ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Ιούνη 2003
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ο χαρακτήρας κάνει την όραση

Λόγω χαρακτήρα, ο Νεοέλληνας στο παρελθόν έκλεινε τα μάτια του στους οίκους ανοχής στην Τρούμπα του Πειραιά, στους οίκους ανοχής στο Μεταξουργείο μέχρι την οδό Φυλής, και μιλούσε για τις γυναίκες στο λεγόμενο Σιδηρούν Παραπέτασμα τις οποίες θα μπορούσες να εξαγοράσεις μόνο μ' ένα ζευγάρι νάιλον κάλτσες. Η καταγωγή του χαρακτήρα του Νεοέλληνα έχει τις ρίζες της στην κοινωνική αμορφωσιά, τη σεξουαλική πείνα και την καταπίεση της Εκκλησίας. Ο σημερινός μικροαστός Ελληνοευρωπαίος βασανίζοντας τον εαυτό του με φαντασιώσεις στερείται τα πάντα καθημερινά, για ένα δεκαπενθήμερο ελευθερίας σε εξωτικούς παραδείσους. Είναι η ντροπή της όρασης. Οι ομορφιές της Ταϊλάνδης, της Ινδονησίας, της Κούβας παίρνουν διαστάσεις κρεβατιού, όπου ο θλιβερός, με λίγα χρήματα πάντα, θέλει να ξεχαστεί από όλους και όλα. Ετσι ξεχασμένος και δειλός, όταν επιστρέφει στην πατρίδα, κορδώνεται στις μεν παρέες του για τη φτήνια της σάρκας, στη δε κοινωνία περί ηθικής κατάπτωσης, φτώχειας - «που ευτυχώς δεν έχουμε γίνει σαν κι αυτούς». Φυσικά και θα ξαναπάει σ' αυτά τα μέρη, γιατί μόνο εκεί αισθάνεται ότι είναι ζωντανός...

Λόγω χαρακτήρα, οι Συνασπισμένοι πνίγουν κάθε μέρα την καταγωγή τους. Η όρασή τους, από τον καιρό που αποκολλήθηκε από το εργατικό κίνημα, ψάχνεται. Η όρασή τους, κουρασμένη μέσα στον επίγειο καπιταλισμό, πουλάει και τα ελάχιστα που της έχουν απομείνει. Ζητάει το σεβασμό των τεχνοκρατών, αυτών των ίδιων δηλαδή που κάποτε τους έβγαλαν τα μάτια. Υστατος ελιγμός μπροστά στην απελπισία: επιμένουν μονομερώς σε χτυπήματα εναντίον των κομμουνιστών, με την αήθη συμπεριφορά αυτού που σε χτυπά τονίζοντας ότι αυτό γίνεται για το καλό σου.

Λόγω ελλείψεως χαρακτήρα, ορισμένοι μεγαλόσχημοι δημοσιογράφοι ξεφτιλίζουν και ξεφτιλίζονται όπου σταθούν και όπου βρεθούν. Η μία εξουσία τούς κλείνει το μάτι, η άλλη τους ανοίγει την τσέπη. Πού να βρει χρόνο ο κακόμοιρος ν' αποκτήσει δική του όραση...

Λόγω χαρακτήρα, η Εκκλησία ψάχνει μονίμως το πρόσωπο του Θεού και ποτέ του ανθρώπου. Μετράει τα πάντα με κάτι που το έχει βαφτίσει «απερινόητο». Αυτό τη βοηθάει να απομακρύνεται όσο μπορεί πιο γρήγορα από καθετί το ανθρώπινο. Ετσι αποκτά το δικαίωμα, ελέω Θεού, να δικάζει και να τιμωρεί τους πιστούς της. Τι χαρακτήρα μπορεί να έχει εκείνος του οποίου η όραση λειτουργεί σαν μια χυδαία ζυγαριά, που κρύβεται αδέξια πίσω από το ράσο;

Λόγω ελλείψεως χαρακτήρα, οι καλλιτέχνες βιάζουν ό,τι καλύτερο έχουν μέσα τους για να «χωθούν» μέσα στη μηχανή του εμπορεύματος. Εχω δει ζωγράφους να δέχονται εντολές από γκαλερίστες πώς και τι να ζωγραφίσουν με βάση τα κριτήρια που επιβάλλει ο συρμός. Εχω δει συγγραφείς να πουλάνε προσωπικές στιγμές τους, επειδή ο εκδότης ζητούσε κάτι πρωτότυπο και «πικάντικο».

Λόγω χαρακτήρα, διασύρεται το γυναικείο σώμα. Είναι η πιο κερδοφόρα επιχείρηση. Δεν έχεις παρά να ρίξεις μια ματιά γύρω σου: γυναικεία μέλη σκορπισμένα εδώ κι εκεί, βορά στη σεξουαλική πείνα των ανδρών. Οι γυναίκες που συμμετέχουν σ' αυτή την προβολή του σώματος ως εμπορεύματος, είτε είναι μπροστά στη φωτογραφική μηχανή είτε πίσω της, είναι τυφλές και κερδίζουν, έτσι, μαζί με τη σωματική, και την ψυχική τους γύμνια. Τίποτε άλλο.

Λόγω του χαρακτήρα του ελληνικού κράτους που διαμόρφωσαν οι δεκαετίες της Δεξιάς και της νέας Δεξιάς του ΠΑΣΟΚ έχει γίνει η αποθέωση του μπάτσου. Αν και ο Ελληνας ουδεμία σχέση έχει με οποιοδήποτε είδος χαφιέ, πολλές φορές, λόγω της ανυπαρξίας ανθρωπίνων σχέσεων, η ανάγκη τον κάνει σε κάθε πρόβλημα που εμφανίζεται να καλεί τον μπάτσο.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Κομίζοντας αύρα μουσική

Η Εστουδιαντίνα Ν. Ιωνίας Μαγνησίας με τον Παντελή Θαλασσινό και τον Χρήστο Τσιαμούλη
Η Εστουδιαντίνα Ν. Ιωνίας Μαγνησίας με τον Παντελή Θαλασσινό και τον Χρήστο Τσιαμούλη

Το «άρωμα» μια άλλης εποχής μαζί με τη φρεσκάδα του αληθινού ήχου κομίζει η Εστουδιαντίνα Ν. Ιωνίας Μαγνησίας, που δημιουργήθηκε πριν από τέσσερα χρόνια στη γειτονική πόλη του Βόλου. Η ορχήστρα που εξειδικεύεται στην ερμηνεία της λαϊκής και λόγιας μουσικής παράδοσης της Σμύρνης και της Πόλης, θα δώσει συναυλία στις 5 Ιούνη (9.30μ.μ.), στο Θέατρο Πέτρας, με ερμηνευτές τον Παντελή Θαλασσινό, τον Μπάμπη Τσέρτο και τη Σοφία Παπάζογλου, με τίτλο «Ενθύμιον Σμύρνης».

Σπουδαστικές ορχήστρες

Γεννημένες στη Γαλλία τον 19ο αιώνα, οι «Σπουδαστικές» αυτές ορχήστρες έγιναν μόδα σε Κωνσταντινούπολη και Σμύρνη, όπου και είχε μεγάλη διάδοση αυτή η «βατή» μορφή της συγκερασμένης, πολυφωνικής ενορχηστρωμένης μορφής μουσικής εκτέλεσης. «Εδώ ακριβώς», σημειώνει ο γνωστός μουσικός Ανδρέας Τσεκούρας, «είναι η πρώτη επαφή του μονοφωνικού ελληνικού μουσικού πολιτισμού που για χιλιετίες χρησιμοποιούσε τις Ευκλείδειες Φυσικές του κλίμακες με την άπειρη ελευθερία του και σημείο κρίσεως για τη μετέπειτα πορεία της ελληνικής μουσικής, με τον πολυφωνικό, συγκερασμένο και ενορχηστρωμένο κόσμο της Δύσης. Οι Ελληνες βεβαίως, αντί για πρώτο - δεύτερο μανδολίνα, μανδόλα τενόρε και κιθάρα που ήταν το Γαλλικό κουαρτέτο, γρήγορα το απορρόφησαν και το μετάλλαξαν. Οι Κωνσταντινουπολίτες βάλανε την αρμόνικά τους, που τα έλεγε ήδη πολύ καλά, βάλανε και οι Σμυρνιοί το βιολάκι τους που τα έλεγε καλύτερα. Κύρια όμως, βάλανε λόγια και τραγουδούσαν».

Κατά τον ερευνητή Παναγιώτη Κουνάδη, η «Ελληνική Εστουδιαντίνα» ιδρύεται από τον Βασίλειο Σιδέρη και Αριστείδη Περιστέρη που τελικά, μετά την ευρεία χρήση του τίτλου Εστουδιαντίνα και από άλλους, ορίζεται ως «Εστουδιαντίνα - Τα Πολιτάκια», εν Κωνσταντινουπόλει, λήγοντας σχεδόν ο 19ος αιώνας. Η πορεία τους είναι θριαμβευτική στην Κωσταντινούπολη, στη Σμύρνη, στην Αθήνα, στην Ευρώπη, στην Αμερική. Κατέστη επωαστήριο όλης της μετέπειτα εξέλιξης ποικίλων μορφών ελληνικής μουσικής δημιουργίας.

Ποικιλία μουσικών χρωμάτων

Η Εστουδιαντίνα Ν. Ιωνίας Μαγνησίας - ορχήστρα ελληνικής μουσικής όλων των χρωμάτων, που παίζει τα διάφορα στιλ του Μικρασιατικού Πολιτισμού - ιδρύθηκε μετά από πρόταση του Ανδρέα Κατσιγιάννη, διευθυντή της ορχήστρας, στον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Νέας Ιωνίας Μαγνησίας με τη βοήθεια των Παναγιώτη Κουνάδη, Ανδρέα Τσεκούρα και Κυριάκου Γκουβέντα.

«Πριν χρόνια συμμετείχα σε συναυλίες που είχε κάνει ο Κουνάδης με τραγούδια που έπαιζαν οι Εστουδιαντίνες», λέει ο Α. Κατσιγιάννης. «Ψάξαμε, είδαμε τι κομμάτια υπάρχουν, ακούσαμε τους τύπους και την πολυχρωμία των οργάνων και το ύφος εκείνης της εποχής, που έχει και ανατολικά και δυτικά στοιχεία. Αποφασίσαμε να κάνουμε μια ορχήστρα που να παίζει και τα κομμάτια εκείνης της εποχής, πολλά από τα οποία δεν είναι γνωστά, ενώ πολλά παίζονται με λάθος τρόπο. Σκοπός να διαμορφωθεί ένα μουσικό ύφος που να παίζεται με αυτό τον τύπο ορχήστρας, αλλά να ερμηνεύονται και σημερινές συνθέσεις».

Αναφερόμενος στην τριανταμελή ορχήστρα που διευθύνει, ο Α. Κατσιγιάννης λέει ότι «έχει πλήρη μαντολινάτα, όργανα φυσικής κλίμακας όπως είναι το κανονάκι, η πολίτικη λύρα, ο ταμπουράς, το κλαρίνο, το νέι, όργανα δυτικής προελεύσεως όπως το τσέλο, το κοντραμπάσο, το φλάουτο, τα χάλκινα πνευστά, πιάνο, ακορντεόν κ.ά. Ο βασικός κορμός της ορχήστρας είναι η σμυρναίικη σχολή ορχήστρας, το σαντούρι και το βιολί που είναι πρωταγωνιστές. Γι' αυτό και στο πρόγραμμά μας παίζουμε πολλές φορές και βαλκανικά κομμάτια».

Σχετικά με την ανταπόκριση του κόσμου και τις συνεργασίες της ορχήστρας ο Α. Κατσιγιάννης λέει: «Μέσα σε αυτά τα τέσσερα χρόνια έχουμε διανύσει μια πολύ μεγάλη πορεία, κάτι που κι εμείς οι ίδιοι δεν περιμέναμε. Στον κόσμο αρέσει ο πραγματικός ήχος και όλη αυτή η αύρα που πηγάζει μέσα και από τα τραγούδια. Δίνεται η αίσθηση της συνύπαρξης και σύμπραξης των δύο πολιτισμών, κάτι που έλκει και τους τραγουδιστές. Εχουμε συνεργαστεί με καλλιτέχνες όπως οι Γλυκερία, Βιτάλη, Αγάθωνας, Τσέρτος, Μαριώ, Σοφία Παπάζογλου, Χρόνης Αηδονίδης, Γεράσιμος Ανδρεάτος, η σοπράνο Ειρήνη Καράγιαννη, Ευδοκία Χατζηιωάννου, Γκολές, Κατερίνα Παπαδοπούλου κ.ά. Στις 21 Ιουνίου ετοιμάζουμε για το Ηρώδειο ένα μεγάλο αφιέρωμα για τα 80χρονα από την καταστροφή της Σμύρνης με τον Γ. Νταλάρα, όπου θα παίξουμε και σμυρναίικα και ό,τι τραγούδι έχει γραφτεί για το γεγονός αυτό και γενικά για τη Σμύρνη, όπως του Καλδάρα, του Λιβανελί κ.ά.».

-- Είναι γεγονός ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη για αληθινό άκουσμα, καθώς κυριαρχεί η «νάιλον» μουσική. Καθώς όμως η πολιτεία ουσιαστικά δε στηρίζει σημαντικές και ιστορικές ορχήστρες, πώς βλέπετε το παρόν και το μέλλον της ορχήστρας σας;

-- «Η Ν. Ιωνία είναι μια πόλη δίπλα στο Βόλο, με είκοσι χιλιάδες κατοίκους, αλλά η ορχήστρα μας δεν είναι επιδοτούμενη, είναι αυτοσυντήρητη. Μας παρέχουν, βέβαια, μια αίθουσα και κάποια πρώτης ανάγκης υλική βοήθεια. Παρότι πολλές φορές έχουμε παίξει σε συναυλίες οργανωμένες από την πολιτεία και έχουμε κάνει εκκλήσεις για οικονομική στήριξη, συνεχίζουμε να αυτοσυντηρούμαστε και να ζούμε από τις συναυλίες μας. Βέβαια, έτσι μπορούμε να επιλέγουμε εμείς τον τρόπο λειτουργίας μας, χωρίς εξαρτήσεις». Οσον αφορά στις δραστηριότητες της ορχήστρας για το επόμενο διάστημα ήδη ηχογραφεί ένα διπλό CD για τα 80χρονα της καταστροφής της Σμύρνης, με τη συμμετοχή 22 τραγουδιστών, που αναμένεται να κυκλοφορήσει το φθινόπωρο, ενώ θα δώσει συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.


Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ