ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 18 Γενάρη 2003
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Βλέπει το «δέντρο» η κυβέρνηση

Σαν να μη συνεχίζεται η καταστροφή αρχαιοτήτων στο χώρο Μακρυγιάννη από τις εργασίες κατασκευής του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, η κυβέρνηση συνεχίζει να «σφυρίζει» αδιάφορα, προσπαθώντας να μεταθέσει την προσοχή του κόσμου στο αίτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα και να τον «εφησυχάζει» ότι το μουσείο θα είναι έτοιμο το 2004.

Ως γνωστόν, το αίτημα της επιστροφής των Γλυπτών συνδέθηκε - από την κυβέρνηση - με την κατασκευή του ΝΜΑ, αφού η κυβέρνηση θεωρεί πως το νέο μουσείο «καταρρίπτει» κάθε «επιφύλαξη» των Βρετανών περί της φύλαξης των Γλυπτών στην Ελλάδα. Γι' αυτό τηρεί «σιγήν ιχθύος» για την καταστροφή του αρχαιολογικού χώρου, ενώ είναι «λαλίστατη» για όποια αμφιβολία για την απρόσκοπτη χρηματοδότηση του ΝΜΑ.

Ετσι, απαντώντας σε δημοσίευμα του «Ελεύθερου Τύπου», ότι το ΝΜΑ δεν έχει ενταχθεί στο Γ΄ ΚΠΣ, το ΥΠΠΟ «διευκρινίζει» πως «η χρηματοδότηση της ανέγερσης του Νέου Μουσείου Ακρόπολης έχει ήδη εξασφαλιστεί από αμιγώς εθνικούς πόρους που εγγυώνται την απρόσκοπτη εξέλιξη του έργου, χωρίς να απαιτείται εφαρμογή των διαδικασιών του Γ΄ ΚΠΣ. Αυτό έγινε και για λόγους ταχύτητας των διαδικασιών και για λόγους συμβολικούς: Πρόκειται για έργο που κάνει η Ελλάδα χάριν του μείζονος μνημείου της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς».

Στο «Εθνος» (16/1) ο γενικός διευθυντής αναστήλωσης του ΥΠΠΟ, Β. Χανδακάς, είπε ότι η δημιουργία του μουσείου αποτελεί κυβερνητική επιλογή, άρα η κυβέρνηση θα αποφασίσει την ένταξή του ή όχι στο Γ΄ ΚΠΣ. Ο Β. Χανδακάς δεν είπε κάτι καινούριο, αλλά έχει σημασία να τονίζεται ότι η καταστροφή του αρχαιολογικού χώρου του Μακρυγιάννη είναι πολιτική επιλογή, άρα είναι θέμα πολιτικής βούλησης η αλλαγή της χωροθέτησης, όσο ακόμη είναι καιρός.

Κατά τ' άλλα, χτες, ο υπουργός δέχτηκε έναν κατάλογο υπογραφών 27.000 κυρίως ξένων τουριστών στη χώρα μας, υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, που, από το 1977, συνέλεγε πρωτοβουλιακά η Αννα Σιδηροπούλου, κάτοικος των Αναφιώτικων της Πλάκας, η οποία θα συνεχίσει τη συλλογή υπογραφών μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ο υπουργός την συνεχάρη για την προσπάθειά της και της χάρισε αντίγραφο αναθηματικού ανάγλυφου της Ακρόπολης που κατασκευάζει το ΤΑΠΑ.

«Νότα Ιταλιάνα» στο «Τριανόν»

Σκηνή από την ταινία «Σένσο» του Βισκόντι
Σκηνή από την ταινία «Σένσο» του Βισκόντι
«Νότα Ιταλιάνα» τιτλοφορείται το νέο πρόγραμμα - συνεργασία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της Ορχήστρας των Χρωμάτων, που ξεκινά την Τρίτη (21/1), στον κινηματογράφο «Τριανόν Filmcenter» με την ταινία «Σένσο» του Λουκίνο Βισκόντι και συναυλία μουσικής μπαρόκ. Η συνεργασία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της Ορχήστρας των Χρωμάτων, έχοντας πάρει πλέον το χαρακτήρα ενός πετυχημένου θεσμού, ξεδιπλώνεται και φέτος σε ένα χώρο - μόνιμο στέκι πλέον για κινηματογραφόφιλους και μουσικόφιλους. Μετά τα επιτυχημένα προγράμματα «Κινηματογράφος και Μουσική» (2000-2001) και «Ρομαντικές Τρίτες στο Τριανόν» (2001-2002), το κοινό θα ζήσει και φέτος (μέχρι και τις 22/4) όμορφες βραδιές (πάντα κάθε Τρίτη), που συνδυάζουν την προβολή ιταλικών κινηματογραφικών αριστουργημάτων, με συναυλίες από όλο το φάσμα της ιταλικής μουσικής.

Το πρόγραμμα της 21/1 θα ξεκινήσει στις 9 μ.μ. με ένα κονσέρτο μπαρόκ μουσικής, με έργα των Τομάζο Αλμπινόνι, Αντόνιο Βιβάλντι, Τζουζέπε Σαμαρτίνι και σολίστ τούς Ελένη Σαββανή (όμποε), Κατερίνα Κτώνα (τσέμπαλο), Ευγένιο και Σέργιο Βούλγαρη (μαντολίνο). Την Ορχήστρα θα διευθύνει ο Αλκης Μπαλτάς, ενώ θα προλογίσει ο Γιώργος Μονεμβασίτης. Στη συνέχεια θα προβληθεί η ταινία «Σένσο» (1954) του Λουκίνο Βισκόντι, η υπόθεση της οποίας διαδραματίζεται στη Βενετία του 1866, που πάλλεται από επαναστατικό μένος κατά της αυστριακής κατοχής.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- «Χρίστος Σούλης - Ο γυμνασιάρχης της Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων» τιτλοφορείται το βιβλίο - αφιέρωμα στον σπουδαίο εκπαιδευτικό της Ζωσιμαίας Σχολής Χρ. Σούλη, το οποίο εξέδωσαν ο Σύνδεσμος Αποφοίτων της σχολής και ο Δήμος Τζουμέρκων. Πρόκειται για βιογραφική μονογραφία του φιλολόγου, ιστορικού και συγγραφέα Σπύρου Εργολάβου).

-- Α. Καρδαμίτσας: Μάικλ Εντουαρτν «Οι αττικοί ρήτορες» (μελέτη, μετάφραση Μαρία Κορτζάκη).

-- «Το Αστυ»: Ζακλίν ντε Ρομιγί «Ο φόβος και η αγωνία στο θέατρο του Αισχύλου» (μελέτη, μετάφραση Σοφία Λουμάνη - Χρήστος Μαρσέλλος, πρόλογος του καθηγητή Ανδρέα Παναγόπουλου.

-- Σαββάλας: Ελένη Νικολαΐδου «Σοφοκλής ο μεγάλος τραγικός» (μελέτη). Δημήτριος Β. Μπαλτάς «Ρώσοι φιλόσοφοι (19ος - 20ός αιώνας)» (μελέτη).

-- «Φιλίστωρ»: Κάρεν Αρμστρονγκ «Ο εμπόλεμος θεός (το χρονικό του φονταμενταλισμού στις μονοθεϊστικές θρησκείες. Ιουδαϊσμός - Χριστιανισμός - Ισλάμ)» (μελέτη, μετάφραση Δημήτρης Αρκάδας, Δημήτρης Ουλής, Ελένη Παπαχρήστου. Επιστημονική θεώρηση Δημήτρης Μπεκριδάκης).

-- «Κέδρος»: Αναστασία Δ. Βακαλούδη «Η γένεση του θεϊκού ανθρώπου στις αρχαίες θρησκείες» (ενδιαφέρουσα μελέτη πηγών από την αρχαιότητα έως το Βυζάντιο).

-- «Μεταίχμιο»: «Φλώρινα. Μια πόλη στη λογοτεχνία» (η επιλογή λογοτεχνικών κειμένων που αναφέρονται στη Φλώρινα έγινε από τον Μίμη Σουλιώτη). Μιχάλης Πιτέκης «Τα υγρά ίχνη της μνήμης» (μυθιστόρημα). Μάγδα Ελληνα «Ριγέ ουρανός» (μυθιστόρημα). Εντνα Ο' Μπράιεν «Αγριοι δεκέμβρηδες» (μετάφραση Σοφία Σκουλικάρη, μυθιστόρημα). Μαίρη Ποπ Οσμπόρν «Ανταλίν, το πεφταστέρι» (μυθιστόρημα για παιδιά, μετάφραση Γιώργος Φωτιάδης).

-- «Κριτική»: Βόλφαρμ Φλαϊσχάουερ «Η γυναίκα με τα βρόχινα χέρια» (μετάφραση Νάντη Φίλια, μυθιστόρημα).

-- «Περίπλους»: Λευτέρης Μονοκρούσος «Ταξιδιωτικές στιγμές» (ταξιδιωτικό). Ερίντε Λούκα «Η μουσική της θάλασσας» (μυθιστόρημα, μετάφραση Χρήστος Αλεξανδρίδης).

-- «Ιωλκός:» Ηρακλής Β. Μπούτσικας «Στον αστερισμό των Πλειάδων» (ποίηση).

-- «Νέα Πορεία»: Τόλης Νικηφόρου «Ενα λιβάδι μέσα στην ομίχλη που ονειρεύεται» (ποιήματα).

-- Πατάκης: Θεόδωρος Γρηγοριάδης «Κρυμμένοι άνθρωποι» (μυθιστόρημα, αναθεωρημένη έκδοση).

-- «Μανδραγόρας»: Αλέξανδρος Αραμπατζής «Δύο δρυοκολάπτες» και Κώστας Κρεμμύδας «Μηνύματα στο κινητό» (ποίηση).

-- Βασίλης Φανός «Η αλλοτρίωση» (ποιήματα. Λονδίνο 2002. Basil Phanos 19 Corbet Hse Barnsbury Est. Copeghagen Str. London Ν. 1 ΟΗΕ. England).

-- «Παρουσία»: (επιθεώρηση λόγου και τέχνης, της Ενωσης Αιτωλοακαρνάνων Λογοτεχνών, τεύχος 21).

-- «Παπαζήσης»: Μιχάλης Καναβάκης «Κοινωνική Παιδαγωγική (περιεχόμενο και ιστορική εξέλιξη)» (μελέτη). Γιώργος Βαβίζος «Ετσι δενόταν... η καρμπονάρα» (μαρτυρίες για την αντιδικτατορική δράση Ελλήνων φοιτητών στην Ιταλία). Μπέρναρντ Λιούις «Τι πήγε στραβά; (Δυτική και μεσανατολική αντίδραση)» (μελέτη για το Ισλάμ).

-- «Ελληνικά Γράμματα»: Μίμης Παπαϊωάννου «Ραντεβού στον αέρα» (αυτοβιογραφία του κορυφαίου ποδοσφαιριστή).

-- «Αίολος» - Κοινότητα Μακρινίτσας Πηλίου: Αριστείδης Χ. Κοντογεώργης «Η Μακρινίτσα μέσα από το φακό του Δημήτρη Λέτσιου» (καλαίσθητο φωτογραφικό λεύκωμα για τις ομορφιές της φύσης και την παραδοσιακή αρχιτεκτονική της Μακρινίτσας).

-- Δήμος Κ. Βότσικας «Η Ηπειρος και τα γενναία τέκνα της» (ιστορική αναφορά σε ηρωικές μορφές της Ηπείρου στο '21 και στην Εθνική Αντίσταση). (Αθήνα 2001. Δ. Κ. Βότσικας, Ευβοίας 3, Γαλάτσι ΤΚ 11147, Αθήνα).

«Κόπηκε» η επιχορήγηση

Αδικη θεωρεί την απόφαση της επιτροπής του ΥΠΠΟ για τις επιχορηγήσεις του Ελεύθερου Θεάτρου, ο θίασος «Κάτω από τη γέφυρα», που φέτος δεν επιχορηγείται. Οπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Νίκου Δαφνή, η επιτροπή απέρριψε την πρόταση του θιάσου κρίνοντας «ότι "είναι τόσο μεγαλόσχημη, ώστε υπερβαίνει τις δυνατότητες και το δυναμικό του σχήματος". Στην πρόταση είχαμε επισυνάψει όλα τα στοιχεία που αποδείκνυαν την οικονομική αξιοπιστία και φερεγγυότητα της δουλιάς μας προς τους εργαζόμενους όλες τις προηγούμενες σεζόν. Ούτε ένα από τα μέλη της επιτροπής είχε την ευαισθησία να δει έστω και μια παράσταση από τις δεκαεφτά παραγωγές που έχουν ανέβει στο θέατρό μας στα έξι χρόνια λειτουργίας του. Το θέατρό μας δραστηριοποιείται στον Πειραιά, σε εξαιρετικά υποβαθμισμένη πολιτιστικά περιοχή, γεγονός που ποτέ δεν έλαβαν υπόψη τους οι "ταγμένοι" να υπηρετούν την πολιτιστική αναβάθμιση της περιφέρειας».

Τέλος επισημαίνεται η απόφαση του 1997, οι θεατές να πληρώνουν το εισιτήριο στην έξοδο, αν θέλουν και μπορούν, θεωρώντας ότι η επιχορήγηση του ΥΠΠΟ (όσο μικρή κι αν ήταν) «μας δημιουργεί την αυτονόητη υποχρέωση να επιτρέπουμε την είσοδο ΚΑΙ στους θεατές που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν το εισιτήριο...».

Τυπική παρουσίαση

Τη Δευτέρα, ο υπουργός Πολιτισμού Ε. Βενιζέλος θα παρουσιάσει στην αρμόδια Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου το πρόγραμμα της Ελληνικής Προεδρίας για τον Πολιτισμό και Αθλητισμό.

Ο υπουργός θα συναντηθεί με την επίτροπο Παιδείας και Πολιτισμού, Βιβιάν Ρέντινγκ και με τον πρόεδρο της Επιτροπής Πολιτισμού του Ευρωκοινοβουλίου, Μισέλ Ροκάρ. Μετά την παρουσίαση του προγράμματος της Προεδρίας θα παρουσιαστεί ο φάκελος «Πάτρα - Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2006». Μένει να δούμε αν το πρόγραμμα της υποψηφιότητας της Πάτρας θα είναι το ίδιο «ευρωπαϊκό» με το αντιδραστικό πλαίσιο του προγράμματος της Ελληνικής Προεδρίας για τον πολιτισμό.

Οσον αφορά στην παρουσίαση, οι επίτροποι δεν πρέπει να «ανησυχούν», καθώς η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται «εντός πλαισίου».

Ματαιώθηκε, για τεχνικούς λόγους, η χτεσινή συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, στο Μέγαρο Μουσικής. Οι κάτοχοι εισιτηρίων μπορούν να τα εξαργυρώνουν μέχρις τις 28/2.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ