ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 23 Γενάρη 2003
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΔΕΗ
Στο έλεος των πολυεθνικών

Μεγάλες εταιρίες και μονοπωλιακές ενώσεις διαγκωνίζονται για τις προμήθειες της ΔΕΗ

Οι πρόσφατες εξελίξεις στη ΔΕΗ ΑΕ έρχονται να επιβεβαιώσουν τις εκτιμήσεις του ΚΚΕ τόσο όσον αφορά στο ρόλο των πρώην ΔΕΚΟ στα πλαίσια του καπιταλιστικού συστήματος, ρόλος ενίσχυσης του μεγάλου κεφαλαίου, όσο και στα επακόλουθα της ιδιωτικοποίησής τους. Τα παραπάνω τονίζονται σε ανακοίνωση της Κομματικής Οργάνωσης ΔΕΗ του ΚΚΕ, με αφορμή πρόσφατο παράδειγμα που συνδέεται με προμήθειες της ΔΕΗ.

Οπως καταγγέλλεται στην ανακοίνωση, στο Λεκανοπέδιο της Πτολεμαΐδας προκηρύχτηκε πρόσφατα διαγωνισμός για τη μετακίνηση 10 πυλώνων υψηλής τάσης στο χώρο του νέου ορυχείου Μαυροπηγής. Η ΔΕΗ ΑΕ επικαλέστηκε έλλειψη προσωπικού (ενώ στην πραγματικότητα είναι ο μόνος φορέας που διαθέτει και προσωπικό και τεχνογνωσία), έκανε την κοστολόγηση του έργου και προκήρυξε μειοδοτικό διαγωνισμό.

Η κοστολόγηση του έργου ανέρχεται σε 110 εκατομμύρια δραχμές, ποσό που, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της ΔΕΗ, είναι παραφουσκωμένο. Η μέχρι τώρα εμπειρία δείχνει ότι εργολαβίες τέτοιου είδους τις αναλάμβανε σχεδόν μονοπωλιακά μια συγκεκριμένη εταιρία, στο συγκεκριμένο όμως διαγωνισμό παρενέβη μία δεύτερη, πολυεθνική, με προσφορά 40 εκατ. δρχ.! Δηλαδή, 70 εκατομμύρια λιγότερα από την κοστολόγηση της ΔΕΗ! Η προσφορά από μόνη της εγείρει ερωτήματα. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, υπήρξε σκόπιμη υπερκοστολόγηση του έργου.

Ο πόλεμος που ξέσπασε μεταξύ των εταιριών είχε πολλές παράπλευρες απώλειες. Εφερε στην επιφάνεια, πρώτα και κύρια, την έλλειψη τεχνογνωσίας που χαρακτηρίζει τις εταιρίες οι οποίες αναλαμβάνουν τα έργα αυτά. Αποκαλύφθηκε ακόμα ότι για την εκτέλεση πολλών έργων χρησιμοποιούσαν εργαζόμενους και τεχνικό προσωπικό της ΔΕΗ, μέσα από ένα αδιάφανο και σκοτεινό πλέγμα συμφωνιών και διαπλοκής με στελέχη της εταιρίας αλλά και συνδικαλιστές του γνωστού μπλοκ ΠΑΣΚΕ-ΣΑΔ-ΔΑΚΕ.

Μετά από το ξετύλιγμα του νήματος άρχισαν να βγαίνουν στη φόρα πολλά από τα «άπλυτα» των εργολαβιών αυτής της ιδιότυπης ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ, για τις εργολαβίες και υπεργολαβίες, τη «μαύρη εργασία» και την καταστρατήγηση της εργατικής νομοθεσίας, αλλά και να εγείρονται πολλά ερωτήματα για τη στάση συνδικαλιστών από τους κόλπους του κεντροαριστεροδεξιού «εκσυγχρονισμού».

Είναι τάχα άσχετη η σιγή ιχθύος που τηρεί το μπλοκ των παρατάξεων ΠΑΣΚΕ-ΣΑΔ-ΔΑΚΕ για τις φήμες που θέλουν επιφανή στελέχη τους να είναι σε διαπλοκή με τους εργολάβους, να αναλαμβάνουν στενοί συγγενείς τους ή και οι γυναίκες τους υπεργολαβίες είτε από τη ΔΕΗ είτε από τους εργολάβους;

Η μπόχα από όλα αυτά είναι ανυπόφορη, υπογραμμίζει η ΚΟ ΔΕΗ του ΚΚΕ, και προσθέτει ότι η αγανάκτηση των εργαζομένων για τη στάση των ξεπουλημένων συνδικαλιστών είναι στο ζενίθ. Δε φτάνει βέβαια η αγανάκτηση, παρατηρεί η ΚΟ ΔΕΗ του ΚΚΕ, ούτε η παθητική παρακολούθηση των αποκαλύψεων από τις οθόνες της τηλεόρασης. Αυτό που χρειάζεται είναι ένα μαζικό, ταξικό κίνημα των ίδιων των εργαζομένων, που θα αντιπαλεύει την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ, θα επιμένει η εταιρία να παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο, να εξυπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα συμφέροντα της πλουτοκρατίας. Το αίτημα πρέπει να είναι να καταργηθούν οι εργολάβοι και η «ενοικίαση» εργαζομένων, οι αντεργατικοί νόμοι ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, να εξασφαλιστεί στους εργαζόμενους μόνιμη και σταθερή δουλιά, 7ωρο, 5ήμερο, 35ωρο.

Ταυτόχρονα, είναι ανάγκη να γίνει ένα βήμα μπροστά. Να αλλάξει ο συσχετισμός δυνάμεων στο εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα υπέρ των ταξικά προσανατολισμένων δυνάμεων, αρχίζοντας με την υπερψήφιση της «ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ» στις εκλογές του συνδικάτου «Σπάρτακος».

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Στο Ευρωδικαστήριο το «μπαλάκι» για τη «Glaxo»

Στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων «πέταξε το μπαλάκι» η Επιτροπή Ανταγωνισμού για την υπόθεση της παραπομπής της πολυεθνικής φαρμακοβιομηχανίας «Glaxo» από δεκάδες φαρμακευτικούς συνεταιρισμούς και φαρμακαποθήκες, εξαιτίας, σύμφωνα με τις αιτιάσεις, της άρνησης της πρώτης να ανταποκριθεί στις παραγγελίες που δεχόταν για συγκεκριμένα φάρμακα. Σύμφωνα με το «διά ταύτα» της απόφαση που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα «η επιτροπή ανταγωνισμού αναστέλλει την έκδοση οριστικής αποφάσεως επί των καταγγελιών και της αιτιάσεως για τη χορήγηση αρνητικής πιστοποίησης». Επίσης, υποβάλλει στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων το ερώτημα εάν η άρνηση μιας επιχείρησης με δεσπόζουσα θέση να ικανοποιήσει πλήρως τις παραγγελίες που της απευθύνουν οι χονδρέμποροι φαρμάκων, η οποία οφείλεται στην πρόθεσή της να περιορίσει την εξαγωγική τους δραστηριότητα και μαζί με αυτή τη ζημιά που της προκαλεί το παράλληλο εμπόριο είναι καθεαυτή καταχρηστική υπό την έννοια κανονισμών της ΕΕ.

Για την ιστορία, να υπενθυμίσουμε ότι δεκαέξι φαρμακευτικοί συνεταιρισμοί, σαράντα μία φαρμακαποθήκες και τρεις εταιρίες φαρμακαποθηκών προσέφυγαν στην επιτροπή ανταγωνισμού, ζητώντας τη λήψη μέτρων και επιβολή κυρώσεων καταγγέλλοντας ότι η «Glaxo» από το Νοέμβρη του 2000 αρνούνταν να προμηθεύσει τους καταγγέλλοντες με τα φάρμακα που παρήγγειλαν. Η πολυεθνική από τη μεριά της επιχειρηματολογώντας υποστήριξε ότι οι φαρμακαποθήκες μεταπωλούσαν μέρος από αυτά τα φάρμακα στο εξωτερικό δημιουργώντας ελλείψεις στην ελληνική αγορά. Στην ουσία, δηλαδή, ζημιώνονταν οι απευθείας πωλήσεις των σκευασμάτων από τη «Glaxo» στις αγορές του εξωτερικού.

ΜΕΓΑΛΟΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ
Στο Στρασβούργο για τα ... αιτήματά τους

Η ηγεσία του ΣΕΒ ζήτησε και τη βοήθεια του Ευρωκοινοβουλίου, για την ταχύτερη προώθηση των αντιλαϊκών μέτρων, που έχουν προτείνει στην ελληνική κυβέρνηση

Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μετέφεραν χτες τις αξιώσεις τους οι μεγαλοβιομήχανοι της χώρας, όπου, κατά τις συναντήσεις τους, που είχαν με επιτρόπους της Κομισιόν, είχαν την ευκαιρία, να απαιτήσουν - για μια ακόμη φορά- την προώθηση των αντιλαϊκών μέτρων που έχει επεξεργαστεί και διατυπώσει το επιτελείο των Ελλήνων βιομηχάνων, σε στενή συνεργασία με την ηγεσία των ευρωβιομήχανων. Οπως, άλλωστε, ειπώθηκε χαρακτηριστικά και από τον αντιπρόεδρο του ΣΕΒ Δ. Δασκαλόπουλο «η επίσκεψη (στο Στρασβούργο) του ΔΣ του ΣΕΒ σηματοδοτεί μια νέα προσπάθεια, για να προωθήσει ακόμα πιο δυναμικά τις απόψεις του σε μια κρίσιμη περίοδο για την Ευρώπη.

Οι μεγαλοβιομήχανοι, επισημαίνοντας ότι «η Ευρώπη έχει μείνει πίσω σε σχέση με τους ανταγωνιστές της σε παγκόσμιο επίπεδο», απαιτούν να ληφθούν τα, κατ' αυτούς, «απαραίτητα» μέτρα για:

  • Την άρση των δυσκαμψιών στην αγορά εργασίας, με τη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων. Δηλαδή, την πλήρη διάλυση των εργασιακών σχέσεων, όπου θα έχουν τη σύμφωνη γνώμη και των συνδικαλιστικών οργάνων, τύπου πλειοψηφίας ΓΣΕΕ
  • Την ανάγκη προσαρμογής του εκπαιδευτικού συστήματος και των συστημάτων κατάρτισης στις ανάγκες της ζήτησης και της αγοράς. Δηλαδή, το εκπαιδευτικό σύστημα να προσαρμοστεί σ' αυτά που οι βιομήχανοι κρίνουν απαραίτητα για τα συμφέροντά τους.
  • Την ενδυνάμωση του κοινωνικού διαλόγου και της αυτονομίας του καθώς είναι το πιο αποφασιστικό εργαλείο διαχείρισης των πολλαπλών αλλαγών, που επιφέρει η συνεχής προσαρμογή του ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου στα νέα δεδομένα. Στόχος του θα πρέπει να είναι η συνεχής βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και η διατήρηση της ασφάλειας των εργαζομένων. Δηλαδή, η διαιώνιση της εξαπάτησης των εργαζομένων από τις συμβιβασμένες ηγεσίες των συνδικαλιστικών οργάνων.
  • Την προώθηση της επιχειρηματικότητας. Ο ΣΕΒ υποστήριξε την καθιέρωση «Ευρωπαϊκών ημερών Επιχειρηματικότητας» και την επιτακτική ανάγκη απλοποίησης του κανονιστικού περιβάλλοντος, απελευθερώνοντας δημιουργικές δυνάμεις. Δηλαδή, νέα προνόμια για τους επιχειρηματίες, με την ταυτόχρονη απλούστευση των διαδικασιών λειτουργίας των επιχειρήσεων.
ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Μειώθηκαν κατά 6,6% το 2002

Κατά 6,6% μειώθηκαν οι πωλήσεις οχημάτων γενικώς το 2002 ως προς τα αντίστοιχα επίπεδα του 2001. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, οι πωλήσεις οχημάτων το 2002 ανήλθαν σε 387.479 έναντι 415.054 το 2001 και 423.321 το 2000. Ειδικότερα, οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε 277.567 και ήταν μειωμένες κατά 4,3% ως προς το 2001 όταν και είχαν πωληθεί 289.943 επιβατικά αυτοκίνητα, ενώ 302.620 επιβατικά αυτοκίνητα είχαν πωληθεί το 2000. Στην περιφέρεια της πρωτεύουσας πωλήθηκαν 160.741 οχήματα, έναντι 168.191 και 172.434 οχήματα που πωλήθηκαν το 2001 και 2000.

Παρά τη σχετική μείωση, ως προς το 2001 και 2000 που εμφανίζει η αγορά οχημάτων το 2002, συνεχίζει να κινείται σε υψηλά επίπεδα, κάτι που αποδίδεται στο μηχανισμό τραπεζικής χρηματοδότησης μέσω δανείων της αγοράς αυτοκινήτων. Τα ανησυχητικά μηνύματα όμως έχουν αρχίσει και πυκνώνουν καθώς δεκάδες χιλιάδες αυτοκίνητα έχουν κατασχεθεί από τις τράπεζες, μετά από την αδυναμία των αγοραστών τους να εξυπηρετήσουν κανονικά της τραπεζικές δόσεις.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ