ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Σεπτέμβρη 2002
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΣΑΚ - ΔΕΕ
«Καλή χρονιά» με νικηφόρους αγώνες

Αγωνιστικό κάλεσμα απευθύνει στους εκπαιδευτικούς για τη νέα σχολική χρονιά η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, που τους εύχεται «καλή χρονιά με νικηφόρους αγώνες», περιγράφοντας τις συνθήκες, μέσα στις οποίες γίνεται η έναρξη μιας σχολικής χρονιάς με παλιά και νέα προβλήματα.

Ιδιαίτερη αναφορά κάνει η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ στο θέμα της αξιολόγησης, σημειώνοντας ότι «τρανταχτή απόδειξη για το τι εννοεί, όταν μιλά για αξιολόγηση η κυβέρνηση αποτελούν οι "κρίσεις" των στελεχών της εκπαίδευσης. Η "σφαγή" και το "μαγείρεμα" που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια της "συνέντευξης", προκειμένου να "επιλεγούν" οι ημέτεροι, δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ακόμη και στον πιο δύσπιστο. Ταυτόχρονα, δικαιώνουν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο τη θέση της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ για επιλογή στελεχών με 100% αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια, όπως και το κάλεσμα που απευθύναμε στους αιρετούς εκπροσώπους του κλάδου να μην πάρουν μέρος στο αλισβερίσι και να βάλουν παύλα στη συνέντευξη. Η δημιουργία υποταγμένων συνειδήσεων είναι το βασικό ιδεολογικό μέλημα της εκπαίδευσης και για την αποτελεσματικότητά του σε αυτό τον τομέα θα αξιολογείται το σχολείο. Εξ άλλου, στην ίδια κατεύθυνση κινείται και το προτεινόμενο σχέδιο "Σχολικού Κανονισμού"», σημειώνει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ.

Η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ επισημαίνει, για άλλη μια φορά, πως «εκείνο που απαιτείται σήμερα, με βάση τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες και απαιτήσεις, είναι η ουσιαστική χρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης από τον κρατικό προϋπολογισμό, με τη χορήγηση του 15% των προβλεπόμενων δαπανών στην Παιδεία, η ουσιαστική - ποιοτική αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης στην κατεύθυνση της διαμόρφωσης ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων, σε αντιπαράθεση με τη λογική της στενής και ληξιπρόθεσμης κατάρτισης, της άτακτης και ανούσιας παροχής πληροφοριών που σήμερα κυριαρχεί. Η αντικατάσταση του σχολείου της στείρας απομνημόνευσης, της παπαγαλίας και του λειτουργικού αναλφαβητισμού, του σχολείου προθαλάμου των ΑΕΙ - ΤΕΙ, με το σχολείο της ουσιαστικής μόρφωσης και διαπαιδαγώγησης, το σχολείο της γενικής μόρφωσης με τον πολυτεχνικό χαρακτήρα, το Ενιαίο 12χρονο Βασικό Υποχρεωτικό Σχολείο για όλους, χωρίς φραγμούς και διακρίσεις, η κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης και της παραπαιδείας». «Επιστημονική στήριξη χρειάζεται ο εκπαιδευτικός, αναπροσανατολισμό με βάση τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες απαιτεί το σχολείο», σημειώνει η ΕΣΑΚ -ΔΕΕ.

Αναφερόμενη στις πλειοψηφίες των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών και τη στάση «συνενοχής» τους, η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ καλεί «με αποφάσεις ΓΣ και ΔΣ, με Επιτροπές Αγώνα και Συντονιστικά, σε κοινό βηματισμό με τις ταξικές δυνάμεις στο υπόλοιπο συνδικαλιστικό κίνημα, να συνεχίσουμε τον αγώνα. Να μην επιτρέψουμε να υλοποιηθεί η αξιολόγηση, να συγκρουστούμε με την αντιλαϊκή πολιτική, να διεκδικήσουμε τα δικαιώματά μας, με βάση τις σύγχρονες ανάγκες μας. Η ταξική συσπείρωση, η μετωπική σύγκρουση με την αντιεκπαιδευτική και αντιλαϊκή πολιτική, η αποφασιστική ενίσχυση των ταξικών δυνάμεων στο συνδικαλιστικό κίνημα είναι μονόδρομος».

Από 16 Σεπτέμβρη οι εξετάσεις Ελλήνων του εξωτερικού

Ξεκινούν τη Δευτέρα 16 Σεπτέμβρη με Νεοελληνική Γλώσσα γενικής παιδείας οι εξετάσεις για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των Ελλήνων του εξωτερικού και των τέκνων Ελλήνων υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό. Οι εξετάσεις θα ολοκληρωθούν με τα ειδικά μαθήματα στις 3 του Οκτώβρη και θα διενεργηθούν για το μάθημα γενικής παιδείας, τα μαθήματα κατεύθυνσης και τα ειδικά μαθήματα στο Πειραματικό Γυμνάσιο και Πειραματικό Ενιαίο Λύκειο της Βαρβακείου Σχολής για όσους δήλωσαν ότι θα εξεταστούν στην Αθήνα και στο 31ο Ενιαίο Λύκειο Θεσσαλονίκης για όσους δήλωσαν ότι θα εξεταστούν στη Θεσσαλονίκη.

Οι εξετάσεις στα μαθήματα της Αρμονίας και της Υπαγόρευσης Μουσικού Κειμένου θα διενεργηθούν μόνο στην Αθήνα στο Πειραματικό Γυμνάσιο και Ενιαίο Λύκειο Βαρβακείου Σχολής.

Οι νέες τεχνολογίες στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Η κοινωνία της ψευτοαπασχόλησης, της ιδιωτικής παραπαιδείας, με θεματοφύλακες και κλειδοκράτορες γιγαντιαία μονοπώλια, προπαγανδίζεται και μέσα στην εκπαίδευση. Οι τελευταίες κυβερνητικές εξαγγελίες ήταν για το Επιχειρησιακό Σχέδιο «Η Παιδεία και η Κοινωνία της Πληροφορίας», που καλύπτει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και με ορίζοντα το 2006 έχει στόχο να «εισαγάγει» τις νέες τεχνολογίες ως μέσο και ως αντικείμενο μάθησης.

Αυτή η εισαγωγή των τεχνολογιών της πληροφόρησης στην εκπαίδευση δε σημαίνει για τον εκπαιδευτικό και το μαθητή τίποτε άλλο από το μηχανικό χειρισμό των προκατασκευασμένων προγραμμάτων και εφαρμογή των τυποποιημένων προτάσεων για τη διδασκαλία του μαθήματος. Το πλαίσιο προγράμματος σπουδών «Προετοιμασία του Δασκάλου της κοινωνίας της πληροφορίας» ακολουθεί τη συνταγή, προτείνοντας ως γνωστό τρία προγράμματα επιμορφώσεων. Τέτοια θα είναι η αξία αυτή της πολυδιαφημισμένης επιμόρφωσης που δεν κρίνεται απαραίτητο να πραγματοποιηθεί σε πανεπιστημιακό χώρο. Η σύνδεση όλων των σχολείων με το Διαδίκτυο και ο εξοπλισμός τους με Η/Υ, καθώς και η υποτυπώδης κατάρτιση των εκπαιδευτικών στη χρήση των Η/Υ και του Ιντερνετ είναι οι άμεσοι στόχοι που χρηματοδοτούνται από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.

Υλοποιώντας την απόφαση της ΕΕ για έμφαση στην ηλεκτρονική μάθηση, που όπως ομολογείται «σημαίνει γρήγορο τρόπο εκμάθησης με μειωμένο κόστος», τόσο το έργο «Προετοιμασία του Δασκάλου» όσο και τα ταχύρυθμα προγράμματα κατάρτισης, διάρκειας ως ένα ακαδημαϊκό εξάμηνο, που θα λειτουργήσουν στα Πανεπιστήμια «σε συγκεκριμένες εφαρμογές και τομείς της Πληροφορικής και των Νέων Τεχνολογιών, με υψηλή ζήτηση στην αγορά εργασίας», προβάλλουν σαν πρώτης ανάγκης δεξιότητες τη διά βίου κατάρτιση και την απασχολησιμότητα που έθεσε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Λισαβόνας (23-24/3/2000). Η Σύνοδος αυτή έδωσε έμφαση στην εισαγωγή των νέων τεχνολογιών των Πληροφοριών και της Επικοινωνίας. Πιστεύω όχι για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών, αλλά για την επίτευξη του νέου στρατηγικού στόχου της Ενωσης ως το 2010 «να γίνει η ανταγωνιστικότερη και δυναμικότερη οικονομία ανά την υφήλιο». Κι αυτός ο στόχος επενδύεται με ιδεολογήματα περί αλλαγών που οι «νέες τεχνολογίες» τάχα υπαγορεύουν.

Η προπαγάνδα για τις νέες τεχνολογίες όχι τυχαία περιορίζεται στις λεγόμενες Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνίας, όπου η πληροφορική απογειώνεται στο επίπεδο μιας ιδανικής επικοινωνίας «ατόμων και λαών». Μιλούν έτσι για τη μετάβαση σε μια δημοκρατική κοινωνία, μια κοινωνία της γνώσης, όπου η βασική αντίθεση συνοψίζεται ανάμεσα σ' αυτούς που έχουν και δεν έχουν «πρόσβαση» στις πληροφορίες κι όπου βασικό ζήτημα δεν είναι η κατοχή των μέσων παραγωγής, αλλά η απόκτηση δεξιοτήτων χειρισμού των νέων μέσων επικοινωνίας.

Υποστηρίζουν αυτή τη νέα εκδοχή της μεταβιομηχανικής - μετακαπιταλιστικής δηλαδή κοινωνίας, όσο κι αν η μικροηλεκτρονική και η πληροφορική προϋποθέτουν βιομηχανία με την επιστημονική έννοια του όρου, όπυ γίνεται παραγωγή και πώληση των προϊόντων τους, που γεννά υπεραξία και υπερκέρδη, όσο και αν αυτά εφαρμόζονται στη συνέχεια σε μέσα παραγωγής άλλων προϊόντων με τον ίδιο σκοπό, όσο κι αν η γενικευμένη χρήση τους στο επίπεδο της οικονομίας και της κοινωνίας προδιαγράφεται απ' τα σύγχρονα κρατικομονοπωλιακά συμπλέγματα της «οικονομίας της αγοράς». Αλλά οι νέες τεχνολογίες και ανάμεσά τους και οι λεγόμενες τεχνολογίες αιχμής ονομάστηκαν νέες γιατί θεωρήθηκαν εφαρμογές της επιστήμης που επαναστατικοποιούν τα μέσα κοινωνικής παραγωγής.

  • Οι θεωρίες αυτές οδηγούν στην εκτίμηση του Ανθρώπου ως στύλου των κοινωνικών σχέσεων;
  • Ο άνθρωπος πρέπει ν' αντιμετωπίσει τη μηχανή που παίζει μεσολαβητικό ρόλο έτσι και αλλιώς στη δραστηριότητά του ή να αναδιοργανώσει τις αμοιβαίες ανθρώπινες κοινωνικές σχέσεις;
  • Οι μηχανές, αφού δεν είναι αιτία των ανθρώπινων δεινών, αποτελούν και λύση των προβλημάτων που δημιουργούνται από εκείνο το είδος των ανθρώπινων σχέσεων που μετατρέπει τη ζωντανή εργατική δύναμη σε εργαλείο παραγωγής και τελικά σε εξαρτήματα μιας επιμέρους μηχανής;
  • Η τεχνική νοημοσύνη μπορεί να συγκριθεί με την ανθρώπινη σκέψη;
  • Η σκέψη και το ανθρώπινο λογικό είναι προϊόν της ανθρώπινης ψυχικής δραστηριότητας;
  • Η ανθρώπινη εξυπνάδα τελικά πού έγκειται, στη συσσώρευση πληροφοριών ώστε στην τέλεια περίπτωση να σχηματίζει νοητικά την εικόνα της πραγματικότητας ή στην έλλογη σκέψη που οδηγεί στην κατανόηση της ουσίας της πραγματικότητας, όχι μόνο τέτοιας που είναι, αλλά τέτοιας που μπορεί να γίνει;
  • Στόχος θα πρέπει να γίνει η ανάπτυξη της αυτόνομης σκέψης του μαθητή και η εξατομίκευση της κοινωνικής του υπόστασης μέσα από την ίδια του την κοινωνικοποίηση και τη ζωντανή επαφή του με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον;

Κώστας ΠΑΠΛΩΜΑΤΑΣ
Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Περιστερίου «Ελλη Αλεξίου»



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ