ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 24 Οχτώβρη 2002
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
Ετοιμάζεται νέα έφοδος με αίτημα της ΓΣΕΕ

Μέσα από έρευνα του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ που διαπιστώνει συνεχόμενη διεύρυνση κάθε μορφής «ευελιξίας» στις εργασιακές σχέσεις, η ΓΣΕΕ αρπάζει την ευκαιρία για να διατυπώσει αίτημα για νέες νομοθετικές παρεμβάσεις

Ρόλο προπομπού για νομοθέτηση κι άλλων ανατροπών στις εργασιακές σχέσεις ανέλαβε να παίξει η ηγεσία της ΓΣΕΕ. Μετά τις έμμεσες αλλά σαφείς αναφορές κυβερνητικών στελεχών, ότι ο νόμος 2874 για τις εργασιακές σχέσεις θα επαναξιολογηθεί, η διαφαινόμενη παρέμβαση της ΓΣΕΕ έρχεται να προσφέρει το άλλοθι στην κυβέρνηση για νέες αντεργατικές νομοθετικές παρεμβάσεις. Η «συναίνεση» στις αποφάσεις είναι το κύριο ζητούμενο για την κυβέρνηση και ο «κοινωνικός διάλογος» θα κάνει ξανά την εμφάνισή του με ανανεωμένη μορφή και ...«εθνικό» χαρακτήρα μέσα από τη σχετική επιτροπή που οσονούπω θα συσταθεί.

Η επόμενη φάση της ανακίνησης του θέματος ξεκίνησε χθες, με την παρουσίαση έρευνας για τις εργασιακές σχέσεις και την επίδραση του Ν. 2874 στην αγορά εργασίας το τελευταίο έτος. Μεταξύ άλλων, τα στοιχεία της έρευνας οδηγούν σε ένα ιδιαίτερα σημαντικό συμπέρασμα: Ολες οι «ευέλικτες» σχέσεις εργασίας, η «ενοικίαση» εργαζομένων, η μερική απασχόληση, η προσωρινή εργασία με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή έργου, η εποχική εργασία, εμφανίζουν εξαιρετικά υψηλές τάσεις αύξησης για τον επόμενο χρόνο!

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ Χ. Πολυζωγόπουλος στο πρόλογό του κατά την παρουσίαση της έρευνας που διεξήγαγε η εταιρία «Μέτρον Ανάλυσης», σε συνεργασία με το ΙΝΕ της ΓΣΕΕ και με δείγμα 2.016 επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα, επισήμανε ότι υπάρχει μια διευρυνόμενη παρανομία, ότι «οι νόμοι που θεσπίστηκαν δεν έφεραν αποτέλεσμα» και ισχυρίστηκε ότι «είχαμε δίκιο όταν αντιταχθήκαμε στις ρυθμίσεις των νόμων του 1998 και του 2000»! Βεβαίως, είναι η πλειοψηφία της διοίκησης της ΓΣΕΕ που όχι μόνο δεν αντιτάχθηκε στους δυο τελευταίους αντεργατικούς νόμους, αλλά βοήθησε πολύμορφα την κυβέρνηση να περάσει τις ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις. Η στάση της είναι σταθερή προς αυτή την κατεύθυνση. Στις ρυθμίσεις για την «ενοικίαση» εργαζομένων η μόνη της παρέμβαση ήταν να αποδεχτεί το σύγχρονο δουλεμπόριο προτείνοντας μιας σειρά προϋποθέσεις για την εφαρμογή του!!! Ακόμη περισσότερο, η ΓΣΕΕ βοήθησε την κυβέρνηση και στο θέμα της εργασίας με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή έργου, αποδεχόμενη την ουσία του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος, την ίδια ώρα που οι εργαζόμενοι αγωνίζονταν για πλήρη και σταθερή εργασία.

Προβάλλοντας το δόγμα «να μπει τάξη στο χάος» η πλειοψηφία στη ΓΣΕΕ έχει δεχτεί κάθε είδους «ευελιξία» στις εργασιακές σχέσεις μέχρι σήμερα, μόνο και μόνο επειδή αυτή προϋπήρχε λόγω της εργοδοτικής ασυδοσίας, με συνέπεια ετοιμάζεται να πράξει άλλη μια ενέργεια σε βάρος των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Γι' αυτό εξάλλου ο Χ. Πολυζωγόπουλος δεν έθεσε πλαίσιο θέσεων από την πλευρά της ΓΣΕΕ, με αφορμή τα στοιχεία της έρευνας που παρουσιάστηκε χτες. «Θα διαμορφώσουμε συνολικές προτάσεις. Θα δούμε τι πρέπει να γίνει. Σήμερα θα παρουσιάσουμε μόνο τα ευρήματα της έρευνας ώστε να γίνει ζύμωση μέσα στους εργαζόμενους και στη συνέχεια να καταφέρουμε να τους συσπειρώσουμε με τις θέσεις και τις προτάσεις μας», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«ΕΘΝΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ»
Η μεθόδευση της νέας επίθεσης

Εδώ και μήνες ήταν σαφές από την πλευρά της κυβέρνησης ότι επιζητεί μια δικαιολογία για να προχωρήσει σε νέες ανατροπές

Ακούραστη εμφανίζεται η κυβέρνηση στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων των βιομηχάνων και στην υλοποίηση των ντιρεκτίβων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που ζητά να αυξηθεί το ποσοστό της μερικής απασχόλησης. Πριν «στεγνώσει το μελάνι» του αντιασφαλιστικού νόμου, φρεσκάρει τα σκονισμένα ιδεολογήματα της ταξικής συνεργασίας και ανασταίνει τον καταρρακωμένο «κοινωνικό διάλογο» για νέες εφορμήσεις στις συρρικνωμένες κατακτήσεις των εργαζομένων.

Μπορεί για τη ΓΣΕΕ η αξιολόγηση του νόμου 2874 που σαν κύριο στοιχείο είχε τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, να περνά μέσα από τα στοιχεία για τις απολύσεις ή τις προσλήψεις που προέκυψαν με βάση τις ρυθμίσεις του, αυτό όμως είναι ένα συνειδητά πλαστό δίλημμα. Γιατί ο νόμος αυτός έπληξε κατ' εξοχήν την έννοια του σταθερού ημερήσιου χρόνου εργασίας και αυτό το γεγονός η ΓΣΕΕ δεν το αγγίζει. Αν το έκανε θα έπρεπε να αποδοκιμάσει όλες τις μέχρι τώρα επιλογές της υπέρ των «ευέλικτων» εργασιακών σχέσεων.

Αντίθετα, με την παρέμβασή της αυτοπροσδιορίζεται σαν ένας καθοριστικός κρίκος στην αλυσίδα των «κοινωνικών εταίρων», οι οποίοι αναμένεται να επανεμφανιστούν ενωμένοι σε ένα νέο σχήμα «κοινωνικού διαλόγου». Εξάλλου, υπάρχει ανεκτέλεστη ακόμα η κυβερνητική παραγγελία: Από τις 25 Απρίλη 2002, μετά το Υπουργικό Συμβούλιο που εξέτασε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Απασχόληση, ο υπουργός Εργασίας Δ. Ρέππας δήλωνε: «Εισηγηθήκαμε σήμερα και γίνεται δεκτό να προχωρήσουμε στη δημιουργία ενός Εθνικού Φόρουμ για την εργασία. Θα πρέπει να αναβαθμίσουμε την εθνική συνεργασία για την απασχόληση. Αυτό είναι ένα μείζον θέμα το οποίο απασχολεί την κυβέρνησή μας, το σύνολο της ελληνικής πολιτείας, από κοινού θα πρέπει να στρατευτούμε για να πετύχουμε αυτό το στόχο».

Η σύσταση αυτής της «Εθνικής Επιτροπής» απασχόλησε και τον πρωθυπουργό, ο οποίος αναφέρθηκε σε αυτή στη συνάντηση που είχε με το προεδρείο της ΓΣΕΕ στο τέλος Αυγούστου, λίγες μέρες πριν πάει στην Εκθεση Θεσσαλονίκης.

Αλλά ο υπουργός Εργασίας, ήδη από τον Απρίλη ήταν ξεκάθαρος: Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ανέφερε: «Πράγματι πάρα πολλοί δηλώνουν, ότι δεν εκφράζονται από τον τύπο της εργασίας που έχει επικρατήσει στη χώρα μας. Εμείς, για μια ακόμη φορά το δηλώνω, για να μην υπάρχει οποιαδήποτε παρανόηση, γιατί στο πρόσφατο παρελθόν παρά λίγο να δημιουργηθεί αυτή η σύγχυση, προχωρώντας στη δημιουργία αυτού του Εθνικού Φόρουμ Εργασίας, έχουμε υποχρέωση να συζητήσουμε το σύνολο των θεμάτων. Και στο πλαίσιο της διετούς θητείας μας μέχρι το 2004 δεν πρόκειται να αναλάβουμε από τη δική μας πλευρά μονομερή πρωτοβουλία προκειμένου μέσω μιας πολιτικής επιβολής απόψεων και μέτρων να αναδιαρθρώσουμε την αγορά εργασίας. Πιστεύω ότι αυτό μπορούμε να το επιτύχουμε και θα το επιτύχουμε με τη συνεργασία και τη συναίνεση όλων των άλλων φορέων, ιδίως των κοινωνικών εταίρων τους οποίους καλούμε σ' αυτή τη συνεργασία».

Οι χτεσινές ανακοινώσεις της ΓΣΕΕ κάνουν καθαρό ότι ο ένας από τους «εταίρους» ανταποκρίθηκε ήδη στο κάλεσμα...

«Διαβρώνεται» η πλήρης εργασία

Η υπονόμευση της πλήρους εργασίας αποτυπώνεται πολύμορφα, ενώ φαίνονται και τα αποτελέσματα της κυβερνητικής πολιτικής στις απολύσεις και στο είδος των προσλήψεων

Η έρευνα της «Μέτρον Ανάλυσις» που παρουσίασε χτες το ΙΝΕ της ΓΣΕΕ βασίζεται στις απαντήσεις που έδωσαν οι επιχειρηματίες στα ερωτήματα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πιστότητά της. Οσο για την άποψη των εργαζομένων, αυτό κατά τον πρόεδρο της ΓΣΕΕ είναι αντικείμενο μιας άλλης... μελλοντικής έρευνας. Γι' αυτό και τα στοιχεία δε σχετίζονται με το πώς βιώνουν οι εργαζόμενοι τις ρυθμίσεις που εισήγαγε ο Ν. 2874, ή τις υπόλοιπες μορφές εργασίας που έχει νομιμοποιήσει και θεσπίσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.

Ακόμη και σε αυτές τις συνθήκες, τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. Οπως επισήμανε ο συνεργάτης του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ Γιάννης Κουζής, η έρευνα -που έγινε πανελλαδικά σε 2.016 επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών άνω των 10 εκατ. δραχμών και τουλάχιστον 1 εργαζόμενο- δείχνει ότι αν και η σταθερή, πλήρης εργασία, είναι κυρίαρχη, «το μοντέλο διαβρώνεται».

- Το 84,6% των εργαζομένων εργάζεται με τακτική απασχόληση. Το 8,9% με εποχιακή και το 6,5% με προσωρινή.

- Το επόμενο έτος αναμένεται αύξηση της μερικής απασχόλησης στο 6% των επιχειρήσεων του δείγματος, που ήδη την εφαρμόζουν και η διεύρυνσή της στο 1/4 από το 1/6 του συνόλου των επιχειρήσεων. Η τηλεεργασία, επίσης, αναμένεται να τριπλασιαστεί μέσα στο επόμενο έτος, καλύπτοντας το 4% των επιχειρήσεων, από 1,1% που είναι τώρα. Αν και παραμένει χαμηλό το ποσοστό, οι τάσεις ανόδου είναι εξαιρετικά υψηλές. Αντίστοιχα, αναμένεται να οκταπλασιαστεί ο αριθμός των επιχειρήσεων που κάνουν χρήση της «ενοικίασης» εργαζομένων, φτάνοντας το 2,8% από 0,3%!

- Ιδιαίτερα διαδεδομένες είναι οι υπεργολαβίες και οι εργολαβίες, τις οποίες χρησιμοποιούν το 21,8% των επιχειρήσεων. Το 48,2% αυτών των επιχειρήσεων τις χρησιμοποιεί για την κάλυψη πάγιων αναγκών! Οι επιχειρήσεις ανήκουν κατά κύριο λόγο στις υπηρεσίες και τη βιομηχανία.

- Το 16,7% των επιχειρήσεων απασχολούν εργαζόμενους με μερική απασχόληση. Το 8,8% έχουν εποχιακούς εργαζόμενους. Το 5,1% αξιοποιούν την προσωρινή απασχόληση.

- Ανατριχιαστικά θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν τα στοιχεία για τις προσλήψεις και τις απολύσεις. Κατ' αρχήν αποκαλύπτεται ο ρόλος του Ν.2874 στην αύξηση των απολύσεων, καθώς διεύρυνε τα επιτρεπόμενα όρια των ομαδικών απολύσεων. Οπου έγινε αυτό, κυρίως στις επιχειρήσεις που απασχολούν 50 - 199 εργαζόμενους, πολλαπλασιάστηκαν συγκριτικά οι απολύσεις. Ενδεικτικά, ενώ συνολικά προχώρησαν σε απολύσεις το 28% των επιχειρήσεων του δείγματος της έρευνας, σε αυτή την κατηγορία το ποσοστό ήταν 57%! Οι μισές από αυτές τις επιχειρήσεις απέλυσαν περισσότερους από 20 εργαζόμενους!

- Επιπρόσθετα, η πλειοψηφία των προσλήψεων το τελευταίο δωδεκάμηνο αφορούσε θέσεις εργασίας προσωρινής και μερικής απασχόλησης κατά 52,7%!!!

Σε γενικές γραμμές, πάντα σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, μόνο το 7,3% των επιχειρήσεων δηλώνουν ότι επηρεάστηκαν από το Ν.2874 και τις αλλαγές στην αποζημίωση των υπερωριών, τον υπολογισμό υπερεργασίας - υπερωρίας και τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας. Τέλος, στο 95,7% των επιχειρήσεων του δείγματος δεν υπήρχε καμίας μορφής συλλογική εκπροσώπηση των εργαζομένων!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ