Παρέμβαση του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Κ. Αλυσσανδράκη, στην παρουσίαση των προτεραιοτήτων της Ελληνικής Προεδρίας για τον Πολιτισμό
Την πλήρη υποταγή και της πολιτιστικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης στους νόμους της οικονομίας της αγοράς, δηλαδή στο «νόμο» της «ζούγκλας» του καπιταλισμού, κατήγγειλε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Κ. Αλυσσανδράκης, στην παρουσίαση των προτεραιοτήτων της ελληνικής προεδρίας στον τομέα του πολιτισμού από τον υπουργό Πολιτισμού Ε. Βενιζέλο, στην αρμόδια επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Πλήρως προσανατολισμένος στις απαιτήσεις του κεφαλαίου που κερδοσκοπεί κατά του πολιτισμού - κυρίως στον οπτικοακουστικό τομέα - για «εμβάθυνση» των σχετικών, αντιδραστικών διατάξεων της Συνθήκης του Μάαστριχτ, μίλησε ο υπουργός προσπαθώντας να συμβιβάσει τα ασυμβίβαστα, δηλαδή την ενιαία αγορά και την πολιτιστική πολυμορφία, παραδεχόμενος ότι η κοινή αγορά λειτουργεί υπέρ των αμερικανικών προϊόντων. Μοιάζει αντιφατικό αλλά δεν είναι, αφού έγνοια της ΕΕ δεν είναι η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς των ευρωπαϊκών λαών, η ενθάρρυνση και στήριξη της λαϊκής δημιουργίας κόντρα στον αμερικανικό πολιτιστικό ιμπεριαλισμό, αλλά η δημιουργία «κατάλληλων» συνθηκών για να βελτιωθούν οι όροι ανταγωνισμού του ευρωπαϊκού κεφαλαίου σε σχέση με το αμερικάνικο. Η «βελτίωση» αυτή αφορά άμεσα στη μεγαλύτερη εφαρμογή του εργασιακού «μεσαίωνα» της «Λευκής Βίβλου» και στην παραγωγή «ομογενοποιημένων» πολιτιστικών προϊόντων.
Αποκαλύπτοντας αυτή τη διάσταση των προτεραιοτήτων της ελληνικής προεδρίας, ο Κ. Αλυσσανδράκης, σημείωσε στην παρέμβασή του: «Σε μια κοινωνία που τα πάντα πουλιούνται και τα πάντα αγοράζονται, η πρόσβαση των εργαζομένων στον Πολιτισμό, όπως και στην Παιδεία, στον Αθλητισμό και στην Υγεία γίνεται όλο και πιο δύσκολη, ενώ από την εμπορευματοποίηση επωφελούνται οι επιχειρήσεις που λυμαίνονται και ελέγχουν το χώρο του Πολιτισμού». Αναφερόμενος στα περί «πολιτιστικής πολυμορφίας» του υπουργού, ο κομμουνιστής ευρωβουλευτής τόνισε, ότι «κινδυνεύει και αυτή από την εμπορευματοποίηση η οποία χρειάζεται ομοιόμορφα προϊόντα. Είστε διατεθειμένοι να προτείνεται στο Συμβούλιο ριζικά μέτρα κατά της μαζικής εμπορευματοποίησης του Πολιτισμού; Αν ναι, ποια μέτρα έχετε υπόψη σας;».
Ο υπουργός απάντησε ότι «δεν τρέφει αυταπάτες» - προφανώς, ως προς το οικονομικό «τοπίο» του πολιτισμού στην ΕΕ. Γι' αυτό πρότεινε ακόμη αντιδραστικότερα μέτρα, δηλαδή να γίνει κάτι πέραν της λογικής της «πολιτιστικής εξαίρεσης» και της κρατικής παρέμβασης, που είναι αντιλήψεις «αμυντικές» και «δεν αποδίδουν». Μίλησε αοριστολογώντας για «ανάγκη επιθετικών προσεγγίσεων» και για «ενίσχυση και διεύρυνση της νομικής βάσης για τον Πολιτισμό», στο πλαίσιο, βέβαια, της συνταγματικής συνέλευσης για το μέλλον της Ευρώπης. Τάχθηκε, τέλος, κατά της ομοφωνίας στη λήψη απόφασης για πολιτιστικά και αθλητικά θέματα γιατί, «αυτό θίγει τα μικρά και μεσαία κράτη».
Θυμίζουμε, ότι η συζήτηση για την άρση της ομοφωνίας στα πολιτιστικά θέματα ξεκίνησε τον περασμένο Μάρτη, στην άτυπη Σύνοδο των υπουργών Πολιτισμού της ΕΕ, στη Σαλαμάνκα της Ισπανίας. Βασικό θέμα της Συνόδου ήταν η «αξιολόγηση» και «ενδεχόμενη τροποποίηση» του άρθρου 151 της Συνθήκης της ΕΕ, που ρυθμίζει «τα σχετικά με την πολιτιστική πολιτική». Συγκεκριμένα, την κατάργηση της ομοφωνίας στη λήψη των αποφάσεων και την αντικατάστασή της από την «ειδική πλειοψηφία». Το ξεπέρασμα της «πολιτιστικής εξαίρεσης» που προτείνει ο υπουργός είναι, επίσης, σοβαρό θέμα, αφού σημαίνει την αντιμετώπιση - και τυπικά - του Πολιτισμού, κυρίως των οπτικοακουστικών μέσων, σαν είδος προς διαπραγμάτευση και συναλλαγής στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και άλλων οικονομικών συμφωνιών.
Το λιμπρέτο και η σκηνοθεσία είναι της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου. Σκηνικά - κοστούμια Ερωφίλη Πολιτοπούλου. Κίνηση Αποστολία Παπαδαμάκη, φωτισμοί Κατερίνα Μαραγκουδάκη, τη μουσική προετοιμασία έχει κάνει ο Νίκος Βασιλείου. Το μουσικό μέρος ανέλαβε η «Ορχήστρα των Χρωμάτων», η οποία «έχει ως προτεραιότητα την προβολή νέων δημιουργών» και σε «πρώτες παγκόσμιες εκτελέσεις». Τραγουδούν οι: Βαγγέλης Μανιάτης, Αναστάσιος Λαλούσης, Τζούλια Σουγλάκου, Κώστας Ντότσικας, Γιώργος Κανάρης, Ευγενία Καλοφώνου, Αργύρης Καβίδας, Ιριδα Κυριακοπούλου. Η παράσταση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών, με συνδιοργανωτές την «Ορχήστρα των Χρωμάτων» και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Θα δοθούν τέσσερις ακόμη παραστάσεις, στις 26, 27, 29 και 31/1. Εισιτήρια προπωλούνται στο «Θέατρο Τέχνης - Κάρολος Κουν», στην RWA Group (Πατησίων 67 και Ιουλιανού) και στο ΕΜΣΤ: 20 ευρώ.
Η παλαιστινιακή μουσικοχορευτική παράδοση και συλλογική ταυτότητα είναι το θέμα της εκδήλωσης που διοργανώνει το θέατρο «Δώρας Στράτου» στο πλαίσιο του προγράμματός του «Χορός και παραδοσιακός πολιτισμός», σήμερα (9 μ.μ.) στο κτίριο των γραφείων του Θεάτρου στην Πλάκα, (Σχολείου 8, πάροδος Αδριανού 122). Τις εισηγήσεις μελών της παλαιστινιακής παροικίας θα συνοδεύσει παλαιστινιακή μουσική.
Το πρόγραμμα υλοποιείται κάθε Πέμπτη, με γενικό τίτλο «βραδιές της Πέμπτης», με σκοπό την «παροχή ειδικευμένων γνώσεων σε ιστορικούς, λαογράφους, δασκάλους χορού, αλλά και σε κάθε ενδιαφερόμενο», συνδυάζοντας θεωρητικές εισηγήσεις από ειδικούς μελετητές, με τις πρακτικές γνώσεις από προσκεκλημένους, ντόπιους φορείς της παράδοσης. Πρόκειται για μόνιμο θεσμό, εδώ και 14 χρόνια, ο οποίος δε χρηματοδοτείται. Η παρακολούθηση είναι δωρεάν. Συντονίστρια είναι η Μαριγούλα Κρητσιώτη (τηλ. 210.222.0258 βράδυ). Πληροφορίες στα γραφεία του Θεάτρου: 210.324.4395 πρωί.
Ομαδική έκθεση φωτογραφίας διοργανώνει η «Διάβαση» στο Πολιτιστικό της Στέκι (Σταυροπούλου 29, πλατεία Αμετικής), από αύριο μέχρι και τις 31/1, στο πλαίσιο υποστήριξης των νέων δημιουργών που προωθεί. Συμμετέχουν: Δημήτρης Γκολφομήτσος, Κωνσταντίνος Παναγιωτόπουλος, Κυριακή Τσάμπουρα, Νικιάνα Σιάνου, Πέτρος Βόσσος, Φώτης Καλλέργιος.
Συζήτηση με θέμα «Ξαναβλέποντας το έργο του Φριτς Λανγκ», διοργανώνουν το Ινστιτούτο «Γκαίτε», το ΥΠΠΟ, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και την Ταινιοθήκη της Ελλάδας, στις 30/1, 8.30 μμ, στο «Γκαίτε» (Ομήρου 14 - 16). Η συζήτηση διοργανώνεται με αφορμή το Φεστιβάλ Φριτς Λανγκ και θα επικεντρωθεί στην ανάλυση του έργου του κορυφαίου και αντιφασίστα δημιουργού.