ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 31 Ιούλη 2020
Σελ. /20
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ - ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΑΠΟ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ
Καταδικάζουν τη μετατροπή ενός πολιτιστικού μνημείου σε τζαμί

Τη μετατροπή του μνημείου της Αγίας Σοφίας από μουσείο σε τζαμί καταδικάζουν το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ) και φορείς εικαστικών καλλιτεχνών από άλλες χώρες.

«Η Αγία Σοφία, μνημείο μεγαλειώδους αρχιτεκτονικής και με εξαιρετικά ψηφιδωτά, ανήκει στον πολιτιστικό πλούτο της ανθρωπότητας», σημειώνει το ΕΕΤΕ σε ανακοίνωσή του, επισημαίνοντας πως «κάθε μετατροπή μουσείου σε χώρο θρησκείας, οπουδήποτε, αποτελεί οπισθοδρόμηση, εμπόδιο στην πορεία του ανθρώπου προς τη γνώση».

«Η πράξη της τουρκικής κυβέρνησης να μετατρέψει αυτό το μνημείο σε τζαμί, "καλύπτοντας" με κουρτίνες τα πρόσωπα που απεικονίζονται, είναι απαράδεκτη, αποτελεί πρόκληση και γίνεται στο πλαίσιο της κλιμάκωσης της γενικότερης επιθετικότητας της Τουρκίας το τελευταίο διάστημα...

Εξυπηρετεί την όξυνση των θρησκευτικών και εθνικιστικών ανταγωνισμών, που αξιοποιούνται στο μεν εσωτερικό της χώρας για τον αποπροσανατολισμό των λαϊκών στρωμάτων από τα μεγάλα προβλήματα της νέας οικονομικής κρίσης, στο δε διεθνές επίπεδο αξιοποιούνται από τις ισχυρές δυνάμεις, που ανέχονται - αν δεν ενθαρρύνουν - την προκλητικότητα της τουρκικής κυβέρνησης, και έχουν στόχο τη διαίρεση των λαών της περιοχής και τον οικονομικό και στρατιωτικό ανταγωνισμό», σημειώνει το ΕΕΤΕ.

Το Επιμελητήριο κοινοποιεί επιστολή κατά της μετατροπής της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, την οποία υπογράφουν ο πρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης Πλαστικών Τεχνών (ΙΑΑ/ΑΙΑΡ), Μπετρί Μπεϊκάμ, Τούρκος εικαστικός καλλιτέχνης, και τα μέλη της Εθνικής Επιτροπής Τουρκίας της Διεθνούς Ενωσης Πλαστικών Τεχνών.

Οπως σημειώνεται σε αυτήν ανάμεσα σε άλλα, η Αγία Σοφία «είναι ένα ιστορικό κτίριο που μετατράπηκε σε μουσείο με το διάταγμα του Υπουργικού Συμβουλίου της 24ης Νοέμβρη 1934 υπ' αρ. 7/1589 όπως υπογράφηκε από τον Ατατούρκ, λαμβάνοντας υπόψη την αρχιτεκτονική του αξία και την ιστορική του σημασία. Χάρη σε όλες τις αποκαταστάσεις που έγιναν όλα αυτά τα χρόνια, η καλλιτεχνική αξία της Αγίας Σοφίας είναι ένα από τα πιο σημαντικά μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς του κόσμου. Είναι ευθύνη μας να διατηρήσουμε αυτό το πολύτιμο κτίριο, ιστορικά και καλλιτεχνικά, καθώς και την υπερηφάνεια που αισθανόμαστε για το γεγονός ότι παραμένει το λίκνο και το σταυροδρόμι των πολιτισμών στη χώρα μας». Σε άλλο σημείο αναφέρουν πως «η απόφαση του Κρατικού Συμβουλίου (Danistay-in Turkey) σχετικά με αυτό το ζήτημα ήταν "άνοιγμα της Αγίας Σοφίας στη λατρεία" και δημιούργησε μια θλίψη στο κοινό που εκτιμά τον παγκόσμιο πολιτιστικό μας πλούτο παράλληλα με ολόκληρο τον κόσμο. Ενα άλλο χαρακτηριστικό που αυξάνει την ιστορική αξία αυτού του θαυμάσιου αρχιτεκτονικού έργου είναι ότι ορισμένοι κίονες, καθώς και κάποιες πόρτες και πέτρες που χρησιμοποιήθηκαν στην κατασκευή του προέρχονταν από παλαιότερα κτίρια και ναούς. Ως εκ τούτου, βρίσκεται σε ένα πολύ σημαντικό σημείο ως τοποθεσία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς». Θυμίζουν πως η Αγία Σοφία περιλαμβάνεται στον κατάλογο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO και θα πρέπει να διατηρηθεί ως μουσείο.

Αντίστοιχες επιστολές έστειλαν στο ΕΕΤΕ εικαστικοί από την Ινδία και τη Σλοβακία.

ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΑΤΡΑΣ
Βραδιά Ερασιτεχνικού Δημιουργικού Θεάτρου

Η παράσταση «Η άλλη όψη» παρουσιάστηκε την Τετάρτη από τη θεατρική Ομάδα Ροϊτίκων, στο πλαίσιο της Ενότητας Ερασιτεχνικού Δημιουργικού Θεάτρου του Διεθνούς Φεστιβάλ της Πάτρας.

Η παράσταση μεταφέρει τους θεατές στην Ελλάδα των αρχών της δεκαετίας του '60, όπου μία δολοφονία αναστατώνει μια ήσυχη γειτονιά της Αθήνας. Η αστυνομία ψάχνει να βρει τον ένοχο, αλλά τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται.

Τα κείμενα της παράστασης είναι της Ινας Τσέλιου και η σκηνοθεσία της Νικόλ Πετρουλή. Παίζουν: Πηνελόπη Κοσμά, Μιχάλης Σινέμογλου, Βούλα Μαντούκα, Παναγιώτης Τομαράς, Δώρα Παπαδοπούλου, Γιώργος Κανελλόπουλος, Χρήστος Γιαννιώτης, Μιχάλης Μίαρης, Ελένη Σπανού, Αγγελική Σαλπιστή, Ινα Τσέλιου.

Οι δημότες της Κρήνης, τηρώντας τα μέτρα ασφαλείας λόγω του Covid-19, απόλαυσαν και χειροκρότησαν την παράσταση, την οποία χαιρέτισαν και παρακολούθησαν ο δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης και η αντιδήμαρχος Δημοτικών Ενοτήτων Μεσσάτιδας, Παραλίας, Βραχνεΐκων, Αναστασία Τογιοπούλου.

Αλλαγή χώρου συναυλίας

Στο μεταξύ, το Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας ανακοινώνει ότι λόγω της μεγάλης επιθυμίας του λαού της Πάτρας - όπως αυτή εκφράστηκε με την άμεση εξάντληση των εισιτηρίων - για την παρακολούθηση της συναυλίας της Ορχήστρας Νυκτών Εγχόρδων «Θανάσης Τσιπινάκης» με την Γιώτα Νέγκα, ο χώρος που η συναυλία θα πραγματοποιηθεί, τη Δευτέρα 3 Αυγούστου, στις 9.30 το βράδυ, αλλάζει και αντί του Αρχαιολογικού Χώρου της Βούντενης, θα γίνει στο χώρο του Εργοστασίου Τέχνης «Θάνος Μικρούτσικος», δηλαδή σε μεγαλύτερο χώρο.

Η δωρεάν διανομή των εισιτηρίων θα συνεχιστεί από σήμερα Παρασκευή και το Σαββατοκύριακο, από τις 12 το μεσημέρι από το γκισέ του Δημοτικού Θεάτρου.

Ο Πολιτιστικός Οργανισμός ανακοινώνει πως σε συνεννόηση με την Αρχαιολογική Υπηρεσία θα ορίσει άλλη ημερομηνία για πραγματοποίηση εκδήλωσης του Διεθνούς Φεστιβάλ στον Αρχαιολογικό Χώρο της Βούντενης, ώστε να γίνει ανάδειξη του χώρου που ήταν εξαρχής ο σκοπός του Πολιτιστικού Οργανισμού.

Για το πρόγραμμα ενίσχυσης κινηματογραφιστών

Τον Απρίλη του 2020, μέσα στην πανδημία, το ΥΠΠΟΑ ενέταξε στο ειδικό χρηματοδοτικό πρόγραμμά του το «Ειδικό Πρόγραμμα Ενίσχυσης της Κινηματογραφικής Κοινότητας για Κινηματογραφικά Εργα Μικρού Μήκους, Ντοκιμαντέρ και Animation». Σύμφωνα με τις διακηρύξεις του, το υπουργείο είχε στόχο να στηρίξει τους δημιουργούς και τους συντελεστές του οπτικοακουστικού χώρου, οι οποίοι έχουν πληγεί από την πανδημία και τις επιπτώσεις της. Εξαρχής, οι όροι και οι προϋποθέσεις συμμετοχής στο πρόγραμμα απέκλειαν την πλειοψηφία των κινηματογραφιστών, αφού απαιτούνταν ενεργό ΚΑΔ από τους σκηνοθέτες και σεναριογράφους για την κατάθεση των προτάσεών τους, γεγονός που προκάλεσε τις αντιδράσεις των κινηματογραφιστών.

Μετά από την κατάθεση ανοιχτής επιστολής στο υπουργείο Πολιτισμού και στο ΕΚΚ με τις υπογραφές εκατοντάδων κινηματογραφιστών και πλήθος διαμαρτυριών και συναντήσεων με το ΥΠΠΟΑ και το ΕΚΚ, κερδήθηκε η συμμετοχή των κινηματογραφιστών στην αρχική φάση της κατάθεσης σεναρίων χωρίς ΚΑΔ. Ενα μεγάλο κομμάτι των δημιουργών του οπτικοακουστικού χώρου (1.200 και πλέον σενάρια) κατέθεσε την πρότασή του στο ειδικό πρόγραμμα, ιδιαίτερα αφού ένα ελάχιστο κομμάτι του είχε λάβει το έκτακτο βοήθημα μέσα στην πανδημία.

Το ΥΠΠΟΑ και το ΕΚΚ, καθυστερώντας τις διαδικασίες, που τόσο αυστηρά είχε ορίσει, τελικά στις 24/7 ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης του προγράμματος (εξαιρούμενου του animation για το οποίο υπήρχε ξεχωριστή διαδικασία αξιολόγησης) για μικρού μήκους και ντοκιμαντέρ, ανεβάζοντας τον αρχικό αριθμό από 100 σε 119 χωρίς καμιά εξήγηση. Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, δημιουργήθηκε μια αναστάτωση στο χώρο του κινηματογράφου γιατί δεν δημοσιοποιήθηκαν ούτε οι επιτροπές των αξιολογικών ούτε η διαδικασία αξιολόγησης και τα κριτήρια που ακολουθήθηκαν, και πολλοί κινηματογραφιστές διαμαρτύρονται στέλνοντας επιστολές στο ΕΚΚ και ζητώντας τη δημοσιοποίηση του πίνακα κατάταξης και την αναλυτική βαθμολογία τους.

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών εξέδωσε σχετική ανακοίνωση για το ζήτημα. Αυτά τα γεγονότα σε ένα ήδη επιβαρυμένο περιβάλλον δημιουργούν έναν εκνευρισμό στην κινηματογραφική κοινότητα για ένα έτσι κι αλλιώς πολυδιαφημισμένο πρόγραμμα του ΥΠΠΟΑ.


Π. Α.

Παράταση προθεσμίας αιτήσεων

Την παράταση της προθεσμίας υποβολής αιτημάτων στήριξης των ειδικών κατηγοριών εργαζομένων στον Πολιτισμό μέχρι τις 31 Αυγούστου ανακοίνωσαν τα υπουργεία Πολιτισμού και Εργασίας.

Οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση εισερχόμενοι με τους κωδικούς TaxisNet στη σελίδα https://supportemployees.services.gov.gr/ επιλέγοντας στη συνέχεια την ενότητα «Υπεύθυνη Δήλωση Ειδικών Κατηγοριών».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ