Αδικαιολόγητες προμήθειες μέχρι και 3% χρεώνουν οι τράπεζες σε όσους ανταλλάσσουν νομίσματα άλλων κρατών της ευρωζώνης (π.χ γερμανικά μάρκα) με ευρώ. Με το δεδομένο ότι οι τράπεζες είναι παντελώς ασύδοτες και ο κρατικοί ελεγκτικοί μηχανισμοί, εν προκειμένω, παντελώς ανύπαρκτοι, η μόνη διέξοδος για τους κατόχους των νομισμάτων αυτών είναι να προσέλθουν στην Τράπεζα της Ελλάδας και να αντάλλαξουν χωρίς προμήθεια το όποιο κομπόδεμα ξέμεινε από κάποιο ταξίδι στις χώρες της ευρωζώνης. Η σχετική προθεσμία σύμφωνα με συμφωνία που έχουν συνάψει οι κεντρικές τράπεζες λήγει στις 31 Μάρτη του 2002. Η συγκεκριμένη πάντως τακτική των εμπορικών τραπεζών έχει γίνει αντικείμενο πλήθους καταγγελιών στην τηλεφωνική υπηρεσία 198 του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών. Ορισμένες τράπεζες χρεώνουν τους πελάτες τους με ένα συγκεκριμένο ποσό (περίπου 3 ευρώ) ανεξάρτητα από το ύψος της συναλλαγής, ενώ κάποιες άλλες χρεώνουν προμήθεια μέχρι και 3% πάνω στο ποσό της συναλλαγής.
Μια σειρά από ρυθμίσεις που αφορούν την αγορά αυτοκινήτου οι οποίες εντάσσονται στο πλαίσιο της γενικότερης φιλοσοφίας για «ελεύθερη αγορά» και όπως άλλες ανάλογες που έχουν αποφασιστεί κατά καιρούς στο όνομα της εξυπηρέτησης των καταναλωτών αλλά τελικά τα οφέλη τους ποτέ δεν είδαν οι καταναλωτές, ενέκρινε η Κομισιόν. Με την απόφαση αυτή, που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από τον Οκτώβρη, ουσιαστικά καταργείται η έννοια του αποκλειστικού αντιπροσώπου, ενώ ανοίγει ο δρόμος για την πώληση αυτοκινήτων από καταστήματα υπεραγορών, τα οποία συνήθως ανήκουν σε μεγάλες αλυσίδες πολυεθνικών. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι οι αποκλειστικοί πωλητές αυτοκινήτων θα μπορούν να πωλούν στους ίδιους εκθεσιακούς χώρους περισσότερες από μία μάρκες αυτοκινήτων. Επίσης, ότι οι έμποροι αυτοκινήτων από χώρες της ΕΕ θα μπορούν να δραστηριοποιούνται σε οποιαδήποτε χώρα της ΕΕ, καθώς και ότι αλλάζει το καθεστώς των εξουσιοδοτημένων συνεργείων, αφού κάθε συνεργείο που θα πληροί συγκεκριμένα κριτήρια θα μπορεί να χαρακτηρίζεται εξουσιοδοτημένο. Επίσης, προβλέπεται ότι οι εξουσιοδοτημένοι έμποροι θα μπορούν να πουλάνε αυτοκίνητα ως μεσάζοντες με στόχο τη μεταπώλησή τους ακόμα και σε σούπερ μάρκετ ή sites ηλεκτρονικού εμπορίου. Τέλος, προβλέπεται ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες στο εξής θα προσφέρουν εγγυήσεις και για ανταλλακτικά πρώτης τοποθέτησης.
Σχολιάζοντας τις εκτιμήσεις σύμφωνα με τις οποίες η σχετική απόφαση θα οδηγήσει σε μείωση των τιμών στα ΙΧ, οι εκπρόσωποι των μεγαλεμπόρων προφανώς και για δικούς τους λόγους προβάλλουν την άποψη ότι οι αλλαγές που ετοιμάζονται θα επιφέρουν αυξήσεις στην αγορά αυτοκινήτου. Οπως υποστήριζε χτες σε ραδιοφωνικό σταθμό ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Λ. Βασιλιάς, οι αυξήσεις που θα επέλθουν από μια εναρμόνιση των τιμών στις οποίες πωλούν τα αυτοκίνητα οι βιομηχανίες σε όλη την Ευρώπη θα είναι της τάξης του 10% στα αυτοκίνητα.
Σε κάθε περίπτωση είναι βέβαιο ότι με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, είναι δύσκολο να κάνει κανείς προβλέψεις για την εξέλιξη των τιμών. Το βέβαιο πάντως είναι ότι όλη την τελευταία δεκαετία που πάρθηκαν διάφορες αποφάσεις προς το συμφέρον των... καταναλωτών, οι τιμές των ΙΧ δε σταμάτησαν ούτε στιγμή να κινούνται ανοδικά.
Ανακοίνωση της Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας ΔΑΣ - ΑΣΟ στη διοίκηση της ΟΣΕΓΟ
Σε επαγρύπνηση και επιφυλακή πρέπει να βρίσκονται οι εργαζόμενοι και οι διοικήσεις των σωματείων των Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων. Κι αυτό γιατί, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία ΔΑΣ -ΑΣΟ, το προεδρείο της ΟΣΕΓΟ παραβιάζει και αθετεί τις ομόφωνες αποφάσεις της Διοίκησης και σε «συνεργασία» με την ΠΑΣΕΓΕΣ επιχειρεί να εκτονώσει τις αντιδράσεις αγροτών και εργαζομένων μέσα από ένα θολό και σκόπιμα ασαφές «πλαίσιο αρχών».
Συγκεκριμένα η ΔΑΣ - ΑΣΟ αναφέρει ότι σε συνεδρίαση που έγινε στις 17/1/02 είχε προτείνει ένα πλαίσιο προτάσεων, το οποίο έγινε ομόφωνα αποδεκτό από το ΔΣ της ΟΣΕΓΟ, χωρίς ωστόσο ποτέ του να εφαρμοστεί. Οι προτάσεις αυτές αφορούσαν:
Αντ' αυτού η ΠΑΣΕΓΕΣ, με δελτίου Τύπου στις 24/1/2002, αναφέρεται σε «πλαίσιο αρχών που έγινε ομόφωνα αποδεκτό σε σύσκεψη των ΠΑΣΕΓΕΣ - ΓΕΣΑΣΕ - ΣΥΔΑΣΕ - ΟΣΕΓΟ και των Σωματείων Εργαζομένων των εταιριών μετοχικού ενδιαφέροντος της ΑΤΕ», προκαλώντας έτσι σοβαρά ερωτήματα και έντονη ανησυχία για τη σκοπιμότητα της κίνησης αυτής. «Καλούμε το Προεδρείο της ΟΣΕΓΟ άμεσα να προχωρήσει στην υλοποίηση των αποφάσεων της Διοίκησης, διαφορετικά εμείς ως μέλη της Διοίκησης θα προχωρήσουμε, σε συνεργασία με τα πρωτοβάθμια σωματεία, στον άμεσο αγωνιστικό συντονισμό των εργαζομένων του κλάδου», καταλήγει η ανακοίνωση της ΔΑΣ - ΑΣΟ.
Μια σειρά από πρόσθετους όρους στις διακηρύξεις των κρατικών προμηθειών ενσωματώνει η Γενική Γραμματεία Εμπορίου. Οι όροι αυτοί αφορούν στα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων και των προϊόντων τους προκειμένου να ενταχθούν στους υποψήφιους προμηθευτές του Δημοσίου. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων στο εξής θα προβλέπεται ότι δε γίνονται αποδεκτά πιστοποιητικά προϊόντων που προβάλλουν χαρακτηριστικά που δεν έχουν σχέση με την πραγματική κατάσταση του υπό προμήθεια αγαθού. Επίσης, ότι η προσφορά απορρίπτεται και σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι εφαρμόζεται πολιτική τιμών πώλησης κάτω του κόστους κατασκευής ή εμπορίας του προϊόντος ή αν το προσφερόμενο προϊόν είναι αποδέκτης εξαγωγικής επιδότησης. Ακόμα ορίζεται ότι αποκλείονται προσφορές χωρών που κατά παράβαση άρθρων της διεθνούς σύμβασης εργασίας απασχολούν ή εκμεταλλεύονται ανήλικους κάτω των 15 ετών. Επιπλέον, προβλέπεται ότι ο προμηθευτής θα υποχρεούται να δηλώσει εγγράφως ότι αναλαμβάνει την υποχρέωση να διαθέτει στην Υπηρεσία ανταλλακτικά του προσφερόμενου είδους για δέκα χρόνια τουλάχιστον, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά από τις τεχνικές προδιαγραφές της διακήρυξης.