ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 7 Δεκέμβρη 2002
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δεν προλαβαίνει το 2004...

Εως απαισιόδοξος δηλώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Νίκος Κούρκουλος, όσον αφορά στην ολοκλήρωση μέχρι το 2004 των εργασιών επισκευής του ιστορικού κτιρίου του Εθνικού Θεάτρου.

«Απ' τη στιγμή που ξεκινήσαμε», σχολίασε, με αφορμή το πρόγραμμα της Πειραματικής Σκηνής, ο Ν. Κούρκουλος, «ήξερα ότι το 2004 δε θα είναι έτοιμο: από όλες τις διαδικασίες, διαγωνισμούς, μελέτες. Χρειάστηκε ένας χρόνος για την αρχική μελέτη, ώστε να δούμε σε ποια κατάσταση βρίσκεται το κτίριο. Σύντομα θα γίνει η ανάθεση ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες. Εχει γίνει εντατική έρευνα, ώστε να δούμε πώς ακριβώς ήταν το θέατρο όταν παραδόθηκε από τον Τσίλερ. Κάτω από τόνους σοβά και επιστρώσεις πλαστικού χρώματος, βρήκαμε όμορφα, αξιόλογα σχέδια, αναπαραστάσεις, που επί δεκαετίες ο επισκέπτης του Εθνικού Θεάτρου δεν είχε δυνατότητα να δει».

Ετσι, λοιπόν, είναι άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί η αποκατάσταση του κτιρίου. Πάντως το 2003 θα κλείσει για το κοινό και η αίθουσα της Νέας Σκηνής. Θα λειτουργεί, όμως η Πειραματική Σκηνή, ενώ τις άλλες παραστάσεις θα στεγάζουν το «Κοτοπούλη-Ρεξ», το θέατρο «Κάππα» και πιθανώς και άλλη αίθουσα.

Καλλιτεχνικές ελπίδες

«Μπάαλ» του Μπρεχτ
«Μπάαλ» του Μπρεχτ
Η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού, με υπεύθυνο τον Στάθη Λιβαθινό για δεύτερη χρονιά, άνοιξε τα φτερά της. Για τον Νίκο Κούρκουλο η πορεία της ανταποκρίνεται στην επιθυμία του, όταν ανέλαβε τη διεύθυνση του θεάτρου, «να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για να πάει το Εθνικό μπροστά. Μια προσπάθεια που έγινε, συνεχίζεται και θα συνεχίζεται», δήλωσε. Κατά τον Στάθη Λιβαθινό είναι «η αρχή ενός ωραίου ταξιδιού. Η περσινή σεζόν ήταν η πειραματική της Πειραματικής Σκηνής: ετοιμάσαμε πολλά, που άλλα πέτυχαν και άλλα όχι. Κυρίως προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε το δικό μας θεατή, που θα 'ρθει κοντά, αλλά και θα φύγει εύκολα, αν πάψουμε να είμαστε ειλικρινείς...».

Για το χειμώνα η Πειραματική επέλεξε τέσσερα έργα που θα παρουσιάζονται σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο στη γνωστή σκηνή και στο φουαγιέ. Η δραστηριότητα του «Αδειου Χώρου», που θα ξεκινήσει το Μάη, θα αφιερωθεί στο άπαιχτο νεοελληνικό έργο.

Θυμίζουμε ότι το Εθνικό Θέατρο καλεί τις θεατρικές ομάδες που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στο θεσμό του «Αδειου Χώρου» να υποβάλουν το φάκελό τους μέχρι τις 13 του Δεκέμβρη. Η κατάθεση των φακέλων, οι οποίοι θα πρέπει υποχρεωτικά να περιλαμβάνουν το κείμενο του έργου, γίνεται καθημερινά εκτός Σαββάτου και Κυριακής στο γραφείο της Πειραματικής Σκηνής (Κουμουνδούρου 20), από 10πμ-3μμ. Πληροφορίες στο τηλ. 210 5288138.

Για δεύτερη χρονιά, θα παρουσιάζεται μόνον κάθε Τρίτη και Τετάρτη, το «Αγάπης Αγώνας Αγονος» που θα συνδυαστεί από τις 13/12/2002, με το πρώτο έργο του Μπρεχτ «Μπάαλ», σε σκηνοθεσία Γιάννη Παρασκευόπουλου, μετάφραση Πέτρου Μάρκαρη και με μία ομάδα νέων ηθοποιών.

Από τις 10/1/2003 στο φουαγιέ θα παρουσιάζεται, σε σκηνοθεσία και δραματουργική σύλληψη του Στ. Λιβαθινού, η θεατρική σύνθεση «Αυτό που δεν τελειώνει». Πρόκειται για ένα «χρονικό» της ελληνικής ιστορίας του 20ού αιώνα μέσα από πρωτότυπα δραματικά πλέγματα, βασισμένα σε κείμενα Ελλήνων ποιητών, από τον Παλαμά και τον Καβάφη μέχρι τους σημερινούς νέους ποιητές μας. Τα δρώμενα εμπλουτίζονται με μουσική και τραγούδια που γράφτηκαν ειδικά για την παράσταση. Τέταρτη παραγωγή (από τις 28/2) είναι «Το Παλτό» του Νικολάι Γκόγκολ, σε σκηνοθεσία της Νίνα Τσούσοβα, μιας σημαντικής νέας Ρωσίδας σκηνοθέτιδας και μετάφραση του Λεωνίδα Καρατζά.

Παράλληλα συνεχίζονται οι άλλες δραστηριότητες της Πειραματικής Σκηνής, όπως το Εργαστήριο Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας Θεάτρου, με συμμετοχή 18 ηθοποιών και 6 σκηνοθετών.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- Σταφυλίδη: (Πανεπιστημίου 46, τηλ. 210.3813.773) «Λεξικό της ελληνικής» το πρώτο γλωσσικό λεξικό στην Ελλάδα που περιλαμβάνει τη σύγχρονη επιστημονική και τεχνολογική ορολογία. Επίσης είναι ετυμολογικό, ερμηνευτικό, εννοιολογικό. Περιλαμβάνει κύρια ονόματα και ειδικούς πίνακες: συνωνύμων - αντιθέτων, παραγωγής λέξεων γραμματικών θεμάτων, ορθογραφικών κανόνων. Διαθέτει μεγάλο αριθμό λημμάτων για την αναζήτηση και σπανιότατων λέξεων, πλήθος λέξεων που υιοθέτησε η ελληνική γλώσσα την τελευταία δεκαετία, νέα ερμηνεύματα παλιών λέξεων. (Η έκδοση είναι χαρτόδετη, σελ. 1.536, τιμή 50 ευρώ).

-- Φιλιππότη: Βασίλης Πλάτανος «Ελληνικά Λαϊκά Πανηγύρια» (Λαογραφική μελέτη. Πρόλογος Στρατή Μυριβήλη), ξυλογραφίες Ράλλη Κουγίδη. Λίτσα Δούκα - Σταυροπούλου «Τα μπουλούκια» (μαρτυρία της συνταξιούχου ηθοποιού για τα περιοδεύοντα θεατρικά μπουλούκια, ιδιαίτερα στα χρόνια της Κατοχής). Στρατής Αλ. Μολινός «Ο θαλασσοκράτορας» (μυθιστορηματική βιογραφία του διαβόητου πειρατή και έπειτα αρχιναυάρχου της οθωμανικής αυτοκρατορίας Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα).

  • Από τις θυγατρικές εκδόσεις του Στρατή Φιλιππότη «Εριννή» κυκλοφόρησαν: «15 Αυγούστου 1940 - Ο τορπιλισμός του ευδρόμου "ΕΛΛΗ"» (επιμέλεια, εισαγωγή Πέτρος Στ. Μανταίος). Ντόρο Λέβι «Η γεωμετρική νεκρόπολη της Καρδιανής» (το χρονικό της ανασκαφής στην Καρδιανή, από το φιλέλληνα καθηγητή, και επί πολλές φορές διευθυντή της Ιταλικής Αρχαιολογικής Σχολής στην Ελλάδα). Στρατής Δούκας «Ο βίος ενός αγίου (Γιαννούλης Χαλεπάς)» (β' έκδοση). Αλέκος Ε. Φλωράκης «Κάποτε στην Τήνο (Παλίμψηστα λαογραφικά)» (λαογραφική μελέτη).

-- «Γκούντεμπεργκ»: Ζωή Κ. Μπέλλα - Δημήτρης Πτολεμαίος «Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» (δίτομο βοήθημα για τους μαθητές και καθηγητές κάθε τάξης του Γυμνασίου).

-- «Εστία»: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης «Οι έμποροι των Εθνών» (πρόλογος Σταύρου Ζουμπουλάκη, ιστορικό μυθιστόρημα του μέγιστου συγγραφέα για θέμα τη σύγκρουση Βενετών και Ελλήνων στο Αιγαίο). Γαλάτεια Σαράντη «Να θυμάσαι τη Βίλνα» (διηγήματα). Μιχάλης Μακρόπουλος «Το τέρας και ο έρωτας» (νουβέλα). Ιωάννα Τόμπρου «Εγώ Ζωή θα σε φωνάζω» (μυθιστόρημα). Κλοντ Σιμόν «Η πρόσκληση» (μετάφραση Θωμάς Σκάσης, αφήγημα από το ταξίδι του νομπελίστα συγγραφέα στην ΕΣΣΔ το 1986, μετά από πρόσκληση του Γκορμπατσόφ). Μισέλ Ουελμπέκ «Πλατφόρμα» (μετάφραση Κώστας Κατσουλάρης, μυθιστόρημα).

-- «Αγρα»: Γιόκο Ουγκάουα «Η πισίνα των καταδύσεων - Ο κοιτώνας - Ημερολόγιο εγκυμοσύνης» (νουβέλες, μετάφραση από τα ιαπωνικά Παναγιώτης Ευαγγελίδης).

-- «Ροδακιό»: Νίκη Τρουλλίνου «Μαράλ, όπως Μαρία» (διηγήματα).

-- «Κριτική»: Νικόλας Βερνίκος - Σοφία Δασκαλοπούλου «Πολυπολιτισμικότητα (Οι διαστάσεις της πολιτισμικής ταυτότητας)» (πολύ επίκαιρη θεματολογικά μελέτη). Σάρον Γουεγκσάιντερ - Κρουζ «Μάθε ν' αγαπάς τον εαυτό σου» (μετάφραση Αλίκη Φιλίππου, μελέτη ψυχολογίας). Σίσι Ρέιντι «Μικρή πραγματεία για τη σκέψη, τον έρωτα και το θεό» (μετάφραση Βάνα Χατζάκη).

-- Σάκκουλας: Α. Γραμματικάκη - Αλεξίου, Α. Στρατή, Ε. Μουαμελετζή, Δ. Αναγνωστοπούλου «Νόμιμη και παράνομη διακίνηση πολιτιστικών αγαθών (υπό το πρίσμα του διεθνούς, κοινοτικού και ελληνικού δικαίου)» (πρόλογος Ε. Β. Βενιζέλου. Αναστάσιος Ι. Τάχος «Ερμηνεία Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Ν. 2690/1999)» (μελέτη με κατ' άρθρο ερμηνεία, νομολογιακές σχέσεις, νομικές διατάξεις, βιβλιογραφία). Κωνσταντίνου Κεραμέα «Ενδικα Μέσα» (μελέτη του καθηγητή Πολιτικής Δικονομίας). Γιώργου Χ. Παλάζη «Η εταιρία λήψης και διαβίβασης εντολών (ΕΛΔΕ) (βοήθημα για επαγγελματίες της αγοράς).

-- «Ιωλκός»: Θανάσης Παπαθανασόπουλος «Κυνηγοί και θηράματα» (διηγήματα για τον εμφύλιο πόλεμο, τη δικαιοσύνη και την Επανάσταση του '21). Γιώργος Καράγιωργας «Ο δολοφόνος αγάπησε το χάραμα» (αστυνομικό μυθιστόρημα).

-- Σαββάλας: Μάρω Παντελίδου - Μαλούτα «Το φύλλο της Δημοκρατίας (Ιδιότητα του πολίτη και έμφυλα υποκείμενα)» (μελέτη για τη θέση της γυναίκας στην ελληνική κοινωνία).

-- Ενωση Νομικών Βορείου Ελλάδος «Ζητήματα από το νέο Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων» (το κύριο μέρος του βιβλίου καλύπτει η μελέτη του Ιωάννη Χορομίδη «Ο νέος Κώδικας Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων υπό το πρίσμα της Ευρωπαϊκής Σύμβασης, για την προστασία των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου). Ηλία Μαυρίκου «Οικονομικοί δείκτες και αγορές χρήματος» (μελέτη).

Τυχαία σύμπτωση;

Δύο σημαντικά καλλιτεχνικά γεγονότα «συμπίπτουν» την προσεχή Δευτέρα, την ίδια ώρα, τα οποία αφορούν στους ανθρώπους του θεάτρου. Στις 8.30μμ στο θέατρο «Ακροπόλ» αναβιώνει, από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, η «Ημέρα του Ηθοποιού», με την οποία θα τιμηθούν κορυφαίοι, ιστορικοί ηθοποιοί.

Την ίδια ώρα στο θέατρο «Κοτοπούλη - Ρεξ», το Κέντρο Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο, θα απονείμει τα Θεατρικά Επαθλα για τη διετία που πέρασε. Σημαντική βέβαια η εκδήλωση, αλλά μπορούσε και έπρεπε να προγραμματιστεί για άλλη μέρα και όχι να διαιρέσει... τους ανθρώπους του θεάτρου.

Χάθηκαν οι Δευτέρες κύριοι του Θεατρικού Μουσείου; Το ΣΕΗ προσπαθεί να αναβιώσει την «Ημέρα του ηθοποιού», η ημερομηνία της οποίας ανακοινώθηκε έγκαιρα, για να τιμηθούν σπουδαίοι ηθοποιοί, που δεν τιμήθηκαν όπως τους έπρεπε, κι εσείς αντί να είστε εκεί, προγραμματίζετε την ίδια μέρα και ώρα την απονομή των επάθλων σας, βάζοντας τους καλλιτέχνες να διαλέξουν ποιους να τιμήσουν, νεκρούς όπως η Κ. Παξινού, ο Τζ. Καρούσος κ.ά. ή τους ζωντανούς στους οποίους θα απονείμετε τα έπαθλα;

Εμείς, πάντως, επειδή σεβόμαστε τη σημαντική και πολύχρονη προσφορά τους, τους αναφέρουμε: Βίλμα Κύρου, Σμάρω Στεφανίδου, Ολγα Τουρνάκη, Ξένια Καλογεροπούλου, Αννα Κυριακού, Τζένη Ρουσσέα, Θανάσης Βέγγος, Σταύρος Ξενίδης, Ζωζώ Σαπουντζάκη, Κώστας Βουτσάς, Γιώργος Θεοδοσιάδης, Βασίλης Φωτόπουλος, Νίκος Μαμαγκάκης, Μαρία Κυνηγού, Θανάσης Αναγνωστόπουλος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ