Εμβόλιμη αρνητική ρύθμιση για τα πνευματικά δικαιώματα
Τη συμμόρφωσή της με τις επιταγές της ΕΕ για τη λεγόμενη «ειδική μετοχή» που έχει το Δημόσιο στις αποκρατικοποιημένες επιχειρήσεις, δήλωσε χτες η κυβέρνηση με την κατάθεση του νομοσχεδίου για τις αποκρατικοποιήσεις. Οπως ομολογούν οι ίδιοι στην αιτιολογική έκθεση, «στο σχέδιο νόμου δεν προσδιορίζονται τα δικαιώματα του Δημοσίου σε επιχειρήσεις δημοσίου συμφέροντος και κοινής ωφέλειας, σχετικές με την άμυνα, ασφάλεια της χώρας, δημόσια υγεία κ.ά.». Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ εκχωρεί στους ιδιώτες μεγαλομετόχους ακόμα και τις στρατηγικού χαρακτήρα αποφάσεις των οργανισμών κοινής ωφέλειας που αποκρατικοποιήθηκαν ή που πρόκειται να αποκρατικοποιηθούν. Με μια μεσοβέζικη λύση και στην προσπάθειά τους να τηρήσουν τα στοιχειώδη προσχήματα, παραπέμπουν «τον προσδιορισμό των δικαιωμάτων του δημοσίου» σε αποφάσεις που θα παίρνει η «Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων ανάλογα με το είδος της αποκρατικοποιούμενης επιχείρησης και τα προστατευόμενα αγαθά κοινής ωφέλειας». Μάλιστα, προκειμένου να μην υπάρξει παρερμηνεία, αναφέρουν χαρακτηριστικά πως οι αποφάσεις της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων θα «λαμβάνονται με κριτήρια σαφή και αντικειμενικά, τα οποία δε θα υπερβαίνουν το προσήκον μέτρο»...
Νέος γύρος διαβουλεύσεων κυβέρνησης και Ενωσης Ελληνικών Τραπεζών την ερχόμενη βδομάδα
Τριβές ανάμεσα σε ορισμένους μεγαλοτραπεζίτες προκάλεσε η πληθώρα «φωτογραφικών διατάξεων» για τον «επαναπατρισμό κεφαλαίων» που αρχικά επρόκειτο να ανακοινωθεί προχτές από την κυβέρνηση μαζί με τις «10 προτάσεις» για το φόρο μεταβιβάσεων ακίνητης περιουσίας. Ετσι και προκειμένου να λυθούν οι όποιες «παρεξηγήσεις», ξεκινά την ερχόμενη βδομάδα νέος γύρος διαβουλεύσεων μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και της Ενωσης Ελληνικών Τραπεζών. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις και τις πληροφορίες, ορισμένοι μεγαλοτραπεζίτες διατύπωσαν στην κυβέρνηση «αιτιάσεις» για το υπό εκκόλαψη νομοσχέδιο, κάνοντας λόγο για «φωτογραφικές» διατάξεις υπέρ «ανταγωνιστριών» τους τραπεζών και αυτός ήταν ο λόγος που το σχετικό κυβερνητικό κείμενο παραμένει για την ώρα στο συρτάρι.
Ετσι η κυβέρνηση δημοσιοποίησε μόνο τις ρυθμίσεις για τη «φορολόγηση» πάνω στην ακίνητη περιουσία των εξωχώριων (οφσόρ) εταιριών σαν κοινή συνισταμένη των επιμέρους συμφερόντων του τραπεζικού κεφαλαίου και άλλων μεγαλομετόχων.
Το γεγονός αυτό προκύπτει με πολύ εύγλωττο τρόπο και από τις κυβερνητικές αποφάσεις. Ετσι ενώ στα «λόγια» τα ακίνητα των διαβόητων εξωχώριων εταιριών φορολογούνται με συντελεστή 3% το χρόνο, πάνω στην αντικειμενική αξία τους, στη συνέχεια εξαιρείται το σύνολο των «ενδιαφερόμενων» - συνομιλητών της κυβέρνησης. Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκης, από τη «φορολόγηση» εξαιρούνται οι παρακάτω κατηγορίες:
Σημαντικά βήματα προόδου στην επίλυση των προηγούμενων σοβαρών προβλημάτων λειτουργίας της αγοράς του Ρέντη διαπίστωσαν - σύμφωνα με τον Ενιαίο Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) - οι κοινοτικοί επιθεωρητές, που πραγματοποίησαν επανέλεγχο. Οπως αναφέρει ο ΕΦΕΤ, κατά τη διάρκεια τη δειγματοληπτικής επιθεώρησης επιχειρήσεων χτες και προχτές στην Κρεαταγορά του Ρέντη, δε διαπιστώθηκαν παραβιάσεις των απαιτούμενων όρων υγιεινής και ασφάλειας κατά την εμπορία του κρέατος, αλλά επισημάνθηκε η ανάγκη ολοκλήρωσης των εργασιών αναβάθμισης των εγκαταστάσεων, με αυστηρή τήρηση του χρονοδιαγράμματος που έχει οριστεί για το τέλος Σεπτέμβρη.
Στο αρχικό πόρισμα του ελέγχου που θα αποσταλεί στις ελληνικές αρχές σε διάστημα περίπου 25 ημερών, θα αναφέρεται η ανάγκη διεύρυνσης και βελτίωσης του συστήματος αυτοελέγχων και από τη διοίκηση του ΟΚΑΑ, βελτιώσεις και αλλαγές του κυρωτικού συστήματος και υποδείξεις για τη διεύρυνση των προγραμμάτων εκπαίδευσης του προσωπικού σε θέματα προσωπικής υγιεινής και του περιβάλλοντος χώρου, και ασφάλειας των τροφίμων.
Την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, με το οποίο θα μειώνεται ο χρόνος πληρωμής προς τους πιστωτές, είτε αυτοί είναι επιχειρήσεις, είτε δημόσιες αρχές, προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης. Στις ίδιες διατάξεις θα προβλέπεται και η επιβολή οικονομικών ρητρών αλλά και άλλες ρυθμίσεις, για τις περιπτώσεις που παραβιάζονται οι προθεσμίες.
Το πεδίο εφαρμογής του ΠΔ καλύπτει όλες τις πληρωμές στα πλαίσια των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων, ή μεταξύ επιχειρήσεων και δημοσίων αρχών. Αντίθετα, δε διέπει τις συναλλαγές των καταναλωτών με επιταγές και συναλλαγματικές, καθώς και τις πληρωμές στο πλαίσιο αποζημίωσης, συμπεριλαμβανομένων και των πληρωμών από ασφαλιστικές εταιρίες.
Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η νέα ρύθμιση, στις συναλλαγές μεταξύ ιδιωτικών επιχειρήσεων, ο οφειλέτης υποχρεώνεται να πληρώσει μέσα σε 30 μέρες από την ημερομηνία παραλαβής του τιμολογίου ή από την ημερομηνία παραλαβής των αγαθών/υπηρεσιών, εκτός και αν ορίζεται άλλη ημερομηνία από τη σχετική σύμβαση. Αν ο οφειλέτης είναι ασυνεπής στις υποχρεώσεις του, αμέσως μετά την παρέλευση του διαστήματος που έχει οριστεί, επιβαρύνεται με τόκους υπερημερίας. Για τις δημόσιες συμβάσεις η προθεσμία πληρωμής ορίζεται στις 60 μέρες.
Στο ΠΔ καθορίζονται οι προϋποθέσεις για την επιβολή του τόκου υπερημερίας. Επιβάλλεται αυτόματα, χωρίς προηγούμενη όχληση και ισούται με το επιτόκιο αναφοράς του οικείου εξαμήνου της ΕΚΤ συν επτά ποσοστιαίες μονάδες. Εκτός όμως από τους τόκους υπερημερίας, το ΠΔ δίνει τη δυνατότητα στο δανειστή να απαιτεί, σε περίπτωση καθυστέρησης της πληρωμής, αύξηση του επιτοκίου των οφειλόμενων τόκων και αποζημίωση για την κάλυψη των εξόδων είσπραξης και απαίτησης.