ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 14 Μάρτη 2020 - Κυριακή 15 Μάρτη 2020
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
«Σπιναλόγκα Βωμός και Ασκληπιείο»

«Σπιναλόγκα Βωμός και Ασκληπιείο» είναι ο τίτλος του ποιητικού δοκιμίου της Μαριάνθης Αλειφεροπούλου - Χαλβατζή (εκδόσεις «Gutenberg»), αλλά η Σπιναλόγκα είναι μόνο η αφορμή, καθώς η συγγραφέας, γιατρός και η ίδια, προσεγγίζει τόσο σύγχρονα προβλήματα των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων αλλά και τον κοινωνικό ρόλο της Ιατρικής.

Το ποιητικό δοκίμιο αποτελεί αδιάσπαστη ενότητα με τον πρόλογο, τα ιστορικά στοιχεία και το σπάνιο φωτογραφικό υλικό που το συνοδεύουν, με την συγγραφέα να τονίζει πως το ζήτημα ήταν πολύ ευρύτερο από τη φοβερή ασθένεια αυτή καθαυτή.

Και αυτό διότι, όπως αποδεικνύει, η ασθένεια έπληττε κυρίως εξαθλιωμένα λαϊκά στρώματα, με την κατάστασή τους να επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο από την πλήρη απομόνωση σε άθλιες συνθήκες στην οποία τους οδηγούσε το αστικό κράτος.

Σε ό,τι αφορά δε τις συνθήκες περίθαλψής τους, η κατάσταση ήταν ακόμα χειρότερη γι' αυτούς μέσα σε ένα γενικότερο άθλιο πλαίσιο που αφορούσε τον τρόπο ζωής συνολικά της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων.

Ουδείς ή ελάχιστοι ήταν εκείνοι που πήγαιναν ως νοσηλευτικό προσωπικό στη Σπιναλόγκα και τελικά η «λύση» βρέθηκε με ποινικούς καταδίκους των φυλακών Ιτζεδίν, την άλλη κατηγορία «απόβλητων» της κοινωνίας, στους οποίους ετέθη το δίλημμα «ή στο κελί ή στη Σπιναλόγκα».

Οσο δε για το ιατρικό προσωπικό, μια επίσκεψη τον χρόνο στο νησί και αν, μόνο και μόνο για να «τηρηθεί το πρόγραμμα».

Ολα αυτά καταρχάς αναδεικνύονται στο διάλογο, υπό μορφή ποιήματος, μεταξύ μιας ώριμης γιατρού - της συγγραφέα - που επισκέπτεται τη Σπιναλόγκα ιχνηλατώντας την ιστορία του νησιού και αναζητώντας απαντήσεις για το ρόλο της Ιατρικής, της ίδιας της Σπιναλόγκας «ανθρωποποιημένης», της Ασκληπιάδας ως κοινωνικής συνείδησης της Ιατρικής και της Ιστορίας.

Στο ποιητικό δοκίμιο επίσης αναδεικνύεται και η πάλη των ασθενών της Σπιναλόγκας, η αδάμαστη θέλησή τους να ζήσουν, που τους οδήγησε στο να δημιουργήσουν μέσα στην εγκατάλειψη μια δική τους κοινωνική οργάνωση με νόμους, συνήθειες, ενότητα απέναντι στην απομόνωση και στην καταδίκη σε αργό θάνατο.

Εναν αργό θάνατο που τους ακολούθησε και τα επόμενα χρόνια, όταν η Σπιναλόγκα έκλεισε το 1957, και είχε τη μορφή του στιγματισμένου, του «λεπρού», της επαιτείας και της εγκατάλειψης στο «Λοιμωδών».

Ομως στο ποιητικό δοκίμιο, η συγγραφέας θέτει και το μέγα θέμα της κοινωνικής συνείδησης της Ιατρικής και υπογραμμίζει ότι το ζήτημα δεν είναι μόνο η «θεραπεία της αρρώστιας», ως «επιστημονικής - τεχνικής» διαδικασίας, αλλά κυρίως ο άρρωστος, ο ίδιος ο άνθρωπος, όχι βεβαίως μόνο ως «σώμα» αλλά ως το σύνολο των κοινωνικών του σχέσεων που καθορίζουν συνολικά τη ζωή του.

Η Μ. Αλειφεροπούλου - Χαλβατζή αποδεικνύει ότι οι αιτίες μιας ασθένειας δεν είναι μια «αστοχία της φύσης» αλλά είναι βαθιά ριζωμένες στις κοινωνικές σχέσεις και άρρηκτα δεμένες με τον τρόπο ζωής που υφίστανται στην εκμεταλλευτική κοινωνία εκατομμύρια εργαζομένων και φτωχών ανθρώπων.

Τι στάση θα κρατήσει ο επιστήμονας που έχει δώσει τον όρκο του Ιπποκράτη απέναντι σε αυτές τις κοινωνικές σχέσεις; Θα τις αναδείξει ως αιτίες για την ελλιπή πρόληψη, την εμπορευματοποιημένη αγωγή, τον κοινωνικό στιγματισμό των ασθενών; Θα φροντίσει πριν απ' όλα για τον άνθρωπο; `Η, από την άλλη, θα επιλέξει να μη μιλήσει για αυτά και να παραδώσει και την Σπιναλόγκα στη λήθη, προκειμένου να λησμονηθούν αυτές ακριβώς οι αιτίες;

Τα ιστορικά στοιχεία που παραθέτει η συγγραφέας στο τέλος του ποιητικού της δοκιμίου «Σπιναλόγκα Βωμός και Ασκληπιείο» είναι πολύτιμα, ξαφνιάζουν τον αναγνώστη, για το πόσα δεν γνωρίζει, επειδή αυτή η ιστορία «έπρεπε» να μείνει κρυφή.


Γιώργος ΜΗΛΙΩΝΗΣ
Μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ

«Αλκης Αλκαίος. Πατησίων και Παραμυθιού γωνία»

Κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις «Μετρονόμος» βιβλίο που περιέχει μελοποιημένους στίχους του Αλκη Αλκαίου, με τίτλο «Αλκης Αλκαίος. Πατησίων και Παραμυθιού γωνία».

Ο Αλκης Αλκαίος, ένας από τους σπουδαιότερους και πιο εμπνευσμένους ποιητές - στιχουργούς των τελευταίων δεκαετιών στο ελληνικό τραγούδι, «έφυγε» από τη ζωή το Δεκέμβρη του 2012. Οι στίχοι του, ζώσα ποίηση γραμμένη για τη ζωή, με τους αγώνες και τις προσδοκίες της, για τον άνθρωπο και τα όνειρά του, για την ομορφιά, τον έρωτα και τη μοναξιά, ενέπνευσαν σημαντικούς συνθέτες μας και ευτύχησαν να τραγουδηθούν από ορισμένους από τους πιο σπουδαίους ερμηνευτές μας. Για τον Θάνο Μικρούτσικο, που η συνεργασία και η σχέση τους κράτησαν μια ζωή, ήταν ο ποιητής και στιχουργός που άλλαξε τη ροή του ελληνικού τραγουδιού. Ο Αλκαίος μέσα από τους στίχους του κατόρθωσε να εκφράσει την προσωπική αγωνία του καθενός, αλλά και την καθολική αγωνία της γενιάς μας.

Οπως σημειώνει στον πρόλογο του βιβλίου η Μαρία Γεωργιάδου: «Οι στίχοι του, διαρκώς ταλαντευόμενοι μεταξύ αισιοδοξίας και απαισιοδοξίας, συμπλέκουν αρμονικά το ερωτικό με το κοινωνικό, ενώ δεσπόζουσα θέση δίνεται - ειδικά κατά την πρώτη στιχουργική του περίοδο, αυτή του Εμπάργκο - στην ιστορία και τη μυθολογία. Ορισμένα διαρκώς επανερχόμενα μοτίβα, ένα "εσύ" κυρίαρχο και παντοδύναμο, καθώς και η σύζευξη ρεαλισμού και παραμυθικού - παραμυθιακού στοιχείου, είναι μερικά ακόμη από τα χαρακτηριστικά της ποίησης του Αλκαίου».

Μέχρι το θάνατο του ποιητή το 2012, υπήρχαν δισκογραφημένα 153 τραγούδια σε στίχους του, ενώ από το 2013 έως σήμερα έχουν κυκλοφορήσει ακόμη 34. Το σύνολο του μέχρι τώρα δημοσιευμένου έργου του Αλκαίου αποτελείται από 187 τραγούδια, τα οποία περιλαμβάνονται στην παρούσα έκδοση. Οι στίχοι των συγκεκριμένων τραγουδιών παρατίθενται κατά χρονολογική σειρά κυκλοφορίας του δίσκου. Ακόμα, εκτός από τον τίτλο του δίσκου αναγράφονται ο συνθέτης και ο ερμηνευτής. Ενδιαφέρον στοιχείο του βιβλίου είναι οι διάφορες υποσημειώσεις, όπου επισημαίνονται οι διαφορετικές μελοποιήσεις στίχων, οι περιπτώσεις στιχουργικών παραλλαγών και ορισμένες δεύτερες εκτελέσεις.

Στο βιβλίο δεν περιλαμβάνονται τα τραγούδια «Οσα ονειρευτήκαμε» και «Αλητάκι», που μελοποιήθηκαν αργότερα από την κυκλοφορία της έκδοσης από τον Θ. Μικρούτσικο και ερμηνεύτηκαν από τον Δ. Κανέλλο στον τελευταίο του δίσκο, με τίτλο «Οσα ονειρευτήκαμε».

ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Πάμε πάλι από την αρχή

1. Τότε, το Μάη του '68, το σύνθημα ήταν: Εκτός από τον ιμπεριαλισμό, υπάρχει και η μοναξιά... Σήμερα φωνάζουμε: Ξεσηκωθείτε, εκτός από τη μοναξιά, υπάρχει και ο ιμπεριαλισμός!

2. Η Εκκλησία είναι ένας οργανωμένος Μεσαίωνας. Δεν ορρωδεί ούτε μπροστά σε μια θανατηφόρο επιδημία. Η Ιερά Σύνοδος προσπαθεί να πείσει τους «πιστούς» ότι ο Θεός είναι μέρος τους και να μη φοβούνται. Μάταια ψιθυρίζει ο γερο-Καντ ότι οντολογικά είναι αδύνατο να αποδείξουμε την ύπαρξη του Θεού. Αλλά ο πιστός δεν έχει ανάγκη τη σκέψη. Γιατί λοιπόν να βασανίζονται οι θεολόγοι; Εδώ υπάρχει χρεία άμεσης επέμβασης ψυχοθεραπευτών.

3. Στιγμιότυπο από τη ζωή του Καρλ Μαρξ (1848): Ο Μαρξ συνελήφθη με την κατηγορία υποκίνησης ανατρεπτικών ενεργειών και σύρθηκε στο δικαστήριο της Κολωνίας. Αδραξε την ευκαιρία και εκφώνησε έναν σχοινοτενή και εμπεριστατωμένο λόγο, όπου ανέλυσε λεπτομερώς την κοινωνική και πολιτική κατάσταση στη Γερμανία και το εξωτερικό. Το αποτέλεσμα ήταν απρόβλεπτο. Ο προϊστάμενος των ενόρκων, ανακοινώνοντας την αθωωτική απόφαση, είπε πως θέλει να τον ευχαριστήσει εκ μέρους όλου του δικαστηρίου για την ασυνήθιστα κατατοπιστική ενδιαφέρουσα διάλεξη από την οποία ωφελήθηκαν τα μέγιστα (Isaiah Berlin, Καρλ Μαρξ, εκδ. Scripta).

4. Δηλαδή, τι περίμεναν οι διάφοροι αδιάφοροι εκπρόσωποι του Τύπου, ότι δεν θα στήριζε ο γραμματέας του ΝΑΤΟ τον Ερντογάν; Οτι όλη η ιστορία δεν αφορά το εμπόριο όπλων; Για τι άλλο θα μπορούσαν να μιλήσουν; Για ειρήνη και λουλούδια; Αυτή είναι η φύση του ιμπεριαλισμού. Τελεία και παύλα.

5. Ποτέ δεν ξεχνώ τον δάσκαλό μου Νίκο Καρούζο. Διαλέγω:

«Οταν παιδέψεις τώρα δα μια πεταλούδα, δεν το βλέπεις, / αλλ' αργότερα κάπου θα πονέσει ο πολιτισμός. / Οταν τα δέντρα μες στους κήπους / πλέκουν τα αεράκι του θέρους, / ο άνθρωπος που διαιρεί με πληγώνει» (απ' τα Μικρά Ποιήματα).

«Ανοιξη φθινόπωρο καλοκαίρι χειμώνας / ο Μπαχ ανεβαίνει πάντα στους αιθέρες / γελαστός άγγελος του δρυμού / μεγάλος ιδιοκτήτης / ο Μπαχ ανεβαίνει την ουράνια σκάλα / ιερέας των ήχων απ' τη βροχή νεότερος / αγιόκλημα φυτρωμένο στ' όργανο της εκκλησίας / η θαλπωρή μες στην ανάγκη του θεού μεγάλη. / Παντρεύει τις φωνές με την καθαρότητα / πέρ' από κάθε εποχή πετά νομίσματα χρυσά στους λυπημένους / δείχνοντας την ειρήνη ψηλά στα γαλανά τ' αμπέλια / ψηλά στον ηδυόνειρο χρόνο της λησμονιάς» (Του Ιωάννη Σεβαστιανού Μπαχ ανωφέρεια).


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ