ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 28 Δεκέμβρη 2022
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΥΛΜΑΝ ΣΤΗ ΡΟΥΜΑΝΙΑ
Ενας νεκρός και 24 τραυματίες σε επικίνδυνη διάβαση

Επικίνδυνη η ελληνική νομοθεσία για τα τουριστικά λεωφορεία, την οποία αξιοποιεί η εργοδοτική ασυδοσία

Το λεωφορείο που διαλύθηκε από τη μεταλλική κατασκευή στο Βουκουρέστι

Copyright 2022 The Associated

Το λεωφορείο που διαλύθηκε από τη μεταλλική κατασκευή στο Βουκουρέστι
Τροχαίο δυστύχημα με έναν νεκρό - τον 53χρονο Νίκο Χλόψιο από τη Λάρισα - και 24 τραυματίες σημειώθηκε την Παρασκευή, παραμονή Χριστουγέννων, στο κέντρο του Βουκουρεστίου, με λεωφορείο στο οποίο επέβαιναν 47 Ελληνες τουρίστες. Το πούλμαν προσέκρουσε σε μεταλλική κατασκευή που προειδοποιούσε για το όριο ύψους των διερχόμενων οχημάτων πριν από το τούνελ Pasajul Unirii. Οπως όλα δείχνουν πρόκειται για ένα σημείο - καρμανιόλα, καθώς υπάρχει μεν προειδοποίηση για το μέγιστο ύψος που πρέπει να έχουν τα οχήματα για να περάσουν κάτω από τη γέφυρα (3,5 μ.), ωστόσο δεν γίνεται αντιληπτή από πολλούς οδηγούς. Σύμφωνα με ρουμανικά ΜΜΕ έχουν γίνει στο σημείο συνολικά 7 τροχαία από τα εγκαίνια του συγκεκριμένου δρόμου, στις 4 Σεπτέμβρη 2022. Δημοσιεύματα αναφέρουν δε ότι με την ανακαίνιση και την ασφαλτόστρωση στο σημείο, το επίπεδο του δρόμου ανέβηκε σημαντικά, με αποτέλεσμα να μη χωρούν να περάσουν οχήματα ύψους 3,5 μέτρων.

Οπως φαίνεται από πλάνα που δημοσιοποιήθηκαν μετά την τραγωδία, η μεταλλική κατασκευή ήταν πολύ βαριά αλλά ξεριζώθηκε πολύ εύκολα από τη βάση της, κάτι που παραπέμπει σε κακοτεχνία, με αποτέλεσμα να πέσει, να συνθλίψει το λεωφορείο στη μέση και να καταπλακώσει τους επιβάτες.

Στην κατάθεσή του ο οδηγός είπε ότι προκειμένου να μεταβεί στο Παλάτι του Κοινοβουλίου ακολούθησε τις οδηγίες του GPS, το οποίο τον κατεύθυνε προς το συγκεκριμένο πέρασμα. Πρόσθεσε ότι οδηγούσε πολλές ώρες, δεν έτρεχε και ήταν προσεκτικός, εκτός από εκείνα τα δευτερόλεπτα που αποφάσισε να αλλάξει λωρίδα κυκλοφορίας. Σε δηλώσεις του σε ΜΜΕ ανέφερε:

«Λυπάμαι πολύ για ό,τι συνέβη. Δεν θα μπορούσε κανένας να το αποφύγει. Ηταν σαν να έπεσε ξαφνικά επάνω μας ένα τρένο. Ολα έγιναν σε ένα δευτερόλεπτο. Είπα ότι δεν θα βγει κανένας ζωντανός. Ακολούθησα απλά την πορεία που μου έδειξε το GPS. Οταν η κεραία βρήκε στην κατασκευή, πάτησα απότομα φρένο αλλά δεν μπορούσαμε να αποφύγουμε το δυστύχημα. Δεν έτρεχα». Σε τεστ που του έγινε για αλκοόλ και ναρκωτικές ουσίες βρέθηκε αρνητικός. Η ρουμανική αστυνομία τού άσκησε δίωξη για ανθρωποκτονία εξ αμελείας και σωματικές βλάβες.

Από τους επιβάτες του λεωφορείου, 8 παραμένουν σε ρουμανικά νοσοκομεία. Πήραν εξιτήριο και έχουν επιστρέψει στην Ελλάδα οι υπόλοιποι, μεταξύ τους και η σύζυγος του 53χρονου από τη Λάρισα ο οποίος σκοτώθηκε στο τραγικό δυστύχημα, χτυπημένος στο κεφάλι.

«Νόμιμη» η εργοδοτική ασυδοσία στα τουριστικά λεωφορεία

Το τραγικό δυστύχημα στη Ρουμανία φέρνει στην επιφάνεια τις αντεργατικές αλλαγές και το ξεχείλωμα των ωραρίων, που ειδικά σε κατηγορίες εργαζομένων όπως οι οδηγοί τουριστικών λεωφορείων μπορούν να αποβούν μοιραία. Ο νόμος - έκτρωμα που ψηφίστηκε πέρυσι (ν. Χατζηδάκη - 4808/2021) έδωσε περισσότερο αέρα στα πανιά της εργοδοτικής ασυδοσίας, καθώς οι εργοδότες μπορούν ανά πάσα στιγμή να αλλάξουν το ωράριο, γενικότερα την οργάνωση του χρόνου εργασίας των οδηγών, χωρίς να το δηλώσουν. Ο συγκεκριμένος νόμος, μάλιστα, στο άρθρο 78 για την «Καταχώρηση αλλαγής ωραρίου και υπερωριών στο Πληροφοριακό Σύστημα» περιλαμβάνει ειδική αναφορά για τους οδηγούς φορτηγών και τουριστικών λεωφορείων, δίνοντας στους εργοδότες τη δυνατότητα να αναγκάζουν τον οδηγό σε αλλαγή ωραρίου και απλήρωτες ή και ανασφάλιστες υπερωρίες, κάτι που επιπλέον σημαίνει ένταση της εργασίας και αύξηση του κινδύνου για ατύχημα. Ο νόμος προκλητικά προβλέπει ότι η οποιαδήποτε αλλαγή ωραρίου ή οργάνωσης του χρόνου εργασίας ή υπερωριακή απασχόληση μπορεί να δηλωθεί και 15 μέρες μετά τη βδομάδα περιόδου εργασίας! Με άλλα λόγια, αν ένας οδηγός αναγκάστηκε να δουλέψει επιπλέον ώρες την πρώτη βδομάδα ενός μήνα, π.χ. την Τρίτη ή την Τετάρτη, ο εργοδότης μπορεί να δηλώσει στο σύστημα «Εργάνη» την υπερωριακή απασχόληση 15 μέρες μετά το τέλος της πρώτης βδομάδας του Γενάρη. Πρακτικά ο εργοδότης μπορεί να μη δηλώνει την υπερωριακή απασχόληση, εκτός αν αυτή είχε διαπιστωθεί τη μέρα που έγινε σε κάποιον τυχαίο έλεγχο της Τροχαίας. Ετσι, ο νόμος Χατζηδάκη δίνει το δικαίωμα στους εργοδότες να αλλάζουν το ωράριο όπως αυτοί θέλουν χωρίς να έχουν καμία επίπτωση, αφού στην πράξη ο έλεγχος που μπορεί να γίνει από την Τροχαία διαβιβάζεται στην Επιθεώρηση Εργασίας προκειμένου να ελεγχθεί το ωράριο. Στον χρόνο λοιπόν που μεσολαβεί μπορούν να γίνουν οι απαραίτητες «διορθώσεις» από την εργοδοσία, ώστε όλα να είναι «σύμφωνα με τον νόμο». Σημειωτέον, πριν τον νόμο Χατζηδάκη οι εργοδότες ήταν υποχρεωμένοι να δηλώνουν εκ των προτέρων τις όποιες αλλαγές στο καθιερωμένο ωράριο εργασίας, επομένως δεν μπορούσε να γίνει «διόρθωση» εκ των υστέρων, ειδικά μετά από τυχαίους ελέγχους.

ΤΟΜΕΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΛΕΣΒΟΥ ΤΟΥ ΚΚΕ
Συνάντηση με εποχικούς πυροσβέστες

Αντιπροσωπεία του ΚΚΕ αποτελούμενη από την Μαρία Κομνηνάκα, βουλευτή του Κόμματος, Μιχάλη Σοφικίτη, ταξίαρχο ε.α., και Νίκο Τσαγκαρέλλη, μέλος της ΤΕ Λέσβου του ΚΚΕ, συναντήθηκε με εκπροσώπους του Σωματείου εποχικών πυροσβεστών Λέσβου.

Οι εκπρόσωποι του Σωματείου, αναγνωρίζοντας αρχικά το συνεχές ενδιαφέρον από τη μεριά του ΚΚΕ για την ανάδειξη και στήριξη των δίκαιων αιτημάτων των εργαζομένων στην Πυροσβεστική, επεσήμαναν την ανάγκη να μην εξαιρεθεί κανένας από τους ήδη υπηρετούντες εποχικούς πυροσβέστες, λόγω απαράδεκτων ηλικιακών αποκλεισμών, από τις μόνιμες θέσεις που έχουν εξαγγελθεί από την κυβέρνηση για το επόμενο διάστημα. Τόνισαν για άλλη μια φορά την ανασφάλεια και την εργασιακή ομηρία στην οποία βρίσκονται, λόγω της εξάμηνης μόνο απασχόλησής τους, τη στιγμή που τα κενά και οι ανάγκες σε όλες τις Πυροσβεστικές Υπηρεσίες είναι τεράστιες, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα της μεγάλης υποστελέχωσης των Πυροσβεστικών Κλιμακίων της Λέσβου. Ακόμα αναφέρθηκαν στην ανάγκη να λαμβάνουν έγκαιρα όλη την απαραίτητη εκπαίδευση, για να μπορούν με επάρκεια και ασφάλεια να ανταποκριθούν στα διαφορετικά καθήκοντα που τους ανατίθενται (δασικά, αστικά, τροχαία κ.λπ.) και να λαμβάνουν βέβαια τα κατάλληλα γι' αυτά Μέσα Ατομικής Προστασίας.

Εκ μέρους του ΚΚΕ, αρχικά η βουλευτής εξέφρασε για άλλη μια φορά την ευγνωμοσύνη προς το πρόσωπο όλων των πυροσβεστών, που παρά τα ελλιπή μέσα, έδωσαν μια ηρωική μάχη με τις φλόγες, στην καταστροφική πυρκαγιά που έπληξε το νησί φέτος το καλοκαίρι. Τονίστηκε η πάγια και διαχρονική θέση του ΚΚΕ, ότι από τη στιγμή που το εποχικό προσωπικό καλύπτει πάγιες και διαρκείς ανάγκες, πρέπει άμεσα να μονιμοποιηθούν. Ενώ, όσοι ενδεχομένως δεν πληρούν τις προϋποθέσεις, να διοχετευτούν με μόνιμη θέση εργασίας σε υπηρεσίες όπως η δασοφυλακή και άλλους παρεμφερείς τομείς, που είναι εξίσου αναγκαίοι. Αυτονόητη και επιβεβλημένη πρέπει να θεωρείται η χορήγηση όλων των αναγκαίων μέσων ατομικής προστασίας και εξοπλισμού, όπως και της ολοκληρωμένης εκπαίδευσης, τόσο στο εποχικό όσο και στο μόνιμο προσωπικό, που με τον ίδιο τρόπο διακινδυνεύουν τη ζωή τους σε έναν τόσο ευαίσθητο και αναγκαίο τομέα της πολιτικής προστασίας.

Νεκρός ορειβάτης στον Ολυμπο

Χωρίς τις αισθήσεις του ανασύρθηκε τη Δευτέρα ο 41χρονος ορειβάτης Αναστάσιος Δημόπουλος, που το μεσημέρι ανήμερα Χριστουγέννων έπεσε σε χαράδρα βάθους 600 μέτρων στον Ολυμπο, ενώ βρισκόταν με φίλο του στη βάση του Λουκιού του Μύτικα στα 2.700 μέτρα. Ο ίδιος αποφάσισε να περιμένει τον φίλο του που ανέβηκε στην κορυφή. Ωστόσο φαίνεται ότι παραπάτησε και έπεσε στη χαράδρα. Ο φίλος του όταν επέστρεψε τον αναζήτησε και στη συνέχεια ειδοποίησε τις δυνάμεις διάσωσης.

Οι πυροσβεστικές δυνάμεις προσέγγισαν τον άνδρα τη Δευτέρα με Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας, τον εντόπισαν χωρίς αισθήσεις του, τον ανέσυραν στο ελικόπτερο και στη συνέχεια διακομίσθηκε στο ελικοδρόμιο της 24ης Ταξιαρχίας Λιτόχωρου, όπου τον παρέλαβε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και τον μεταφέρει στο Νοσοκομείο Κατερίνης. Εξετάζεται αν ο άτυχος ορειβάτης σκοτώθηκε από το πέσιμο ή πάγωσε μέσα στο χιόνι. Ηταν ένας έμπειρος ορειβάτης, μέλος του Συλλόγου Χιονοδρόμων Ιτέας - Κίρρας, με σημαντικά επιτεύγματα σε ψηλές κορφές όπως το 2017 στην κορυφή Elbrus του Καυκάσου, σε ύψος 5.642 μέτρων.

ΜΕΙΚΤΟ ΟΡΚΩΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΣΥΡΟΥ
Καταδικάστηκε ο δολοφόνος της Γαρυφαλλιάς

Ομόφωνα ένοχος κρίθηκε την Παρασκευή από το Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο της Σύρου ο 30χρονος για τη δολοφονία της Γαρυφαλλιάς Ψαράκου στη Φολέγανδρο, το καλοκαίρι του 2021. Ο εν λόγω κατηγορούνταν για το κακούργημα της ανθρωποκτονίας από πρόθεση σε ήρεμη ψυχική κατάσταση. Νωρίτερα καταπέλτης ήταν και η πρόταση του εισαγγελέα, που τόνισε ότι «την σκότωσε σε ήρεμη ψυχική κατάσταση» καταρρίπτοντας τους υπερασπιστικούς ισχυρισμούς του.

Σύμφωνα με την εξέταση του ιατροδικαστή Πειραιά Ηλ. Μπογιόκα, το άψυχο κορμί της Γαρυφαλλιάς έφερε μώλωπα από γροθιά στο δεξί μάτι, είχε γδαρσίματα στη δεξιά πλευρά, αλλά και στην πλάτη, καθώς και ένα τραύμα 4-5 εκατοστών στη δεξιά πλευρά του κεφαλιού της. Επίσης, από τα χτυπήματα στα βράχια είχαν ανοίξει οι βρεγματικές ραφές του κρανίου, ενώ όλα τα χτυπήματα αλλά και το σύρσιμο στα βράχια έγιναν ενώ η Γαρυφαλλιά βρισκόταν εν ζωή. Σύμφωνα με το συμπέρασμα του κ. Μπογιόκα, οι κακώσεις που έφερε η 26χρονη φαρμακοποιός και κυρίως αυτές στο κεφάλι ήταν ικανές να προκαλέσουν αναισθησία και έντονο άλγος, προσθέτοντας ότι στη θάλασσα την είχε ρίξει ο δράστης και ο θάνατος της κοπέλας είχε προέλθει από πνιγμό. Παράλληλα ο δράστης κατηγορείται ότι δεν έκανε άμεση προσπάθεια διάσωσης του θύματος.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
36χρονος έχασε τη ζωή του στην περιφερειακή οδό

Ενας 36χρονος άντρας παρασύρθηκε και τραυματίστηκε θανάσιμα χτες το μεσημέρι από ΙΧ αυτοκίνητο στην περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης.

Το περιστατικό σημειώθηκε κάτω από άγνωστες συνθήκες στο ρεύμα προς δυτικά πριν από την έξοδο της Μαιάνδρου. Ο 36χρονος διακομίσθηκε με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου». Από τη σύγκρουση τραυματίστηκε και ο οδηγός του οχήματος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ