ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 16 Δεκέμβρη 2020
Σελ. /28
Οι μαθητές δεν μείναμε με σταυρωμένα χέρια

Από τις μεγάλες μαθητικές κινητοποιήσεις τον Οκτώβρη

MotionTeam

Από τις μεγάλες μαθητικές κινητοποιήσεις τον Οκτώβρη
Μια ενδεικτική εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί στα ΕΠΑΛ δίνει, μιλώντας στην εφημερίδα μας, η Ζωή Παπασάβογλου, μαθήτρια της Β' Λυκείου στο 2ο ΕΠΑΛ Ευόσμου, στην ειδικότητα Υγείας - Πρόνοιας:

-- Με τι κριτήριο επιλέγει συνήθως ένας μαθητής τη φοίτηση σε ΕΠΑΛ και τι προσδοκά από αυτή;

-- Εγώ επέλεξα το Επαγγελματικό Λύκειο γιατί έχω την ευκαιρία από τη Β' Λυκείου να ασχοληθώ με αυτό που θέλω και να το κάνω με πρακτικά μαθήματα στα εργαστήριά μας. Είχα την εντύπωση πως τα ΕΠΑΛ είναι ένα οργανωμένο σχολείο που θα μάθω μια τέχνη και θα την έκανα στο μέλλον ως επάγγελμα.

-- Τι προβλήματα αντιμετωπίζετε σήμερα στα ΕΠΑΛ;

-- Παρόλο που εμάς μας αρέσει αυτό που κάνουμε και το αγαπάμε, αντιμετωπίζουμε κάποια προβλήματα στο σχολείο: Ελλείψεις ειδικοτήτων, ελλείψεις εξοπλισμού (εργαστήρια, εργαλεία, στολές κ.λπ.), ελλείψεις βιβλίων ειδικοτήτων, ελλείψεις καθηγητών. Στο σχολείο μου λείπουν ακόμη και στοιχειώδη πράγματα, όπως θρανία και καρέκλες!

Επίσης, έχουμε πρόβλημα με τη στέγαση και στον εξωτερικό αλλά και στον εσωτερικό χώρο. Για παράδειγμα, το γήπεδο του μπάσκετ έχει μια τεράστια λακκούβα που έχει προκαλέσει ατυχήματα σε μαθητές.

Ακόμη δυσκολευόμαστε παραπάνω τώρα στην καραντίνα που κάνουμε μάθημα μέσω Webex γιατί το εργαστηριακό μάθημα δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί διαδικτυακά. Και πέρα από αυτό, το σύστημα κολλάει συνεχώς και πολλοί μαθητές αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω των συσκευών που έχουν. Επίσης, κάποια παιδιά έχουν πρόβλημα με τη σύνδεση του διαδικτύου και παίρνουν απουσίες. Μας έχει κουράσει η όλη κατάσταση των διαδικτυακών και μας έχει δυσκολέψει στο να μάθουμε βασικά πράγματα για την ειδικότητά μας και εννοείται και για τα υπόλοιπα μαθήματα.

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά έφεραν ένα νέο νομοσχέδιο για τα ΕΠΑΛ που μιλάει δήθεν για αναβάθμιση αλλά στην πραγματικότητα δεν ισχύει αυτό και ούτε πρόκειται να καλύψει τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν στο σχολείο μας.

-- Τι πρωτοβουλίες ξεδιπλώνονται απέναντι σ' αυτά;

-- Επειδή εμείς οι μαθητές θέλουμε να μορφωθούμε και θέλουμε να μάθουμε την ειδικότητά μας ολοκληρωμένα δεν μείναμε και ούτε θα μείνουμε με σταυρωμένα τα χέρια, αγωνιστήκαμε το προηγούμενο διάστημα με πορείες, καταλήψεις, καθιστικές διαμαρτυρίες! Τα αιτήματά μας είναι και παραμένουν δίκαια! Τώρα μέσα στην καραντίνα πήραμε νέες πρωτοβουλίες, κάναμε συζητήσεις και συμμετείχαμε στον καλλιτεχνικό διαγωνισμό της Συντονιστικής! Ολα αυτά τα κάναμε γιατί θέλουμε ανοιχτά και ασφαλή σχολεία που θα μας μορφώνουν ολοκληρωμένα, που δεν θα κοιτάνε την τσέπη μας αλλά θα κοιτάνε τις ανάγκες, τις ανησυχίες, τα ταλέντα και τις κλίσεις τον μαθητών!


Πρέπει να καταδικάσουμε τα αντιεκπαιδευτικά σχέδια του υπουργείου

Οι εκπαιδευτικοί μέσα από τα σωματεία τους έχουν πάρει ξεκάθαρη θέση ενάντια στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και έχουν καλέσει και σε κινητοποιήσεις.

Ο Παυσανίας Τσούλας, εκπαιδευτικός μηχανολόγος (ΠΕ82) και γενικός γραμματέας της Γ' ΕΛΜΕ Α' Αθήνας, μίλησε στον «Ριζοσπάστη».

-- Πού στοχεύει κατά τη γνώμη σας το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την ΤΕΕ;

-- Η κυβέρνηση εν μέσω πανδημίας, και μετά την πρώτη καραντίνα που ψήφισε το αντιδραστικό, αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο, περίμενε τη δεύτερη καραντίνα, με τα σχολεία κλειστά, να φέρει το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.

Βασική επιδίωξη του νομοσχεδίου είναι να εναρμονίσει την ΕΕΚ με τη λεγόμενη «αγορά εργασίας». Είναι κομμένο και ραμμένο στις ανάγκες των επιχειρήσεων.

Η σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με την παραγωγή έχει αντικειμενικό χαρακτήρα, είναι άρρηκτα, και πρέπει να είναι, δεμένη με την εξέλιξη της τεχνολογίας και της επιστήμης. Πρέπει να καταλάβουμε ότι είναι ο χαρακτήρας της οικονομίας που καθορίζει και το τι Εκπαίδευση θα έχουμε, και όχι το αντίστροφο. Μέσα λοιπόν σε αυτό το σύστημα, που οι δυνατότητες της επιστήμης και της τεχνολογίας αυξάνονται συνεχώς, οι διεκδικήσεις και τα διαχρονικά αιτήματα των σπουδαστών, των μαθητών και των εκπαιδευτικών είναι επίκαιρα και αναγκαία όσο ποτέ.

-- Γιατί αντιδρά ο κλάδος σας στην κυβερνητική νομοθετική πρωτοβουλία;

-- Το νομοσχέδιο είναι μακριά από την ανάγκη για ποιοτική και αναβαθμισμένη Επαγγελματική Εκπαίδευση, για πτυχία με αντίκρισμα. Ακόμα και η πρόβλεψη στον προϋπολογισμό του '21 είναι μειωμένη κατά 33% (30 εκατομμύρια λιγότερα). Συγκεκριμένα:

Α. Θεσμοθετούνται οι διετείς μεταγυμνασιακές επαγγελματικές σχολές κατάρτισης (ΕΣΚ). Από τα 15 οι νέοι διώχνονται από τα σχολεία και οδηγούνται γρήγορα στην κατάρτιση και την ανήλικη εργασία, που μάλιστα μπορεί να επιδοτείται στις επιχειρήσεις για τζάμπα εργατικό δυναμικό. Οι μαθητές αποκόπτονται εντελώς, ακόμα πιο νωρίς από τη γενική μόρφωση και από μαθήματα γενικής παιδείας που είναι αναγκαία για την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους, ανεξάρτητα από το επάγγελμα που θα ακολουθήσουν.

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του Βούτσινου, του γενικού γραμματέα της ΕΕΚ, ότι θα καλυφθούν οι ανάγκες για τεχνίτες για την ναυπηγοεπισκευαστική, ηλεκτροσυγκολλητές, τεχνίτες αλουμινίου. Ειδικότητες που καλύπτονται και σήμερα με το πτυχίο των μηχανολογικών κατασκευών στα ΕΠΑΛ.

Αντί λοιπόν να αναβαθμίσουμε εργαστήρια - υποδομές - εξοπλισμό και αναλυτικά προγράμματα, ετοιμάζουμε άμεσα εργάτες φτηνούς, νέους και ευέλικτους, για τους κλάδους της οικονομίας που θα ιεραρχεί η άναρχη οικονομία του κέρδους τους κάθε περίοδο.

Β. Δημιουργούν και θεσμοθετούν νέα όργανα σε περιφερειακό επίπεδο, που θα εισηγούνται τις ειδικότητες της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Τα όργανα αυτά θα αφορούν ολόκληρη την ΕΕΚ (ΕΣΚ, ΕΠΑΣ, ΕΠΑΛ, ΙΕΚ) και θα συμμετάσχουν δήμοι, φορείς, εργοδοτικές ενώσεις και η ΓΣΕΕ, δηλαδή οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων για να εξυπηρετούν τα συμφέροντά τους.

Γ. Με την ίδρυση των Πρότυπων ΕΠΑΛ, κατηγοριοποιούν και τις σχολικές μονάδες στην Επαγγελματική Εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να έχουν αυξημένα προσόντα, με αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, της εκπαιδευτικής μονάδας και των εκπαιδευτικών. Οι δείκτες και τα πρότυπα αξιολόγησης θα γίνουν οδηγός για τη γενικευμένη εφαρμογή σε όλα τα ΕΠΑΛ.

Δ. Με το νομοσχέδιο προβλέπεται να μην υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις ειδικοτήτων και τομέων στην ΕΕΚ. Εδώ μπαίνει το ερώτημα τι θα γίνει με τους εκπαιδευτικούς των τομέων και των ειδικοτήτων που διδάσκουν σήμερα στα ΕΠΑΛ, αφού ένα μέρος των μαθητών θα οδηγείται στις ΕΣΚ. Ανοίγουν δηλαδή το δρόμο ξανά για διαθεσιμότητες και κινητικότητα.

Ε. Επίσης, για πρώτη φορά καθιερώνουν την επιλογή διευθυντών, μη εκπαιδευτικών, μια νέα φουρνιά μάνατζερ που θα επιλέγεται από επιτροπές του υπουργείου.

Στ. Γενικεύεται ο θεσμός της μαθητείας. Αντί να διασφαλίζονται πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα στη μαθητεία, στην πρακτική άσκηση πάνω στα αντικείμενα σπουδών και στην ουσιαστική εποπτεία στους χώρους εργασίας, οι εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί όλο το χρόνο χάνονται στην υπογραφή των συμβάσεων και των δικαιολογητικών με τους εργοδότες και τους αντίστοιχους φορείς, μετατρέποντας ένα μέρος της λειτουργίας των ΕΠΑΛ σε γραφεία ευρέσεως εργασίας.

Ζ. Με το νομοσχέδιο γενικεύεται η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Προβλέπεται σε όλες τις δομές αντικατάσταση μέρους ή όλου του προγράμματος σπουδών από εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Σεμινάρια εξ αποστάσεως και παρουσιάσεις προγραμμάτων εταιρειών θα βαφτίζονται αναβάθμιση και εκπαίδευση ως μέρος του αναλυτικού προγράμματος.

Το νομοσχέδιο επομένως δεν ικανοποιεί την ανάγκη για αναβαθμισμένη Επαγγελματική Εκπαίδευση με εξειδικευμένες γνώσεις ανάλογα με τις εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας και την πρόσβαση στην εργασία. Αντίθετα, εξυπηρετεί τη φθηνή και εφήμερη κατάρτιση που έχουν ανάγκη η εργοδοσία και οι μεγάλοι επιχειρηματική όμιλοι. Από αυτήν τη σκοπιά, το ν/σ υποβαθμίζει την ΕΕΚ.

Πρέπει να καταδικάσουμε τα αντιεκπαιδευτικά σχέδια του υπουργείου Παιδείας, που υποβαθμίζουν ακόμα περισσότερο τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα των μαθητών μας. Να απορρίψουμε στο σύνολό τους τις επιχειρούμενες αναδιαρθρώσεις.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ