ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 11 Μάη 2002
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Τρίζουν» τα κόκαλα του Κολοκοτρώνη

Το νέο θύμα της «πολιτιστικής» κυβερνητικής πολιτικής είναι το Βαλτέτσι, όπου στις 12 και 13 Μάη 1821 έγινε η ιστορική μάχη, για να φτάσει σήμερα στο σημείο να κινδυνεύει άμεσα να χάσει τον ιστορικό χαρακτήρα της από τη λειτουργία τεσσάρων λατομείων και να απειλείται με την κατασκευή ακόμη δύο!

Οπως καταγγέλλει ο Σύλλογος των Απανταχού Βελτετσιωτών «Ο Κολοκοτρώνης», «η οριοθέτηση δύο λατομικών ζωνών Α' και Β' και η λειτουργία τεσσάρων από τα προβλεπόμενα έξι λατομεία στο χώρο της μάχης του Βαλτετσίου και σε απόσταση μικρότερη του χιλιομέτρου από το σημερινό Βαλτέτσι, έχει ξεσηκώσει τους κατοίκους της περιοχής».

Οι κάτοικοι ετοιμάζονται για κινητοποιήσεις, αφού, εκτός από την καταστροφή του ιστορικού τόπου, απειλείται το φυσικό περιβάλλον, έχουν γεμίσει ρωγμές τα σπίτια από τις εκρήξεις, ενώ κινδυνεύει και ο ναός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου που έχτισε ο Κολοκοτρώνης.

Ο σύλλογος καταγγέλλει ότι με απόφαση του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου προκηρύχτηκε διαγωνισμός για την εκμίσθωση και δεύτερης λατομικής ζώνης στη θέση Δίκορφο (παρά τις διαβεβαιώσεις του για το αντίθετο), αλλά η άμεση αντίδραση των κατοίκων απέτρεψε το διαγωνισμό.

Σε κοινό τους ψήφισμα ο Δήμος Βαλτετσίου και ο Σύλλογος εκφράζουν την αντίθεσή τους στη λειτουργία των νέων λατομείων και ζητούν την απομάκρυνση των υπαρχόντων. Αύριο, μετά το γιορτασμό της επετείου της μάχης, οι κάτοικοι θα προχωρήσουν σε κατάληψη των λατομείων, θα τα δεντροφυτεύσουν και θα μαζέψουν υπογραφές.

Ο πάμπλουτος Κεραμεικός

Νέα αρχαϊκά ευρήματα στην Ιερή Πύλη

Η Σφίγγα
Η Σφίγγα
Επίσημη παρουσίαση των πρόσφατων ευρημάτων στον Κεραμεικό από το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο έκανε χθες ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, παρόντων του πρέσβη της Γερμανίας, του καθηγητή και ανασκαφέα του χώρου, Νιμάγερ, και στελεχών της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.

Πρόκειται για τέσσερα γλυπτά που χρονολογούνται στην Αρχαϊκή Εποχή, τα οποία βρέθηκαν σε «δεύτερη χρήση», αφού μάλλον συγκρατούσαν το οδόστρωμα ενός δρόμου που διέσχιζε το νεκροταφείο του Κεραμεικού. Πρώτα βρέθηκε ένας Κούρος που αποδίδεται στον γλύπτη του Διπύλου (τον άγνωστο αρχαϊκό καλλιτέχνη, έργα του οποίου βρέθηκαν κατά το παρελθόν στο Δίπυλο, στη μια από τις δύο εισόδους του Κεραμεικού των Κλασικών Χρόνων και θεωρείται ο πρώτος μεγάλος Αττικός γλύπτης) και το θραύσμα μίας μαρμάρινης σφίγγας.

Η κόμμωση του Κούρου καταδεικνύει μία στενή συγγένεια ανάμεσα σ' αυτόν, την κεφαλή του Διπύλου που είχε βρεθεί παλιότερα και τον Κούρο που εκτίθεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης. Στη συνέχεια, αποκαλύφθηκαν δύο μαρμάρινα λιοντάρια, το θραύσμα ενός μαρμάρινου κίονα, με ιωνικό κιονόκρανο, και το θραύσμα ενός μεγάλου δωρικού κιονοκράνου, από πωρόλιθο. Ολα τα ευρήματα κείτονταν σε μία σειρά κάτω από το χωματόδρομο, ο οποίος δημιουργήθηκε κατά την ανοικοδόμηση του Θεμιστόκλειου Τείχους.

Ο κούρος, όπως βρέθηκε
Ο κούρος, όπως βρέθηκε
Η Σφίγγα χρονολογείται περίπου στο 560 π.Χ. και είναι δίδυμη μιας άλλης Σφίγγας, που βρέθηκε το 1907, λίγο νοτιότερα της δυτικής πλευράς της Ιεράς Πύλης και η οποία βρίσκεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Από τα δύο λιοντάρια, το ένα έσπασε σε δύο τμήματα, ενώ το άλλο βρέθηκε σε άριστη κατάσταση. Εως τώρα υπήρχαν λίγα θραύσματα από ταφικά λιοντάρια της πρώιμης αρχαϊκής περιόδου στην Αθήνα. Το καλύτερα διατηρημένο λιοντάρι χρονολογείται στο πρώτο μισό του 6ου αι. π.Χ.

Το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο ανασκάπτει τον Κεραμεικό από το 1913. Η ανασκαφή που απέδωσε, τυχαία, τα παραπάνω ευρήματα ήταν προγραμματισμένη, με σκοπό την αποκάλυψη και τον καθαρισμό δύο αρχαίων αγωγών που παροχέτευαν τον Ηριδανό κάτω από την Ιερά Οδό.

Κάρμεν, η καπνεργάτρια

Μια διαφορετική Κάρμεν θα παρουσιάσει, για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό, η ισπανική καλλιτεχνική εταιρεία, «La Cuadra De Sevilla» στο θέατρο του Λυκαβηττού (3-6/6). Πρόκειται για την ανδαλουσιανή όπερα «Κάρμεν», σε σκηνοθεσία του Σαλβαντόρ Τάβορα, ο οποίος προσεγγίζει την ηρωίδα μέσα από την ισπανική παράδοση, όπως μεταφέρθηκε από τις διηγήσεις των προ-παππούδων που δούλευαν στα καπνεργοστάσια. Η παράσταση εντάσσεται στο πρόγραμμα «Η τέχνη είναι εργασία» του Οργανισμού Εργατικής Εστίας, ο οποίος θα διαθέσει 8.000 εισιτήρια στους δικαιούχους του. Ειδικά γι' αυτή την παράσταση, οι δικαιούχοι μπορούν να πάρουν εισιτήριο ανεξάρτητα από το αν έχουν αξιοποιήσει άλλες παροχές του Οργανισμού.

Η ισπανική παράδοση, σύμφωνα με τον Τάβορα, θέλει την Κάρμεν εργάτρια σε καπνεργοστάσιο και συνειδητοποιημένη αγωνίστρια, που ξέρει καλά τι σήμαινε να γεννιέσαι φτωχή, γυναίκα και τσιγγάνα σ' εκείνους τους καιρούς. Στην παράσταση αναδεικνύεται ο ηρωισμός, το πάθος, η μοναδικότητα και τα αυθεντικά χαρακτηριστικά της ηρωίδας, που απέχουν πολύ από τη ρομαντική, τραγική Κάρμεν που περιγράφει ο Μπιζέ στην όπερά του.

Στην παράσταση συμμετέχουν 50 καλλιτέχνες. Ανάμεσά τους μια ορχήστρα με σάλπιγγες και τύμπανα, δύο κιθαριστές, τρεις τραγουδιστές, ένα άλογο και εκπληκτικοί χορευτές φλαμένκο. Η σύλληψη της ιδέας, η χορογραφία και η σκηνοθεσία είναι του Σ. Τάβορα. Μουσική: Σ. Τάβορα, Τζ. Βέρα, Τζ. Σότο, Φρ. Ροντρίγκες κ.ά.

Τα 40χρονα του ΚΘΒΕ

Τα 40 χρόνια του θα γιορτάσει το ΚΘΒΕ με διήμερο συνέδριο (άρχισε χτες και λήγει σήμερα), ενώ αύριο, στις 11π.μ., στο «Βασιλικό Θέατρο», θα γίνει πανηγυρικός εορτασμός με μουσικό πρόγραμμα και τραγούδια από θεατρικές παραστάσεις που ερμηνεύουν οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ. Στη συνέχεια, θα τιμηθούν οι απόμαχοι του ΚΘΒΕ.

Στις σημερινές εργασίες του συνεδρίου (έναρξη 11π.μ.), στο φουαγέ του θεάτρου, με προεδρεύοντα τον καθηγητή Θεατρολογίας, Πλάτωνα Μαυρομούστακο, θα γίνουν οι εξής εισηγήσεις: «Το αρχαίο δράμα στο ΚΘΒΕ: η περίπτωση του Σωκράτη Καραντινού» (Νίκος Χουρμουζιάδης), «Το νεοελληνικό δράμα στο ΚΘΒΕ» (Εφη Βαφειάδη), «Το κλασικό ξένο δράμα στο ΚΘΒΕ» (Ζωή Σαμαρά), «Το νεότερο ξένο δράμα στο ΚΘΒΕ» (Πέτρος Μάρκαρης). Στις 6μ.μ., με προεδρεύοντα τον Πέτρο Μάρκαρη θα γίνουν οι εξής εισηγήσεις: «Το ΚΘΒΕ εκτός των τειχών» (Γιάννα Τσόκου), «Φύση και λειτουργία των ευρωπαϊκών δημοσίων θεάτρων σήμερα» (Ελένη Βαροπούλου), «ΚΘΒΕ: προοπτικές» (Βίκτωρ Αρδίτης).

Ανανεωμένο «Ithaca»

Με νέες στήλες κυκλοφορεί το 14ο τεύχος του αγγλόφωνου περιοδικού του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου, «Ithaca», που απευθύνεται στον εκδοτικό κόσμο και τους αναγνώστες του εξωτερικού.

Στο τεύχος υπάρχει αφιέρωμα για το «Ελληνικό εφηβικό βιβλίο», και συνέντευξη με τον Γιάννη Ψυχοπαίδη, καθηγητή της ΑΣΚΤ. Παρουσιάζεται το βιβλίο του ιστορικού τέχνης Μάνου Στεφανίδη, «Φανταστικό μουσείο» (δίτομη αναδρομή στους έξι αιώνες ελληνικής ζωγραφικής) και τα δύο βιβλία του φωτογράφου Αρι Γεωργίου. Επίσης, περιλαμβάνεται αφιέρωμα στον πεζογράφο Ε.Χ. Γονατά και εγκαινιάζεται η στήλη «Πόλεις του κόσμου», στην οποία, ένας Ελληνας συγγραφέας θα διηγείται τις εντυπώσεις του από μια ξένη πόλη. Την αρχή κάνει ο Γιάννης Κιουρτσάκης, με το Παρίσι του '50.

Τέλος, όπως συνήθως, το περιοδικό παρουσιάζει τη σύγχρονη ελληνική εκδοτική παραγωγή.

Μια μεγάλη ορχήστρα, τη Φιλαρμόνια του Λονδίνου και έναν μεγάλο μουσικό, μαέστρο και πιανίστα, τον Αντρας Σιφ, θα φιλοξενήσει το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τη Δευτέρα και την Τρίτη. Στις δύο αυτές βραδιές, στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής, θα ακουστούν έργα Μπαχ, Σούμπερτ, Χάιντ και Μπετόβεν.

Το «Παιδικό Θεατρικό Εργαστήριο» θα παρουσιάσει σήμερα (8 μμ) «Τα οκτώ κλειδιά», στο Κέντρο Εικαστικών - Εκφραστικών Τεχνών (Πεντέλης 13 και Πειραιώς, Μοσχάτο). Μια δημιουργία του εργαστηρίου, που μας «μεταφέρει» λίγο πριν την... «κρίσιμη έναρξη του α' παγκόσμιου συνεδρίου παραμυθολογίας», όπου εξετάζονται «ζητήματα» όπως: «Πώς γράφονται τα παραμύθια; Πού ζουν οι ήρωες πριν γίνουν πρωταγωνιστές στις αγαπημένες μας ιστορίες; Τι σχέση έχουν οκτώ κλειδιά με ένα συνέδριο που κινδυνεύει να ακυρωθεί;».

Η επιμέλεια είναι της Ιλιας Λακίδου. Είσοδος ελεύθερη. Πληροφορίες - κρατήσεις στο 010-4833.667.

«Ζακυνθινά φαγιά, ψωμιά και γλυκίσματα» (εκδόσεις «Περίπλους») τιτλοφορείται το καλαίσθητο βιβλίο, στο οποίο ο Διονύσης Βίτσος παρουσιάζει συνταγές παραδοσιακών φαγητών της γενέτειράς του. Επίσης αναφέρει διατροφικές συνήθειες σε διάφορες γιορτές του χρόνου και με κείμενα Ζακυνθίων συγγραφέων αποκαλύπτει τη βαθύτερη σχέση των ανθρώπων του νησιού με τα «φαγιά», τα «ψωμιά» και τα «γλυκίσματα» του τόπου τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ