ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 10 Σεπτέμβρη 2002
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αρχίζει το «VideoDance»

Από την ταινία «Meg Stuart's Alibi»
Από την ταινία «Meg Stuart's Alibi»
Αρχίζει σήμερα στην Αθήνα, στο Πάρκο Στρατού (Κατεχάκη) και σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Κόμικς, το 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Χορού «VideoDance».

Πρόκειται για τη διοργάνωση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με την οποία παρουσιάζεται η νέα διεθνής παραγωγή του ιδιαίτερου αυτού κινηματογραφικού είδους. Φέτος περιλαμβάνονται 76 ταινίες μικρού, μεσαίου και μεγάλου μήκους από την Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία, χωρισμένες στις παρακάτω θεματικές ενότητες: «Σώμα/ Εικόνα: η αποσπασματική πραγματικότητα» (όπου θα προβληθεί σε παγκόσμια πρώτη η ταινία «Meg Stuart's Alibi» του Maarten Vanden Abeele με παρόντα τον σκηνοθέτη), «Βελγική σκηνή», «Γερμανικός εξπρεσιονιστικός χορός και κινηματογράφος», «Αιγυπτιακή κινηματογραφική μουσική κωμωδία της δεκαετίας του '50». Αυτά τα αφιερώματα βασίζονται στα αρχεία της γαλλικής ταινιοθήκης ταινιών χορού.

Οι υπόλοιπες ενότητες θα φιλοξενήσουν ταινίες περισσότερο πειραματικού ή νεωτεριστικού χαρακτήρα, αλλά και ταινίες στις οποίες ο ρόλος του χορογράφου και του σκηνοθέτη είναι εναλλασσόμενος. Επίσης, θα προβληθούν και οι δύο και μοναδικές ελληνικές ταινίες χορού της περασμένης χρονιάς, «Wannabees» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαρκαντωνάτου και χορογραφίας Νίκου Λαγουσάκου και «Λίγο πριν» του Δημήτρη Εμμανουηλίδη και της Δάφνης Στεφάνου αντίστοιχα.

Οι προβολές στην Αθήνα θα ολοκληρωθούν στις 15/9 και από τις 13-19/9 θα επαναληφθούν στη Θεσσαλονίκη, στο «Ολύμπιον».

Οι Χαλκιάδες του Πωγωνίου

Ο Πετρο-Λούκας Χαλκιάς
Ο Πετρο-Λούκας Χαλκιάς
Αύριο (8μμ) θα πραγματοποιηθεί στο Θέατρο «Δόρα Στράτου» (Φιλοπάππου) το αφιέρωμα στο σόι των Χαλκιάδων από το Πωγώνι, που είχε αναβληθεί λόγω βροχής. Στη βραδιά, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ανάπτυξης Ελληνικού Πολιτισμού παρουσιάζει επιλογή τραγουδιών, μελωδιών, χορών και φορεσιών του Πωγωνίου, περιοχή καταγωγής των Χαλκιάδων (Περικλής, Πετρο-Λούκας, Αχιλλέας Χαράλαμπος, Πέτρος), οι οποίοι στις αρχές της δεκαετίας του '50 απέκτησαν το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο «Λούκας» για να ξεχωρίζουν στο χώρο της δισκογραφίας από τη φημισμένη, τότε, οικογένεια των Χαλκιάδων της Ζελίστας (Φωτεινό Μολοσσών Ιωαννίνων).

Τέσσερις γενιές Χαλκιάδων θα εμφανιστούν στη σκηνή με το κλαρίνο τους, όργανο συνώνυμο με τη μουσική παράδοση της Ηπείρου και του στεριανού Ελληνισμού. Τακίμια (κομπανίες), πολυφωνικές και χορευτικές ομάδες θα δώσουν μια απεικόνιση των πολιτιστικών ιδιαιτεροτήτων της περιοχής, τονίζοντας την ταυτότητα του κάθε χωριού. Η σκλήθρα των Χαλκιάδων, σε ένδειξη σεβασμού στο Πωγώνι και στους ανθρώπους που τους μπόλιασαν μουσικά για έναν αιώνα, «συνομιλεί» μαζί τους, μεταφέροντας την πολυχρωμία του πολιτιστικού χάρτη του Πωγωνίου στην Αθήνα. Το συντονισμό της εκδήλωσης έχει αναλάβει ο Βαγγέλης Ρούμπας.

Δεν αφήνουν τίποτα όρθιο... .

Νέα καταστροφή αρχαιοτήτων στο Μαραθώνα

Από τα ευρήματα στο Μαραθώνα
Από τα ευρήματα στο Μαραθώνα
«Επιμένει» η ...πραγματικότητα να δημιουργεί προβλήματα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και με την κατασκευή του ολυμπιακού Κωπηλατοδρομίου στο Μαραθώνα, αφού στη συγκεκριμένη περιοχή συνεχίζεται η ανεύρεση αρχαίων!

Σε ανοιχτή επιστολή στον υπουργό Πολιτισμού, που υπογράφουν η Αρχαιολογική Εταιρεία, η Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, καλούν τον Ε. Βενιζέλο να εφαρμόσει τις δεσμεύσεις του για απαγόρευση των εργασιών του ολυμπιακού κωπηλατοδρομίου στο Μαραθώνα, αν εκεί βρεθούν αρχαία.

Πράγμα που έγινε! Οπως σημειώνουν, η εκσκαφή του κωπηλατοδρομίου «αποκάλυψε στα πρανή της βόρειας πλευράς του αρχαιολογικά ευρήματα της πρωτοελλαδικής περιόδου (3ης χιλιετίας π.Χ.)». Στις φωτογραφίες που παραθέτουν φαίνεται «ότι υπάρχουν στο σημείο αυτό τα υπολείμματα περισσοτέρων κτισμάτων του ενός. Ο απότομος τερματισμός τους στα νερά της τεχνητής λίμνης γεννά υποψίες για πιθανή συνέχιση μέσα σ' αυτήν (και καταστροφή κατά την εκσκαφή). Ενδεχομένως πρόκειται για οικισμό, του οποίου η έκταση δεν είναι γνωστή. Είναι όμως αδιαμφισβήτητο ότι ευρήματα της πρωτοελλαδικής περιόδου είναι σπάνια και επομένως μεγάλης αρχαιολογικής σπουδαιότητας».

Προσθέτουν, ότι «θα πρέπει ήδη να έχουν αναθεωρηθεί οι θέσεις του Υπουργείου, ως προς τη γεωλογική εξέλιξη της περιοχής του Μαραθώνα στην αρχαιότητα, πάνω στις οποίες βασίστηκε το επιχείρημά του, ότι δηλαδή ήταν αδιανόητο να υπήρχαν αρχαιολογικά κατάλοιπα στη θέση του Κωπηλατοδρομίου». Και θυμίζουν τις υπουργικές δεσμεύσεις περί διακοπής του έργου στην αντίθετη περίπτωση.

«Αναμένουμε συνεπώς να αντιδράσετε στην εξέλιξη αυτή, σύμφωνα με τις τότε δηλώσεις σας, απαγορεύοντας τη συνέχιση των εργασιών κατασκευής του Κωπηλατοδρομίου, ώστε να επιτραπεί στην Αρχαιολογική Υπηρεσία να συνεχίσει μια συστηματική και εκτεταμένη ανασκαφή και μελέτη των ευρημάτων χωρίς πίεση χρόνου και με πλήρη διαφάνεια για την κοινή γνώμη. Μόνον αφού τελειώσει η μελέτη αυτή θα μπορέσουν να ληφθούν ορθές αποφάσεις για τον τρόπο παρουσίασης των σημαντικών αυτών ευρημάτων στο χώρο όπου αποκαλύφθηκαν, όπως και για το μέλλον του έργου», καταλήγουν οι τρεις φορείς.

Το ΥΠΠΟ προσπάθησε να υποβαθμίσει το θέμα, με έναν πολιτικάντικο καυγά με τη ΝΔ. Η τελευταία, έχοντας την ίδια αντίληψη περί «προστασίας» της πολιτιστικής κληρονομιάς, βρήκε ευκαιρία να δημαγωγήσει, οργανώνοντας προεκλογικού τύπου περιοδείες του αρχηγού της στο συγκεκριμένο έργο, συνοδεία καναλιών.

Το υπουργείο «απάντησε» μέσω αναφοράς του προϊστάμενου της Β΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Γ. Σταϊνχάουερ. Ο προϊστάμενος παραδέχεται την ύπαρξη των ευρημάτων, αλλά -όπως υποχρεώθηκε να λέει και για τις εκτεταμένες αρχαιότητες στη Μεσογαία- τα χαρακτηρίζει «μεμονωμένα»... αν και «ερευνώνται από ειδικό συνεργείο της Υπηρεσίας, σύμφωνα με όλους τους κανόνες της επιστημονικής ανασκαφικής δεοντολογίας». Πώς, λοιπόν, τα χαρακτηρίζει «μεμονωμένα», όταν παρακάτω αναφέρει, ότι «συνδέονται με τον ακόμη ανεξερεύνητο πρωτοελλαδικό οικισμό που έχει προ πολλού εντοπιστεί σε απόσταση περίπου ενός χιλιομέτρου Δ/ΒΔ του Κωπηλατοδρομίου, κοντά στη Μακαρία Πηγή»;

Ο προϊστάμενος ελαφρά τη καρδία λέει ότι «δεν αποτελούν μοναδικά ευρήματα ή μνημεία με (μορφολογική ή ιστορική) σημασία τέτοια, που να δικαιολογούσε τη διακοπή του ήδη ολοκληρωθέντος ως προς τις εκσκαφές έργου του Κωπηλατοδρομίου»! Πώς το συμπεραίνει αυτό, ενώ ερευνώνται ακόμα τα ευρήματα; Και πώς, ενώ ακόμα ερευνώνται, ολοκληρώθηκαν οι εκσκαφές του έργου;

Η πλήρης αντίφαση προβάλλει και με την ανακοίνωση του ΥΠΠΟ ότι τα συμπεράσματα της έρευνας «θα αποτυπωθούν σε αναλυτική έκθεση που θα εισαχθεί για συζήτηση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο»! Δηλαδή, υπάρχει εύρημα, οι εκσκαφές όμως ολοκληρώθηκαν και το ΚΑΣ «κατόπιν εορτής» θα συζητήσει για τα «φαγωμένα» αρχαία. Προς τι; Για να τα κλαύσει ή για να δώσει και το δικό του «άλλοθι» στην κυβέρνηση, με το επιπλέον «επιχείρημα» ότι «τα ευρήματα αυτά δεν έχουν καμία σχέση με την εποχή της Μάχης του Μαραθώνα και το πεδίο διεξαγωγής της»; Η υπουργική «δέσμευση» όμως δεν αφορούσε σε ευρήματα συγκεκριμένης εποχής. Αλλά και έτσι να ήταν, με ποιο δικαίωμα αποφασίζει τι θα καταστραφεί;

Στις ίδιες αντιφάσεις υπέπεσε και ο υπουργός με τις χτεσινές του δηλώσεις.

Λύπησε όλο το θέατρο

Ενας φανατικός λάτρης του θεάτρου, ένας εξαίρετος αλλά και αφανής «εργάτης» του, ο Γιώργος Τσιπλάκος, ο οποίος διετέλεσε και συνεργάτης του ΕΟΤ και του μετέπειτα Ελληνικού Φεστιβάλ ως υπεύθυνος για τις παραστάσεις των Επιδαυρίων, νικήθηκε το περασμένο Σάββατο από τον καρκίνο και κηδεύτηκε την ίδια μέρα από το νεκροταφείο Παπάγου.

Ο Γ. Τσιπλάκος γεννήθηκε στον Πειραιά το 1941. Ηταν απόφοιτος του Παντείου Πανεπιστημίου και της Δραματικής Σχολής του Πέλου Κατσέλη. Από το 1967 εργάστηκε ως οργανωτικός υπεύθυνος στο «Θέατρο Τέχνης», στην «Ελληνική Σκηνή» της Αν. Συνοδινού, στο «Ελεύθερο Θέατρο», στο «Θεσσαλικό», στο Εθνικό Θέατρο - Αρμα Θέσπιδος, στο ΚΘΒΕ - Θέατρο Θράκης, στο θέατρο «Αττις» του Θόδωρου Τερζόπουλου, στη «νέα Σκηνή» του Λευτέρη Βογιατζή, στο «Ανοιχτό Θέατρο» του Γιώργου Μιχαηλίδη και σε πολλούς άλλους θιάσους. Είχε, επίσης, οργανώσει και είχε μέχρι τέλους την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Παπάγου.

Με τον ΕΟΤ άρχισε να συνεργάζεται το 1987, αρχικώς ως υπεύθυνος του θεάτρου του Λυκαβηττού και στη συνέχεια για περισσότερο από μία δεκαετία ανέλαβε την ευθύνη του θεάτρου της Επιδαύρου κι έγινε η ψυχή του.

Τα θερμά τους συλλυπητήρια στην οικογένεια του Γιώργου Τσιπλάκου έκφρασαν ο πρόεδρος, το ΔΣ και οι εργαζόμενοι στο Ελληνικό Φεστιβάλ.

Πολύχρωμη «Γαία»

Μουσικές από τις γειτονιές του κόσμου θα ηχήσουν για δυο βραδιές (13,14/9) στη Θεσσαλονίκη, όπου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών, πραγματοποιείται το έθνικ φεστιβάλ «Γαία 2002» (διοργάνωση Πολιτιστικής Ολυμπιάδας). Ενα φεστιβάλ, που επιδιώκει να καθιερωθεί ως μουσικός και πολιτιστικός θεσμός, παρουσιάζοντας πτυχές της κουλτούρας των λαών του κόσμου.

Το πρόγραμμα της πρώτης μέρας (13/9) περιλαμβάνει: Τις παραδοσιακές μπάντες πνευστών «Χρυσοδάκτυλοι» και «Καρατζοβίτες», το σχήμα «Chipolatas» (Μ.Βρετανία), τους «Imagine Latina» (Κούβα), τους «Foltin» (Φύρομ), συναυλία Βασίλη Λέκκα - Δημήτρη Πανα, τους Ravi & Infinity (Ινδία), χορός από την Amina. Στις 14/9: Παραδοσιακή μπάντα πνευστών «Μπάντα της Γουμένισσας», «Chipolatas» (Μ.Βρετανία), Flamenco Macande και Jose Ruiz & Luisa Tsicano, χορός από την Ισπανία, «Isihia» από τη Βουλγαρία, συναυλία Σωκράτη Μάλαμα, Abdelkader Saadoun και ο Dj Karm (Αλγερία, Μ. Βρετανία), χορός της κοιλιάς από την Ellie. Στις παράλληλες εκδηλώσεις περιλαμβάνονται κινηματογραφικές προβολές, παιδικά σόου, παζάρι δίσκων, έκθεση χειροτεχνίας, γεύσεις του κόσμου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ