Αριστούχος της σχολής του «Νέου Ελληνικού Θεάτρου» του Γ. Αρμένη, εργάστηκε πάνω σε έργα των Αισχύλου, Σοφοκλή, Ευριπίδη, Γκολντόνι, Μαριβό, Τσέχοφ, Ιονέσκο, Σιμελπφένιχ κ.ά., ενώ συνεργάστηκε με σκηνοθέτες όπως οι Β. Παπαβασιλείου, Γ. Χουβαρδάς, Peter Stein, Ν. Καραθάνος, Κ. Τσιάνος, Δ. Χρονόπουλος κ.ά.
Εχει παρακολουθήσει σεμινάρια υποκριτικής με την Ariane Mnouchkine στο Theatre du Soleil και με τον Anatoli Vassiliev στο Κέντρο Αρχαίου Δράματος «Δεσμοί».
Ως ερμηνεύτρια, συνεργάστηκε με τους Ν. Ξυδάκη, Θ. Οικονόμου, Δ. Καμαρωτό, Ν. Ζούδιαρη, Φ. Δεληβοριά κ.ά.
-- Δύο φορές υποψήφια του θεατρικού βραβείου «Μελίνα Μερκούρη», με σημαντικούς ρόλους στο θέατρο, αξιοσημείωτες μουσικές παραστάσεις, τη συμμετοχή στην ταινία «Φόνισσα», τον - δίκαια - πολυσυζητημένο ρόλο της «Στεφανίας» στο τηλεοπτικό «Προξενιό της Ιουλίας» και φυσικά τις εκπληκτικές ερμηνείες σου στα «Τραγούδια της Σωτηρίας», όπου μαζί με τον Δ. Χαλιώτη υπογράφετε την καλλιτεχνική επιμέλεια της παράστασης. Πολλά και ενδιαφέροντα. Σε ποια αισθάνθηκες ότι υπήρξες πιο πολύ «μαζί» με τον θεατή;
-- Ενα αβάσταχτο ώρες ώρες, αλλά ταυτοχρόνως βαθιά λυτρωτικό «μαζί» συνέβαινε στην «Γκόλφω» του Σπυρίδωνος Περεσιάδη που σκηνοθέτησε ο Νίκος Καραθάνος για το Εθνικό Θέατρο. Το «μαζί» συνέβαινε κι επί σκηνής και μεταξύ ημών και θεατών. Επίσης, στα «Δανεικά Παπούτσια», μια σχεδόν solo & a capella μουσική παράσταση, όπου τα όρια μεταξύ σκηνής και θεατών ήταν ανύπαρκτα. Οχι χωροταξικά, αλλά σαν συνθήκη παράστασης. Σκεφτείτε μια γυμνή φωνή και δεκάδες μάτια και ανάσες που ξεκινούσαν σιωπηλές και μετά γίνονταν τραγούδι. Το απόλυτο «μαζί». Και φυσικά, στα «Τραγούδια της Σωτηρίας» που το ευνοεί προφανώς η φύση της παράστασης, αλλά κυρίως τα ίδια τα τραγούδια είναι τέτοια που τροφοδοτούν και ενισχύουν το «μαζί».
-- Εκτός από τα παραπάνω, που δεν θα μπορούσαν να λείπουν όταν αποπειράται κάποιος να προσεγγίσει και να συστήσει την Σωτηρία Μπέλλου, υπάρχουν αναφορές στα παιδικά και εφηβικά της χρόνια στη Χαλκίδα, στη συνάντησή της με τον Βασίλη Τσιτσάνη, στη νοσηλεία της σε ψυχιατρική κλινική, στη γνωριμία της με τον Αλέκο Πατσιφά και την λεγόμενη δεύτερη καριέρα της.
-- Δεν θα ήταν ωραίο μετά το ΠΛΥΦΑ, τα «Τραγούδια της Σωτηρίας» να μεταφερθούν στο Σκοπευτήριο, ένα μέρος απολύτως συνδεδεμένο με την Μπέλλου και τον Τσιτσάνη, αφού εκεί έλαμψαν για χρόνια;
-- Μα αυτή ήταν η αρχική ιδέα. Να παρουσιαστούν έξω από το «Χάραμα». Αυτή η πρόταση κατατέθηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών κι έγινε αποδεκτή. Ομως, η αναβολή ενός έτους της πραγματοποίησης της παράστασης, εξαιτίας της πανδημίας, αύξησε τα προβλήματα στατικότητας στο κτίσμα του «Χαράματος», που δεν θα το χρησιμοποιούσαμε μεν για την παράσταση, αλλά για χώρο καμαρινιών, αναμονής κ.λπ., συνεπώς δεν μπορέσαμε να έχουμε την τελική έγκριση. Ωραία θα ήταν να καταφέρναμε να δώσουμε την τελευταία μας παράσταση, σαν κλείσιμο όλης αυτής της διαδρομής, εκεί όπου την ονειρευτήκαμε.
-- Με το τίμημα του κόπου που συχνά νιώθεις ότι δεν παίρνει μορφή και χρώμα, της βραδύτητας των βημάτων, του δρόμου που χαράζεις που ενίοτε είναι μετ' εμποδίων, του αισθήματος της μοναξιάς και της ματαιότητας.
-- Τι σε δίδαξε η ενασχόλησή σου με το τραγούδι; Σε έμαθε κάτι για τον εαυτό σου;
-- Οσες φορές είχα την τύχη να τραγουδήσω από σκηνής, κι έχω βρεθεί σε πολύ διαφορετικές συνθήκες, χρόνους και τόπους, από ένα καφενείο στην Καστοριά μέχρι το θέατρο «Απόλλων» στη Σύρο και το Μέγαρο Μουσικής, από την Αγγλικανική Εκκλησία μέχρι το Piccolo Teatro του Μιλάνου, κι από τον Σταυρό του Νότου, μέχρι την πλατεία ενός χωριού στη Σαντορίνη κι ένα ξωκλήσι στην Αμοργό κ.α., τις περισσότερες φορές έβλεπα απέναντί μου ανθρώπους ίσους και ενωμένους. Αγνωστοι μεταξύ τους, χωρίς να γνωρίζει κανείς τίποτα για κανέναν, π.χ. την ηλικία, το επάγγελμά του, τον σεξουαλικό του προσανατολισμό, τη θρησκεία κ.λπ. Κι όμως, έμοιαζε να συστήνουν όλοι μαζί μια μικρή κοινότητα εν ειρήνη. Και τότε κατάλαβα πως το τραγούδι είναι ό,τι πιο δίκαιο, συμπεριληπτικό και αντιρατσιστικό μπορεί να υπάρξει σαν τρόπος σύνδεσης και επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων.
Κι ότι είμαι πολύ πιο ανθεκτική και θαρραλέα, απ' όσο πίστευα πως είμαι.
-- Ποιο είναι το σχόλιό σου για την απαξίωση των σπουδών σας από την κυβέρνηση και τον τρόπο που αντιμετωπίζονται χρόνια τώρα οι άνθρωποι της Τέχνης;
-- Μα αυτή η απαξίωση δεν αφορά μόνο την Τέχνη που θα μπορούσε να θεωρηθεί είδος πολυτελείας, αλλά και την Υγεία και την Παιδεία. Αφορά δηλαδή τα τρία βασικά πεδία που βοηθούν μια οντότητα να αναπτυχθεί και να ζήσει ελεύθερη, ολοκληρωμένη, ασφαλής και ανυπότακτη. Αντ' αυτού είμαστε όμηροι ενός σαπισμένου κοινωνικοπολιτικού ιστού και νιώθουμε καθημερινά θλιμμένοι, λειψοί, βιασμένοι, συρρικνωμένοι και εξουθενωμένοι, αντί να ζούμε ελεύθεροι, δυνατοί και ευτυχισμένοι.
-- Η δουλειά σας επηρεάζεται από την αναγνωρισιμότητα. Μπορεί να πληρώνεται λιγότερα κάποιος, επειδή δεν είναι γνωστός. Σε αυτήν την περίπτωση τι σε κρατούσε όρθια στα δύσκολα;
Chatzakis Isidoros |
-- Ζούμε χρόνια τώρα έναν εφιάλτη. Μπλεγμένοι επικίνδυνα σε ιμπεριαλιστικούς πολέμους, με διαλυμένα τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματά μας, το ξεπούλημα της Παιδείας, την εμπορευματοποίηση της Υγείας, την ακρίβεια, τη φτώχεια, την καταστολή... Ποια θα πρέπει κατά τη γνώμη σου να είναι η απάντησή μας σ' όλο αυτό; Πώς αντιμετωπίζεται ο Αρμαγεδδώνας;
-- Με κινητοποιήσεις και συλλογικούς αγώνες. Πώς αλλιώς; Αυτά είναι τα εφόδια των πολλών. Η ένωση των φωνών και των δυνάμεων. Ομως, ταυτοχρόνως, πρέπει να αντιμετωπιστεί και το ατομικό πλήγμα, γιατί ο καθένας που βάλλεται, ως μέλος και μέρος αυτής της ασθενούς κοινωνίας, οφείλει ως προς το δώρο της ζωής που του δόθηκε να παραμένει ψύχραιμος, αξιοπρεπής, τίμιος, ακέραιος και υγιής, κάτι που δεν είναι καθόλου δεδομένο κι εύκολο, μέσα στην πραγματικότητα που βιώνουμε.
-- Πώς θα χαρακτήριζες αυτούς που μεθοδεύουν τη συγκάλυψη του εγκλήματος των Τεμπών; Πώς αισθάνθηκες βλέποντάς τους, θρασείς και προκλητικούς, στην Εξεταστική της Βουλής, ακόμη και μπροστά στους συγγενείς των θυμάτων;
-- Είναι άτεγκτοι, χυδαίοι και προκλητικοί. Δουλοπρεπείς ποταποί υπηρέτες ενός επικίνδυνα νοσηρού και ισοπεδωτικού συστήματος και βαθιά ασεβείς ως προς την ανθρώπινη ζωή και τον ανθρώπινο πόνο. Αισθάνθηκα θυμό, απελπισία και βαθιά θλίψη. Κι ότι ζω ανυπεράσπιστη στην ίδια μου τη χώρα.
-- Πες μου πώς θα σε συμβούλευε η Σωτηρία να κλείσεις αυτήν τη συνέντευξη; Με τους στίχους ποιου τραγουδιού της;
-- Με τους στίχους του Μιχάλη Μπουρμπούλη:
«Περαστικός κι αμίλητος
κι απ' τη ζωή φευγάτος,
ή ο Θεός θα 'ν' άδικος,
ή θα 'ν' ο κόσμος σκάρτος»