ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 14 Γενάρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Επιχορηγήσεις θεάτρου και στην περιφέρεια

Χωρίς εκπλήξεις, με μόνη ίσως την επέκταση και σε θιάσους της περιφέρειας, το ΥΠΠΟ ανακοίνωσε χτες την πρόταση της Επιτροπής Θεάτρου για τις επιχορηγήσεις θιάσων την περίοδο 2002-2003. Η γνωμοδοτική Επιτροπή Θεάτρου, κατά την αξιολόγηση των αιτήσεων για τις ετήσιες επιχορηγήσεις της περιόδου 2002-2003 και των ενδιάμεσων αποτελεσμάτων των θιάσων διετούς επιχορήγησης, κατέληξε στα ακόλουθα:

Προτείνει την επέκταση των επιχορηγήσεων σε πανελλαδική κλίμακα και έτσι οι επιχορηγούμενοι θίασοι εκτός Αθηνών έφτασαν τους δώδεκα: έξι στη Θεσσαλονίκη (ένας διετούς επιχορήγησης, συν τέσσερις ετήσιας και ένας παιδικός), δύο στην Κρήτη και από ένας στην Πάτρα, τη Λάρισα, τη Σύρο και στην Καβάλα, από τους οποίους της Λάρισας, Σύρου, Καβάλας και δύο θίασοι της Θεσσαλονίκης επιχορηγούνται για πρώτη φορά.

Οσον αφορά στους θιάσους διετούς επιχορήγησης, η επιτροπή, μελετώντας τους απολογισμούς της πρώτης περιόδου λειτουργίας των θιάσων διετούς επιχορήγησης (2001-2002), διαπίστωσε ότι γενικά οι θίασοι κινήθηκαν μέσα στα πλαίσια του προγραμματισμού τους ή έκαναν διορθωτικές αλλαγές που, στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν επηρέασαν αρνητικά τη σχέση προγραμματισμού - επιχορήγησης. Η επιτροπή δηλώνει ότι σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων των θιάσων, ή αλλοίωση του προγραμματισμού τους, τόσο που να μη δικαιολογείται το ύψος της επιχορήγησης, θα εφαρμόσει τις ισχύουσες αποφάσεις για τη μη τήρηση των υποχρεώσεων από θιάσους διετούς επιχορήγησης.

Η επιτροπή για τους θιάσους μονοετούς επιχορήγησης προτείνει τις εξής επιχορηγήσεις (σε ευρώ): Αττική: «διπλούς Ερως» (44.021). «Θέαμα» (44.021). Η επιτροπή επισημαίνει ότι οι εγκεκριμένοι προγραμματισμοί έχουν παρεκκλίσεις και αυτό δημιουργεί δυσκολία στην επιτροπή. «Θέατρο της Ανοιξης» (44.021, για τρεις παραστάσεις της κεντρικής σκηνής και την παιδική σκηνή). «Δραματικό Θέατρο» (29.348), για όποιο από τα προτεινόμενα έργα ανεβαστεί. «Αττις» (29.348), «Θεατρική Σκηνή» (29.348), «Θέατρο του Μαρτίου» και «ΝΑΜΑ» (από 23.478), «Δόλιχος» και «Σημείο» (από 20.543). «Πολιτεία» (20.543), για το «Ω, οι ωραίες ημέρες» του Μπέκετ με την Ασπασία Παπαθανασίου. «Στιγμή», «Μηχανή», «Οψεις», «Παίζω-Δρόμος», «Θέατρο Δρόμου», «Νοητή Γραμμή» (από 20.543). Από 17.609 ευρώ: «Φιλιατρό», «Συν Αθηνά», «Πλεύσις», «Ανέμη», «Ηθώ».

Εκτός Αττικής: «Νέες Μορφές» - Θεσσαλονίκη (52.825). «Μνήμη» - Χανιά (35.216). «Λύκη Βυθού» - Θεσσαλονίκη (29.348). «Πολιτισμικός Νότος» - Χανιά (26.412). «Ακτίς Αελίου» - Θεσσαλονίκη (23.478). Σωματείο Τέχνης και Πολιτισμού «Νέμεση» - Θεσσαλονίκη και Θεατρική Ομάδα Βιομηχανικής - Πάτρα (από 17.609). «Σκηνή Τεχνών» - Λάρισα, «Πόλις» - Σύρος και «Ανάβασις» - Καβάλα (από 14.674).

Παιδικά: «Θέατρο Νέων» και «Εταιρεία Τέχνης Θεάτρου» (από 29.348). «Κνωσσός» και «Νέο Θέατρο Θεσσαλονίκης» (από 23.478). «Θίασος '81» και «Σύγχρονη Αυλαία» (από 20.543).

Τέλος, η ομάδα Ελληνικού Μουσικού Θεάτρου «Σπείρα - Σπείρα» επιχορηγείται με 17.609 ευρώ.

«Συρμός» μελωδικός και καλοτάξιδος

Η εκκίνηση έγινε την περασμένη Παρασκευή με όμορφες μουσικές ιστορίες και ευχές για καλοτάξιδη πορεία. Ολα συνηγορούν πως ο «Συρμός», η νέα μουσική σκηνή που άρχισε να λειτουργεί στο Μεταξουργείο (Κολωνού 76 και Οδυσσέως 14), θα είναι καλοτάξιδη και συναρπαστική.

Ο πανέμορφος, λιτός, εξαιρετικά καλαίσθητος χώρος, το από καρδιάς πρόγραμμα του Διονύση Τσακνή και των συνεργατών του, η «χημεία» και η ζεστασιά μεταξύ καλλιτεχνών και κοινού, είναι ορισμένα από τα στοιχεία της «ταυτότητας» του «Συρμού». Τραγούδια αγαπημένα του Δ. Τσακνή και κομμάτια άλλων δημιουργών, που δε χαϊδεύουν τ' αυτιά, που αγγίζουν ευαίσθητες χορδές μέσα από το στίχο και τη μουσική, τραγούδια που ηλεκτρίζουν συνειδήσεις και θέλουν τον ακροατή συνυπεύθυνο και συνομιλητή, πλημμύρισαν το «Συρμό» και πρόσφεραν, μέσα από ένα μεγάλης διάρκειας πρόγραμμα, πολλές συγκινήσεις. «Πρόεδρε ο κόσμος πεθαίνει...» (τραγούδι - καταγγελία από τις «Γέφυρες» σε στίχους του Κώστα Τριπολίτη, ο οποίος ήταν ανάμεσα στο κοινό), «Δημόσιος φορέας», «Το βρώμικο χρήμα» και δεκάδες ακόμα κομμάτια πυρπόλησαν τη βραδιά και έχτισαν ένα ξεχωριστό πρόγραμμα. Μαζί με τον οικοδεσπότη Δ. Τσακνή, η νέα τραγουδίστρια Χρυσούλα Κεχαγιόγλου, που πρόσφερε όμορφες ερμηνείες, ο Δημήτρης Μπέλλος (πλήκτρα), ο Δημήτρης Θεοχάρης (πιάνο), ο Δημήτρης Φροσύνης (μπάσο), ο Γιώργος Ράλλης (τύμπανα) και δύο νέοι, αξιόλογοι κιθαριστές που εξέπληξαν, οι Δημήτρης Καρασούλος και Γιώργος Πασχάλης.

Το ίδιο πρόγραμμα, με πολλές εκπλήξεις και καλεσμένους καλλιτέχνες, που θα εναλλάσσονται και θα ενσωματώνονται σ' αυτό, θα παρουσιάζεται κάθε Παρασκευή, Σάββατο (10.30 μ.μ.) και Κυριακή (9 μ.μ.). Τις υπόλοιπες μέρες (Δευτέρα - Πέμπτη, 10.30 μ.μ.) και για τις δύο πρώτες εβδομάδες θα εμφανίζεται ο Βασίλης Λέκκας. Ο εκφραστικός ερμηνευτής, που ξεκίνησε χτες τις εμφανίσεις του, παρουσιάζει τραγούδια από τον τελευταίο του δίσκο «Μέσ' τη νύχτα» και από το σύνολο της δισκογραφίας του. Τραγούδια των Μ. Χατζιδάκι, Μ. Θεοδωράκη, Γ. Σπάθα και Γ. Μαρκόπουλου κ.ά. Τηλέφωνο για κρατήσεις θέσεων: 210 5203 661.

Το «αντίδωρο»...

Ο ναός του Δία στην Αρχαία Ολυμπία
Ο ναός του Δία στην Αρχαία Ολυμπία
Μία ετρουσκική περικεφαλαία θα είναι το ...«αντίδωρο» της Ελλάδας στην Ιταλία για την επιστροφή ενός μικρού τμήματος της Ζωφόρου του Παρθενώνα από το μουσείο του Παλέρμο, σύμφωνα με δημοσίευμα των «Τάιμς» που αναδημοσίευσαν χτες τα «Νέα».

Πρόκειται για περικεφαλαία που αφιερώθηκε στο ναό του Διός στην Ολυμπία από τον τύραννο των Συρακουσών, Ιέρωνα, για τη νίκη του κατά των Ετρούσκων και των Καρχηδονίων στα ανοιχτά της Κύμης το 474 π.Χ. Το ενεπίγραφο ετρουσκικό κράνος βρέθηκε σε ανασκαφές το 1950 και φυλάσσεται στο Μουσείο Αρχαίας Ολυμπίας. Ενα παρόμοιο κράνος, που βρέθηκε το 1817 στο ίδιο σημείο, βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο.

Το ΥΠΠΟ, σε χτεσινή του ανακοίνωση, χαρακτηρίζει το γεγονός «χειρονομία ανταπόδοσης» έναντι της ιταλικής πρωτοβουλίας και προσθέτει: «Στο πλαίσιο των συνομιλιών για τον μακροχρόνιο δανεισμό από την Ιταλία του θραύσματος της Ζωφόρου του Παρθενώνα, το υπουργείο Πολιτισμού πρότεινε την έκθεση στο Μουσείο του Παλέρμο, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ενός χάλκινου κράνους από την Ολυμπία - ανάθημα στο Ιερό του Διός από τον τύραννο των Συρακουσών Ιέρωνα. Το θέμα θα εισαχθεί στο ΚΑΣ για τη γνωμοδότηση».

«Φάντασμα» του Μακάρθι

Στα «αζήτητα» των σκονισμένων ραφιών βίντεο - λεσχών των ΗΠΑ «προωθείται», στα «μουλωχτά», η νέα ταινία όπου πρωταγωνιστεί ο Αλ Πατσίνο, «Οι άνθρωποι που ξέρω», η οποία προβάλλεται κανονικά -ευτυχώς και ελπίζουμε όχι προς το παρόν- στην Ελλάδα. Ο λόγος; Επειδή ο σκηνοθέτης της, Ντάνιελ Αλγκραντ «τόλμησε» να διηγηθεί μια ιστορία, στο επίκεντρο της οποίας βρίσκονται οι προσπάθειες ενός προοδευτικού δικηγόρου, να σώσει από την έκδοση -βάζοντάς τα και με τον δήμαρχο της Ν. Υόρκης- τρεις πολιτικούς πρόσφυγες από τη Νιγηρία.

Δε χρειάζεται να εξηγήσουμε τι είναι αυτό που ενοχλεί το σύστημα από το παραπάνω σενάριο. Επειδή, όμως, δεν τους «παίρνει» να απαγορεύσουν απροκάλυπτα την προβολή της ταινίας, άρχισαν να πιέζουν για το κατέβασμά της από τις αίθουσες και το «πέρασμά» της στο βίντεο, δηλαδή στο «θάψιμο». Για την ιστορία, να θυμίσουμε ότι η Κιμ Μπάσιντζερ που συμπρωταγωνιστεί στην ταινία, υπέγραψε πρόσφατα, μαζί με άλλους γνωστούς ηθοποιούς του Χόλιγουντ, κατά του πολέμου στο Ιράκ.

Δεν είναι η πρώτη φορά, που στις ΗΠΑ «επανέρχεται» το «φάντασμα» του Μακάρθι πάνω από το Χόλιγουντ, για να «ελέγξει» την «κατάσταση». Στην πραγματικότητα, ο μακαρθισμός δεν έλειψε ποτέ στο Χόλιγουντ, γιατί το σύστημα ξέρει πολύ καλά αυτό που δήθεν «ξεχνούν» οι απολογητές του: ότι τίποτα δεν τέλειωσε!

Η μοναξιά, η λύπη, η απελπισία και η τρέλα, ο έρωτας και το πάθος σε όλους τους τόνους, ενυπάρχουν στις πέντε ερωτικές επιστολές, ανώνυμου συγγραφέα, που παρουσιάζονται κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στο θέατρο «Αθηνών» με τίτλο «Τα γράμματα μιας Πορτογαλίδας Μοναχής». Πρόκειται για προσωπικές εκμυστηρεύσεις, με βαθιά συναισθηματική φόρτιση, γραμμένες τον 16ο αιώνα. Γράμματα μιας μοναχής. Ενα ξέσπασμα ψυχής. Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Πόπης Κόντου, σκηνοθεσία Μίχαελ Ζάιμπελ, σκηνογραφία Μιχάλη Βελούδιου. Παίζει η Ελένη Ερήμου.

Μέχρι τις 22/2 παρατείνεται η έκθεση «Σαλβαντόρ Νταλί, μύθος και ιδιομορφία», στο Μουσείο Κυκλαδικής τέχνης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ