ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 18 Ιούνη 2002
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΝΕΑ ΠΤΩΣΗ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟΥ ΤΟΥ ΕΚΑΒ
Επανάληψη της τραγωδίας

Με φόντο την εκχώρηση της διαχείρισης στην ιταλική εταιρία HELLITALIA και την υγειονομική γύμνια της επαρχίας και ιδιαίτερα των νησιών

Το δεύτερο πολύνεκρο δυστύχημα με ελικόπτερο του ΕΚΑΒ σημειώνεται ακριβώς ενάμιση χρόνο πριν το προηγούμενο.

Και τα δυο δυστυχήματα έγιναν μετά την εκχώρηση της διαχείρισης της πτήσης των ελικοπτέρων στην ιταλική εταιρία HELLITALIA, γεγονός που γεννά αγωνιώδη ερωτήματα. Είναι χαρακτηριστικά όσα ακούγονταν χτες μεταξύ των εργαζομένων: «Ούτε στο Βιετνάμ δεν γκρεμίζονταν έτσι τα ελικόπτερα», «Πώς δεν υπήρχαν πτώσεις με αυτή τη συχνότητα όταν οι πιλότοι της "Ολυμπιακής" πετούσαν στην κυριολεξία με "σαράβαλα";».

Ο εξοστρακισμός της «Ολυμπιακής» έγινε με διεθνή διαγωνισμό, καθώς πρυτάνευσε η λογική της μείωσης της λειτουργικής δαπάνης. Και ενώ χτες ακουγόταν από διάφορους υπευθύνους ότι οι έλεγχοι για τη συντήρηση ήταν πλήρεις, εργαζόμενοι διατύπωναν το ερώτημα κατά πόσον αυτή η επιτροπή μπορεί να έχει γνώση της επάρκειας αυτών των ελέγχων.

Οι ίδιες παραλείψεις

Το γεγονός ότι οι έλεγχοι αυτοί δε γίνονται σε βάθος αποκαλύπτεται από σημεία του «αρχικού πορίσματος» για το πρώτο δυστύχημα, που έδωσε χτες στη δημοσιότητα ο βουλευτής της ΝΔ Ν. Κακλαμάνης.

Με δήλωσή του, που συνοδεύει το πόρισμα, ο Ν. Κακλαμάνης υποστηρίζει ότι το παρέλαβε «πριν λίγες μέρες, μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου» -- γεγονός που εγείρει ερωτήματα για την καθυστέρηση της δημοσιοποίησης. Η κυβέρνηση δεν έχει δώσει το πόρισμα στη δημοσιότητα ενώ δεν μπορούν να το παραλάβουν ούτε και τομείς απ' το ίδιο το ΕΚΑΒ.

Μια ακόμα εικόνα απ' την τραγωδία

Eurokinissi

Μια ακόμα εικόνα απ' την τραγωδία
Το πόρισμα καταλογίζει σοβαρές παραλείψεις στην HELLITALIA για το προηγούμενο δυστύχημα, που ισχύουν και σήμερα.

  • Η HELLITALIA είχε εφαρμόσει ελλιπώς τους όρους «της σύμβασης στον οργανωτικό και επιχειρησιακό τομέα, διότι δεν προσέλαβε "στέλεχος" σύμφωνα με το Φύλλο Συμμόρφωσης, το οποίο θα ήταν ο "συνδετικός κρίκος" μεταξύ του ΕΚΑΒ και του Ιταλού Διοικητή Πτητικής Εκμετάλλευσης (ΔΠΕ) -- δε μιλούσε ελληνικά -- και ο οποίος θα απασχολείτο αποκλειστικά με επιχειρήσεις των ελικοπτέρων του ΕΚΑΒ, με αποτέλεσμα ο επιχειρησιακός τομέας απ' την αρχή της έναρξης των πτήσεων της HELLITALIA να έχει ελλιπή επίβλεψη πτήσεων, και συγκεκριμένα την ημέρα του ατυχήματος που πετούσε ο ΔΠΕ και Αρχιχειριστής να μην υπάρχει αυτός (σ.σ. ο ΔΠΕ) για την επίβλεψη της πτήσης».
  • Επίσης, αναφέρεται ότι δεν είχαν τηρηθεί οι όροι της σύμβασης σχετικά με τις επικοινωνίες -- κάτι που συμβαίνει και σήμερα -- ώστε να μεταφέρονται οι «πληροφορίες των ιδιαίτερα δυσμενών καιρικών συνθηκών και πιθανόν άλλες οδηγίες».
Υγειονομική γύμνια

Το δυστύχημα φέρνει και πάλι με δραματικό τρόπο στο προσκήνιο τις τρομακτικές ελλείψεις της επαρχίας σε υποδομές και προσωπικό, ενώ αποκάλυψε τη γύμνια -- στην κυριολεξία -- στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ).

Κάθε χρόνο οι αεροδιακομιδές περιστρέφονται στις 2.500 (βλέπε και Πίνακα), ενώ πάνω από 7.500 άρρωστοι της επαρχίας μεταφέρονται στην Αθήνα με ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ ως επείγοντα περιστατικά.

Το 2000 σε όλη την Ελλάδα το ΕΚΑΒ δέχτηκε 517.138 κλήσεις. Πραγματοποίησε 446.031 μεταφορές, εκ των οποίων οι 347.529 ήταν επείγοντα περιστατικά.

Αυτά τα περιστατικά είναι η άλλη Ελλάδα που χρωστά τη ζωή της στο ΕΚΑΒ, παρότι έχει αναπτυχθεί μόλις στο 50% σε όλα τα επίπεδα.

Προειδοποίηση χωρίς αντίκρισμα

Την ολοκλήρωση ορισμένων προληπτικών μέτρων μέχρι τις 20.6.2002 ζητούσε η Επιτροπή Παρακολούθησης του ΕΚΑΒ

Πέντε μέρες πριν το δυστύχημα η Επιτροπή Παρακολούθησης του Γραφείου Πτητικών Μέσων του ΕΚΑΒ είχε στείλει προς την HELLITALIA και το Γραφείο Αεροδιακομιδών έγγραφο με θέμα: «Προληπτικά μέτρα ενόψει του θέρους».

Το έγγραφο υπογράφει ο πρόεδρος της Επιτροπής Χρήστος Βάγιας, πτέραρχος ε.α., φέρει ημερομηνία 12.6.2002 και κοινοποιείται προς τον πρόεδρο του ΕΚΑΒ Χρήστο Ρέσσο. Οπως εκτιμούν τεχνικοί στους ελέγχους των πτητικών μέσων, το έγγραφο αυτό αποδεικνύεται προφητικό και διαλαμβάνει με «ευγενικό τρόπο» όσα θα έπρεπε να είχε επιβάλει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας στην HELLITALIA, που έχει αναλάβει τη διαχείριση, τη συντήρηση και την εκπαίδευση των πιλότων.

Στο έγγραφο μεταξύ των άλλων επισημαίνεται: «Σας γνωρίζουμε ότι από τις στατιστικές των αεροπορικών ατυχημάτων σε όλες γενικά τις αεροπορικές δραστηριότητες, την καλοκαιρινή περίοδο, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, παρατηρούνται σφάλματα και παραλείψεις κατά την εκτέλεση των εργασιών του ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού, οι οποίες μπορούν στη συνέχεια μαζί με άλλους παράγοντες να δημιουργήσουν επικίνδυνες καταστάσεις και ατυχήματα. Την καλοκαιρινή περίοδο, τόσο το ιπτάμενο και τεχνικό προσωπικό, όσο και τα πτητικά μέσα επηρεάζονται από τις υψηλές θερμοκρασίες ποικιλοτρόπως, με αποτέλεσμα να επέρχεται γρηγορότερα η κόπωση, η νευρικότητα, η ανησυχία και η διατάραξη της προσοχής του ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού, αλλά και τα πτητικά μέσα να φτάνουν γρήγορα στα όριά τους, ιδίως στους κινητήρες και τα παρελκόμενά τους. Κατόπιν αυτού, εκτός από τη δική σας ενημέρωση, που έχετε εκτελέσει για το ίδιο θέμα με σκοπό την πρόληψη και ειδικότερα για αποφυγή οποιουδήποτε ατυχήματος ή ανεπιθύμητης κατάστασης ανάγκης, λόγω αυξημένου πτητικού έργου, αλλά και λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, να εκτελέσετε μέχρι 20 Ιουνίου 2002 επιπλέον ενημέρωση όλου του ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού, για να ενημερωθεί όλο το προσωπικό για τους κινδύνους που ελλοχεύουν την περίοδο αυτή στους χώρους εργασίας, ώστε να λαμβάνει ανελλιπώς όλα τα προβλεπόμενα προληπτικά μέτρα για αποφυγή παντός είδους αεροπορικού ατυχήματος ή επικίνδυνης κατάστασης την περίοδο αυτή».

Και το έγγραφο καταλήγει με αναφορά σε «ορισμένα ενδεικτικά απαραίτητα προληπτικά μέτρα», τα οποία και επισυνάπτονται.

Τα θύματα

Το ελικόπτερο, τύπου AGUSTA A109, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΕΚΑΒ, συνετρίβη στην περιοχή Βίγλα - Ανάφης, εκτελώντας διακομιδή ασθενούς από το νησί στη Ρόδο, αμέσως μετά την απογείωσή του στις 2.05 τα ξημερώματα της Δευτέρας.

Στο ελικόπτερο επέβαιναν ο κυβερνήτης Βασίλειος Χαμιζίδης, ο συγκυβερνήτης Στεφάν Μάγιερ, ο γιατρός Χρήστος Αντύπας, ο διασώστης Ελευθέριος Φερεντίνος και η ασθενής Αννα Δαμίγου.

Το προηγούμενο δυστύχημα έγινε στις 14 Γενάρη 2001. Το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ που μετέφερε τον 75χρονο ασθενή Αγαπητό Βαρκάδο, με έμφραγμα, από την Πάτμο σε νοσοκομείο της Αθήνας, έπεσε σε θαλάσσια περιοχή του Σουνίου.

Κυβερνήτης του ήταν ο Αντόνιο Βακάρι, Ιταλός αρχιχειριστής, συγκυβερνήτης ο Παναγιώτης Κοταδέλης, ενώ σ' αυτό επέβαιναν η γιατρός Σοφία Μπεφόν και ο νοσηλευτής Γιώργος Λεβετζόνης.

Τα συντρίμμια του μοιραίου ελικοπτέρου βρέθηκαν στις 19.1.2001 στη νησίδα Αγιος Γεώργιος, στα ανοιχτά του Σουνίου.

Η ιστορία των ελικοπτέρων

Οι σχεδιασμοί για τον εξοπλισμό του ΕΚΑΒ με αεροπλάνα και ελικόπτερα υπήρχε απ' το 1981. Το 1989 το ΕΚΑΒ προμηθεύτηκε δυο ελικόπτερα, σε συμφωνία με την «Ολυμπιακή Αεροπορία».

Οπως θυμούνται τεχνικοί υπήρξε πριν το 1996 μια πτώση ελικοπτέρου του στρατού που ενεργούσε για λογαριασμό του ΕΚΑΒ και σκοτώθηκαν οι επιβαίνοντες. Υπήρξε μια πτώση στην Κυπαρισσία, αλλά δεν υπήρξαν θύματα και το ελικόπτερο επισκευάστηκε. Επίσης, υπήρξε και μια άλλη πτώση πάλι χωρίς θύματα μέσα στην πίστα του Ελληνικού.

Στις 4.5.1999 ο τότε υπουργός Υγείας Λ. Παπαδήμας υπέγραψε σύμβαση για την προμήθεια πέντε ελικοπτέρων τύπου «Αγκούστα» και δύο αεροσκαφών της «Πιάτζιο». Δώδεκα μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης, η παράδοση των ελικοπτέρων δεν είχε γίνει, αλλά η κυβέρνηση είχε φροντίσει για την παράδοση της πτητικής ευθύνης των ελικοπτέρων σε ιταλική εταιρία - και κόντρα στην αρχική σύμβαση.

Το ζήτημα είχε φέρει στη Βουλή με Επίκαιρη Ερώτησή της προς τους -τότε- υπουργούς Υγείας - Πρόνοιας Αλ. Παπαδόπουλο και Μεταφορών Χρ. Βερελή στις 10-5-2000 η βουλευτής του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη. Τρία ελικόπτερα εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα, ένα στη Ρόδο και ένα στη Μυτιλήνη. Το ελικόπτερο που έπεσε ήταν απ' τη Ρόδο. Ακόμα το ΕΚΑΒ χρησιμοποιεί ένα στρατιωτικό και ένα μισθωμένο προσωρινά αεροπλάνο.

Το ζήτημα της ασφάλειας των πτήσεων είχε απασχολήσει τη Βουλή όταν στις 30-10-2000 κατά τη διάρκεια συζήτησης στη Βουλή Επερώτησης της ΝΔ ο Νικήτας Κακλαμάνης ανέφερε την πληροφορία ότι μερικά από τα ελικόπτερα, λόγω υπερχρήσης το καλοκαίρι, είχαν συμπληρώσει τον προβλεπόμενο χρόνο πτήσεως και ετίθετο θέμα ασφάλειας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ