ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 18 Γενάρη 2003
Σελ. /32

Η ζωή ενός λευκού ράπερ που θέλει να σπάσει τα όρια της ζωής του. Ενα θρίλερ ελληνικής καταγωγής. Ενας αρχηγός της Μαφίας που χρειάζεται ψυχιατρική υποστήριξη και μια ταινία που μοιάζει περισσότερο με καταγγελία, από τον Ατόμ Εγκονιάν, θα είναι η κινηματογραφική σας παρέα γι' αυτή τη βδομάδα.

«8 mile»

Το «8 mile» είναι το γεωγραφικό όριο της πόλης του Ντιτρόιτ, είναι η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στους πλούσιους και σ' αυτούς που ζουν στο περιθώριο και στην εξαθλίωση.

Στη δύσκολη πλευρά της πόλης ζει ο Τζίμι Σμιθ. Εργάζεται ως πρεσαδόρος στο εργοστάσιο για να εξασφαλίσει απλώς την επιβίωσή του, βιώνοντας παράλληλα στο σπίτι του το δράμα της διαλυμένης του οικογένειας. Ο έρωτας και το μίσος χαρακτηρίζουν τη σχέση με την πανέμορφη μητέρα του ενώ η αδυναμία του είναι η πεντάχρονη αδελφή του.

Ο Τζίμι Σμιθ είναι παγιδευμένος στα αδιέξοδα της ζωής, έχει όμως όνειρα και θέλει να τα κερδίσει. Ο μόνος τρόπος γι' αυτόν είναι η μουσική και πιο συγκεκριμένα ο δυνατός ρυθμός της ραπ.

Το «8 mile» του Κέρτις Χάνσον καταπιάνεται με το θέμα της επιβίωσης και του ρατσισμού με έναν συνδυασμό σκληρών χρωμάτων αλλά με ρομαντική διάθεση ξετυλίγει την ιστορία ενός λευκού που θέλει να τραγουδήσει ραπ στα γκέτο των μαύρων. Παράλληλα παρουσιάζει μια σκοτεινή πλευρά της αμερικανικής κουλτούρας που στηρίζεται στη βία και στη φτώχεια.

Είναι δύσκολο να πει τα πράγματα με το όνομά τους, να κριτικάρει και ίσως να δώσει λύσεις για τη φτώχεια στην πατρίδα του. Ετσι χρησιμοποιεί την κάμερα για να καταγράψει και να παραθέσει εικόνες μέσα από μια ιστορία ενός νέου που ψάχνει να βρει τη ζωή του. Το κάνει πολύ καλά χωρίς να προσβάλλει τη νοημοσύνη μας ενώ πατάει σε μια ρεαλιστική βάση χωρίς υπερυψωμένες αμερικανικές σημαίες για την τόνωση της χαμένης αυτοπεποίθησης.

Κοινωνική περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2002. Σκηνοθεσία: Κέρτις Χάνσον. Με τους: Εμινέμ, Κιμ Μπάσιντζερ, Μπρίτανι Μέρφι, Μέκι Φάιφερ.

«Ararat»

Ενας σκηνοθέτης αρμενικής καταγωγής θέλει να γυρίσει μια ταινία πάνω στη ζωή του μεγαλύτερου Αρμένιου ζωγράφου Βοστάνιγκ Αντιάν που άλλαξε εντελώς ταυτότητα μετά την τραυματική εμπειρία που είχε προσπαθώντας να φύγει από την Αρμενία μετά τη γενοκτονία.

Ο επίδοξος σκηνοθέτης στην προσπάθειά του να συλλέξει στοιχεία γύρω από τη ζωή του διάσημου ζωγράφου και αφού ζητάει τη βοήθεια μιας Καναδής ιστορικού, που έγραψε ένα βιβλίο για τον Αρσίλε Γκόρκι, ανακαλύπτει ότι ο δρόμος του διάσημου ζωγράφου δεν ήταν και τόσο εύκολος. Ετσι, ο σκηνοθέτης αν θέλει να κάνει την ταινία του πρέπει να καταγράψει την ιστορία και να πει την αλήθεια. Είναι αναγκασμένος να μιλήσει για τη σφαγή και τον ξεριζωμό των Αρμενίων.

Αν έχετε δει τις προηγούμενες ταινίες του Ατόμ Εγκονιάν «Το γλυκό πεπρωμένο» και τη συγκρίνετε με την καινούρια του ταινία «Ararat» θα δείτε αρκετές διαφορές όχι τόσο στο σκηνοθετικό στίγμα του Εγκονιάν, αφού συνήθως δεν καταπιάνεται με μια ιστορία αλλά κάνει πρόσθεση πολλών χαρακτήρων και φτάνει έτσι σ' ένα αποτέλεσμα, αλλά με την εμμονή για την εξακρίβωση της αλήθειας. Το «Ararat» είναι μια καταγγελία για όλα αυτά που έκαναν οι Τούρκοι στους Αρμενίους. Θα μπορούσε να είναι ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ αλλά στην πραγματικότητα είναι μια κατάθεση αλήθειας από τον Ατόμ Εγκονιάν που αξίζει να τη δούμε.

Κοινωνική περιπέτεια παραγωγής 2002. Σκηνοθεσία: Ατόμ Εγκονιάν. Με τους: Σαρλ Αζναβούρ, Ηλία Κοτέα, Αρσινε Χατζιάν, Κρίστοφερ Πλάμερ, Ερικ Μπογκοσιάν, Ντέιβιντ Αλπεϊ.

«Η τρίτη νύχτα»

Μια νύχτα του καλοκαιριού το αεροπλάνο της πτήσης Αλεξανδρούπολη-Αθήνα εξαφανίζεται ξαφνικά από τα ραντάρ. Ολα δείχνουν ότι έπεσε στη θάλασσα.

Η 16χρονη Αλκη περιμένει τον πατέρα της για να γιορτάσουν μαζί τα γενέθλιά της. Αλλά ο πατέρας της ήταν ανάμεσα στους επιβάτες του μοιραίου αεροπλάνου.

Η Κλειώ, μητέρα της Αλκης, χωρισμένη και παντρεμένη με τον Διονύση, προσπαθεί να φανεί ψύχραιμη, μέχρι να αρχίζει να υποψιάζεται ότι ο μόνος που δε θα ήθελε να ξαναδεί ζωντανό τον πατέρα της Αλκης είναι ο τωρινός σύζυγός της, Διονύσης.

Η Αθηνά φέρνει στον κόσμο ένα παιδί. Πατέρας του είναι ο Αλέξανδρος, επιβάτης κι αυτός της μοιραίας πτήσης. Ο γιατρός της Αθηνάς υπόσχεται ότι θα είναι πάντα κοντά της. Τώρα η Αθηνά έχει μόνο το παιδί της. `Η μήπως ούτε αυτό;

Η Δανάη, μια νέα κοπέλα, περιμένει τον Κωνσταντίνο. Θα έφευγαν μαζί για ένα μακρινό ταξίδι. Αλλά ο Κωνσταντίνος ταξίδεψε μόνος με το μοιραίο αεροπλάνο.

Τι συνδέει τελικά αυτά τα πρόσωπα; Τι θα γίνει την τρίτη νύχτα;

Σπάνια βλέπουμε θρίλερ μυστηρίου ελληνικής παραγωγής. Ο Δημήτρης Παναγιωτάτος το τολμά και τα καταφέρνει μια χαρά.

Μ' ένα έξυπνο σενάριο με τα απολύτως απαραίτητα που στηρίζεται στην ψυχολογία των προσώπων και όχι στη βία και στο ανεξήγητο αίμα. Ο Δημήτρης Παναγιωτάτος δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα μυστηρίου και έντασης μ' ένα απροσδόκητο τέλος, φανερά επηρεασμένο από τον Χίτσκοκ. Οι ηθοποιοί υποστηρίζουν τους ρόλους τους αρκετά καλά, αν και θα μπορούσαν να αποφύγουν κάποιες τηλεοπτικές ευκολίες.

Η «Τρίτη νύχτα» είναι κάτι καινούριο για το ελληνικό σινεμά και καλό θα ήταν να το υποστηρίξουμε... Εξάλλου δε χρειάζεται και μεγάλη προσπάθεια αφού μπορείτε να το δείτε άνετα και να σας κρατήσει σε αγωνία.

Θρίλερ μυστηρίου, ελληνικής παραγωγής 2002. Σκηνοθεσία: Δημήτρης Παναγιωτάτος. Με τους: Δήμητρα Χατούπη, Χριστίνα Θεοδώρου, Μηνά Χατζησάββα, Κατερίνα Τσαβαλού, Ελεάνα Ταχιάου, Κίμωνα Ρηγόπουλο, Θανάση Ζέρβα, Βεατρίκη Ζήκου, Ρεγγίνα Παντελίδου, Τάκη Κτενά, Δημήτρη Κανέλλο, Τζωρτζίνα Κώνστα.

«Ξανά ανάλυσέ το»

Το αφεντικό της Μαφίας, ο Πολ Βίτι (Ρόμπετ Ντε Νίρο), περπατά μέσα στο κελί του βουτηγμένος σε απραξία στα όρια της μελαγχολίας. Μήπως ο Βίτι έχει πάθει νευρική κρίση εξαιτίας κάποιων πρόσφατων απειλών εναντίον της ζωής του από μια αντίπαλη φαμίλια ή μήπως αυτή η ιδιόρρυθμη συμπεριφορά του είναι μονάχα ένα κόλπο για να μπορέσει να βγει από τη φυλακή νωρίτερα;

Κανένας δεν μπορεί να δώσει κάποια απάντηση. Μάλλον ο Βίτι πρέπει να βγει απ' τη φυλακή... Τελικά τα καταφέρνει, αλλά μόνον υπό όρους και υπό την επιτήρηση του Σόμπελ (Μπίλι Κρίσταλ) που γίνεται και πάλι ασθενής του και ακόμη χειρότερα φιλοξενούμενος στο σπίτι του.

Στο ίδιο έργο πρωταγωνιστές χωρίς ουσιαστικές αλλαγές, Ρόμπερτ Ντε Νίρο και Μπίλι Κρίσταλ ξανακάνουν το ίδιο πράγμα χωρίς όμως να εντυπωσιάζουν και να προκαλούν ενδιαφέρον αφού η σεναριακή δομή του «Ξανά ανάλυσέ το» είναι πάνω- κάτω ίδια και πολλές φορές κατώτερη από την πρώτη ταινία που είχε βγει τον περσινό χειμώνα. Σκηνοθετικά, θυμίζει μια μέτρια φαρσοκωμωδία. Από δραματολογικής πλευράς οι δυο σούπερ πρωταγωνιστές δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους και σε ορισμένες στιγμές βγάζουν γέλιο.

«Analyze that»: Κωμωδία αμερικανικής παραγωγής 2002. Σκηνοθεσία: Χάρολντ Ράμις. Με τους: Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Μπίλι Κρίσταλ, Λίζα Κούντροου, Τζόι Βιτερέλι.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ