ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 3 Οχτώβρη 2002
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ» ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ
Επαναλήφθηκε η επίσκεψη - «φιέστα»

Στις πινακίδες θα αρκεστούν οι Αθηναίοι για την περίφημη «ενοποίηση»
Στις πινακίδες θα αρκεστούν οι Αθηναίοι για την περίφημη «ενοποίηση»
Επαναλήφθηκε χτες η επίσκεψη του πρωθυπουργού, Κ. Σημίτη, στα έργα της λεγόμενης ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας. Με την επίσκεψη αποδείχτηκε για μια ακόμη φορά ότι η κυβέρνηση δεν έχει κανένα πρόβλημα να «προσαρμόζει» την πραγματικότητα στις θελήσεις της.

Η πρώτη επίσκεψη πραγματοποιήθηκε πέρσι τέτοιο καιρό στην πεζοδρομημένη Δ. Αεροπαγίτου. Φέτος πραγματοποιήθηκε στη συνέχεια της πεζοδρόμησης του περιφερειακού της Ακρόπολης, στην Αποστόλου Παύλου.

Οπως και πέρσι, έτσι και φέτος, επιχειρήθηκε από τον πρωθυπουργό να εμφανίσει αυτές τις πεζοδρομήσεις και τις διαμορφώσεις των αρχαιολογικών χώρων του κέντρου, οι οποίοι απλώς περιφράσσονται, ως την πραγματική ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων που έχει ανάγκη η πόλη. Ενοποίηση, που δεν πρόκειται να γίνει. Γιατί; Για τον απλούστατο λόγο ότι ο κύριος στόχος της κυβέρνησης είναι η μετατροπή του ιστορικού κέντρου της πόλης σε ένα κλειστό πολεοδομικό «κλαμπ», με παροχή τουριστικής εκμετάλλευσης και πολυτελείς, με αρχαιολογική θέα, κατοικίες των «λίγων και εκλεκτών». Το ίδιο έκαναν στου Ψυρρή. Το ίδιο έγινε στην Πλάκα. Το ίδιο θέλουν να κάνουν στον Κεραμεικό. Το ίδιο στο Θησείο. Είναι το γνωστό «μοντέλο Βηρυτού», για το οποίο είχε προειδοποιήσει εγκαίρως η «Συμπαράταξη για την Αθήνα» και ο αείμνηστος Λεων. Αυδής.

Αυτό υπογραμμίζει και σήμερα η «Συμπαράταξη» και ο Σπύρος Χαλβατζής στο πρόγραμμα του συνδυασμού, στο οποίο σημειώνεται ότι: «Η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων, που μπορεί να αναβαθμίσει το κέντρο της πόλης, συνδυάζεται με μεγαλομανή σχέδια πολιτικών και κερδοσκοπικά κέντρα εργολάβων, που καταστρέφουν ήδη χωρίς σοβαρό λόγο αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία». Είναι το σημείο - «κλειδί» του αγεφύρωτου χάσματος που χωρίζει τη «Συμπαράταξη» με τους συνδυασμούς του δικομματισμού, οι οποίοι δεν έχουν καμία αντίρρηση για τον κυβερνητικό στόχο αυτής της «ενοποίησης».

Η μεν Ντόρα Μπακογιάννη στο πρόγραμμά της «βλέπει» να δημιουργείται ένα «αρχαιολογικό πάρκο» και ένα «ζωντανό υπαίθριο μουσείο», ο δε Χ. Παπουτσής, επίσης στο πρόγραμμά του, θέλει το δήμο να «συμμετέχει ενεργά» στην «ενοποίηση», αλλά και στην ανέγερση του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, που ως γνωστόν καταστρέφει τον αρχαιολογικό χώρο του Μακρυγιάννη. Αλλά αυτό αποσιωπάται και από τους δύο υποψήφιους του δικομματισμού. «Θαυμάστε» τους...

Αρχή από τη «Στοά»

Πρεμιέρα, σήμερα, στο θέατρο «Στοά», με το αριστούργημα του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα «Το σπίτι της Μπερνάντα Αλμπα», που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου. Η μετάφραση είναι της Κατερίνας Χαλκίδου, τα σκηνικά - κοστούμια της Λίλης Πεζανού και η μουσική του Νίκου Ξυδάκη. Στο θίασο, εκτός από τη Λήδα Πρωτοψάλτη, που ερμηνεύει την Μπερνάντα, συμμετέχουν, επίσης, η Αδριανή Τουντοπούλου, που ερμηνεύει το ρόλο της Πόνθια, ενώ τις πέντε κόρες ερμηνεύουν οι: Νίκη Χαντζίδου (Αγκούστιας), Ευδοκία Σουβατζή (Μαγδελένα), Δέσποινα Γιαννοπούλου (Αμέλια), Εύα Καμινάρη (Μαρτίριο) και Ειρήνη Ράπτη (Αδέλα). Στο ρόλο της Μαρίας Χοσέφα η Ελένη Κουλουριώτη, της υπηρέτριας η Αννα Κοζαδίνου και της Προυντένθια η Βέρα Χατζηιακώβου. Συμμετέχει, επίσης, η Ειρήνη Χέλιου.

Πρόκειται για το τελευταίο έργο του Λόρκα πριν τη δολοφονία του, το 1936, το οποίο δεν πρόλαβε να το δει στη σκηνή. Είναι ένα δράμα, θα λέγαμε γυναικείο, με θέμα την καταστροφική δεσποτεία μιας μάνας, στο όνομα των πατροπαράδοτων νόμων της Αρετής και της Τιμής, πάνω στις πέντε κόρες της και καταλήγει στην αυτοκτονία της μικρότερης. Η πολύτεκνη Μπερνάντα αποτελεί, θα λέγαμε, το συμπλήρωμα της στείρας Γέρμας και της γεροντοκόρης Ροζίτας, στην τραγική εικόνα της Ισπανίδας που μας άφησε ο μεγάλος ποιητής και δραματουργός.

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ στην Καλαμάτα

Με τη μουσικοθεατρική παράσταση «Καραγκιόζης - Μιούζικαλ» των Μέμης Σπυράτου - Λάμπρου Λιάβα, συναυλία μουσικής του Νίκου Κυπουργού, έκθεση γιγαντοαφίσας με τον «πόλεμο στον κινηματογράφο», διημερίδα για την κινηματογραφική παιδεία στην Ελλάδα, Εργαστήρι Καραγκιόζη για παιδιά και εκδρομή με το «Τρένο του Καποδίστρια», θα πλαισιωθούν οι εργασίες του 5ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, που θα γίνει στην Καλαμάτα, 20-26/10.

Στο πρόγραμμα των προβολών θα υπάρχουν δύο διαγωνιστικά τμήματα (κεντρικό και σπουδαστικό), στα οποία θα προβληθούν 30 και 20 ταινίες, αντίστοιχα. Οι ταινίες προκρίθηκαν μεταξύ 285 ντοκιμαντέρ, από 53 χώρες. Η διεθνής κριτική επιτροπή (πρόεδρος ο Φραντσέσκο Μασέλι) θα απονείμει οκτώ βραβεία (συνολικά 40.000 ευρώ).

Στο πρόγραμμα των παράλληλων προβολών περιλαμβάνονται:

  • Αφιέρωμα στον Δημήτρη Μαυρίκιο, με τις ταινίες του: «AENIGMA EST», «Πολεμόντα», «Σπιναλόγκα», «Γεφύρια του Ιονίου» και «Μεσογειακό Τρίπτυχο».
  • Αφιέρωμα στο Ρώσο σκηνοθέτη Tofik Shakverdiev.
  • Αφιέρωμα στο γερμανικό ντοκιμαντέρ/ τιμώμενη χώρα, με τις ταινίες «Buena Vista Social Club» του Wim Wenders, «Βερολίνο: Συμφωνία της Μεγαλούπολης» του Ruttman, «Lessons of Darkness» του Werner Herzog και από μια ταινία των F. Faraocki και Volker Koeep. Η πρώτη θα συνοδεύεται από ζωντανή μουσική.

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ θα προβληθεί η πολυσυζητημένη ταινία του Ααρόν Λουμπάρσκι «JOURNEYS WITH GEORGE», η οποία σατιρίζει την προεκλογική καμπάνια του Τζορτζ Μπους. Χώρος προβολών το Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο. Στο ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας θα παρουσιαστεί το πληροφοριακό τμήμα, στο οποίο θα προβληθούν οι θεματικές ενότητες ντοκιμαντέρ: «Ανήσυχα Βαλκάνια», «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αρχαία Ελλάδα», «Ο Χορός στο Cinema» και Σύγχρονα Ντοκιμαντέρ από 15 χώρες.

Με έδρα τη Ζάκυνθο

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της τριήμερης Διεθνούς Συνάντησης για το Λαϊκό Θέατρο που πραγματοποιήθηκε στη Ζάκυνθο, παρουσία θεατρολόγων και εξειδικευμένων επιστημόνων. Οι σύνεδροι κατέληξαν στην άποψη ότι πρέπει να ιδρυθεί ένα Διεθνές Ινστιτούτο Λαϊκού Θεάτρου με έδρα τη Ζάκυνθο.

Την πρόταση αυτή υπογράφουν 100 πολίτες και μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής. Στόχος του ινστιτούτου είναι η μελέτη και έρευνα του λαϊκού θεάτρου, σε όλες τις εκδοχές και μορφές που έλαβε ιστορικά, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους εμφανίζεται σήμερα. Επίσης αναφέρουν: «Πιστεύουμε ότι η Ζάκυνθος, λόγω της μεγάλης παράδοσης που διαθέτει, αλλά και της σύγχρονης πραγματικότητας που εκπροσωπεί στον τομέα του Λαϊκού Θεάτρου, δικαιούται να αποτελέσει το μόνιμο κέντρο συστηματικής ενασχόλησης με αυτό το είδος θεατρικής έκφρασης».

Εκθεση - καταγγελία

Εγκαινιάζεται σήμερα η έκθεση - χάπενινγκ του Γιάγκου Ανδρεάδη «Εντυ(-πους), ο άλλος ράφτης του Παναμά», στην «Τεχνόπολι» (Πειραιώς 100). Μια σύνδεση της τραγικής φιγούρας του Οιδίποδα με την αυτοκαταστροφική, μίζερη, σχεδόν κωμική όψη του «Ράφτη του Παναμά». Οπως σημειώνει ο Γιάγκος Ανδρεάδης «ο Οιδίποδας στη γλώσσα των κόμικς και ο ράφτης του Παναμά αποτελούν τα ερεθίσματα για μια έκθεση - καταγγελία για τη μοίρα των λαών και των ανθρώπων που δε βρίσκουν το σθένος να χαράξουν τη μοίρα τους». Η έκθεση συμπληρώνεται με το μελοποιημένο και δραματοποιημένο ποίημα «Το χορικό των χαφιέδων».

«Πυθαγόρας και Μουσική (Η μουσική επιστήμη στην αρχαία Ελλάδα)», τιτλοφορείται το βιβλίο του ερευνητή του ΑΠΘ Αλέξανδρου Μήτσιου, το οποίο θα παρουσιάσουν σε ειδική εκδήλωση οι εκδόσεις Γεωργιάδη στις 5/10 (8μμ) στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (Εθν. Αμύνης 4, Θεσσαλονίκη). Την εκδήλωση θα προλογίσουν ο βουλευτής του ΚΚΕ, ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γιώργος Χουρμουζιάδης και ο συνθέτης Γιάννης Μαρκόπουλος. Θα μιλήσουν επίσης ο καθηγητής Φιλοσοφίας του ΑΠΘ Σωκράτης Δεληβογιατζής, ο συνθέτης Νίκος Παπάζογλου και ο ιστορικός και εκδότης Αδωνις Γεωργιάδης.

Ανανεωμένο μετά τη δραστική ανακαίνισή του το «Αν κλαμπ», ο γνωστός μουσικός χώρος των Εξαρχείων, που πλέον ονομάζεται «aN olon Rock 'n 'Roll Cabaret» (Σολωμού 13-15) ξεκινά την Παρασκευή το πρόγραμμά του. Από τις συναυλίες του Οκτώβρη σημειώνουμε των: Μιχάλη Δέλτα (Σάββατο), «Kismet» (ΗΠΑ, FYROM) - Κίτρινα Ποδήλατα (9, 10/10), «Erase Errata» (ΗΠΑ, 11/10), «Σύννεφα με Παντελόνια» (14, 15/10), Γιώργης Χριστοδούλου, πολλά ακόμη σχήματα ελληνικά και ξένα, καθώς και γνωστοί μουσικοί παραγωγοί.

Από αύριο έως τις 8/10, στο κινηματοθέατρο «Μαρούλα» της Μύρινας, φιλοξενείται έκθεση αρχειακού υλικού από την περίοδο των Βαλκανικών Πολέμων με τίτλο «Το Αιγαίο των Βαλκανικών Πολέμων 1912-13». Η έκθεση διοργανώνεται σε συνεργασία με το Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 90 χρόνια από την απελευθέρωση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Η έκθεση θα ταξιδέψει στη Σάμο (27/10-1/11), τη Μυτιλήνη (8-15/11) και τη Χίο (11-17/11).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ