ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 6 Ιούνη 2003
Σελ. /64
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μουσική χωρίς μουσικούς δεν υπάρχει

Στο δρόμο βγήκαν χτες οι απολυμένοι μουσικοί και οι χορωδοί του Δήμου Αθηναίων. Το δίκιο τους υπερασπίστηκε στο ΔΣ ο Σπύρος Χαλβατζής

Στην ανεργία μέχρι... νεωτέρας βρίσκονται οι μουσικοί της Συμφωνικής Ορχήστρας και τα μέλη της Χορωδίας του Δήμου Αθηναίων, σύμφωνα με απόφαση του ΔΣ του Πολιτισμικού Οργανισμού του Δήμου, η οποία ανακοινώθηκε στη χτεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Με παρέμβαση της δημάρχου Ντόρας Μπακογιάννη, το θέμα παραπέμφθηκε στην επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Εισηγητικά, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Π. Λουκάκος μίλησε για δημιουργία ανεξάρτητου δημοτικού φορέα, στον οποίο θα ενταχθούν τα μουσικά σύνολα του δήμου και «για ολιγάριθμη ομάδα συνδικαλιστών που ελέγχουν, διοικούν, αποφασίζουν» για την ορχήστρα και τη χορωδία.

Το ΔΣ του Πολιτισμικού Οργανισμού αντί να λύσει τα προβλήματα των μουσικών, οι οποίοι εργάζονται επτά χρόνια με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, και απ' το Γενάρη λαμβάνουν μόνο «έναντι» των δεδουλευμένων (30%), ενώ δεν τους έχουν καταβληθεί ένσημα, τους αφήνει στο δρόμο. Επιρρίπτει ευθύνες, μάλιστα, στους εργαζόμενους, που αρνιούνται να συμμετάσχουν σε διαδικασία εσωτερικής ακρόασης από ειδική επιτροπή και τους νέους διευθυντές.

Ο Σπύρος Χαλβατζής, δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής της «Συμπαράταξης για την Αθήνα», σημείωσε ότι η εισήγηση του αντιδημάρχου «ρίχνει συλλήβδην στον ασβεστόλακκο όλους τους μουσικούς» και ουσιαστικά εμφανίζει τους μουσικούς σαν να μην «έκαναν έργο». Στα περί ύπαρξης «ατασθαλιών», ο Σπ. Χαλβατζής επισήμανε «αν υπάρχουν, να εξεταστούν από το ΔΣ και να αποκαλυφθούν οι υπαίτιοι».

Η Ζωή Βαλάση, εκπρόσωπος της «Συμπαράταξης» στον Πολιτισμικό Οργανισμό, με γραπτή δήλωση της υπογραμμίζει «την πεισματική άρνηση του Π. Λουκάκου να δοθεί παράταση πέντε ημερών στους μουσικούς, οι οποίοι μετά τις εγγυήσεις θα ήθελαν ενδεχομένως να προσέλθουν σε ακρόαση για επανάκριση».

Το Μάη, η διοίκηση του Πολιτισμικού Οργανισμού ζητούσε να προχωρήσουν οι επανακρίσεις 105 μουσικών που εργάζονται στη συμφωνική ορχήστρα. Οι μουσικοί απαιτούν οι συμβάσεις τους να είναι αορίστου χρόνου, ώστε να ανοίξει ο δρόμος της μονιμοποίησής τους και οι 83 απ' τους 105 αρνούνται να επανακριθούν.

Χτες το πρωί μουσικοί και χορωδοί, με τη συμπαράσταση του Πανελληνίου Μουσικού Συνόλου (ΠΜΣ) και μουσικούς των Φιλαρμονικών Ορχηστρών των Δήμων Αθήνας και Πειραιά, συγκεντρώθηκαν έξω από τα γραφεία του ΠΜΣ και με πορεία έφτασαν στο Δημαρχείο της Αθήνας. Στη διάρκεια της κινητοποίησής τους, «συνόδευαν» τη διαμαρτυρία τους με μουσική και τραγούδια, ενώ τα πανό τους έγραφαν «Η κ. Μπακογιάννη εγκαινιάζει τη θητεία της με απολύσεις 200 μουσικών», ενώ το πανό του ΠΜΣ υπογράμμιζε πως «Η μουσική δε γίνεται χωρίς τους μουσικούς».

«Είναι απαξίωση για τους μουσικούς που δουλεύουν επτά χρόνια. Τους χρωστάνε, τους απολύουν και τους ζητούν να επανακριθούν και αν τους προσλάβουν, να υπογράψουν μια σύμβαση και πάλι ορισμένου χρόνου», είπε ο Αντώνης Ποντίκης, εκπρόσωπος των εργαζομένων στον Πολιτισμικό Οργανισμό και μέλος της διοίκησης του ΠΜΣ.

Τη συμπαράστασή του στους μουσικούς δήλωσε με την παρουσία του στην κινητοποίηση ο Σπύρος Χαλβατζής. Τη στήριξη του ΠΑΜΕ μετέφερε ο Γιαν. Στρατηγός. Στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας των μουσικών παραβρέθηκαν επίσης η Εύα Μελά (από την Παγκαλλιτεχνική Επιτροπή) και ο Χρ. Σταυρίδης (από την ΠΟΘΑ).

Εκπρόσωποι των εργαζομένων συναντήθηκαν με τον αντιδήμαρχο, κ. Σκυλακάκη, ο οποίος το μόνο που τους είπε είναι ότι μπορούν να συναντηθούν με τη δήμαρχο μέχρι τη Δευτέρα.

Οι εργαζόμενοι μετά το Δημαρχείο πορεύτηκαν μέχρι το υπουργείο Εργασίας, όπου ο υπουργός δεν τους δέχτηκε λόγω... φόρτου εργασίας, υποσχόμενος να τους συναντήσει σήμερα. Οι εργαζόμενοι κατέληξαν στα γραφεία του ΠΜΣ, όπου αποφάσισαν πως θα συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους μέχρι την τελική δικαίωση.

Ειρωνεία κατά της άστεγης Λυρικής

Με γενικολογίες περί φιλόδοξου κτιριολογικού προγράμματος του ΥΠΠΟ, στο οποίο εντάσσεται και το στεγαστικό πρόβλημα της Λυρικής Σκηνής, αλλά και με ειρωνεία απάντησε ο υπουργός Πολιτισμού στις προχτεσινές καταγγελίες της υψίφωνου Βάσως Παπαντωνίου, προέδρου της «Εταιρείας για τη Δημιουργία Νέου Κτιρίου της Ελληνικής Λυρικής Σκηνής και Ακαδημίας "Μαρία Κάλλας"», ότι παρά τις κατά καιρούς υπουργικές διαβεβαιώσεις πως θα ξεκινήσουν οι μελέτες και προκαταρκτικές ενέργειες για το νέο κτίριο, η υπόθεση δεν προχώρησε.

«Είχα άλλη εντύπωση ως τώρα για το ύφος της κ. Παπαντωνίου», ανέφερε ο Ε. Βενιζέλος, δηλώνοντας μάλιστα πως «η Λυρική Σκηνή δεν έχει ανάγκη από αυτόκλητους προστάτες». Πληροφορεί δε την Β. Παπαντωνίου (και προφανώς άπαντες) «ότι ο Οργανισμός του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, όπως και της Θεσσαλονίκης είναι δημόσιοι φορείς, οι δε υποδομές τους είναι μεγάλη δημόσια επένδυση». Σύμφωνα με τον Ε. Βενιζέλο, «το ΥΠΠΟ εφαρμόζει το πιο φιλόδοξο κτιριολογικό πρόγραμμα των τελευταίων πολλών δεκαετιών, σεβόμενο τις αναγκαίες ισορροπίες μεταξύ διαφόρων μορφών της τέχνης και διαφόρων περιοχών της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό έχει ενταχθεί και η οριστική λύση στο πρόβλημα της στέγης της Λυρικής». Και καταλήγει ότι «αν μέσα σε όλα αυτά, υπάρχει ένας όμιλος φίλων της Λυρικής που θέλει να βοηθήσει, κάθε χορηγία και κάθε οικονομική προσφορά είναι ευπρόσδεκτη. Και για κάθε ευρώ παρόμοιας προσφοράς, το ελληνικό δημόσιο, διά του ΥΠΠΟ, δεσμεύεται να καταβάλει δέκα. "Ρόλοι" στην όπερα υπάρχουν για όλους».

Στον υπουργό απάντησε χτες η Β. Παπαντωνίου, τονίζοντας πως «ο υπουργός Πολιτισμού δεν απάντησε και πάλι επί της ουσίας και δεν έκανε τίποτα επί της μακρόχρονης θητείας του στο ΥΠΠΟ για το κτίριο της ΕΛΣ. Ούτε καν ζήτησε από το ΥΠΕΧΩΔΕ να γίνει το κτίριο στο οικόπεδο που εκείνο του διαθέτει. Είναι δε εξόχως λυπηρό το γεγονός ότι ένας ευφυής συνταγματολόγος, όπως είναι, ισχυρίζεται ότι ΝΠΙΔ ανήκουν στο Δημόσιο». Αναφερόμενη στον υπουργικό χαρακτηρισμό περί «αυτόκλητων σωτήρων», λέει πως «δεν μπορεί να χαρακτηριστεί "αυτόκλητος" κάποιος που βγήκε από τα ίδια τα σπλάχνα της Λυρικής Σκηνής και μετέδωσε το μήνυμα της λυρικής τέχνης έξω από τα όρια της τέχνης του». Και καταλήγει: «Κύριε υπουργέ, ρόλοι στην όπερα υπάρχουν για όλους, λέτε ειρωνικά. Το ίδιο θα σας απαντούσα ισχύει και για την πολιτική. Εσείς, δυστυχώς, ήδη επιλέξατε το ρόλο που θέλατε να παίξετε. Οσο για το "ύφος" της διαμαρτυρίας, αυτό διαμορφώνεται ανάλογα με το "ήθος" της εξουσίας».

«Σαμψών και Δαλιδά» στο Ηρώδειο

Την όπερα «Σαμψών και Δαλιδά» του Καμίγ Σεν Σανς ανεβάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή, στο Ηρώδειο (14,15,17,18/6). Το τρίπρακτο έργο, του οποίου το λιμπρέτο παραπέμπει σε βιβλικές εποχές, ανεβαίνει από μια πλειάδα αξιόλογων ερμηνευτών της Λυρικής Σκηνής και του ιταλικού Festival Macerata, που συμπράττει στην παραγωγή. Η όπερα παρουσιάζεται σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου και κοστούμια Hugo de Anna. Το ρόλο του Σαμψών ερμηνεύουν οι Heikki Siukola και Βαγγέλης Χατζησίμος και της Δαλιδά οι Μαρκέλα Χατζιάνο και Βικτόρια Μαϊφάτοβα. Επίσης τραγουδούν: Alberto Mastromarino, Andre Cognet, Γιώργος Παππάς κ.ά. Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στη Βαϊμάρη το 1877. Η υπόθεσή του αναφέρεται στο γνωστό θέμα του αρχηγού των Ισραηλιτών, που με την υπερφυσική του δύναμη κατατροπώνει τους Φιλισταίους, αλλά εξαιτίας της πανούργας Δαλιδά χάνει τη ρώμη και τη ζωή του.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ