ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Ιούλη 2020
Σελ. /24
«Παραμύθι χωρίς όνομα» με το μεράκι της θεατρικής ομάδας της ΚΝΕ

Με μεγάλη χαρά, και φέτος, η θεατρική ομάδα της ΚΝΕ προετοιμάζει το επόμενο έργο που θα παρουσιαστεί στο 46ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή»: Το «Παραμύθι χωρίς όνομα», του Ιάκωβου Καμπανέλλη, το οποίο γράφτηκε το 1958-'59, ως θεατρική διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος της Πηνελόπης Δέλτα (1910), που ο Καμπανέλλης αγαπούσε από παιδί.

Με ενθουσιασμό, όλα τα μέλη της ομάδας αφιερώνουν κόπο και χρόνο, ώστε να επιμεληθούν κάθε λεπτομέρεια της παράστασης και το αποτέλεσμα, για άλλη μία χρονιά, να τραβήξει το ενδιαφέρον των θεατών. Οι πρόβες βρίσκουν στέγη στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Αθήνα, ενώ ο χώρος βοηθάει επίσης για να φτιαχτούν τα απαραίτητα κουστούμια και σκηνικά.

Το έργο που θα ανεβάσει φέτος η θεατρική ομάδα είναι το άκρως συμβολικό συμβολικό και επίκαιρο. Οπως σημειώνει και ο ίδιος ο θεατρικός συγγραφέας: «Η ποίηση, η σάτιρα, η αδρή - αλλά ποτέ καταθλιπτική - δραματικότητα, όλ' αυτά σ' έναν κόσμο παραμυθιού, που όμως έχει αντίκρυσμα σε αλήθεια, δίνουν στο "Παραμύθι" ομορφιά και ζωντάνια που δε θα πάψουν ποτέ να συγκινούν».

Η παράσταση ανέβηκε για πρώτη φορά από τον θίασο «Νέο Θέατρο» του Βασίλη Διαμαντόπουλου και της Μαρίας Αλκαίου με σκηνικά του Γ. Βακαλό και μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, για να κατέβει γρήγορα από τη λογοκρισία. Πρόκειται για μία διδακτική αλληγορία, με στοιχεία από το «επικό θέατρο» του Μπ. Μπρεχτ.

Τα γεγονότα της ιστορίας εκτυλίσσονται σε μια φανταστική χώρα, όπου ο Βασιλιάς, φροντίζοντας μόνο για τη διασκέδαση και την καλοπέρασή του, αδειάζει το θησαυροφυλάκιό της, κάνοντας τους κατοίκους να υποφέρουν και αναγκάζοντάς τους να εγκαταλείψουν τον τόπο τους. Ομως ο Πρίγκιπας, ο γιος του βασιλιά, αποφασίζει να ανατρέψει αυτήν την κατάσταση. Κεντρικός ήρωας του έργου είναι ο λαός, που παίρνει την κατάσταση στα χέρια του, ενώ ψυχή και νους του αγώνα είναι η Φτωχομάνα και ο Δάσκαλος, που με τη σοφία τους και την αγάπη τους καθοδηγούν το λαό. Ως καταλύτης στην πλοκή λειτουργούν ο πόλεμος και ο πόθος για ειρήνη, καθώς και η ελπίδα, η ακλόνητη πίστη στον άνθρωπο.

Στο έργο αυτό ο Καμπανέλλης κάνει μία έμμεση αναφορά στη νεότερη ελληνική Ιστορία, μέσα από έντονα κοινωνικά σχόλια που στηλιτεύουν την εξουσία. Αναδεικνύει την ανάγκη ο λαός να παλέψει για την ευτυχία του, παρά τις στερήσεις, τις αγωνίες και τα δεινά του. Να διεκδικήσει μία καλύτερη ζωή, να ξεσηκωθεί για το δίκιο του.

Συζήτηση με τον Κώστα Καζάκο

Την περασμένη βδομάδα πραγματοποιήθηκε στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ εκδήλωση για τον Ιάκωβο Καμπανέλλη. Τα μέλη της θεατρικής ομάδας και οι συντελεστές της παράστασης αντάλλαξαν γνώμες και γέμισαν αισιοδοξία και όρεξη για να δουλέψουν την προετοιμασία του φετινού θεατρικού τους έργου.

Από παλιότερες πρόβες και παραστάσεις της θεατρικής ομάδας της ΚΝΕ
Από παλιότερες πρόβες και παραστάσεις της θεατρικής ομάδας της ΚΝΕ
Την αρχική εισήγηση έκανε ο Ντ. Τζαβάρας, μέλος της Πολιτιστικής Επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ, ο οποίος μίλησε για τις καινοτομίες που εισήγαγε στο ελληνικό θέατρο ο Ι. Καμπανέλλης. Ανέδειξε πλευρές για τη βιογραφία του θεατρικού συγγραφέα και στοιχεία για τα υπόλοιπα κείμενά του.

Μεγάλη χαρά και ξεχωριστή στιγμή ήταν το γεγονός ότι στην εκδήλωση παρευρέθηκε και απάντησε σε ερωτήματα της θεατρικής ομάδας ο Κώστας Καζάκος.

Ηταν μεγάλος ο ενθουσιασμός των μελών και φίλων της ΚΝΕ να παρακολουθήσουν τον Κ. Καζάκο, ο οποίος είχε συνεργαστεί με τον Ι. Καμπανέλλη σε έργα όπως «Η αυλή των θαυμάτων» και φυσικά στο έργο που έγραψε ιστορία, «Το μεγάλο μας τσίρκο» με τον θίασο Καζάκου - Καρέζη, που ανέβηκε στη δικτατορία, το 1973, σε μουσική του Ξαρχάκου. Οπως ανέφερε, ο Ι. Καμπανέλλης έκανε πολύ προχωρημένα έργα, τόσο για την εποχή του, όσο και για σήμερα ακόμα.

Ο Κ. Καζάκος μοιράστηκε τις πολύτιμες σκέψεις του με τα μέλη της θεατρικής ομάδας για τη θεατρική γραφή του Ι. Καμπανέλλη, την αλληγορία που περιέχεται σε αυτά, αλλά και ευρύτερους προβληματισμούς γύρω από τον ρόλο της τέχνης σήμερα, ως όπλου που μπορεί να διεγείρει διαθέσεις για την αλλαγή της κοινωνίας. Δεν παρέλειψε να τονίσει στα μέλη της θεατρικής ομάδας πως από την θεατρική τέχνη, ιδίως την ερασιτεχνική, δεν πρέπει να απουσιάζουν ποτέ η όρεξη, το μεράκι και ο ενθουσιασμός. Κατά τον Κ. Καζάκο, αυτά γίνονται αντιληπτά στο κοινό και του τραβάν το ενδιαφέρον, το οποίο χρειάζεται να διατηρείται αμείωτο...

Τέλος, ο Κ. Καζάκος ευχήθηκε καλή επιτυχία στη θεατρική της ΚΝΕ και συνολικά στην ΚΝΕ για τις προετοιμασίες του 46ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή».

Ενώνουν τις φωνές τους ενάντια στην κατάργηση της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης

Το αίτημα για ανάκληση της απόφασης για τα νέα ωρολόγια προγράμματα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, που εξοβελίζει τα καλλιτεχνικά μαθήματα από τα λύκεια, βρέθηκε στο επίκεντρο της εκδήλωσης που διοργανώθηκε το απόγευμα της Δευτέρας από την Ενωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων, με τη συμμετοχή μιας σειράς φορέων, που ενώνουν τις φωνές τους ενάντια στην απαράδεκτη απόφαση.

Στην εκδήλωση παρενέβησαν εκπρόσωποι Πανεπιστημιακών Σχολών και Τμημάτων Τέχνης ευρύτερα, του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, της ΟΛΜΕ, της ΑΣΓΜΕ και άλλων φορέων, που καταδίκασαν τον εξοβελισμό των καλλιτεχνικών αλλά και άλλων μαθημάτων και κλάδων από τα γυμνάσια και τα λύκεια.

Μέσα από τις παρεμβάσεις αναδείχθηκε για μια ακόμα φορά η σημασία της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης και της Αισθητικής Αγωγής στην ολόπλευρη καλλιέργεια της προσωπικότητας των παιδιών, κόντρα στο μονοδιάστατο πρόγραμμα του σχολείου που οικοδομείται, η σύνδεση του περιεχομένου του σχολείου με τον άνθρωπο που αυτό διαμορφώνει. Για μια ακόμα φορά κατήγγειλαν την κατάργηση ακόμα και του πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος του Σχεδίου, το οποίο απαιτείται για την εισαγωγή σε 17 Τμήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, οι υποψήφιοι των οποίων καλούνται να προσφύγουν υποχρεωτικά στην ιδιωτική Εκπαίδευση.

Οπως επισημάνθηκε από διάφορους φορείς, και μέχρι σήμερα η ύπαρξη των καλλιτεχνικών μαθημάτων ήταν ενδεικτική και ήταν υποτιμημένα στο σχολικό πρόγραμμα, τη στιγμή που θα έπρεπε η τέχνη να αποτελεί εργαστηριακό μάθημα, οργανικά ενταγμένο στο σχολείο από το νηπιαγωγείο μέχρι και το τέλος του λυκείου, με βάση τη συμβολή της τέχνης στην καλλιέργεια της προσωπικότητας, της σκέψης, ανεξάρτητα από την επαγγελματική διαδρομή που θα ακολουθήσει ο καθένας.

Τονίστηκε παράλληλα πως η απόφαση του υπουργείου αφήνει εκτός σχολείου εκατοντάδες εκπαιδευτικούς που εργάστηκαν ως αναπληρωτές στα καταργούμενα αντικείμενα, ενώ έχει επιπτώσεις και στα αντίστοιχα Τμήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Κατά την εκδήλωση έγινε ιδιαίτερη αναφορά στις κινητοποιήσεις που αναπτύχθηκαν το προηγούμενο διάστημα, από τη στιγμή που ανακοινώθηκαν τα νέα ωρολόγια προγράμματα, και τονίστηκε πως αυτές θα συνεχιστούν, παράλληλα με μια πολύμορφη δραστηριότητα ανάδειξης του ζητήματος στην κοινωνία αλλά και με δικαστικές προσφυγές.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Συνάντηση με τον ΣΕΒ στο φόντο του νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση

Προετοιμάζοντας το νομοσχέδιο για το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης (ΕΕΚ) και Διά Βίου Μάθησης (ΔΒΜ), το υπουργείο Παιδείας συνεχίζει τις συναντήσεις του με φορείς και χτες σειρά είχε να συναντηθεί με εκπροσώπους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) και της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ).

Να σημειωθεί ότι ο ΣΕΒ μόλις πριν λίγες μέρες είχε αναρτήσει ειδική αναφορά με μια σειρά προτάσεις για την ΕΕΚ, που σαν νήμα τις διαπερνά η επιδίωξη να εμπλακούν οι ίδιες οι επιχειρήσεις σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης και λειτουργίας της ΕΕΚ.

Από την πλευρά της η κυβέρνηση φαίνεται ότι είναι πρόθυμη να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του ΣΕΒ, αφού η υπουργός Ν. Κεραμέως είπε ότι «η νομοθετική πρωτοβουλία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στη σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την αγορά εργασίας» και έκανε λόγο για συντονισμένες «παρεμβάσεις στον τομέα της ΕΕΚ και της ΔΒΜ, ώστε να συνδεθούν άμεσα με την αύξηση της παραγωγικότητας και της οικονομικής μεγέθυνσης».

Πιο συγκεκριμένα για το νομοσχέδιο, η υπουργός είτε ότι με αυτό «καθιερώνεται το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΣΕΕΚ), το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων», ενώ ανέφερε ότι θα θεσμοθετηθούν «Πρότυπα ΕΠΑΛ που θα λειτουργήσουν ως ζεύγη με Πειραματικά ΙΕΚ».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ