ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 30 Μάη 2001
Σελ. /48
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΠΕΑΕΚ 2
Μοχλός αντιδραστικής αναδιάρθρωσης

Με 1.3 τρισ. δραχμές προικοδοτείται η αντιδραστική αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος, μέσα από το δεύτερο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση (ΕΠΕΑΕΚ 2), που αντιστοιχεί στη μερίδα των κονδυλίων του Γ` ΚΠΣ για το χώρο της εκπαίδευσης, με ορίζοντα υλοποίησης το 2006. Χτες, έγινε η πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής παρακολούθησης του 2ου ΕΠΕΑΕΚ που πήρε χαρακτήρα φιέστας με τον υπουργό Παιδείας να εξυμνεί τις δυνατότητες που ανοίγουν για τη χώρα τα κοινοτικά κονδύλια. Και το ΕΠΕΑΕΚ 2 κινείται μέσα στα στενά πλαίσια της «διά βίου κατάρτισης» σε αντίθεση με ό,τι θέλουν να παρουσιάσουν οι εμπνευστές αυτού του υποκατάστατου εκπαιδευτικού συστήματος με εκφράσεις όπως «παιδεία ανοιχτών οριζόντων».

Στο πλαίσιο αυτό, τη μερίδα του λέοντος των κονδυλίων και των ενεργειών κατέχει ο άξονας που αναφέρεται στη δήθεν «προώθηση και βελτίωση της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης στα πλαίσια της διά βίου μάθησης». Για την πρακτική εφαρμογή του μέτρου εισάγονται εναλλακτικοί τρόποι εκπαίδευσης και κατάρτισης στο πλαίσιο των οποίων περιλαμβάνεται η ανάπτυξη των Ινστιτούτων Διαρκούς Εκπαίδευσης (ΙΔΕ) (πρόκειται για τη μετεξέλιξη των γνωστών Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής, που λειτουργούν σε κάποια ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης). Οπως προκύπτει από τον προγραμματισμό του ΕΠΕΑΕΚ 2, ο στόχος είναι ο συνολικός αριθμός εγγεγραμμένων φοιτητών στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και τα ΙΔΕ να φτάσει τις 45.000 το 2006, ενώ ο αριθμός τους να φτάσει στα 20. Πρόκειται δηλαδή για μία ακόμα κατηγορία τίτλων σπουδών και πτυχιούχων που θα έρθουν να προστεθούν στο συνονθύλευμα πτυχίων και πτυχιούχων και στις στρατιές των απασχολήσιμων.

Μία βασική αρχή που διαπνέει και το ΕΠΕΑΕΚ 2 είναι η σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας σε όλες τις βαθμίδες με έμφαση στην τριτοβάθμια, όπου ζητούμενο είναι η «εξοικείωση των φοιτητών και των σπουδαστών με το εργασιακό περιβάλλον και τις απαιτήσεις του επαγγελματικού χώρου». Σε ό,τι αφορά τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, προβλέπεται η εισαγωγή του θεσμού της πρακτικής άσκησης στα ΤΕΕ που θα εφαρμοστεί αρχικά πιλοτικά με τους τελειόφοιτους να προσλαμβάνονται για διάστημα δύο μηνών από επιχειρήσεις. Από τις «καινοτομίες» του ΕΠΕΑΕΚ 2 σε σχέση με το προηγούμενο αντίστοιχο επιχειρησιακό πρόγραμμα, είναι η «ανάπτυξη και προώθηση της επιχειρηματικότητας και της προσαρμοστικότητας των νέων» που ξεδιπλώνεται από το δημοτικό μέχρι και το μεταπτυχιακό, με στόχο να δώσει μαθήματα νεοφιλελευθερισμού όχι βέβαια στους αυριανούς επιχειρηματίες, αλλά κυρίως τους αυριανούς εργαζόμενους.

Συνοπτικά, οι άξονες γύρω από τους οποίους περιστρέφονται οι δράσεις του ΕΠΕΑΕΚ είναι η προώθηση της ισότητας πρόσβασης στην αγορά εργασίας για όλους και ιδιαίτερα όσους απειλούνται με κοινωνικό αποκλεισμό, η προώθηση και βελτίωση της Εκπαίδευσης και της Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης στα πλαίσια της διά βίου μάθησης, η ανάπτυξη και προώθηση της επιχειρηματικότητας και προσαρμοστικότητας των νέων, η δημιουργία και ενίσχυση υποδομών για την υλοποίηση των μέτρων Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου. Κύριο χαρακτηριστικό όλων των αξόνων είναι η προσέγγιση των εκπαιδευτικών προβλημάτων μέσα από παρεμβάσεις που δεν αγγίζουν στο ελάχιστο τις αιτίες που τα δημιουργούν (π.χ. η δικτύωση των σχολείων προβάλλεται ως πανάκεια) ενώ στον προσανατολισμό όλων των επιμέρους μέτρων διακρίνεται η τάση πιο στενής πρόσδεσης της εκπαίδευσης με τις εφήμερες ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Οπως τόνισε ο υπουργός Παιδείας στην ομιλία του κατά τη χτεσινή συνεδρίαση, απόφαση και του προχτεσινού συμβουλίου υπουργών που έγινε στις Βρυξέλλες είναι η ενίσχυση των βασικών δεξιοτήτων και η πιο εξειδικευμένη γνώση όλου του πεδίου των τεχνολογιών, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην ανάγκη εντατικοποίησης των ρυθμών εφαρμογής των αποφάσεων.

Ιδιαίτερα ενθουσιώδης ήταν ο Π. Ευθυμίου όταν αναφερόταν στην κοινοτική χρηματοδότηση, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι η Ελλάδα χρωστάει πολλά στα ΚΠΣ και ότι η χώρα θα πρωταγωνιστήσει στον τομέα της Παιδείας. Μάλιστα, ο υπουργός Παιδείας ανέφερε ως θετικό επίτευγμα το γεγονός ότι το ΕΜΠ είναι δεύτερο ανάμεσα στα Πανεπιστήμια στην απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων, ενώ στην πραγματικότητα η κρατική υποχρηματοδότηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση λειτουργεί εκβιαστικά για την υπαγωγή στους δεσμευτικούς όρους ως προς τους στόχους και τους σκοπούς των δραστηριοτήτων τους.

Εμπαιγμός διαρκείας στους εκπαιδευτικούς

Μόνο ως εμπαιγμός μπορεί να χαρακτηριστεί το αποτέλεσμα της συνάντησης που είχε χτες το ΔΣ της ΟΛΜΕ με τον υπουργό Παιδείας μετά από πρόσκληση του δεύτερου, καθώς καμία απάντηση στα ζητήματα που θέτει ο κλάδος των εκπαιδευτικών δε δόθηκε. Η αύξηση των 15.000 δρχ. (10 - 15.000 επιπλέον για τα στελέχη εκπαίδευσης) στο επίδομα εξωδιδακτικής απασχόλησης που από το Σεπτέμβρη θα δοθεί στους εκπαιδευτικούς, όχι μόνο δεν απαντά στα οικονομικά αιτήματα του κλάδου, αλλά δεν καλύπτει ούτε καν τις απώλειες από τον πληθωρισμό, όπως σημειώνει ο εκπρόσωπος της ΕΣΑΚ ΔΕΕ στο ΔΣ της ΟΛΜΕ, που τονίζει ότι πρόκειται για συνέχιση της πολιτικής λιτότητας.

Τη χτεσινή συνάντηση απασχόλησε και το θέμα της αποζημίωσης των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στις περσινές εξετάσεις, οι οποίοι ένα χρόνο μετά, σε πολλές περιπτώσεις, δεν έχουν πληρωθεί ακόμα! Ο υπουργός Παιδείας διαβεβαίωσε το ΔΣ της ΟΛΜΕ ότι τα κονδύλια έχουν εξασφαλιστεί και για την καθυστέρηση ευθύνονται οι ενδιάμεσες υπηρεσίες και ότι για φέτος τα κονδύλια για τις αποζημιώσεις έχουν εξασφαλιστεί ήδη.

Οταν τέθηκε το ζήτημα του ασφαλιστικού, ο υπουργός Παιδείας ακολουθώντας την τακτική της δημιουργίας ρηγμάτων ανάμεσα στους εργαζόμενους, έκανε λόγο για την ιδιαιτερότητα του κλάδου και πρότεινε ξεχωριστό διάλογο. Τέλος, οι εκπρόσωποι των καθηγητών έθεσαν και το ζήτημα των ειδικοτήτων στα ΤΕΕ και ο υπουργός Παιδείας δεσμεύτηκε ότι φέτος δε θα υπάρξει καμία αλλαγή (καταργήσεις, συμπτύξεις) στις ειδικότητες για τους μαθητές που φοιτούν ήδη στα ΤΕΕ και οι όποιες αλλαγές θα γίνουν από την πρώτη τάξη.

ΛΑΡΙΣΑ
Νέα δίωξη μαθητών για κινητοποιήσεις του '98

Και νέα δικαστική δίωξη σε βάρος μαθητών - μετά εκείνη που πρόσφατα ασκήθηκε εναντίον μαθητών του 3ου Λυκείου - άσκησε η εισαγγελέας στη Λάρισα. Συγκεκριμένα στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο καλούνται να δικαστούν, στις 4 του ερχόμενου Ιούλη, 4 μαθητές, μέλη του 15μελούς Μαθητικού Συμβουλίου του 4ου Λυκείου της πόλης, επειδή είχαν λάβει μέρος στη μαθητική κινητοποίηση το Νοέμβρη του 1998. Η κατηγορία αναφέρει ότι οι μαθητές «ενεργούντες από κοινού και κατόπιν συναποφάσεως εισήλθαν παράνομα σε κατάστημα δημόσιας υπηρεσίας (σ.σ. στο σχολείο τους μπήκαν), και παρέμειναν στους χώρους αυτής παρά τη θέληση της υπηρεσίας που τους χρησιμοποιεί, της οποίας τη θέληση τούς δήλωσε ο υπάλληλός της και προκάλεσαν έτσι τη διακοπή της ομαλής διεξαγωγής της υπηρεσίας...».

Το νέο κρούσμα δικαστικής δίωξης κατά μαθητών, επειδή αγωνίστηκαν για να εξασφαλίσουν το δικαίωμά τους στη δημόσια εκπαίδευση και την ουσιαστική γνώση και μόρφωση, καταγγέλλουν - ως προσπάθεια ποινικοποίησης των αγώνων και τρομοκράτησης των μαθητών - με κοινή ανακοίνωσή τους που ψηφίστηκε ομόφωνα, η ΕΛΜΕ Λάρισας και η Ενωση Συλλόγων Γονέων Λάρισας. Στην ανακοίνωση αναφέρουν: «Εκφράζουμε, για μια ακόμα φορά, την κατηγορηματική αντίθεση στη νέα δικαστική δίωξη μαθητών, αλλά και σε κάθε άλλη που θα επιχειρηθεί στο μέλλον.

Η νεανική αμφισβήτηση των μαθητών όλης της χώρας, γνώρισμα αυθορμητισμού της ηλικίας τους, ήταν έκφραση αντίθεσης στην κυβερνητική πολιτική στο χώρο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Λέμε "όχι" στην ποινικοποίηση των εκπαιδευτικών αγώνων.

Απαιτούμε να σταματήσουν οι δικαστικές διώξεις σε βάρος όλων των μαθητών των Λυκείων της Λάρισας, καθώς και όλες οι ανάλογες διώξεις σε όλη τη χώρα.

Καλούμε την κυβέρνηση να άρει την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, με την οποία ποινικοποιούνται οι μαθητικές διεκδικήσεις».

Την Πέμπτη συνεχίζονται οι εξετάσεις

Με Ιστορία γενικής παιδείας συνεχίζονται αύριο Πέμπτη οι απολυτήριες και εισαγωγικές πανελλαδικές εξετάσεις της Γ' Λυκείου που ξεκίνησαν χτες. Τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών Θεωρητικής κατεύθυνσης και Φυσικής Θετικής και Τεχνολογικής κατεύθυνσης στα οποία διαγωνίστηκαν κατά τη χτεσινή πρεμιέρα των εξετάσεων οι μαθητές της Γ' Λυκείου δε δυσκόλεψαν ιδιαίτερα τους υποψηφίους.

Αύριο, ξεκινούν και οι πανελλαδικές προαγωγικές εξετάσεις για τους μαθητές της Β' τάξης των ενιαίων λυκείων με Αρχαία Ελληνικά Κείμενα Θεωρητικής Κατεύθυνσης και Μαθηματικά Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης.

Αγανακτισμένοι οι ωρομίσθιοι

Σε αποχή από τις εξετάσεις θα προχωρήσουν οι ωρομίσθιοι της Α' Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης αν εντός πέντε ημερών δεν τους καταβληθούν τα δεδουλευμένα πέντε μηνών, το Δώρο του Πάσχα και το επίδομα εξετάσεων. Με επιστολή τους στη Διεύθυνση οι 22 ωρομίσθιοι αναφέρουν τα παρακάτω:

«Εκφράζουμε την αγανάκτησή μας για τον κατάφωρο εμπαιγμό μας. Οι ωρομίσθιοι της Α' Διεύθυνσης παραμένουμε απλήρωτοι από το Φλεβάρη και παρ' όλη την καλή πίστη από μέρους μας σ' όλο αυτό το διάστημα, το μόνο που λάβαμε ήταν οι ανέξοδες υποσχέσεις. Διαμαρτυρόμαστε έντονα για τη μη αναγνώριση από μέρους της Πολιτείας των πιο στοιχειωδών υποχρεώσεών της, όπως την καταβολή δεδουλευμένων 5 μηνών, το Δώρο του Πάσχα και του επιδόματος εξετάσεων.

Δυστυχώς βρισκόμαστε στην ανάγκη να προβούμε σε δυναμικότερες ενέργειες. Είμαστε αποφασισμένοι, με την κάλυψη της Α' ΕΛΜΕ να προχωρήσουμε σε αποχή από τις εξετάσεις, αν εντός 5 ημερών δεν καταβληθούν τα δεδουλευμένα 4 μηνών τουλάχιστον», τονίζεται στην επιστολή των 22 ωρομισθίων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ