ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 4 Γενάρη 2002
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ζητούν εναέριο χώρο και για το ψευδοκράτος

Προσπάθειες, προκειμένου να κατοχυρώσει εθνικό εναέριο χώρο, καταβάλλει από τον περασμένο Οκτώβρη το τουρκοκυπριακό ψευδοκράτος.

Εγγραφο από τη Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδας στην ΕΕ, το οποίο έχει στη διάθεσή του ο «Ρ», καταγράφει αυτή την κοινή προσπάθεια Αγκυρας και τουρκοκυπριακού ψευδοκράτους.

«Στις 23 Οκτωβρίου, αναφέρει το έγγραφο, η ΤΔΒΚ εξέδωσε αγγελία προς τους αεροναυτιλλωμένους (ΝΟΤΑΜ), που διένειμε διεθνώς η Αγκυρα, με την οποία:

α) εξαγγέλλεται ότι το πρόγραμμα RVSM, που αρχίζει στις 24 Ιανουαρίου 2002, θα εφαρμοστεί και στον εναέριο χώρο του ERCAN (το αεροδρόμιο του ψευδοκράτους)

β) περιγράφεται γεωγραφικά ο εναέριος χώρος του ERCAN»

Μετά από ενέργειες των αρμοδίων υπηρεσιών της Λευκωσίας, η κυπριακή κυβέρνηση έλαβε από τον διευθυντή του EUROCONTOL (Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας) επιστολή στην οποία αναγνωρίζεται η δικαιοδοσία την κυπριακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στον εναέριο χώρο της Κύπρου. Στην ίδια επιστολή ωστόσο, υπογραμμίζεται ότι το νέο σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας που θα ισχύσει από τις 24 Γενάρη, προσφέρει μια λύση στο πρόβλημα της διαχείρισης του εναέριου χώρου στην περιοχή καθώς, παρά τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί, δεν υπάρχει και ούτε φαίνεται πιθανό να υπάρξει γραπτή συμφωνία μεταξύ Λευκωσίας και Αγκυρας.

Αμφισβητούνται και οι αεροδιάδρομοι στο Αιγαίο

Βήμα κλιμάκωσης των τουρκικών διεκδικήσεων με την έκδοση τουρκικής ΝΟΤΑΜ, που ζητάει να υποβάλλονται στις τουρκικές αρχές τα σχέδια πτήσης προς Ρόδο και Κύπρο

Διακρίνονται οι δύο αεροδιάδρομοι (κόκκινοι) από Χίο προς Ρόδο, G-18, και από Αθήνα προς Ρόδο, R-19, που η Τουρκία ζητάει τα σχέδια πτώσεων
Διακρίνονται οι δύο αεροδιάδρομοι (κόκκινοι) από Χίο προς Ρόδο, G-18, και από Αθήνα προς Ρόδο, R-19, που η Τουρκία ζητάει τα σχέδια πτώσεων
Σε ένα ακόμα βήμα αμφισβήτησης του υφισταμένου καθεστώτος στο Αιγαίο Πέλαγος, που αντικειμενικά εντάσσεται σε μια διαδικασία κλιμάκωσης των τουρκικών προκλήσεων και διεκδικήσεων, οι οποίες τελευταία έχουν αναζωπυρωθεί, προέβη η Τουρκία με την έκδοση ΝΟΤΑΜ (οδηγία πτήσης προς πληρώματα πολιτικών αεροσκαφών), με την οποία ζητάει την υποβολή σχεδίων πτήσης στις τουρκικές αρχές της Κωνσταντινούπολης από κάθε πολιτικό αεροσκάφος που κινείται από Αθήνα και Χίο προς Ρόδο και Κύπρο.

Το θέμα ήρθε μόλις χτες στη δημοσιότητα από την εφημερίδα «ΕΘΝΟΣ», παρόλο που η τουρκική ενέργεια είχε εκδηλωθεί στις 24 του Οκτώβρη 2001. Να σημειωθεί δε ότι το διάστημα αυτό από την έκδοση της τουρκικής ΝΟΤΑΜ προς τον ICAO, τον διεθνή οργανισμό που ρυθμίζει την εναέρια κυκλοφορία, δεν έχει υπάρξει αντίδραση από την ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Η Τουρκία για την έκδοση της ΝΟΤΑΜ επικαλείται λόγους ασφάλειας με πρόσχημα τα τρομοκρατικά χτυπήματα της 11ης του Σεπτέμβρη και προειδοποιεί, πως όσα αεροσκάφη δε συμμορφώνονται με τις υποδείξεις της θα αναχαιτίζονται από μαχητικά αεροσκάφη της.

Η οδηγία αυτή αφορά στους αεροδιαδρόμους G-18 και R-19, εκ των οποίων ο μεν πρώτος περνάει πάνω από τουρκική επικράτεια στα παράλια απέναντι από την Κω, πράγμα βέβαια που είναι σύνηθες για τις πτήσεις των πολιτικών αεροσκαφών, ο δεύτερος όμως απλώς αγγίζει το τουρκικό FIR των παραλίων απέναντι από Νίσυρο και Τήλο. Τα αεροσκάφη που διέρχονται από τους διαδρόμους αυτούς, με βάση τα ισχύοντα, δίνουν σχέδια πτήσης στην Αθήνα, αφού οι εν λόγω αεροδιάδρομοι σχεδόν εξ ολοκλήρου διέρχονται από το ελληνικό FIR. Πάντως, από τις ελληνικές αρχές, στρατιωτικές και πολιτικές, εκτιμάται ότι δεν πρέπει να δοθεί επίσημη απάντηση από την ελληνική πλευρά και παραπέμπουν στην υπηρεσία του ICAO, στο EUROCONTROL, το ευρωπαϊκό κέντρο συντονισμού των πτήσεων.

Να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που σημειώνεται η συγκεκριμένη τουρκική διεκδίκηση. Σχετική ΝΟΤΑΜ έχει εκδοθεί και κατά το παρελθόν, ενώ έχει εκδοθεί και τουρκικό διάβημα για την πτήση ελληνικού μεταγωγικού αεροσκάφους από τον αεροδιάδρομο R-19.

Για το θέμα ρωτήθηκε χτες σχετικά ο εκπρόσωπος Τύπου του υπουργείου Εξωτερικών, Π. Μπεγλίτης, που δήλωσε ότι έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες προς τα διεθνή φόρα που είναι υπεύθυνα για την ασφάλεια των πτήσεων. Οταν όμως ρωτήθηκε μέχρι ποιο σημείο έχει φτάσει η διαδικασία αυτή, απάντησε ότι το θέμα είναι αρμοδιότητας της ΥΠΑ, η οποία δεν ανήκει στο ΥΠΕΞ, ενώ αρνήθηκε να απαντήσει εάν σήμερα ισχύει η ΝΟΤΑΜ αυτή ή έχει ακυρωθεί λόγω των ελληνικών ενεργειών.

Από την πλευρά του υπουργού Τύπου, Χρ. Πρωτόπαππα, διατυπώθηκε η άποψη ότι «δεν πρόκειται για αμφισβήτηση του ελληνικού FIR ή κυριαρχικών δικαιωμάτων» και συμπλήρωσε ότι «θα υπάρξουν οι αναγκαίες συνεννοήσεις από την ΥΠΑ, όταν εκτιμηθεί ότι ο χρόνος είναι κατάλληλος». Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος τόνισε ότι και το 1998 η τουρκική κυβέρνηση είχε εκδώσει σχετική ΝΟΤΑΜ, θέμα που αντιμετωπίστηκε κατόπιν συνεννοήσεων μεταξύ των δύο πλευρών και δήλωσε ότι δε θα πρέπει να αποδίδεται στο γεγονός μεγαλύτερη σημασία από αυτή που πραγματικά έχει.

Στο χορό της υποβάθμισης μπήκε και ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Γ. Παπαντωνίου, που χαρακτήρισε την υπόθεση «συνήθη» και τόνισε ότι την παρακολουθούν η ΥΠΑ και ο ICAO. Ενώ ο υπουργός Εξωτερικών, Γ. Παπανδρέου, δήλωσε: «Εχω δώσει εντολή να ενημερωθώ από τις υπηρεσίες του υπουργείου και από άλλες υπηρεσίες που εμπλέκονται στο θέμα και θα σας ενημερώσω».

Στο μεταξύ, συνεχίστηκε και χτες ο χορός των τουρκικών παραβιάσεων και παραβάσεων στο Αιγαίο. Συγκεκριμένα, 25 αεροσκάφη σε 10 σχηματισμούς παραβίασαν 10 φορές το FIR Αθηνών και 6 φορές τον ελληνικό εναέριο χώρο. Η δραστηριότητα εκδηλώθηκε στο κεντρικό και στο νοτιοανατολικό Αιγαίο.

ΘΕΣΠΡΩΤΙΑ
Ανησυχούν από τις δύο εκρήξεις

Πολλά ερωτήματα προκαλούν οι δύο εκρήξεις που σημειώθηκαν στην Παραμυθιά Θεσπρωτίας, χωρίς θύματα και με μικρές υλικές ζημιές, η μια τα ξημερώματα της 15ης Δεκέμβρη στο Αστυνομικό Τμήμα και η άλλη τα ξημερώματα της Πρωτοχρονιάς στη Μητρόπολη.

Χωρίς να υπάρχει μέχρι στιγμής κάποιο αποδεικτικό στοιχείο - δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα τίποτα σχετικό από την πλευρά της αστυνομίας - μεγάλη μερίδα της κοινής γνώμης στη Θεσπρωτία θεωρεί πως οι εκρήξεις, ίσως να αποτέλεσαν πιθανά, ξεκαθάρισμα λογαριασμών μεταξύ κυκλωμάτων, που σχετίζονται με το εμπόριο ναρκωτικών και της λευκής σάρκας. Αργότερα κυκλοφόρησε στην περιοχή η φήμη πως οι εκρήξεις έγιναν από Αλβανούς εθνικιστές με στόχο τη διεκδίκηση της περιοχής - «Τσαμουριά» όπως την ονομάζουν - με προφανή στόχο την ενσωμάτωσή της στην Αλβανία.

Για το θέμα αυτό, που απασχολεί την κοινή γνώμη στο νομό της Θεσπρωτίας, θα συγκληθεί εκτάκτως το Νομαρχιακό Συμβούλιο με απόφαση του νομάρχη σήμερα το μεσημέρι, στο οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν κληθεί εκπρόσωποι πολιτικών κομμάτων και φορέων της περιοχής.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ