ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 24 Σεπτέμβρη 2024
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο κατήφορος συνεχίζεται

Στην ...«Αυτού Μεγαλειότητα Βασίλισσα» Αννα - Μαρία (!) παραχωρήθηκαν χώροι του Βυζαντινού Μουσείου για τη γαμήλια δεξίωση της κόρης της

Χώροι του Βυζαντινού Μουσείου παραχωρήθηκαν για τη διοργάνωση γαμήλιας δεξίωσης της κόρης των Γλίξμπουργκ.

Πιο συγκεκριμένα, στις 17/9 αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» έγγραφο του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου με τίτλο «Εγκριση παραχώρησης χώρων του ΒΧΜ για τη διοργάνωση ιδιωτικής εκδήλωσης», με υπογράφουσα την (απευθείας διορισμένη από την υπουργό Πολιτισμού) γενική διευθύντρια του Μουσείου.

Αλλη μια τρανή απόδειξη ότι ο κατήφορος με τα Μουσεία ΝΠΔΔ δεν έχει πάτο... Ολα αυτά για τα οποία προειδοποιούσαν εδώ και χρόνια τα σωματεία και οι εργαζόμενοι του χώρου ότι η αποκοπή των Μουσείων από την Αρχαιολογική Υπηρεσία - με διορισμένα μέλη του ΔΣ και γενικούς διευθυντές από το υπουργείο Πολιτισμού - θα δώσει το «πράσινο φως» για να νοικιάζονται οι εγκαταστάσεις τους σε εταιρείες διαφήμισης και εκδηλώσεων κάθε είδους με στόχο την πολυπόθητη «αυτονομία» και «αυτοχρηματοδότηση», αποδεικνύονται με τον χειρότερο τρόπο.

Εξίσου σοβαρό είναι το ζήτημα ότι στο δημόσιο έγγραφο για την παραχώρηση χώρων του Βυζαντινού Μουσείου χρησιμοποιείται ο τίτλος «της Αυτής Μεγαλειότητας Βασίλισσας Αννας - Μαρίας (Hendes Majestaet Dronning Anne-Marie)», αν και έκπτωτη μετά από την απόφαση του ελληνικού λαού μετά το δημοψήφισμα του 1974.

Τον αποτροπιασμό της για την παραχώρηση των χώρων του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου για τη διοργάνωση της γαμήλιας δεξίωσης της κόρης των Γλίξμπουργκ εκφράζει με ανακοίνωσή της η ΔΑΣ στο υπουργείο Πολιτισμού - Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ).

Το γεγονός αυτό, επισημαίνει η ΔΑΣ, «ξεπερνά όλες τις δυσοίωνες προβλέψεις και τις διαμαρτυρίες των εργαζομένων για το ποια θα ήταν τα αποτελέσματα της μετατροπής των κρατικών μουσείων σε ΝΠΔΔ και για το πώς θα επιτευχθεί η "πολυπόθητη" αυτοδιαχείριση των μουσείων. Επιβεβαιώνεται με τον πιο αισχρό τρόπο πως η κυβέρνηση, το μεγάλο κεφάλαιο και οι υπηρέτες τους, τα διορισμένα από την υπουργό ΔΣ και γενικοί διευθυντές των ΝΠΔΔ μουσείων - μαριονέτες των επιχειρηματικών ομίλων, που ψάχνουν με κάθε αντίτιμο να βρουν χορηγίες για τη λειτουργία μουσείων - επιχειρήσεων, λυμαίνονται την πολιτιστική μας κληρονομιά σαν να είναι το τσιφλίκι τους».

«Την ίδια στιγμή που ο λαός εξαθλιώνεται από τη φτώχεια, την ακρίβεια, την έλλειψη Υγείας και Παιδείας, στους χώρους των μουσείων διεξάγονται βασιλικοί χοροί και πανάκριβες δεξιώσεις vip προσώπων χωρίς ίχνος ντροπής και συναίσθησης», τονίζει η ΔΑΣ, που καταλήγοντας αναφέρει:

«Καλούμε τους εργαζόμενους να στηρίξουν τον αγώνα υπέρ της προστασίας των αρχαιοτήτων, υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα του πολιτισμού και των φορέων του, με παράλληλη διεκδίκηση για ενίσχυσή του με μόνιμο προσωπικό και αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης, εναντίον της κατάργησης της εξειδικευμένης επιστημονικής γνώσης, κόντρα στις κερδοσκοπικές ορέξεις των ιδιωτών».

Το Βυζαντινό Μουσείο «έχει πάψει να αποτελεί μουσείο για τους επισκέπτες, συνιστώντας χώρο για ιδιωτικές εκδηλώσεις», σημειώνει σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και θέτει συγκεκριμένα ερωτήματα όπως, «υπάρχει ή όχι προσβολή μνημείου με την πράξη αυτή; Υπάρχει τιμολογιακή πολιτική αυτού (ή άλλου) Μουσείου ΝΠΔΔ για γάμους, βαφτίσεις, κηδείες και μνημόσυνα; Εχει αποφασίσει περί αυτού η διορισμένη διοίκηση; Με βάση ποια δικαιοδοσία; Μήπως η παραχώρηση αφορά μόνο τη συγκεκριμένη οικογένεια και αν ναι, γιατί;».

Σημειώνει, επίσης, ότι στο έγγραφο «κατά παράβαση κάθε χρηστής διοικητικής πρακτικής, δεν αναφέρει τους χώρους του Μουσείου που θα παραχωρηθούν (άραγε θα χρησιμοποιηθούν αίθουσες του Μουσείου ή εκθέματα των Συλλογών;), ούτε τις ώρες της εκδήλωσης», ενώ «δεν θέτει καν όρους για την διεξαγωγή ιδιωτικής εκδήλωσης, όροι που αυτονοήτως τίθενται από όλες τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟ ακόμη κι όταν ένα Μουσείο ή μνημείο παραχωρείται σε δημόσιο φορέα για οποιαδήποτε εκδήλωση».

Τέλος, υπενθυμίζει ότι το συγκεκριμένο Μουσείο δεν έχει καταφέρει να λύσει το πρόβλημα της καθαριότητας, δεν έχει προσλάβει ούτε τους ελάχιστους ΙΣΟΧ φύλακες με συνέπεια να κλείνει στις 4 μ.μ., δεν έχει κλιματισμό στις αίθουσες του Μουσείου, με άγνωστα αποτελέσματα για τα σημαντικά βυζαντινά εκθέματα και πολλά άλλα.

«Ταξίδι στον κινηματογράφο» στην Καισαριανή

Η Κινηματογραφική Λέσχη Καισαριανής σε συνεργασία με την Ενωση Σκηνοθετών Δημιουργών παρουσιάζουν ένα κινηματογραφικό αφιέρωμα, και όχι μόνο, με τίτλο «Το ταξίδι στον κινηματογράφο», έως και τις 29 Σεπτέμβρη, στον Δημοτικό Θερινό Κινηματόγραφο «Αιολία» (Φιλαδελφείας & Σολομωνίδου).

Οπως σημειώνεται στο κάλεσμα, «σε αυτό το μικρό αφιέρωμα θα "ταξιδέψουμε" με ταινίες καταξιωμένων σκηνοθετών που ενώ οι ιστορίες είναι εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους, το επίκεντρό τους έχει κοινό άξονα. Το ταξίδι».

Το πρόγραμμα έχει ως εξής:

Τρίτη 24/9, «Στη ζούγκλα της Αθήνας» του Τάκη Παπαγιαννίδη. Ο Μανώλης τελειώνει τη θητεία του και μένει στην πρωτεύουσα, στο σπίτι του θείου του. Βρίσκει δουλειά και προσπαθεί να φτιάξει τη ζωή του.

Τετάρτη 25/9, «Χορεύοντας στον πάγο» του Σταύρου Ιωάννου. Τρεις γυναίκες άγνωστες μεταξύ τους, προερχόμενες από τρεις διαφορετικές χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, συναντώνται σε παραμεθόρια πόλη της Βουλγαρίας, για να περάσουν παράνομα στην Ελλάδα...

Πέμπτη 26/9, «Να τους διαβάσω ποιήματα» του Αλέξη Χατζηγιάννη. Ενας νταλικέρης και ένας ποιητής γνωρίζονται σε ένα μπαρ. Ετσι ξεκινούν ένα μεγάλο ταξίδι που τους οδηγεί σε μια παράδοξη και επικίνδυνη βραδιά ποίησης στη μέση του πουθενά. Θα προβληθεί επίσης η ταινία «Η αναζήτηση της Λώρα Ντουράντ» του Δημήτρη Μπαβέλλα. Η Λώρα Ντουράντ είναι άτομο αμφιλεγόμενο... Κατά βάθος όμως είναι μια καλλιτέχνης, ένας άνθρωπος που επιλεγεί συνειδητά να αποδράσει από ένα ασφυκτικό περιβάλλον.

Κυριακή 29/9, «Ρεμπέτικο» του Κώστα Φέρρη. Το οδοιπορικό μιας τραγουδίστριας του ρεμπέτικου από το 1917, που γεννιέται στη Σμύρνη, έως το 1955 που πεθαίνει στην Αθήνα. Μια διαφορετική ματιά στη σύγχρονη ελληνική ιστορία και τις επιπτώσεις στον περιθωριακό κόσμο των ρεμπετών και των καταγωγίων.

Το Σάββατο 28/9, σε συνεργασία με τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», θα γίνει παρουσίαση του βιβλίου του Στέφανου Λουκά «Ανιχνεύοντας το Ρεμπέτικο», όπου θα μιλήσει ο συγγραφέας και θα ακολουθήσει καλλιτεχνικό πρόγραμμα.

Καθημερινή ώρα έναρξης 20.00 με ελεύθερη είσοδο.

Οι «Σπυριδούλες» επιστρέφουν στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη»

Elina Giounanli/nophoto.gr

Οι «Σπυριδούλες» της Νεφέλης Μαϊστράλη, η παράσταση της αγαπημένης θεατρικής ομάδας 4Frontal που συν-σκηνοθέτησαν οι Θανάσης Ζερίτης και Χάρης Κρεμμύδας, μετά από μία θριαμβευτική σειρά παραστάσεων στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2023, επιστρέφουν και επαναφέρουν στη σκηνή τις φωνές των γυναικών που υπήρξαν ψυχοκόρες και οικιακές εργάτριες, τις δεκαετίες του 1950 και του 1960.

Η πρεμιέρα θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 12 Οκτώβρη.

Αντλώντας στοιχεία από ιστορικά ντοκουμέντα και γυναικείες αφηγήσεις της εποχής, αλλά και από συνεντεύξεις γυναικών που εργάζονται σήμερα ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί, η Νεφέλη Μαϊστράλη παραδίδει ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο, εμπνευσμένο από τη συγκλονιστική ιστορία της Σπυριδούλας.

H παράσταση της ομάδας 4Frontal εκκινεί από την αληθινή ιστορία της Σπυριδούλας που συγκλόνισε την κοινή γνώμη της δεκαετίας του 1950. Η 12χρονη Σπυριδούλα από τη Ματαράγκα Αγρινίου, που μετακόμισε στην πρωτεύουσα για να εργαστεί στο εύπορο σπίτι ενός ζευγαριού στον Πειραιά. Επί δύο συναπτά έτη, όπως αποκαλύφθηκε στο νοσοκομείο, το ζεύγος την κακοποιούσε σωματικά και ψυχικά, φτάνοντας ως το σημείο να την κάψουν με το ηλεκτρικό σίδερο στο σώμα και το πρόσωπο. Η Σπυριδούλα, όμως, βρήκε το θάρρος να μιλήσει...

Με όχημα το έργο αυτό και υπό τους ελληνικούς και πανκ ήχους των Θραξ Πανκc επτά ηθοποιοί (Ελένη Βλάχου, Σταύρος Γιαννουλάδης, Τάσος Δημητρόπουλος, Αργυρώ Θεοδωράκη, Κατερίνα Λάττα, Αριστέα Σταφυλαράκη, Ελένη Τσιμπρικίδου) δίνουν με συγκλονιστικό τρόπο σάρκα και οστά στην ιστορία.

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο στις 18.00 και Κυριακή στις 19.00.

Τιμές εισιτηρίων: 17 ευρώ κανονικό, 14 ευρώ φοιτητικό / ανέργων / άνω των 65.

Προσφορά προπώλησης: 10 ευρώ

Προπώληση: more.com.

«18/9» στη σκηνή

Από τις 10 Οκτώβρη θα παίζεται ο μονόλογος «18/9» σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη και ερμηνεία της Δώρας Χρυσικού στο ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης».

Στο επίκεντρο βρίσκονται η εγκληματική δράση της Χρυσής Αυγής, η δολοφονία του Παύλου Φύσσα και η εμβληματική δίκη της ναζιστικής οργάνωσης.

Στοιχεία από αληθινές μαρτυρίες και πραγματικά περιστατικά μπλέκονται μέσα από τη μυθοπλασία με το κοινωνικό ψυχογράφημα ενός κοριτσιού που υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας σ' ένα ακροδεξιό έγκλημα, με αποτέλεσμα να αλλάξει η ζωή της και να βρεθεί μπροστά σε αδυσώπητα διλήμματα.

Η ιδέα είναι της Δ. Χρυσικού και το κείμενο της Μαρίας Λουκά και του Κ. Δαμάτη.

Μέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη - Παρασκευή 20.30, Σάββατο 18.30 και 20.30, Κυριακή 19.30.

Εισιτήρια: Γενική είσοδος 15 ευρώ, μειωμένο 12 ευρώ, ανέργων 10 ευρώ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ