Χαρακτηριστικά παραδείγματα από τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη και αντίστοιχες παρεμβάσεις του ΚΚΕ για τη διεκδίκηση λύσεων
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των ελλείψεων και των προβλημάτων είναι η Θεσσαλονίκη, όπου όλα τα Ειδικά Σχολεία έχουν προβλήματα υποστελέχωσης σε σχέση με το ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό. Το προσωπικό μοιράζεται σε δύο σχολεία συνήθως, σε κάποιες περιπτώσεις και σε τρία, που στην πράξη συνεπάγεται να μην υπάρχει κάθε μέρα σε κάθε σχολείο νοσηλευτής, εργοθεραπευτής, ψυχολόγος κ.λπ., ενώ μεγάλο μέρος του προσωπικού αλλάζει κάθε χρόνο, δυσχεραίνοντας τη σταθερή σχέση που πρέπει να χτίζεται ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς, γενικότερα στο προσωπικό και τους μαθητές με αναπηρίες.
Στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν και σοβαρά κτιριακά προβλήματα. Ενδεικτικά:
Πολλαπλές είναι οι παρεμβάσεις του ΚΚΕ και για την κατάσταση στην Ειδική Αγωγή στην Κρήτη.
Συγκεκριμένα, πριν έναν μήνα κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή με θέμα τα κατεπείγοντα προβλήματα των Ειδικών Σχολείων του Ρεθύμνου, όπου αναδείχθηκαν οι άθλιες συνθήκες στέγασης: Το ΕΕΕΕΚ στα Μισσίρια Ρεθύμνου φιλοξενείται σε αίθουσες του 1ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, όπου συστεγάζεται και το 1ο Ειδικό Νηπιαγωγείο. Εκεί, περίπου 80 μαθητές και πάνω από 50 εκπαιδευτικοί στοιβάζονται σε χώρους παντελώς ακατάλληλους και ανθυγιεινούς. Λείπουν χώροι διδασκαλίας για κάθε μέλος του ΕΕΠ, με συνέπεια π.χ. ο εργοθεραπευτής και ο φυσιοθεραπευτής να εργάζονται στο γυμναστήριο την ίδια ώρα που άλλοι μαθητές κάνουν γυμναστική. Λείπουν χώροι εργαστηρίων, ανάπαυσης (απαιτούνται τουλάχιστον 2 με βάση το μαθητικό δυναμικό) και νοσηλείας. Λειτουργούν μόνο 3 τουαλέτες για 70 άτομα κι αυτές χωρίς φυσικό ή τεχνητό αερισμό, ενώ η τραπεζαρία, που αποτελεί την πιο σημαντική εκπαίδευση των παιδιών στους κανόνες κοινωνικοποίησης, με την εκμάθηση της σίτισης, της αυτονομίας και της αυτοσυντήρησης, στεγάζεται σε χώρο χωρίς αερισμό και φυσικό φωτισμό, ο οποίος προοριζόταν για αποθήκη. Ακόμα, η είσοδος - έξοδος των μαθητών με αμαξίδια είναι μια επίπονη και δυσχερής διαδικασία, αφού δεν υπάρχει ούτε ράμπα...
Την προηγούμενη χρονιά είχε γίνει και συνάντηση αντιπροσωπείας του ΚΚΕ με τα ΔΣ των Συλλόγων Γονέων του ΕΝΕΕΓΥΛ και του ΕΕΕΕΚ Ηρακλείου, που με τη σειρά τους είχαν θέσει το ζήτημα με τις άθλιες συνθήκες στέγασης, αναδεικνύοντας την ανάγκη για ανέγερση νέου σχολικού συγκροτήματος για τα δύο σχολεία. Εδώ και χρόνια συστεγάζονται σε λυόμενες αίθουσες, που πλημμυρίζουν τον χειμώνα, με τμήματα στις οροφές, μέσα στα χώματα και τις λάσπες, ενώ ανεπαρκής είναι και ο προαύλειος χώρος τους.
Αντίστοιχα, πριν μερικούς μήνες κλιμάκιο της ΤΕ Χανίων του ΚΚΕ συναντήθηκε με την προϊσταμένη και τους εργαζόμενους στο ΚΕΔΑΣΥ Χανίων, στρέφοντας το βλέμμα στα ζητήματα των διαγνώσεων και της συμβουλευτικής υποστήριξης. Από τη συνάντηση αναδείχθηκαν τα σοβαρά προβλήματα στέγασης, σε ένα παλιό ακατάλληλο κτίριο και χωρίς προσβασιμότητα σε άτομα με αναπηρίες! Οι εργαζόμενοι δουλεύουν εκ περιτροπής, γιατί δεν χωράνε, και εκτός από τις αίθουσες αξιοποιούν τον διάδρομο του κτιρίου και την εξωτερική αυλή.
Τα 2/3 των εργαζομένων είναι συμβασιούχοι, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη σταθερή παρακολούθηση και επιστημονική στήριξη των μαθητών, αλλά και τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων.
Επιπλέον, αναδείχθηκε η σημαντική πίεση που δέχονταν η προϊσταμένη και οι εργαζόμενοι να γνωμοδοτήσουν για την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών Παράλληλης Στήριξης, μετά τον «κόφτη» που τέθηκε από την κυβέρνηση για 2 Παράλληλες ανά σχολική μονάδα. Ετσι, οι περισσότερες Παράλληλες μοιράστηκαν σε 2 μαθητές ή ακόμα και σε 4, ενώ μέχρι και σήμερα τα κενά στις Παράλληλες μόνο στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας φτάνουν τα 60.
Τα προβλήματα της υποστελέχωσης και των ακατάλληλων υποδομών, τέλος, έχουν σημαντικές επιπτώσεις και στον ρυθμό της αξιολόγησης, με τη λίστα αναμονής των μαθητών τον Οκτώβρη να φτάνει τους 800.
Ολα τα παραπάνω δεν είναι μεμονωμένες, ακραίες περιπτώσεις, αντίθετα αποτελούν τον καθρέφτη της πλήρους απαξίωσης, υποβάθμισης των δημόσιων δομών διάγνωσης, εκπαίδευσης και παρέμβασης στον ευρύτερο τομέα της Ειδικής Αγωγής, κόντρα στην ανάγκη για σύγχρονα, ασφαλή Ειδικά Σχολεία και δομές Ειδικής Αγωγής, για όλο το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό και για κατάλληλη επιστημονική παρέμβαση για την ένταξη κάθε παιδιού με αναπηρία στην Εκπαίδευση και στην κοινωνία.
Την εναρκτήρια ομιλία θα πραγματοποιήσει ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ. Θα ακολουθήσουν παρεμβάσεις σε 5 θεματικές ενότητες για:
Συνεχίστηκε χτες, Τρίτη, η παρουσία ισχυρών αστυνομικών δυνάμεων εντός του ΑΠΘ, μπροστά από τη Σχολή Θετικών Επιστημών, με πρόσχημα την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή βιβλιοθήκης στον χώρο της πρώην κατάληψης του Βιολογικού και την «προστασία» του εργολαβικού συνεργείου.
Θυμίζουμε πως με το συγκεκριμένο πρόσχημα, στο campus του Πανεπιστημίου αναπτύσσονται από τη Δευτέρα 18 Απρίλη διαρκώς ισχυρές δυνάμεις των ΜΑΤ, οι οποίες προχώρησαν επανειλημμένα σε χρήση χημικών και χειροβομβίδων κρότου - λάμψης εναντίον φοιτητών, αλλά και δυνάμεις της Ασφάλειας, διάσπαρτες στον χώρο.
Στο σημείο βρέθηκαν μέλη φοιτητικών συλλόγων, που απαίτησαν την άμεση αποχώρηση της αστυνομίας από το Πανεπιστήμιο, η οποία πραγματοποιήθηκε λίγο μετά τις 3 μ.μ.
Οπως τόνισε μεταξύ άλλων σε δηλώσεις του ο Γιώργος Τσούγκαρης, μέλος του ΔΣ του Φοιτητικού Συλλόγου Μαθηματικού, η επανειλημμένη παρουσία των αστυνομικών δυνάμεων στη ΣΘΕ επιβεβαιώνει πως πρόκειται για συνολικότερο σχέδιο για τη νομιμοποίηση της παρουσίας της αστυνομίας στα πανεπιστήμια, ως απαραίτητο συμπλήρωμα του «επιχειρηματικού πανεπιστημίου» που θέλει να στήσει η κυβέρνηση. «Ενα πανεπιστήμιο μακριά από τις ανάγκες των φοιτητών και των φοιτητριών», συνέχισε, και πρόσθεσε πως «εμείς θα δώσουμε την απάντησή μας συλλογικά, μέσω των φοιτητικών μας συλλόγων».