ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Οχτώβρη 2002
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ψήφισε μνήμη

Μην ξεχνάς το «ευχαριστώ» του Σημίτη στους Αμερικανούς για τα Ιμια.

Μην ξεχνάς την παράδοση Οτσαλάν.

Μην ξεχνάς τον αντιτρομοκρατικό νόμο που καθιστά την ασφάλεια (Αστυνομία) απόλυτο κυρίαρχο και της πολιτικής ζωής.

Μην ξεχνάς τις πρόσφατες δηλώσεις Λαλιώτη γύρω από το χαρακτήρα, που θα πρέπει να έχει η επέτειος για την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Ωστόσο, ο χαρακτήρας του Πολυτεχνείου, δυστυχώς γι' αυτόν, ήταν και παραμένει αντιιμπεριαλιστικός. Ο Λαλιώτης θυμίζει τον εργολάβο των ιδεών του Σιοράν: «Αναλαμβάνει τα πάντα και παντού πετυχαίνει· όλα του είναι συγκαιριανά. Δείχνει σφρίγος στα διανοητικά τεχνάσματα, δείχνει άνεση στην προσέγγιση όλων των τομέων του πνεύματος και του συρμού -από τη μεταφυσική έως τον κινηματογράφο-, καταπλήσσει, πρέπει να καταπλήσσει. Κανένα πρόβλημα δεν του αντιστέκεται, κανένα φαινόμενο δεν του είναι ξένο. Κανένας πειρασμός δεν τον αφήνει αδιάφορο. Είναι κατακτητής, και το μυστικό του είναι ένα: δε συγκινείται, δεν του στοιχίζει τίποτα να προσπελάσει το οιοδήποτε θέμα, γιατί δεν του προσφέρει τίποτα από τον εαυτό του». Η σχέση μας πια με τον Λαλιώτη είναι η εξής: «Μεταξύ ημών και υμών χάσμα μέγα εστήρικται».

Μην ξεχνάς ότι ανήκεις στη Δύση και στις ενδεείς τάξεις που κυνηγάει το περίφημο Ινστιτούτο Μανχάταν. Τρίπτυχο του Ινστιτούτου είναι: ελεύθερη αγορά, ατομική ευθύνη και πατριαρχικές αξίες της αμερικανικής Δεξιάς. Είναι αυτό που εκλαϊκεύει τη λεγόμενη θεωρία του «σπασμένου παράθυρου», την οποία διατύπωσε, το 1982, ο πάπας της συντηρητικής εγκληματολογίας Ουίλσον στις ΗΠΑ. Διασκευάζοντας το λαϊκό απόφθεγμα: «Οποιος κλέψει ένα αυγό θα κλέψει κι ένα βόδι», η υποτιθέμενη αυτή θεωρία υποστηρίζει ότι οι μεγάλες εγκληματικές παθολογίες μπορούν να αναχαιτιστούν μόνο αν καταπολεμηθούν βήμα προς βήμα οι μικρές καθημερινές αταξίες. Μ' αυτά και μ' αυτά, με επίσημα στοιχεία, στις ΗΠΑ σαπίζουν 1.785.079 άνθρωποι στις φυλακές.

Μην ξεχνάς ότι υπάρχουν και άνθρωποι στους οποίους μπορείς να στηρίζεσαι. Στην Καρδίτσα υπάρχει ο Χρήστος Τέγος, του οποίου το ήθος θαυμάζω. Δεν καταδέχεται τα εύκολα, βρίσκεται μονίμως σε βαθιά αναστάτωση, δημιουργική μεν για την Καρδίτσα, αγωνίας δε γι' αυτόν. Ο Χρήστος Τέγος είναι σημείο αναφοράς όταν μιλώ για σεμνότητα και για αγωνιστές. Το βλέμμα του, ενώ έρχεται από μιαν άλλη εποχή, είναι βαθιά σύγχρονο, χαρμόλυπο και ζωντανό. Αλλά στην Καρδίτσα ζει και ο Αστέριος Χαλάτσης, η ψυχή της Βιβλιοθήκης και των πολιτιστικών γεγονότων της πόλης του. Η πόρτα του είναι πάντα ανοιχτή, πράγμα που με κάνει να γυρίζω με νοσταλγία πίσω, στα χρόνια της παιδικής μου ηλικίας στην Καισαριανή.

Μην ξεχνάς ότι σ΄ αυτές τις εκλογές σού δίνεται η δυνατότητα να γελάσεις με τις μεταμορφώσεις ορισμένων δημοσιογράφων που κατεβαίνουν στον πολιτικό στίβο. Μου έρχεται στο νου η περιγραφή του Ροΐδη: «Αυτοί πράττουν ως σκύλοι, δούλοι και γελωτοποιοί». Παράδειγμα ο γάμος του Τζαννετάκου με το «χέρι-χέρι» του Καρατζαφέρη. Ο πρώτος ξέχασε τι έλεγε και τι έγραφε όταν έτρεχε πίσω από τον Σημίτη, όχι επειδή είναι αμνήμων, αλλά γιατί δεν πίστευε και μόνο έγλειφε. Ο δεύτερος, ανεκδιήγητος, δεν έχει αφήσει κανάλι για κανάλι που να μη διαλαλεί την πραμάτεια του: «Εχω στο συνδυασμό μου δυο ομοφυλόφιλους και δύο Εβραίους».

Μην ξεχνάς ότι η καλύτερη τηλεοπτική διαφήμιση για την ελληνική Δημοκρατία είναι αυτή με τον βασιλιά του κοτόπουλου κ. ...Μιμίκο. Θέλοντας ν' αποδείξει -ως όφειλε- την ποιότητα του προϊόντος του, έδωσε στην εγγονούλα του, που πόζαρε δίπλα, να κάνει εκείνη τη δοκιμή.

Ψήφισε με τη μνήμη σου.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Εικαστικός Οκτώβρης

«Αποκαθήλωση» του Τζον Χριστοφόρου
«Αποκαθήλωση» του Τζον Χριστοφόρου
Δύο σημαντικές εικαστικές εκθέσεις ανοίγουν τις πύλες τους στα μέσα του φθινοπώρου στην Αθήνα, με δημιουργίες του Σαλβαντόρ Νταλί και έργα του Ελληνα ζωγράφου της διασποράς, Τζον Χριστοφόρου.

Με την έκθεση έργων του διάσημου σουρεαλιστή Ισπανού ζωγράφου Σαλβαντόρ Νταλί, εγκαινιάζει στις 23 Οκτώβρη τη νέα εκθεσιακή του περίοδο το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Νεοφύτου Δούκα 4). Η έκθεση οργανώνεται σε συνεργασία με το Εθνικό Μουσείο - Κέντρο Τέχνης Reina Sofia της Μαδρίτης και το Ιδρυμα Γκαλά - Σαλβαντόρ Νταλί. Παρουσιάζεται μια γενική επισκόπηση του έργου του μεγάλου ζωγράφου, καλύπτοντας όλες τις περιόδους της δημιουργίας του, από τις αρχές της δεκαετίας του 1920 έως τη δεκαετία του 1980. Θα εκτεθούν τριάντα πίνακες και ένα γλυπτό του Νταλί, έργα τα οποία θα παραχωρηθούν από τα δύο συνεργαζόμενα ιδρύματα για διάστημα τριών μηνών. Το κέντρο βάρους της έκθεσης εστιάζεται στην ιδιόμορφη καλλιτεχνική προσωπικότητα του Σ. Νταλί και ο τίτλος της βασίζεται στο έργο του «Ιδιομορφίες». Με το έργο αυτό, ο καλλιτέχνης σχολιάζει σκωπτικά την εκκεντρική προσωπικότητά του και το μύθο που την περιβάλλει - αλλά και τους μύθους της ανθρωπότητας, από τους οποίους συχνά ο ίδιος άντλησε την έμπνευσή του. Οπως σημειώνει η υπεύθυνη του Ιδρύματος Γκαλά - Σαλβαντόρ Νταλί, Μόντσε Αγέρ, η μακρά και έντονα δημιουργική σταδιοδρομία του ζωγράφου απέδωσε «μια ζωγραφική λογοτεχνίζουσα, σχολαστική, δεξιοτεχνική και παραγωγική, με εικονογραφικά στοιχεία που προέρχονται από τον ίδιο κόσμο του Νταλί, από τις εμμονές και τους μύθους του πάνω από εξήντα χρόνια ενός έργου υπερπλήρους από αντικείμενα φορτισμένα με συμβολισμό, τοποθετημένα σε τοπία μοναχικά, σχεδιασμένα με βαθιά γνώση της τέχνης και της προοπτικής και μια ασυνήθιστη κυριαρχία της ζωγραφικής τεχνικής». Η έκθεση θα διαρκέσει έως και τον Ιανουάριο του 2003.

«Ιδιομορφίες» του Σ. Νταλί
«Ιδιομορφίες» του Σ. Νταλί
«Ανθρωποι: οι Πεπτωκότες Αγγελοι», είναι ο τίτλος της αναδρομικής έκθεσης του Ελληνα ζωγράφου της διασποράς, Τζον Χριστοφόρου, που εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών «το εργοστάσιο» (Πειραιώς 256, Ρέντης). Στην ενδιαφέρουσα αυτή παρουσίαση, εκτίθενται 90 συνολικά έργα, κυρίως μεγάλων διαστάσεων, αντιπροσωπευτικά δείγματα από την πολύχρονη παρουσία του καλλιτέχνη στον εικαστικό χώρο.

Την επιμέλεια της έκθεσης, που διατρέχει τα έργα του ζωγράφου από την πρώτη περίοδο της δουλιάς του, ξεκινώντας από το 1947, μέχρι σήμερα, έχει η ιστορικός Τέχνης, Μαριλένα Καρρά. Οπως χαρακτηριστικά σημειώνει στον κατάλογο: «Πρόκειται για μία ζωγραφική που δε φοβάται το χρώμα, αλλά ούτε την απουσία του. Το μαύρο και τα σκοτεινά χρώματα που πολύ συχνά κυριαρχούν στη ζωγραφική του δεν ταυτίζονται για το ζωγράφο με τη μονοδιάστατη έννοια του θανάτου, αλλά περισσότερο με το παιχνίδι του ήλιου και της σκιάς, τόσο γνώριμο στον καλλιτέχνη με τις μεσογειακές καταβολές».

Ο Τζον Χριστοφόρου γεννήθηκε το 1921 στο Λονδίνο από Ελληνες γονείς που κατάγονταν από τη Σμύρνη και παππού, από την πλευρά της μητέρας του, γλύπτη. Μέσα από μια περιπετειώδη πορεία, κατά την οποία χάνει διαδοχικά και τους δύο γονείς του, φτάνει το 1930 στην Αθήνα. Από το 1935 και για τρία χρόνια, σπουδάζει στη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, ενώ το 1938 φεύγει για το Λονδίνο, όπου και εγκαθίσταται. Το 1946, ο Τ. Χριστοφόρου ανακαλύπτει τη μοντέρνα τέχνη και έκτοτε αφιερώνει τη ζωή του στη ζωγραφική. Μένει και εργάζεται στο Παρίσι, στο Λονδίνο και πάλι στο Παρίσι, όπου εγκαθίσταται το 1956 και ζει έως σήμερα. Εργα του έχουν παρουσιαστεί σε πολλές ατομικές εκθέσεις σε γκαλερί και μουσεία της Ευρώπης. Η έκθεση στο «εργοστάσιο» θα διαρκέσει έως τις 30 Νοεμβρίου. Σημειώνουμε ότι από τις 12 Οκτωβρίου θα παρουσιάζονται 12 έργα του Τζον Χριστοφόρου στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών (Γλύκωνος 4).


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ