ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 30 Ιούνη 2002
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Αυτός που έχει εισέλθει στο ρεύμα

Αυτός που έχει εισέλθει στο ρεύμα γνωρίζει πως όποια κι αν είναι η δραστηριότητά του όχι μόνο ελέγχεται, αλλά τον περιμένει πάντα στο τέλος της προσπάθειας, η επιστράτευση, όπως ακριβώς συνέβη και με τους ναυτεργάτες. Γνωρίζει πως δεν μπορεί να εμπιστευτεί ούτε στιγμή τους διανοούμενους γιατί, όπως σ' ένα αρχαίο παραμύθι που έρχεται από την Κεϋλάνη, αυτοί δεν είναι παρά μια σειρά τυφλών που ο καθένας κρατιέται από τον προηγούμενο. Ο πρώτος δε βλέπει, ούτε ο μεσαίος, ούτε ο τελευταίος. Ανοίγουν τα μάτια τους μόνο μπροστά στην πόρτα που τους συμφέρει, στη δικιά μας περίπτωση στην πόρτα του ΠΑΣΟΚ.

Αυτός που έχει εισέλθει στο ρεύμα γνωρίζει πόσο χρόνο έχασε από τη ζωή του, εξαιτίας ανθρώπων που παραπλανούν συστηματικά. Ενώ ήταν χτυπημένος, τον έβαζαν να ψάχνει μακριά από την πληγή του για ανύπαρκτα θέματα. Πόσο δίκιο είχε ο Γκοτάμα όταν, θυμωμένος μ' ένα μαθητή του, που χρονοτριβούσε, του είπε τα εξής: «Υπέθεσε ότι ένας άνθρωπος έχει πληγωθεί από δηλητηριασμένο βέλος και οι φίλοι του και συγγενείς του τον πηγαίνουν στο γιατρό. Υπέθεσε ότι ο άντρας λέει: "Δε θ' αφήσω να βγει το βέλος αυτό από το στήθος μου έως ότου μάθω ποιος με τόξευσε: αν είναι της κάστας των πολεμιστών, της κάστας των ιερέων, της κάστας των εμπόρων ή της κατώτερης κάστας, ποιο είναι το όνομα του και η οικογένεια του, αν είναι ψηλός, κοντός ή μετρίου αναστήματος, αν τα μαλλιά του είναι μαύρα, καστανά ή ξανθά, από ποιο χωρίο, πόλη ή επαρχία κατάγεται. Δε θ' αφήσω να βγει αυτό το βέλος αν δε μάθω από τι είδους τόξο εκτοξεύτηκε, το είδος της χορδής που χρησιμοποιήθηκε, τι φτερό χρησιμοποιήθηκε και από τι είδους υλικό φτιάχτηκε η μύτη του βέλους"».

Αυτός που έχει εισέλθει στο ρεύμα γνωρίζει πως ευτυχώς δεν υπάρχει επιστροφή. Ακόμα και η λεγόμενη αυτοκριτική, που ξάπλωναν πάνω της σαν σε κρεβάτι ψυχαναλυτή οι θλιβεροί Συνασπισμένοι, του φέρνει γέλια. Ξέρει πως αυτή η μέθοδος χρησιμοποιήθηκε από εκείνους που είχαν αποφασίσει να χωθούν μέσα στην παντοδυναμία του συστήματος. Ανθρωπάκια, που θα άφηναν και τη μάνα τους ενέχυρο για να εξασφαλίσουν μια θεσούλα στο δημόσιο.

Αυτός που έχει εισέλθει στο ρεύμα γνωρίζει πως όλες οι θεωρίες που άκουγε κατά καιρούς δεν ήταν παρά θεωρίες αφανισμού. Αυτοί που τις καλλιεργούσαν ήθελαν να είναι ακίνητοι στο κέντρο της πραγματικότητας, που την έτρεφε ο τροχός της άγνοιας και του φόβου.

Αυτός που έχει εισέλθει στο ρεύμα γνωρίζει πως ο πολιτισμός του μετά την 11η Σεπτέμβρη καταστρέφεται ολοσχερώς. Η συμπόνια και η αδελφοσύνη αποσύρονται. Και ο Μωσαϊκός Νόμος των Εβραίων ανατέλλει απότομα. Η αρχή της ανταπόδοσης κυριαρχεί όπως ακριβώς αναφέρεται στην Εξοδο ΚΑ' 19-20: «Αν όμως συμβεί συμφορά, τότε θέλεις δώσει ζωήν αντί ζωής, οφθαλμόν αντί οφθαλμού, οδόντα αντί οδόντος, χείρα αντί χειρός, καύσιμον αντί καυσίματος, πληγή αντί πληγής, χτύπημα αντί χτυπήματος». Από το λιθοβολισμό, τον τεμαχισμό, το ρίξιμο στα θηρία, τη σταύρωση, η ποινή του θανάτου εξελίσσεται στις μέρες μας από τους Αμερικανούς: από την αγχόνη και το απόσπασμα, στην ηλεκτρική καρέκλα (1890), στο θάλαμο αερίων (1924), και από τη δεκαετία του '70 στη θανατηφόρα ένεση.

Αυτός που έχει εισέλθει στο ρεύμα ωστόσο γνωρίζει πως εκεί που οι Αμερικανοί ξεπέρασαν τον εαυτό τους ήταν στις εκτελέσεις ανηλίκων, πολλοί από τους οποίους ήταν και παιδιά κάτω των 14 ετών και ένα μάλιστα 10 ετών. Με απόφασή του, το 1989, το Ανώτατο Δικαστήριο έκρινε συνταγματική την εκτέλεση ανηλίκων και των διανοητικά καθυστερημένων.

Αυτός που έχει εισέλθει στο ρεύμα γνωρίζει πως μαζί με άλλους μέσα στο ποτάμι, συντρόφους της ανάγκης, ένα σκοπό έχουν: να καταστρέψουν αυτό το εργοστάσιο θανάτου. Αλλη λύση δεν υπάρχει.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


«Ανακύκλωση» των πολιτισμών

Μάγια Λυμπεροπούλου
Μάγια Λυμπεροπούλου
«Αναγέννηση - Ανακύκλωση» είναι το φετινό θέμα της τρίτης Θερινής Ακαδημίας Θεάτρου, που πραγματοποιεί το Εθνικό Θέατρο (λήξη στις 7/7) στη Μυτιλήνη. Η Λέσβος, ως κοιτίδα πολιτισμών από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, επιλέχτηκε με κριτήριο την αναγεννησιακή και βυζαντινή θεματική, την επαφή Δύσης και Ανατολής, την ανακύκλωση των πολιτισμών και τις πολιτισμικές ανταλλαγές.

Το πρόγραμμα, με θεάματα, εργαστήρια και σεμινάρια, διαμορφώνεται από την καλλιτεχνική υπεύθυνη της Θερινής Ακαδημίας Θεάτρου, θεατρολόγο Ελένη Βαροπούλου, με τη συνεργασία ελληνικών και ξένων οργανισμών. Ειδικότερα στο φετινό πρόγραμμα προβλέπονται εργαστήρια, συμπόσιο, master class, επιδείξεις και παραστάσεις, εμπνευσμένα από θέματα της δυτικής Αναγέννησης, του βυζαντινού πολιτισμού και του κρητικού αναγεννησιακού θεάτρου. Με σύγχρονους εκφραστικούς τρόπους και με τη συνδρομή όλων των τεχνών προσεγγίζεται και ανακυκλώνεται μια μεγάλη ευρωπαϊκή παράδοση.

Εργαστήρια
  • Η πολωνικής καταγωγής Γαλλίδα σκηνοθέτρια-χορογράφος Βάνγκα Γκολόνκα διευθύνει δεκαπενθήμερο εργαστήριο με θέμα «Θεραπεία κατά της καλής και κακής τύχης» και αφετηρία το κείμενο «De Remedis Utrisque fortunae» του Πετράρχη, Ιταλού συγγραφέα από την αυγή της ευρωπαϊκής Αναγέννησης.
  • Η Αγγελική Στελλάτου διευθύνει δεκαπενθήμερο εργαστήριο με θέμα: «Αναζητώντας την αθωότητα μέσω της βυζαντινής εικονογραφίας». Με αναφορά στις μαρτυρικές μορφές από την εικονογραφία του Βυζαντίου θα επιχειρηθεί μια προσέγγιση του σώματος, φορέα θλίψης, μαρτυρίου αλλά και ανάτασης. Το εργαστήριο συνδυάζει εικονογραφικό υλικό, κίνηση και κείμενο.
  • Η Ρούλα Πατεράκη, διευθύνει επίσης δεκαπενθήμερο εργαστήριο με θέμα: «Γυναίκες αυτόχειρες και ελισαβετιανό δράμα». Ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει στην τραγωδία «Διδώ, βασίλισσα της Καρχηδόνας» του Christopher Marlowe.
  • Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Centre for Performance Research και του Senior Research Fellow στο Τμήμα Σπουδών Θεάτρου, Κινηματογράφου και Τηλεόρασης του Πανεπιστημίου της Ουαλίας Αμπερίστβιθ, Richard Gough, πραγματοποιεί εργαστήριο με θέμα «Ελισαβετιανά κοστούμια και πορτρέτα». Στο εργαστήριο συμμετέχει η Joan Mills, σκηνοθέτρια, ειδική σε θέματα φωνής και περφόρμανς.
  • Ο δραματουργός και διευθυντής του θεατρικού και χορευτικού τομέα του Θεατρικού Οργανισμού Arts Centre Vooruit της Γάνδης, Guy Cools, θα ασχοληθεί με το θέμα «Λαβύρινθοι και κήποι». Μια εργασία για το πώς η αρχιτεκτονική οδηγεί στην αφύπνιση των αισθήσεων, αναβιώνει τις προσωπικές μνήμες και διεγείρει τη δημιουργικότητα.
  • Ο συνθέτης Dick Van der Harst και η χορογράφος Paola Bartoletti επέλεξαν το θέμα «Il Canto de la Sibila». Σημείο εκκίνησης τα ελληνικά σιβυλλικά μαντεία, η αναβίωσή τους το Μεσαίωνα και ο εκκλησιαστικός ύμνος Canto de la Sibila στα πρώιμα χρόνια της Αναγέννησης, όπως ερμηνεύτηκε από τον Jordi Savall στην Capella Reial de Catalunya.
  • Ο σκηνοθέτης και δάσκαλος υποκριτικής στο Πανεπιστήμιο του Exeter Phillip Zarrilli διευθύνει εργαστήριο με θέμα «Το γκροτέσκο στο ελισαβετιανό δράμα: Χρησιμοποιώντας την αναπνοή, την ενεργοποίηση και την ψυχοσωματική διαδικασία». Ως κείμενο εργασίας θα χρησιμοποιηθεί το έργο Dr. Faustus του Marlowe με την επιμέλεια της δραματουργού Kaite O'Reilly.
  • Ο δραματουργός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και θεωρητικός του θεάτρου Jean Jourdheuil πραγματοποιεί εργαστήριο δραματουργίας-σκηνοθεσίας με θέμα «Μια σύγχρονη προσέγγιση της σαιξπηρικής τρικυμίας».
  • Η Μάγια Λυμπεροπούλου, τέλος, θα διδάξει το θέμα «Ομοιοκαταληξία και προφορικότητα. Μουσικότητα λόγου και φυσικότητα», με τα κείμενα «Ερωφίλη», «Πανώρια» και «Ερωτόκριτος».
Master class - Συμπόσιο
  • Σε Master class θα διδάξει ο ηθοποιός- σκηνοθέτης Γιώργος Κιμούλης με θέμα «Λέξεις χωρίς σκέψεις, στον ουρανό δε φτάνουνε ποτέ». Κύριος άξονας της εργασίας του θα είναι οι σαιξπηρικοί μονόλογοι μέσα από τις μεταφράσεις του Γιώργου Χειμωνά.
  • Με τη συμμετοχή διακεκριμένων επιστημόνων διοργανώνεται επίσης συμπόσιο, όπου εξετάζονται ιδιαίτερα θέματα που αφορούν στα εργαστήρια.
  • Η Ελένη Αρβελέρ, πρύτανης, πρόεδρος του Πανεπιστημίου της Ευρώπης, θα πραγματοποιήσει ομιλία με θέμα «Ανατολή - Δύση. Αλληλεπιδράσεις».
  • Ο καθηγητής πανεπιστημίου Μ. Ζ. Κοπιδάκης θα πραγματοποιήσει ομιλία με θέμα «Ο Μαρασμός του Ανθους. Ο θάνατος του πολεμιστή από τον Ομηρο στον Κορνάρο».
  • Ο καθηγητής Γιώργος Βέλτσος θα μιλήσει για την «Camera degli Sposi: Ενα αριστούργημα της ιταλικής Αναγέννησης στη σύγχρονη ελληνική δραματουργία».
  • Η ομιλία της θεατρολόγου και καλλιτεχνικής υπεύθυνης της Θερινής Ακαδημίας Θεάτρου, Ελένης Βαροπούλου, έχει θέμα «Ανακυκλώνοντας τον Σαίξπηρ».
Εικαστικά - θέατρο

Στη Μυτιλήνη, και συγκεκριμένα στο Μουσείο Στρατή Ελευθεριάδη Τεριάντ, φιλοξενείται έκθεση Ελλήνων ζωγράφων και σκηνογράφων, με έργα ζωγραφικής, εικαστικές εγκαταστάσεις, και βιντεο-αρτ. Η έκθεση, με θέμα «Ανακυκλώνοντας την Αναγέννηση», που ετοιμάστηκε ειδικά για τη Θερινή Ακαδημία Θεάτρου, συνδέει θέματα των εργαστηρίων με τις πλαστικές τέχνες και τη σύγχρονη ελληνική εικαστική έκφραση. Συμμετέχουν οι: Νίκη Καναγκίνη, Αλέκος Λεβίδης, Χρόνης Μπότσογλου, Ελλη Παπαγεωργακοπούλου, Βουβούλα Σκούρα, Σωκράτης Φατούρος, Διονύσης Φωτόπουλος, Γιάννης Ψυχοπαίδης. Ηθοποιοί και περφόρμερ που θα διευθύνουν τα εργαστήρια, μαζί με άλλους καλλιτέχνες που θα προσκληθούν για τη βραδιά των περφόρμερ στη Μυτιλήνη, και θα παρουσιάσουν στο κοινό τα αποτελέσματα της δουλιάς των εργαστηρίων, ενώ θα πραγματοποιήσουν εμφανίσεις σε ιστορικούς χώρους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ