ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 19 Φλεβάρη 2003
Σελ. /40
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Καμπάνια ενάντια στην τηλεβαρβαρότητα

Ενα πολύ δύσκολο στοίχημα, έναν στόχο υψηλό αλλά καθοριστικό για τον απεγκλωβισμό της σύγχρονης γυναίκας, μια καμπάνια μακράς διάρκειας, χωρίς ημερομηνία λήξης, που θέλει «να βάλει φραγμό στο ηλεκτρονικό ναρκωτικό που λέγεται τηλεόραση και στοχεύει έντεχνα και μεθοδευμένα τη γυναίκα της εργατικής τάξης», είναι η καμπάνια της Ομοσπονδίας Γυναικών Ελλάδας (ΟΓΕ) με θέμα «Αντίσταση στην τηλεβαρβαρότητα».

Πρόκειται σαφώς για μια δουλιά, η οποία έρχεται σε μια εποχή που οι μάσκες έχουν πέσει, που ο ρόλος κυρίως των ηλεκτρονικών ΜΜΕ έχει αποκαλυφθεί με το χειρότερο τρόπο. Στην προχτεσινή συνάντηση των γυναικών της ΟΓΕ με εκπροσώπους συνδικαλιστικών φορέων, η πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Κ. Μπουντούρογλου, ήταν αποκαλυπτική. Μίλησε για «θεσμικούς επενδυτές της τηλεόρασης που έχουν στήσει μέσα στα τηλεοπτικά στούντιο μια καλά μελετημένη βιομηχανία αποπροσανατολισμού, παραπληροφόρησης ή επιλεκτικής πληροφόρησης». Ανέφερε, ως χαρακτηριστικό παράδειγμα, την «κάλυψη» της αντιπολεμικής πορείας: «Το παλλαϊκό ΟΧΙ στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, που ετοιμάζουν ενάντια στον ιρακινό λαό, τα τεράστια πανό που τοποθέτησε το ΠΑΜΕ στο βράχο της Ακρόπολης, έγινε έλασσον για τα ειδησεογραφικά δελτία, με τη γνωστή μαεστρία που χαρακτηρίζει τους διαμορφωτές της είδησης των καναλιών, στα μέτρα πάντα της προπαγάνδας των κυρίαρχων».

Μίλησε και γι' άλλα η Κ. Μπουντούρογλου. Για μεθοδευμένη απαξία οραμάτων και ιδεολογιών, για σκανδαλολογία, για δημιουργία προτύπων και στάσης ζωής, για απόκρυψη των λαϊκών και των γυναικείων προβλημάτων, των λαϊκών κινητοποιήσεων, για εξευτελισμό της γυναικείας προσωπικότητας. «Ολα αυτά έχουν αναχθεί σε τηλεοπτική επιστήμη», είπε χαρακτηριστικά.

Μετά ήρθε η σειρά των γυναικών αλλά και ανδρών-εκπροσώπων συνδικαλιστικών φορέων να μιλήσουν και να προτείνουν τρόπους δράσης. Ο Χ. Μηνάς, μέλος του προεδρείου της ΓΣΕΒΕΕ, τόνισε ότι το θέμα της συγκεκριμένης καμπάνιας «δεν πρέπει να αφορά μόνο το γυναικείο κίνημα, αλλά οργανωμένα πρέπει να συσταθεί κοινό μέτωπο ενάντια στην τηλεβαρβαρότητα». Η Μ. Τσαγκατάκη, απ' το Σύλλογο Εμποροϋπαλλήλων, αναφέρθηκε στα σίριαλ της τηλεόρασης τα οποία προσπαθούν να περάσουν ένα πολύ συγκεκριμένο μοντέλο ζωής. «Σε κανένα "τηλεοπτικό" σπίτι δεν υπάρχει φτώχεια, δεν υπάρχει ανεργία, δεν υπάρχουν προβλήματα σαν αυτά που αντιμετωπίζουν καθημερινά τα ελληνικά σπίτια», είπε. Η Ζωή Σώκου, απ' την Ομοσπονδία Φαρμάκου, υπογράμμισε την ανάγκη ενημέρωσης των γυναικών στους τόπους δουλιάς, ενώ δεσμεύτηκε πως θα φέρει την ΟΓΕ σε επαφή με τις εργαζόμενες. Η Μ. Δημητρούκα, απ' το ΣΕΗ, μίλησε για τις κατάπτυστες παιδικές ζώνες που δημιουργούν πρότυπα βίας στα παιδιά. Η Β. Μουκάνου, απ' τη Γραμματεία του ΠΑΜΕ, μίλησε για ανάγκη να συνδυαστούν οι προσπάθειες του συνδικαλιστικού και του γυναικείου κινήματος, για εξορμήσεις και ενημέρωση στους χώρους δουλιάς.

Ηδη, απ' όσα ακούστηκαν προχτές στην αίθουσα της Ομοσπονδίας Λογιστών, η καμπάνια της ΟΓΕ έχει βρει τρομερή ανταπόκριση στη Θεσσαλία, ενώ μια από τις επόμενες κινήσεις της Ομοσπονδίας είναι η ημερίδα, στις 5 του Μάρτη, στο ξενοδοχείο «Τιτάνια» με θέμα «Γυναίκα και τηλεόραση». «Θα κάνουμε πανελλαδικές εξορμήσεις, σε κάθε πόλη, σε κάθε χωριό, ώστε να προβληθεί αυτή η καμπάνια. Θα βρούμε τους πνευματικούς ανθρώπους σε κάθε τόπο και θα συμπορευτούμε μαζί τους. Στόχος μας είναι να απεγκλωβιστεί ο κόσμος, που είναι εγκλωβισμένος μπροστά στις τηλεοράσεις του», κατέληξε η πρόεδρος της ΟΓΕ.

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΤΥΠΟΥ - ΧΑΡΤΟΥ
«Υπερέβησαν κάθε όριο»

Η Ομοσπονδία Μισθωτών Τύπου και Βιομηχανίας Χάρτου με ανακοίνωσή της καταγγέλλει «το αίσχος και την αθλιότητα των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών, που διάλεξαν τη μέρα του πανελλαδικού και παγκόσμιου ξεσηκωμού κατά του πολέμου εναντίον του Ιράκ από ΗΠΑ, Αγγλία - ΝΑΤΟ με συνένοχο την ΕΕ, να βγάλουν το πραγματικό τους προσωπείο, προβάλλοντας καρέ - καρέ την επίσκεψη του τέως, αφήνοντας στα ψιλά τη μεγαλειώδη αντιπολεμική διαδήλωση εκατοντάδων χιλιάδων λαού στην Αμερικάνικη Πρεσβεία».

Η Ομοσπονδία καταγγέλλει ακόμα και την προσπάθεια υποβάθμισης της διαδήλωσης μέσω της προβολής των «γνωστών - αγνώστων», που όπως σε κάθε παρόμοια περίπτωση ανενόχλητοι δημιούργησαν το κλίμα που κάποιους φαίνεται να βολεύει.

Στην ανακοίνωση υπογραμμίζεται πως αυτό που συνέβη το Σάββατο υπερέβη κάθε όριο και αποτέλεσε μια μεγάλη πρόκληση προς τη συντριπτική πλειοψηφία του λαού που αγωνιά και παλεύει κατά του πολέμου των ιμπεριαλιστών και υπέρ της ειρήνης των λαών.

Τέλος, η Ομοσπονδία τονίζει πως «η απάντησή μας σ' αυτή την αθλιότητα είναι: Κλείστε τις τηλεοράσεις, ανοίξτε τα βιβλία».

Η «αυτοκριτική» του κ.Χατζηνικολάου

Δηλώσεις στην «Ελευθεροτυπία» έκανε χτες ο κ. Ν. Χατζηνικολάου, ο διευθυντής ειδήσεων του MEGA, σχετικά με τη συμμετοχή του σταθμού του στο τηλεοπτικό αίσχος του Σαββατοκύριακου, την «ενθρόνιση» του τέως στα κανάλια και την εκπαραθύρωση των εκατοντάδων χιλιάδων διαδηλωτών υπέρ της ειρήνης.

Οι δηλώσεις του κ. Χατζηνικολάου έχουν ιδιαίτερη σημασία. Και τούτο διότι, ενώ απέβλεπαν στην κατασκευή ενός «φύλλου συκής» για τη λειτουργία της ιδιωτικής τηλεόρασης, αν και έγιναν με στόχο να δημιουργηθεί η εντύπωση μιας διάθεσης «αυτοκριτικής» από τα «Κοκο-κάναλα» (σσ: «δε διεκδικούμε το αλάθητο», είπε σε μια αποστροφή του ο διευθυντής του MEGA), εντούτοις, στην ουσία τους, αποτελούν ομολογία μιας βαθύτατης προσήλωσης σε προσβλητικές προς τον πολίτη, τη δημοκρατία και την ενημέρωση, συμπεριφορές.

***

Λέει, λοιπόν, ο κ. Χατζηνικολάου στην «απολογία» του:

α) Υπήρξε «ομοφωνία του συνόλου του δημοσιογραφικού επιτελείου του MEGA» να προταχθεί η επίσκεψη του Γλίξμπουργκ, έναντι του «ΟΧΙ στον πόλεμο».

Πρόκειται για σημαντική ομολογία. Στην προσπάθεια να αποποιηθεί ένα μέρος των προσωπικών του ευθυνών, ο κ. Χατζηνικολάου «δίνει» τους συνεργάτες του και - κυρίως - δημιουργεί τεράστια ερωτηματικά για το δημοσιογραφικό υπόβαθρο ολόκληρου του επιτελείου του σταθμού του, που θέλει να λέγεται το μεγαλύτερο της χώρας.

Αλλά, αν «ομόφωνα» ένα επιτελείο κατέληξε να αποτιμήσει σαν σημαντικότερο ειδησεογραφικά την εικόνα του πούλμαν του Κοκού που δεν μπορούσε να στρίψει στο στενό δρόμο (από το γεγονός ότι εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι έστριβαν επί ώρες μπροστά από την αμερικάνικη πρεσβεία), τότε το πρόβλημα αναδεικνύεται πολύ μεγαλύτερο. Με την έννοια ότι το πρόβλημα δεν είναι ο «ένας», αλλά όλοι τους, και άρα το πρόβλημα είναι το μοντέλο «ενημέρωσης» που παράγει τέτοιου είδους «ομοφωνίες»...

β)«Τα ιδιωτικά κανάλια έπαιξαν το ίδιο θέμα κι αυτό κάτι σημαίνει», συνεχίζει ο κ. Χατζηνικολάου.

Και εδώ η προσπάθεια «να μοιράσουμε τις ευθύνες», παράγει αντίθετα αποτελέσματα.

Πράγματι «κάτι σημαίνει». Και σημαίνει ότι όλα τα ιδιωτικά κανάλια έχουν στο DNA της κερδώας και αγοραίας λογικής τους το ίδιο μοντέλο - της προσβλητικής προς τον πολίτη - «ενημέρωσης».

γ)«Οσο μαζικό και σημαντικό κι αν είναι ένα αντιπολεμικό συλλαλητήριο δεν είναι τίποτε άλλο πέρα από αυτό», αναφέρει ο κ. Χατζηνικολάου, με μια διάθεση να... βάλει τα πράγματα στη θέση τους.

Πράγματι. «Σοφή» επισήμανση. Ενα αντιπολεμικό συλλαλητήριο είναι ένα... αντιπολεμικό συλλαλητήριο. Το πόσο σημαντικό είναι να το αντιληφθείς αυτό, φαίνεται, όμως, να είναι δύσκολο. Ειδικά για εκείνους που επιμένουν να προβάλουν σαν «είδηση» στα δελτία τους τα βίντεο κλιπ της κυρίας Γαρμπή (που δεν είναι παρά βίντεο κλιπ της κυρίας Γαρμπή...), τους δίσκους των παπαροκάδων (που δεν είναι παρά δίσκοι των παπαροκάδων...) και τη μετατροπή ενός πρώην παλικαριού σε νυν δεσποινίδα (που δεν είναι παρά μια νυν δεσποινίδα...).

δ)«... Η τηλεόραση έχει άλλα κριτήρια», λέει ο κ.Χατζηνικολάου και συμπληρώνει: «Η εικόνα παίζει ρόλο, τα επεισόδια σε μια συγκέντρωση δυστυχώς, καλώς ή κακώς, όταν είναι έντονα δίνουν στο θέμα πόντους».

Ας αφήσουμε κατά μέρος ότι τα επεισόδια στο συλλαλητήριο - όπως σε πλείστες άλλες περιπτώσεις - τα εμφάνισαν, ψευδέστατα, σαν «έντονα», τα κανάλια.

Ποια είναι, όμως αυτά τα περίφημα κριτήρια; Και ποιος έχει καθορίσει ότι είναι σημαντικότεροι δέκα κουκουλοφόροι από εκατοντάδες χιλιάδες μη κουκουλοφόρους;

Με ποιου τα κριτήρια είναι σημαντικότερο να προβληθεί μια σπασμένη βιτρίνα, από μια ειρηνικά «περικυκλωμένη» πρεσβεία;

Τι είδους κριτήρια είναι αυτά που... ενώπιον τους, η εικόνα του λαού που διαδηλώνει, υπολείπεται σε «πόντους» από την εικόνα του Κοκού που τρώει αστακοσαλάτα ή του γνωστού - αγνώστου που «παίζει» με τα ΜΑΤ;

***

Προφανώς λοιπόν και δε φταίει η τηλεόραση.

Προφανώς και φταίνε τα «κριτήρια» των κυρίων «Χατζηνικολάου»...


Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ

Τους εκπροσώπους των ΜΜΕ, αλλά και φίλους της Ομοσπονδίας, καλούν σήμερα - στις 12 το μεσημέρι - οι γυναίκες της ΟΓΕ στο μεζεδοπωλείο «Το Πέτρινο» (Θεμιστοκλέους και Ακαδημίας). Στόχος τους, η ανταλλαγή απόψεων και γνωμών για τη μεγάλη καμπάνια της Ομοσπονδίας ενάντια στην τηλεβαρβαρότητα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ