών ελέγχου με προσωπικό και μέσα, ώστε να γίνονται συχνοί έλεγχοι στη διάρκεια κατασκευής ενός έργου.

Τα αιτήματα αυτά τα βλέπουμε ενταγμένα στη συνολική μας πρόταση για ενιαίο κρατικό φορέα κατασκευών, που θα έχει την ευθύνη της έρευνας, της μελέτης και της υλοποίησης των αναγκαίων και απαιτούμενων έργων, στο πλαίσιο μιας οργανωμένης και σχεδιασμένης οικονομίας, που θα έχει στο επίκεντρο τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες».


Αξονες διεκδίκησης

Στην ομιλία του, ο Σωτήρης Αβραμόπουλος παρουσίασε τους εξής άξονες διεκδίκησης για την αντισεισμική προστασία:

  • Διεκδίκηση κονδυλίων από τον κρατικό προϋπολογισμό, από το ΕΣΠΑ και το ΠΕΠ, που θα κατευθυνθούν στην υλοποίηση έργων αντισεισμικής θωράκισης. Χρήματα μπορούν να βρεθούν και από τις υπέρογκες ΝΑΤΟικές δαπάνες, 4 δισ. το χρόνο - που δεν έχουν σχέση με την αμυντική θωράκιση της χώρας - από τους πόρους που έχουν παρακρατηθεί διαχρονικά από την Τοπική Διοίκηση για να στηριχθεί άμεσα και έμμεσα το κεφάλαιο. Συνολικά, χρειάζεται σύγκρουση με την πολιτική της υποχρηματοδότησης της Τοπικής Διοίκησης από τον κρατικό προϋπολογισμό, πολιτική που συνεχίζει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και δεν αμφισβητούν στην πράξη τα αυτοδιοικητικά στελέχη από το χώρο της ΝΔ, του ΚΙΝΑΛ.
  • Ολοκλήρωση του πρωτοβάθμιου ελέγχου μέσα σε ένα σαφές χρονοδιάγραμμα σε όλα τα σχολεία της Περιφέρειας που έχουν κατασκευαστεί πριν από το 1995, χρονιά εφαρμογής του ΝΕΑΚ (αντισεισμικός κανονισμός) και όχι μόνο αυτά που κατασκευάστηκαν πριν από το 1959. Σαφές χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση και του δευτεροβάθμιου, αλλά και του τελικού τριτοβάθμιου, με ιεράρχηση των παρεμβάσεων ανάλογα με τα πορίσματα.
  • Ολοκλήρωση των ελέγχων σε όλα τα δημόσια κτίρια της περιοχής και υλοποίηση των επόμενων δράσεων όπου έχει προχωρήσει ο αρχικός έλεγχος. Υπογραμμίζουμε το γεγονός ότι πλέον έχουμε στα χέρια μας από το 2012, μετά από χρόνια εξέλιξης, ένα σύγχρονο επιστημονικό εργαλείο, τον ΚΑΝΕΠΕ (Κανονισμός Επεμβάσεων), ο οποίος πρέπει να βρει την εφαρμογή του πρώτα και κύρια σε αυτά τα έργα ανάσας για το λαό μας.
  • Ελεγχοι σε ιδιωτικά κτίρια με προτεραιότητα αυτά που στεγάζουν μεγάλους εργασιακούς χώρους ή χώρους ψυχαγωγίας και διασκέδασης με συνάθροιση πλήθους.
  • Ουσιαστική κρατική στήριξη και γενναία χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό για την αντισεισμική προστασία και την ενίσχυση των αρμόδιων φορέων. Ενίσχυση των τεχνικών υπηρεσιών και υπηρεσιών δόμησης Περιφέρειας και δήμων με κατάλληλο προσωπικό και μέσα που θα συμβάλει στην πράξη στην υλοποίηση έργου και στον ουσιαστικό έλεγχο των αναθέσεων.
  • Υπαγωγή όλων των σχετικών υπηρεσιών και οργανισμών σε έναν ενιαίο οργανισμό - φορέα και γενναία κρατική χρηματοδότηση για την ανάπτυξη της έρευνας και τη διαρκή επικαιροποίηση των αντισεισμικών προδιαγραφών και κανονισμών με κριτήριο την ασφάλεια. Στο πλαίσιο αυτό, το Ινστιτούτο Τεχνικής Σεισμολογίας και Αντισεισμικών Κατασκευών, με τη σημαντική διαχρονική προσφορά του, που έχει έδρα στη Θεσσαλονίκη, χρειάζεται να αναβαθμιστεί, να στηριχθεί με προσωπικό, χρηματοδότηση, έργα και όχι να συρρικνωθεί και να απομακρυνθεί από την περιοχή, όπως προβλέπουν τα σχέδια της κυβέρνησης.
  • Πρόγραμμα κατασκευής νοσοκομείων, παιδικών σταθμών και νηπιαγωγείων, σχολείων, φοιτητικής στέγης, υποδομών πολιτισμού και αθλητισμού με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές που να καλύπτει τις μεγάλες ανάγκες και όχι με αποσπασματικές παρεμβάσεις κομμένες και ραμμένες στους αντιλαϊκούς προϋπολογισμούς Περιφέρειας και δήμων. Και όλα αυτά χωρίς ΣΔΙΤ, που αποδεδειγμένα επιβαρύνουν πολλαπλά την τσέπη των εργαζομένων και δίνουν τη διαχείριση σε ιδιώτες.
  • Πρόγραμμα ανάπτυξης κοινωνικής - λαϊκής κατοικίας με ευθύνη του κράτους, που μπορεί να βελτιώσει έστω σε κάποιο βαθμό τις συνθήκες στέγασης ιδιαίτερα για τμήματα των πιο αδύναμων οικονομικά εργατικών - λαϊκών στρωμάτων. Ανασύσταση του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας και ενίσχυση του κατασκευαστικού προγράμματός του.
  • Προσανατολισμός των ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους στον έλεγχο της εργοδοτικής ευθύνης για την ουσιαστική και συνδυασμένη εφαρμογή των κανονισμών για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων, την πυροπροστασία, τη συντήρηση, τα ατυχήματα μεγάλης έκτασης, τις εγκαταστάσεις διανομής Ενέργειας.
  • Απομάκρυνση επικίνδυνων εγκαταστάσεων από κατοικημένες περιοχές, σχεδιασμός χρήσεων γης και συμπλήρωση των κενών των υπαρχόντων κανονισμών με κριτήριο την προσαρμογή του εργασιακού περιβάλλοντος στις ανάγκες των εργαζομένων.
  • Εκπόνηση συγκεκριμένων σχεδίων άμεσης αντίδρασης, γρήγορης εκκένωσης και διαφυγής σε περίπτωση σεισμού και άλλων καταστάσεων, με προτεραιότητα σε παιδικούς σταθμούς, σχολεία, πανεπιστήμια και ιδρύματα Πρόνοιας, νοσοκομεία. Αλλά και σε άλλους χώρους συνάθροισης, για ενημέρωση και ασκήσεις ετοιμότητας, διασφαλίζοντας τη συνεχή ενημέρωση του κόσμου για τη σεισμικότητα της περιοχής όπου ζει, για τον τρόπο αντιμετώπισης του φαινομένου τόσο ατομικά, όσο και σε επίπεδο γειτονιάς και δήμου. Εκπαίδευση από την παιδική ηλικία, με «αντισεισμική» αγωγή σε κάθε βαθμίδα της Εκπαίδευσης.
  • Ουσιαστική αναβάθμιση των μηχανισμών Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών και τεχνολογικών ατυχημάτων μεγάλης έκτασης, με ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό και μέσα. Προστασία και αναβάθμιση των ελεύθερων ανοιχτών χώρων που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν ως χώροι καταφυγής σε περίπτωση σεισμού. Ανάπτυξη και νέων ελεύθερων χώρων με ευθύνη του κράτους και κατάργηση του αντιλαϊκού νομοθετικού πλαισίου για την εμπορευματοποίηση της γης, των δασών, του νερού, των φυσικών πόρων.
  • Συγκοινωνιακός και κυκλοφοριακός σχεδιασμός, ρυθμίσεις για αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, προσβάσεις και οδοί διαφυγής του πληθυσμού. Μέτρα ελέγχου και αποφασιστική αντιμετώπιση κατασκευαστικών ή άλλων αυθαιρεσιών που μπορεί να εμποδίσουν την ελεύθερη διαφυγή. Να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί άμεσα ο έλεγχος των οδικών γεφυρών και στην περιοχή μας. Για όλα τα παραπάνω, άμεση αξιοποίηση του ερευνητικού έργου που έχει εκτελεστεί, των μελετών για τη σεισμική διακινδύνευση του πολεοδομικού μας συγκροτήματος, των υποδομών του και επικαιροποίηση του σχεδίου «Ξενοκράτης».
  • Οποτε κι αν χτυπήσει ένας ισχυρός σεισμός, άμεση και ουσιαστική στήριξη - αποκατάσταση των σεισμοπλήκτων. Αμεση καταβολή ουσιαστικών αποζημιώσεων, πρόγραμμα γρήγορων ελέγχων και αποκατάστασης βλαβών. Ειδικά και επιπλέον μέτρα για τους ανέργους, χαμηλόμισθους, χαμηλοσυνταξιούχους.
  • Είμαστε αντίθετοι στην υποχρεωτική ιδιωτική ασφάλιση των κτιρίων που προβάλλεται ως πανάκεια στο ζήτημα της αποκατάστασης των σεισμόπληκτων κτιρίων και της ασφάλειας των έργων. Οχι μόνο γιατί δημιουργείται ένα ακόμη πεδίο δράσης και κερδοσκοπίας του μεγάλου κεφαλαίου, μέσω της διαχείρισης των κεφαλαίων από την ασφάλιση, αλλά και γιατί θα επιδιώξουν να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη δημιουργία νέων όρων στο σχεδιασμό, μελέτη και παραγωγή των ακινήτων στη χώρα μας.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ