ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Ιούλη 2020
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ
«Πυρετός» διπλωματικών επαφών μετά και τις προτάσεις Μπορέλ

Τα «μηνύματα» από την ΕΕ έχουν φτάσει στην Τουρκία, λέει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, στον απόηχο των δηλώσεων του Ευρωπαίου αξιωματούχου

Από τη συνάντηση των ΥΠΕΞ Βρετανίας και Τουρκίας

Turkish Foreign Ministry

Από τη συνάντηση των ΥΠΕΞ Βρετανίας και Τουρκίας
Νέα τηλεφωνική επικοινωνία με τον Γερμανό ομόλογό του Χάικο Μάας είχε προχτές ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών (ΥΠΕΞ), Μεβλούτ Τσαβούσογλου, ελάχιστες μέρες αφού τα είχαν πει από κοντά στο Βερολίνο, καθώς εντείνονται οι διπλωματικές επαφές για την «επόμενη μέρα» στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Ενδεικτικές, άλλωστε, ήταν οι προτάσεις που κατέθεσε ο ίδιος ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Ζοζέπ Μπορέλ, στην Αγκυρα, στις αρχές της βδομάδας, παροτρύνοντας σε άμεση έναρξη διαπραγματεύσεων Ελλάδας - Τουρκίας, για το Αιγαίο και όλες τις διμερείς διαφορές, όπως και για το Κυπριακό, εστιάζοντας μεταξύ άλλων και στο θέμα της Ενέργειας. Αλλά και ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μαργαρίτης Σχοινάς, την περασμένη βδομάδα εντόπιζε «μια νέα δυναμική» στις σχέσεις ΕΕ - Τουρκίας, εκφράζοντας ικανοποίηση, επειδή «έχουμε πετύχει με δουλειά να εντάξουμε τις διμερείς ελληνοτουρκικές και τουρκοκυπριακές, σε ένα βαθμό, σχέσεις σε ένα ευρωτουρκικό πλαίσιο».

Οι εξελίξεις στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο - αλλά και οι διμερείς σχέσεις - βρέθηκαν στο επίκεντρο και της συνάντησης που είχε χτες ο Τσαβούσογλου με τον Βρετανό ομόλογό του, Ντόμινικ Ράαμπ. Μεταξύ άλλων, οι δύο πλευρές ανίχνευσαν και νέα περιθώρια που διαμορφώνει η έξοδος της Βρετανίας από την ΕΕ στη διμερή οικονομική συνεργασία. Ενημέρωση για τη συνάντηση δεν έγινε, ωστόσο - ανεξάρτητα από τις δημόσιες τοποθετήσεις - είναι κρίσιμη η στάση της Βρετανίας σε ενδεχόμενη επανέναρξη των συνομιλιών για το Κυπριακό, δεδομένων των στρατιωτικών βάσεων και του ρόλου που εδώ και χρόνια διατηρεί στην Κύπρο. Σε «tweet» του, ο Τσαβούσογλου είπε ότι η επίσκεψή του αφορούσε τη συζήτηση της «συνεργασίας μας με τη φίλη και στενή σύμμαχο Βρετανία» στην «περίοδο της "νέας κανονικότητας"». Μεταξύ άλλων, συνάντησε και Βρετανούς βουλευτές, εστιάζοντας στον χαρακτήρα των διμερών σχέσεων μετά το Brexit.

«Προετοιμασία εδάφους» από την κυβέρνηση

Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο, με την ΕΕ ολοφάνερα να βάζει στο τραπέζι των ιμπεριαλιστικών παζαριών με την Τουρκία τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στ. Πέτσας, επιμένοντας στα χρεοκοπημένα ευρωατλαντικά παραμύθια έλεγε χτες πως τάχα η τουρκική προκλητικότητα «έχει καταδικαστεί πάρα πολλές φορές από τους πιο μεγάλους παίκτες στο παγκόσμιο σύστημα, τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, την ΕΕ και μεγάλες χώρες της Ευρώπης» και ότι... «τα μηνύματα έχουν φτάσει στην Τουρκία από παντού. Και από την ΕΕ, και από τον κ. Μπορέλ, και από τους ηγέτες των μεγάλων ευρωπαϊκών κρατών»! Χαρακτήρισε ακόμη την πρόσφατη τηλεφωνική συνομιλία Μητσοτάκη - Ερντογάν «ένα καλό βήμα» και επανέλαβε ότι η ελληνική κυβέρνηση αναμένει «έμπρακτη αποκλιμάκωση» από την πλευρά της Τουρκίας και σχέσεις καλής γειτονίας που θα «επιτρέψουν προϊόντος του χρόνου να διευθετήσουμε και τη μόνη εκκρεμότητα μεταξύ των δύο χωρών, την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών».

Στο μεταξύ, ενδεικτικά των διεργασιών για τις επικίνδυνες διευθετήσεις και της σχετικής «προετοιμασίας εδάφους» είναι όσα είπε χτες στον «Σκάι», ο βουλευτής της ΝΔ Αγγ. Συρίγος, ο οποίος εκτιμώντας ότι ο Μπορέλ στις κοινές δηλώσεις του με τον Τούρκο ΥΠΕΞ Τσαβούσογλου εμφανίστηκε «αμήχανος» και ότι φαίνεται να συζητήθηκαν πολλά στο παρασκήνιο της επίσκεψης, τόνισε ότι «ασκούνται πιέσεις πανταχόθεν, "ελάτε να συζητήσετε με την Τουρκία"». Πρόσθεσε ότι «το διεθνές σύστημα δεν νοιάζεται αν έχεις άδικο ή δίκιο», απλά «πιέζει να συζητήσεις», ανεξάρτητα από το αν η Τουρκία βάζει στο τραπέζι ακόμα και την ελληνική κυριαρχία στα νησιά του Αιγαίου.

Αμερικανικό στρατιωτικό πρόγραμμα για την «περιφερειακή σταθερότητα»

Στο μεταξύ, η αμερικανική πρεσβεία στη Λευκωσία ανακοίνωσε χτες πρόγραμμα Διεθνούς Στρατιωτικής Εκπαίδευσης και Προετοιμασίας (IMET) που θα ξεκινήσει το 2021, στο πλαίσιο του νόμου «East Med Act» (προβλέπει σύσφιξη συνεργασίας για Ασφάλεια και Ενέργεια με χώρες της Ν/Α Μεσογείου).

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της πρεσβείας, το πρόγραμμα αποτελεί «κρίσιμο συστατικό στοιχείο της συνδρομής των ΗΠΑ για την ασφάλεια, την προώθηση της περιφερειακής σταθερότητας και των δυνατοτήτων άμυνας, μέσω επαγγελματικής στρατιωτικής εκπαίδευσης και προετοιμασίας». Εξηγεί ότι το ΙΜΕΤ παρέχει στους εκπαιδευόμενους «από συμμαχικά και φιλικά έθνη» χρήσιμη προετοιμασία και εκπαίδευση «επί των στρατιωτικών πρακτικών των Ηνωμένων Πολιτειών» και, περιγράφοντας τις σκοπιμότητες τέτοιων προγραμμάτων, τα χαρακτηρίζει «αποτελεσματικό μέσο για την ενίσχυση στρατιωτικών εταιρικών σχέσεων και διεθνών συμμαχιών, που υπερασπίζονται τα εθνικά μας συμφέροντα στην ασφάλεια».


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Προδιαγεγραμμένο «ατύχημα»... μέχρι το επόμενο

Τη μία μέρα η κυβέρνηση κόβει κορδέλες εγκαινιάζοντας τους νέους σταθμούς του Μετρό και διαφημίζει τον «νέο συγκοινωνιακό χάρτη» της Αττικής. Και την επόμενη μέρα ένας από τους συρμούς - «σαράβαλα» που κυκλοφορούν στον ΗΣΑΠ προσκρούει στην αποβάθρα στην Κηφισιά, επειδή δεν πιάνουν τα φρένα, με οκτώ επιβάτες τραυματίες!

«Ατύχημα» ή προδιαγεγραμμένο συμβάν; Αν ακούσει κανείς τις καταγγελίες εργαζομένων και επιβατών, θα καταλάβει ότι το συγκεκριμένο περιστατικό αποτελεί περισσότερο μια σοβαρή προειδοποίηση. Γιατί η κατάσταση των συρμών στη γραμμή 1 του Μετρό δείχνει ότι είναι θέμα χρόνου να συμβεί το επόμενο «ατύχημα», και μάλιστα με πολύ χειρότερα αποτελέσματα. Το ίδιο ισχύει και με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, όπου οι βλάβες και οι μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό είναι μόνιμο φαινόμενο.

* * *

Οπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, ο συρμός που τράκαρε στην Κηφισιά είναι 37 ετών (!), όπως και αρκετοί ακόμα από τον στόλο του ΗΣΑΠ, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων... Σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες, με τρένα που θυμίζουν καρβουνιάρηδες, μηχανοδηγοί και τεχνικοί καλούνται να εξυπηρετήσουν καθημερινά εκατομμύρια επιβάτες. Ελλείψεις που δεν είναι «φυσικό φαινόμενο», αλλά αποτέλεσμα της διαχρονικής κυβερνητικής πολιτικής, στο πλαίσιο του περιορισμού του «κόστους λειτουργίας» για να είναι μεγαλύτερο το «όφελος», δηλαδή η κερδοφορία της επιχείρησης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στη γραμμή 1, όπου έγινε η πρόσκρουση, ενώ μπορούν να κυκλοφορήσουν έως και 33 συρμοί ταυτόχρονα, σήμερα κυκλοφορούν από 17 έως 20, κάτι που αυξάνει κατακόρυφα το «σαρδέλωμα» των επιβατών τις ώρες αιχμής. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος διαθέτει 45 συρμούς, όμως είναι ένας στόλος γερασμένος, τα ανταλλακτικά είναι ανύπαρκτα, το τεχνικό προσωπικό είναι κουτσουρεμένο, όλα αποτέλεσμα της μηδενικής κρατικής χρηματοδότησης στα μέσα σταθερής τροχιάς και της λειτουργίας «στο όριο», για να αυξάνεται το περιθώριο του κέρδους. Μάλιστα, έξι συρμοί, από τους τελευταίους που αγοράστηκαν, γρήγορα βγήκαν εκτός λειτουργίας λόγω σοβαρού τεχνικού προβλήματος.

* * *

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο τμήμα της «βαριάς συντήρησης», 40 εργαζόμενοι δίνουν μάχη για να τα βγάλουν πέρα με τις βλάβες, αφού ο στόλος βγάζει συνέχεια προβλήματα, ενώ πριν από μερικά χρόνια οι εργαζόμενοι ήταν περίπου 150. Στο τμήμα αποκατάστασης βλαβών, λόγω έλλειψης προσωπικού, υπάρχουν μόνο δύο βάρδιες καθημερινά και από μία τα Σαββατοκύριακα. Ετσι, αν ένας συρμός πάθει βλάβη μετά τη λήξη της δεύτερης βάρδιας τις καθημερινές ή της μίας βάρδιας του Σαββατοκύριακου, θα φτιαχτεί την επόμενη, όταν ήδη θα έχουν εμφανιστεί νέες βλάβες. Ετσι, ο φαύλος κύκλος δεν κλείνει ποτέ. Να σημειωθεί ότι οι τελευταίες προσλήψεις τεχνικών έγιναν μόλις το 2004...

Συνολικά στις «Σταθερές Συγκοινωνίες ΑΕ» (ΣΤΑΣΥ) το 2009 εργάζονταν 3.570 εργαζόμενοι, ενώ το 2018 το προσωπικό έπεσε στους 2.465 (μείωση 31%). Αλλά και σήμερα, που νέοι σταθμοί προστίθενται σε Μετρό και Τραμ, το υπάρχον μειωμένο προσωπικό καλείται να βγάλει περισσότερο συγκοινωνιακό έργο. Είναι λοιπόν καθαρό ότι σε αυτές τις συνθήκες, που εκτός από όλα τα άλλα έχουν ως αποτέλεσμα τα αραιωμένα δρομολόγια, άρα και την ταλαιπωρία των επιβατών, διαμορφώνονται οι προϋποθέσεις για τα επόμενα «ατυχήματα».

* * *

Γίνεται επίσης καθαρό ότι δεν μπορεί να συνυπάρχουν η «εξοικονόμηση κόστους» από κυβερνήσεις - διοικήσεις στις συγκοινωνίες, με μέτρα αποτελεσματικής προστασίας εργαζομένων και επιβατών. Οτι δεν μπορεί να υπάρχει μείωση προσωπικού και ταυτόχρονα απρόσκοπτο συγκοινωνιακό έργο. Δεν γίνεται να προχωρήσει η «εργολαβοποίηση», που τώρα μπαίνει και στο τεχνικό κομμάτι των συγκοινωνιών, και την ίδια ώρα να είναι οι επιβάτες ήσυχοι ότι μπορούν να μετακινούνται με ασφάλεια και με φθηνό εισιτήριο. Οσο υπάρχουν ελλείψεις σε ανταλλακτικά, στο όνομα της μείωσης του κόστος, τόσο θα μεγαλώνει ο κίνδυνος από τις βλάβες...

Αυτή είναι η στρατηγική που υλοποιούν όλες οι κυβερνήσεις διαχρονικά. Οι πολιτικές ιδιωτικοποιήσεων και «απελευθέρωσης» των συγκοινωνιών είναι αυτές που αντιμετωπίζουν ως «κόστος» τις εργατικές - λαϊκές ανάγκες. Εκεί πρέπει να αναζητηθεί η αιτία και για τα «ατυχήματα» και για την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού, τις ελλείψεις στο συγκοινωνιακό έργο, αλλά και για την ακρίβεια στα εισιτήρια και για την ένταση της εκμετάλλευσης στον κλάδο των μεταφορών. Από εκεί προκύπτει όμως και η ανάγκη της οργανωμένης πάλης για φτηνές, τακτικές, ασφαλείς αστικές συγκοινωνίες, στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών, και όχι της κερδοφορίας των μετόχων, είτε αυτό είναι το κράτος είτε οι διάφοροι επιχειρηματικοί όμιλοι που παραμονεύουν για να βάλουν στο χέρι το συγκοινωνιακό έργο της Αττικής.


Δ. Π.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ