ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 9 Νοέμβρη 2022
Σελ. /28
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ ΠΑΤΡΑΣ ΤΟΥ ΕΣΥΝ
Αναγκαιότητα η διαρκής πρόληψη της τοξικοεξάρτησης στα σχολεία

Η αναγκαιότητα της πρόληψης της τοξικοεξάρτησης και ο ρόλος του σχολείου βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης κατά τη διάρκεια πρόσφατης εκδήλωσης του Παραρτήματος Πάτρας του Εθνικού Συμβουλίου Κατά των Ναρκωτικών (ΕΣΥΝ). Η εισήγηση έγινε από τον Παναγιώτη Κατηφέ, κοινωνιολόγο, σύμβουλο εξαρτήσεων, αντιπρόεδρο του ΕΣΥΝ και πρόεδρο της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας, και την Γεωργία Ροδοπούλου, γιατρό, δρ. του Πανεπιστημίου Πατρών και γενική γραμματέα του Παραρτήματος Πάτρας του ΕΣΥΝ.

Το «παρών» στην εκδήλωση έδωσε αντιπροσωπεία της δημοτικής αρχής Πάτρας, με επικεφαλής τον δήμαρχο Κώστα Πελετίδη, ενώ με μεγάλο ενδιαφέρον την παρακολούθησαν μέλη Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων, δάσκαλοι και καθηγητές.

«Μια κοινωνία που έχει να προσφέρει μόνο φτώχεια, ανεργία, πολέμους, προσφυγιά, αμάθεια, υποκουλτούρα, σεξουαλική κακοποίηση και εμπορευματοποίηση του ανθρώπινου σώματος - αυτός είναι ο κόσμος που πλασάρει και τα ναρκωτικά ως τρόπο ζωής, ως μέσο κοινωνικής χειραγώγησης, αλλά και ως εμπόρευμα που αποφέρει τεράστια κέρδη», ανέφερε εισηγητικά ο Π. Κατηφές, για να προσθέσει: «Θέτουμε αυτό το ζήτημα εξαρχής, γιατί εκεί βρίσκεται και η μήτρα του ζητήματος, δηλαδή σε ποια κοινωνία, μέσα σε ποιες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες βρίσκει έδαφος να αναπτυχθεί ένα κοινωνικό φαινόμενο, σε ποια κοινωνική και οικονομική στιγμή το μελετάμε».


Επεσήμανε μεταξύ άλλων την ανάγκη η πρόληψη στο σχολείο να είναι διαρκής, ξεκινώντας από την Προσχολική Αγωγή, έχοντας αποδέκτες όλη τη σχολική κοινότητα (εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές) και στον πυρήνα της «να βρίσκεται η αιτιολογία της πιθανής εμπλοκής, λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα κοινωνικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά της ομάδας στην οποία απευθύνεται κάθε φορά».

Στάθηκε στον ρόλο των εκπαιδευτικών, φέρνοντας και το παράδειγμα του δασκάλου στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, που «είναι καταλυτικός, γιατί αντικειμενικά λειτουργεί ως πρότυπο για τον μικρό μαθητή, είναι μια αυθεντία στα μάτια του μαθητή, άρα το μήνυμα του δασκάλου μπορεί πολλές φορές να διαμορφώνει στάση ζωής σε έναν μικρό μαθητή. Το σημειώνουμε το στοιχείο αυτό γιατί είναι σημαντική η μετάβαση από το Δημοτικό προς το Γυμνάσιο, από την παιδικότητα στην προεφηβεία, άρα και τα εφόδια αλλά και οι κοινωνικές δεξιότητες με τις οποίες γίνεται αυτή η μετάβαση για έναν μαθητή». «Φαίνεται ότι ο πειραματισμός με τα ναρκωτικά ξεκινά κυρίως στο Γυμνάσιο», υπογράμμισε, συνεπώς «είναι σημαντικό η πρόληψη να έχει κέντρο άξονα τη μετάβαση από την Πρωτοβάθμια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».

Πιο αναλυτικά σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, εξήγησε ότι «μπορούν να παίξουν καταλυτικό ρόλο στον χειρισμό και στην κινητοποίηση μαθητών και των οικογενειών τους, όταν ένας έφηβος αρχίζει και πειραματίζεται με τις ουσίες, ώστε να μη βαθύνει η σχέση αυτή. Αρα είναι σημαντικές η εκπαίδευση και η στήριξη των εκπαιδευτικών, ώστε να μπορούν να επιτελέσουν αυτό το έργο ως παιδαγωγοί».

Συνεχίζοντας ο Π. Κατηφές τόνισε τη σημασία των προγραμμάτων μέσα στη σχολική τάξη στο «να ενισχύουν την ομαδικότητα, την αλληλεγγύη, τη συνύπαρξη μεταξύ των μαθητών, ειδικά στην εφηβεία». Οσο σημαντικός κι αν είναι ο ρόλος των ομότιμων, επεσήμανε, δηλαδή της παρέας, των φίλων, των συμμαθητών «ως επιρροή για αρνητικές συμπεριφορές, όπως και η επαφή με τις ουσίες, τόσο σημαντικός είναι και ο ρόλος τους για να στηρίξουν έναν μαθητή όταν έχει ένα πρόβλημα». «Οι περισσότερες έρευνες συγκλίνουν στο ότι ένας έφηβος, όταν αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα ή μια σοβαρή δυσκολία, συνήθως πρώτα το εκμυστηρεύεται στους φίλους του. Αυτοί είναι το πρώτο δίχτυ ασφαλείας για τα προβλήματά του, και μετά η οικογένεια. Είναι σημαντικό για την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων πρόληψης στο πλαίσιο της σχολικής ζωής να λαμβάνεται υπόψη, όπως είπαμε, η αναπτυξιακή πορεία των μαθητών», συμπλήρωσε.

Στη συνέχεια, αναφερόμενος στον ρόλο κάθε βαθμίδας της Εκπαίδευσης, σημείωσε: «Για παράδειγμα στο Νηπιαγωγείο πρέπει να δίνεται έμφαση στην αντιμετώπιση της επιθετικής συμπεριφοράς, στις χαμηλές κοινωνικές δεξιότητες, στο μοίρασμα συναισθημάτων σε μια περίοδο που τα παιδιά ακόμα δυσκολεύονται να απογαλακτιστούν από το στενό οικογενειακό περιβάλλον. Στο Δημοτικό τα προγράμματα θα πρέπει να στοχεύουν στη βελτίωση της ακαδημαϊκής και κοινωνικο-συναισθηματικής μάθησης και να αντιμετωπίζουν την επιθετικότητα, τη σχολική αποτυχία και τη σχολική διαρροή. Στους έφηβους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου η πρόληψη θα πρέπει να στοχεύει στην επικοινωνία, στις σχέσεις με τους συνομήλικους, στην αυτοεκτίμηση, στην αντίσταση στη χρήση ουσιών. Για τους γονείς είναι σημαντική η λειτουργία Σχολών Γονέων, όπου θα μπορούν να εμβαθύνουν στις σχέσεις τους με τα παιδιά τους, στους χειρισμούς ζητημάτων χωρίς συγκρούσεις, στην κατανόηση της παιδικής και εφηβικής ψυχοσύνθεσης, στη διατήρηση των ορίων κ.ά.».

Απέναντι στη σημερινή κατάσταση, όπου πλασάρεται ως «προοδευτικό» ό,τι πιο συντηρητικό και αναχρονιστικό υπάρχει, όπως η «ελευθερία» ως φυγή από την πραγματικότητα, ο Π. Κατηφές επεσήμανε: «Το μήνυμα που πρέπει να δώσουμε στους νέους ανθρώπους είναι ότι πραγματικά προοδευτικό είναι να μπορείς να σηκώνεις κεφάλι, να καθορίζεις εσύ τη ζωή σου, με γνώση των απαιτήσεων της ζωής, με τη δράση σου να ανοίγεις νέους δρόμους για σένα και τους γύρω σου, με το μυαλό σου καθαρό να σχεδιάζει και να ονειρεύεται το μέλλον, να μπορείς να ξεκλειδώνεις την πραγματική ουσία στη ζωή, που σου φέρνει τη χαρά, τη διάθεση, στιγμές πραγματικής χαλάρωσης αλλά και τη δύναμη να αντιμετωπίσεις τις δυσκολίες!». Κάλεσε σε πάλη ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά, ζωή ολόκληρη, όχι με δόσεις, και ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα τους νέους ανθρώπους, δεν θα εξοντώνει.

Στοιχεία για την τοξικοεξάρτηση στην Ευρώπη και στην Ελλάδα παρουσίασε η Γ. Ροδοπούλου, επισημαίνοντας την ανάγκη να στηριχθούν η πρωτογενής πρόληψη, τα δωρεάν «στεγνά» θεραπευτικά προγράμματα και η κοινωνική επανένταξη των απεξαρτημένων.

Στη συνέχεια έγιναν χαιρετισμοί από τον πρόεδρο του Παραρτήματος Πάτρας του ΕΣΥΝ, Χρήστο Γρεκιώτη, και τον δήμαρχο Κ. Πελετίδη, και ακολούθησε πλούσια συζήτηση.


ΛΑΡΙΣΑ
Εκατοντάδες μαθητές έρμαιο των επιχειρηματικών ανταγωνισμών στην Παιδεία - εμπόρευμα

Ανάστατοι παραμένουν εκατοντάδες μαθητές Δημοτικού και Λυκείου που φοιτούν στα ιδιωτικά «Εκπαιδευτήρια Μ. Ν. Ράπτου», στη Λάρισα, όπως και οι γονείς τους αλλά και πάνω από 100 εκπαιδευτικοί, αφού η λειτουργία των σχολείων τους βρίσκεται στον «αέρα».

Η αναστάτωση της σχολικής κοινότητας ξεκίνησε το καλοκαίρι, όταν το υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην ανάκληση της άδειας λειτουργίας του Λυκείου και λίγες μέρες αργότερα και του Δημοτικού, επικαλούμενη την αρνητική έκθεση του ΕΟΠΠΕΠ (Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων & Επαγγελματικού Προσανατολισμού) σε ό,τι αφορά τον έλεγχο των κτιριακών εγκαταστάσεων των εκπαιδευτηρίων.

Ακολούθησε αίτηση ακύρωσης και αναστολής των αποφάσεων στο Διοικητικό Εφετείο Αθηνών από το σχολείο, στο οποίο και χορηγήθηκε προσωρινή διαταγή που του επέτρεπε να εγγράψει μαθητές για το τρέχον σχολικό έτος 2022 - '23, με το σχολείο να καταθέτει φάκελο, στα τέλη Σεπτέμβρη, που περιλάμβανε τη μελέτη στατικής επάρκειας. Ο ΕΟΠΠΕΠ, όμως, αρνήθηκε να εξετάσει τον νέο φάκελο, ζητώντας ωστόσο χρόνο για να το κάνει.

Βάσει των παραπάνω, το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών αποφάσισε πριν από 10 μέρες να μην κάνει δεκτή την αίτηση αναστολής της Υπουργικής Απόφασης και όρισε ότι τα σχολεία πρέπει να σταματήσουν να λειτουργούν.

Μετά τις αντιδράσεις και τις μαζικές κινητοποιήσεις των μαθητών, των γονιών και των εκπαιδευτικών, χτες, το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών χορήγησε αναστολή εκτέλεσης των Υπουργικών Αποφάσεων που στην ουσία έβαζαν «λουκέτο» στο Δημοτικό και το Λύκειο, ωστόσο η αναστάτωση παραμένει.

Επί της ουσίας, μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί, εργαζόμενοι γίνονται τα θύματα σε μια αρένα όπου συγκρούονται επιχειρηματικά συμφέροντα στον χώρο της ιδιωτικής Εκπαίδευσης, για αποκόμιση μεγαλύτερων μεριδίων από την Παιδεία - εμπόρευμα.

Το ΚΚΕ στο πλευρό μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών

Το σχολείο επισκέφτηκε τη Δευτέρα ο βουλευτής Λάρισας του ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης, πραγματοποιώντας συνάντηση με εκπροσώπους των εκπαιδευτικών. Μετά τη συνάντηση δήλωσε ότι «βρισκόμαστε στο πλευρό εκπαιδευτικών, λοιπών εργαζομένων, μαθητών και γονέων» και πρόσθεσε: «Δεν μπορεί ένα σχολείο να κλείνει έτσι από τη μια στιγμή στην άλλη. Δεν παραγνωρίζουμε ότι η κατάσταση αυτή είναι απόρροια μιας όξυνσης του ανταγωνισμού συμφερόντων που ασφαλώς υπάρχουν σε ένα καθεστώς ελεύθερης αγοράς, που η Παιδεία είναι εμπόρευμα και που εν προκειμένω εκφράζονται μέσα από την επιθετική πλέον στάση τμήματος επιχειρηματιών και άλλων παραγόντων της πόλης με στόχο την απόκτηση μεγαλύτερου μεριδίου στην αγορά της ιδιωτικής Εκπαίδευσης. Και σε αυτόν τον βωμό συνθλίβονται και δεν υπολογίζονται εργαζόμενοι, το έργο δεκάδων εκπαιδευτικών, οι αγωνίες και οι υπολογισμοί εκατοντάδων γονέων και πολύ περισσότερο τα ίδια τα παιδιά εκ των οποίων, σημειωτέον, ένα μέρος προετοιμάζεται και για τη "μάχη" των πανελλαδικών. Αυτήν ακριβώς την τάση υπηρετούν και προωθούν προκλητικά και χυδαία η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και το υπουργείο Παιδείας. Εδώ και τώρα η υπουργός Παιδείας και κατ' επέκταση η κυβέρνησή της να λάβουν τις απαραίτητες πολιτικές πρωτοβουλίες και αποφάσεις ώστε να εξασφαλιστούν η εκπαιδευτική διαδικασία και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Σε κάθε αντίθετη περίπτωση φέρουν ακέραιη την ευθύνη για την όποια αρνητική εξέλιξη για την οποία και θα λογοδοτήσουν».

Τη Δευτέρα επίσης έγινε συνάντηση στη Βουλή του βουλευτή του ΚΚΕ Γιάννη Δελή με εκπροσώπους των γονέων και των μαθητών από τα Εκπαιδευτήρια Ράπτου, που έθεσαν το θέμα του απαράδεκτου κλεισίματος του σχολείου εν μέσω της σχολικής χρονιάς. Ο Γιάννης Δελής εξέφρασε τη συμπαράσταση του ΚΚΕ στον αγώνα γονέων, μαθητών και εργαζομένων στο σχολείο, που θα εκφραστεί εμπράκτως με κάθε τρόπο.

Το σχολείο επισκέφτηκαν και αντιπροσωπείες της διοίκησης του Εργατικού Κέντρου και του Σωματείου Εργαζομένων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση, που σημείωσαν ότι «είναι ευθύνη της κυβέρνησης πραγματικά να δώσει λύση εδώ και τώρα έτσι ώστε να προστατευτούν τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα. Να εξασφαλιστούν χωρίς καθυστέρηση όλες οι προϋποθέσεις για την ομαλή συνέχεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τους μαθητές, καθώς και τα δικαιώματα εργαζομένων που κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους και να βρεθούν χωρίς εισόδημα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ