ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Φλεβάρη 2019 - Κυριακή 17 Φλεβάρη 2019
Σελ. /40
ΚΥΡΙΑΖΗΣ ΠΙΤΙΛΑΚΗΣ
Ευθύνη του κράτους η αντισεισμική προστασία

MotionTeam

Καταρχάς πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η αντισεισμική προστασία, που αφορά βέβαια την ασφάλεια των πολιτών και της περιουσίας τους, δεν αφορά μόνο τα κτίρια. Αφορά και όλο το πλέγμα των υποστηρικτικών δικτύων μιας πόλης, όπως είναι τα δίκτυα κοινής ωφέλειας, τα μεταφορικά δίκτυα, τα δίκτυα νοσοκομειακής περίθαλψης, τα ενεργειακά δίκτυα, όπως και τα σχολεία και τα υπόλοιπα στρατηγικής σημασίας δημόσια κτίρια, τα οποία είναι αποφασιστικής σημασίας για τη διαχείριση της κρίσης και την προστασία της ζωής και των δραστηριοτήτων μιας πόλης.

Το Εργαστήριο Εδαφοδυναμικής και Γεωτεχνικής Σεισμικής Μηχανικής του ΑΠΘ έχει εκπονήσει στο πλαίσιο ευρωπαϊκών και εθνικών ερευνητικών προγραμμάτων πλήθος μελετών στα θέματα αυτά. Δυστυχώς όμως η πολιτεία και οι αρμόδιοι φορείς δεν τις έχουν αξιοποιήσει.

Βασικό εργαλείο της αντισεισμικής προστασίας στην Ελλάδα και την Ευρώπη είναι ο αντισεισμικός κανονισμός. Ο ισχύων «Ευρωκώδικας 8» βρίσκεται τώρα σε φάση αναμόρφωσης και με την ολοκλήρωσή του θα είναι ίσως ο πλέον σύγχρονος και ασφαλής στον κόσμο. Και φυσικά θα πρέπει να εφαρμοστεί αυστηρά και χωρίς παρεκκλίσεις και καθυστερήσεις στην Ελλάδα, κάτι που δυστυχώς δεν συμβαίνει σήμερα με τον ισχύοντα.

Για παράδειγμα, ενώ στον ισχύοντα Ευρωκώδικα υπάρχει σαφής διάκριση της σεισμικής έντασης ανάλογα με το είδος του εδάφους, στον ελληνικό κανονισμό, σε όλη τη Θεσσαλονίκη, όπου σε διάφορες περιοχές της πόλης υπάρχουν σαφώς διαφορετικά εδάφη, έχουμε την ίδια σεισμική επιτάχυνση σχεδιασμού, κάτι που είναι λάθος.

Δικαίωμα του λαού

Η προσεισμική προετοιμασία και η διαχείριση της κρίσης μαζί με την αποκατάσταση είναι μια εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία, που απαιτεί υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας, κρίσιμες διοικητικές και νομικές αποφάσεις, αποτελεσματική διοικητική οργάνωση και πάρα πολλά χρήματα. Λίγα από αυτά υλοποιούνται σήμερα στην Ελλάδα. Δυστυχώς, στο επίπεδο της πολιτικής προστασίας και των συναφών με αυτή θεμάτων βρισκόμαστε πολλές δεκαετίες πίσω από τις σύγχρονες ανάγκες.

Η αντισεισμική προστασία είναι δικαίωμα του πολίτη 100%. Σε ποιο όμως επίπεδο μπορεί και πρέπει να ανταποκριθεί η πολιτεία;

Η πολιτεία ορίζει με νόμους και άλλες κανονιστικές διατάξεις το ελάχιστο επίπεδο προστασίας της ζωής, της περιουσίας και των πάσης φύσεως δραστηριοτήτων (οικονομικών, κοινωνικών, εμπορικών, πολιτισμικών) και το επίπεδο αυτό οφείλει να το εξασφαλίσει από όλες τις απόψεις, θεσμικά, π.χ. με τους κανονισμούς, οικονομικά, δηλαδή να έχει εξασφαλισμένους πόρους, αλλά και διοικητικά - διαχειριστικά, δηλαδή να διαμορφώσει τις κατάλληλες δομές.

Πώς ορίζεται όμως το ελάχιστο επίπεδο; Σε ό,τι αφορά τις κατασκευές πολιτικού μηχανικού, αφορά κυρίως τη μη κατάρρευση. Δεν αφορά την πλήρη αποφυγή ζημιών. Ζημιές θα έχουμε, μικρές ή μεγάλες. Αυτό που αποφεύγεται με βάση τις κατασκευαστικές διατάξεις του κανονισμού είναι η κατάρρευση, δηλαδή η προστασία της ζωής.

Πώς εξασφαλίζεται όμως και η ισότητα στον σεισμικό κίνδυνο, όταν το 80% των κατοικιών της Θεσσαλονίκης είναι κτισμένο με τους παλαιότερους και λιγότερο ασφαλείς αντισεισμικούς κανονισμούς; Ουσιαστικά δεν μιλάμε για ισότητα. Και για να είμαστε ειλικρινείς, αυτή δεν μπορεί να προσφερθεί. Αν θέλουμε να τα ενισχύσουμε όλα τα παλιά κτίρια, αυτό σημαίνει ένα τεράστιο κόστος ίσως 10-15 δισ. για τη Θεσσαλονίκη. Εχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε; Αν όχι, τι λύσεις προτείνουμε;

Αρα το θέμα της ισότητας απέναντι στην ασφάλεια ζωής δυστυχώς είναι πολύ σχετικό, ενώ ενέχει και θέματα εξόχως νομικά και πολιτικά. Δεν πρέπει επίσης να παραβλέπουμε ότι η αποκατάσταση ενός κτιρίου που έχει υποστεί ζημιές στην προτεραία του κατάσταση, δεν σημαίνει και την ενίσχυσή του ώστε να είναι συμβατό με τον σημερινό κανονισμό, κάτι μάλιστα που σε πολλές περιπτώσεις ίσως είναι και ανέφικτο από τεχνικής απόψεως.

Εκεί βέβαια που η πολιτεία έχει τεράστια ευθύνη είναι στα θέματα πολεοδομίας και χωροταξίας, που και αυτά συνδέονται άμεσα με την αντισεισμική προστασία. Εκεί έχει όλες τις δυνατότητες να κάνει τις αναγκαίες ρυθμίσεις.

Απαρχαιωμένο το πλαίσιο της Πολιτικής Προστασίας

Σε ό,τι αφορά την Πολιτική Προστασία, είναι γεγονός ότι το θεσμικό της πλαίσιο είναι απαρχαιωμένο, το ανθρώπινο δυναμικό ανεπαρκές και όχι καλά καταρτισμένο και η χρηματοδότηση ελλιπέστατη. Βέβαια οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι στην οργάνωση αμέσως μετά το σεισμό τα πάει σχετικά καλά, κυρίως γιατί έχει την εμπειρία από τους προηγούμενους σεισμούς. Αλλά αυτό δεν αρκεί. Απαιτείται πλήρης αναδιοργάνωση του θεσμικού πλαισίου, της δομής και της λειτουργίας της Πολιτικής Προστασίας σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, με πρόσληψη ικανών στελεχών, εξοικειωμένων στις σύγχρονες τεχνολογίες και πάνω απ' όλα γενναία χρηματοδότηση.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΕΚΙΔΗΣ
Η σημερινή κατάσταση των κτιρίων της Θεσσαλονίκης

MotionTeam

Με τον σεισμό του 1978 τα κτίρια της Θεσσαλονίκης αντέδρασαν πολύ καλά. Σε αυτό συνέβαλε και το ότι ο σκελετός των κτιρίων αποτελούνταν από ισχυρά τοιχώματα οπλισμένου σκυροδέματος στη θέση του κλιμακοστασίου, δημιουργώντας έναν πυρήνα αντίστασης.

Εάν υποθέσουμε ότι στη Θεσσαλονίκη σήμερα υπάρχουν περίπου 95.000 κτίρια στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα, τότε το 70% έχει κτιστεί πριν από τον σεισμό του 1978, με τον παλιό κανονισμό του 1959. Η κατάστασή αυτών των κτιρίων σήμερα χρειάζεται έναν ειδικό προσεισμικό έλεγχο και ορισμένα δευτεροβάθμιο (2018), με βάση το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει από το 2001 για τον πρωτοβάθμιο και το 2018 για τον δευτεροβάθμιο.

Με αυτόν τον τρόπο διαπιστώνεται εάν τα κτίρια πρέπει να τύχουν ενίσχυσης για να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των αντισεισμικών κανονισμών του 2000 ή του 2003. Αμέσως μετά τον μεγάλο σεισμό του 1978, η Πολεοδομία Θεσσαλονίκης είχε επιβάλει κάποιους πρόσθετους ελέγχους σε όσους εξέδιδαν άδειες. Στη συνέχεια θεσπίστηκε ο Αντισεισμικός Κανονισμός του 1985 που προσέδιδε σημαντική σεισμική ικανότητα στα κτίρια.

Επειδή οι μνήμες του σεισμού ήταν ακόμη νωπές, η Πολεοδομία είχε δείξει ιδιαίτερο ζήλο στον έλεγχο των κτιρίων. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1980, η συνειδητοποίηση του κόσμου ήταν έντονη. Από τότε η καμπύλη συνειδητοποίησης άρχισε να φθίνει και βέβαια και οι αντίστοιχοι έλεγχοι που γίνονται, κυρίως στα ιδιωτικά έργα.

Σήμερα, μετά τις τροποποιήσεις των κανονισμών το 1985, την αναθεώρηση του 1995, του 2000 και του 2003, ισχύουν οι Ευρωκώδικες που καλύπτουν με επαρκή τρόπο τα κτίρια έναντι ισχυρών σεισμικών δράσεων. Κατά τον σεισμό του 1978, από τα 67.000 κτίρια τα κόκκινα ήταν 5%, τα κίτρινα 21% και τα πράσινα 74%. Το κόστος 1,5 δισ. ευρώ. Στον αναμενόμενο περιμένουμε αύξηση στα κόκκινα και τα κίτρινα (12% κόκκινα και 50% κίτρινα). Φυσικά το κόστος αποκατάστασης θα είναι σημαντικά μεγαλύτερο.

Επειδή, όπως γνωρίζουμε, η κατανομή των βλαβών δεν είναι ομοιόμορφη από ένα σεισμικό ρήγμα, θα πρέπει να ενσωματωθούν στον «Ξενοκράτη» τα ολοκληρωμένα σενάρια σεισμικής διακινδύνευσης, που αποτελούν το βασικό εργαλείο για τη χάραξη εθνικής και τοπικής πολιτικής για την επίλυση όλων των προβλημάτων που υπόκεινται του τελικού σκοπού της Αντισεισμικής Ενίσχυσης Υφισταμένων Κτιρίων.

Επίσης θα πρέπει να αξιοποιηθούν τα σενάρια σεισμικής διακινδύνευσης για τον καθορισμό κριτηρίων ιεράρχησης και καθορισμού προτεραιοτήτων στο πλαίσιο προγραμμάτων για την ενίσχυση υφισταμένων κατασκευών.

Τα αποτελέσματα των σεναρίων αυτών θα μπορούσαν να αποτελέσουν την αφετηρία για λήψη μέτρων από τους τοπικούς φορείς για ουσιαστικά μέτρα πρόληψης και μείωσης των πάσης φύσεως απωλειών κατά τη διάρκεια ενός μελλοντικού σεισμού. Επίσης εφόσον ενσωματωθούν στα τοπικά σχέδια «Ξενοκράτης», τότε θα εκσυγχρονίσουν ουσιαστικά αυτά τα σχέδια, όπου θα πρέπει να ενσωματωθούν και οι μικροζωνικές μελέτες που ήδη είναι έτοιμες για τη Θεσσαλονίκη.

Τέλος, το θέμα των αυθαιρέτων είναι πολύ σημαντικό και πρέπει να γίνονται ουσιαστικές μελέτες σεισμικής επάρκειας για τη νομιμοποίησή τους, διότι είναι επικίνδυνα σε περίπτωση σεισμού.

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Είναι εφικτό να μειωθούν οι συνέπειες των σεισμών

MotionTeam

Στη χώρα μας ισχυροί καταστροφικοί σεισμοί γίνονται συχνά, οι οποίοι αναμένονται σε όλες τις περιοχές που έχουν ξανασυμβεί και για τους οποίους είναι εφικτό να είμαστε προετοιμασμένοι.

Σύμφωνα με στοιχεία από σεισμούς που έχουν γίνει πρόσφατα, η απώλεια και μόνο ανθρώπινης ζωής είναι βαρύς φόρος και συνδέεται τόσο πρωτογενώς με τη σεισμική κίνηση, αλλά και με δευτερογενή φαινόμενα, όπως τα θαλάσσια κύματα (τσουνάμις), οι κατολισθήσεις αλλά και σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όπως το πυρηνικό εργοστάσιο στην περιοχή Τοχόκου (Ιαπωνία, σεισμός 2011).

Ο ετήσιος αριθμός των απωλειών σε ανθρώπινες ζωές από το 1990 έως σήμερα, ανηγμένος για να είναι αξιόπιστη η σύγκριση, δεν παρουσιάζει πτωτική τάση σύμφωνα με στοιχεία της Αμερικανικής Γεωφυσικής Υπηρεσίας, αλλά παραμένει σχεδόν ο ίδιος, γεγονός που καταδεικνύει ότι η τρωτότητα των κατασκευών σε περιοχές υψηλής σεισμικότητας δεν έχει βελτιωθεί.

Αν και η παντελής έλλειψη τρωτότητας δεν είναι πραγματοποιήσιμη λόγω του εξαιρετικά υψηλού κόστους, υπάρχουν παρ' όλα αυτά πολλές δυνατότητες για τη μείωση του σεισμικού κινδύνου και στο σημερινό πολιτικό σύστημα (...) Η γνώση που έχει αποκτηθεί και παράγεται διαρκώς σε πανεπιστήμια και ινστιτούτα, είναι στη διάθεση της πολιτείας με σκοπό την ενδυνάμωση της προσπάθειας για ασφαλέστερα σχολεία, νοσοκομεία, τόπους συγκέντρωσης μεγάλου αριθμού ανθρώπων, μνημείων και άλλων κατασκευών ιστορικής και πολιτισμικής σπουδαιότητας.

Από τον σεισμό του 1978 και μέχρι σήμερα, η γνώση που έχει αποκτηθεί είναι ανεκτίμητη, αλλά τελικά και όχι αξιοποιημένη στον βαθμό που απαιτείται για την περιοχή της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας. Αρχικά με την εγκατάσταση και διαρκή λειτουργία σεισμολογικών δικτύων, για την καταγραφή ασθενούς και ισχυρής εδαφικής κίνησης, δεδομένα τα οποία επέτρεψαν τη με ακρίβεια γνώση των ενεργών δομών που συνδέονται με ισχυρούς και ενδιάμεσου μεγέθους σεισμούς στην περιοχή.

Η συνεχής βελτίωση της γνώσης για τις γεωμετρικές και κινηματικές ιδιότητες των ρηγμάτων που βρίσκονται κοντά σε κατασκευές και κατοικίες, η αξιοποίηση όλων των ιστορικών πληροφοριών για σεισμούς οι οποίοι έγιναν πριν την ενόργανη περίοδο, η βελτίωση υπολογισμών της αναμενόμενης κίνησης στη θεμελίωση των κατασκευών, μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στη μείωση των αρνητικών συνεπειών από τη γένεση ενός ισχυρού σεισμού.

Μία επιπλέον σημαντική συνιστώσα της προετοιμασίας αποτελεί η εκπαίδευση, η οποία είναι το κλειδί για να εγγυηθεί ότι οι πολίτες θα προβαίνουν στις κατάλληλες ενέργειες όταν κατοικούν σε περιοχές με έντονη σεισμική δραστηριότητα και για την υποστήριξη πολιτικών και αποφάσεων που θα σώζουν ζωές και περιουσίες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ