ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Δεκέμβρη 1999
Σελ. /36
Λόρκα - ο παγκόσμιος ποιητής της ψυχής

Ενας κορυφαίος, παγκόσμιος ποιητής του ντουέντε. Σα να λέμε της ψυχής. Μια πρωτοπόρα, πολύμορφη δημιουργία. Μια τεράστια αγάπη για ό,τι σημαίνει λαός. Ενα υψηλό, αληθινά δημοκρατικό φρόνημα. Μια ζωή που ήταν όλη «έρωτας» και τη δολοφόνησε ο φασισμός. Μια αθάνατη μορφή του 20ού αιώνα. Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Κάθε έπαινος είναι λίγος μπροστά στο μέγεθός του. Γι' αυτό και όσα βιβλία κι αν γραφτούν για τον Λόρκα της ποίησης, της δραματουργίας, της θεατρικής πράξης, της μουσικής, της ζωγραφικής και τον Λόρκα της αντίστασης του ισπανικού λαού στο φασισμό, είναι λίγα.

Πολλά βιβλία έχουν γραφεί για τον Λόρκα, κι αρκετά ξένα αριθμεί η σχετική βιβλιογραφία. Από αυτήν τη βιβλιογραφία έλειπε ένα βιβλίο, το οποίο κυκλοφόρησαν με την ευκαιρία των 100 χρόνων από τη γέννηση του ποιητή και παρουσίασαν χθες οι εκδόσεις «Μικρή Αρκτος». Πρόκειται για τη φημισμένη βιογραφία «Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα», την οποία έγραψε ο 60χρονος σήμερα Αγγλος ισπανιστής και εμβριθέστατος μελετητής του έργου Λόρκα, Ιαν Γκίμσον, ο οποίος γνώρισε από πρώτο χέρι το μίσος του ισπανικού φασισμού για τον Λόρκα: Το πρώτο βιβλίο του «Η δολοφονία του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα » (1971) απαγορεύτηκε αμέσως από το καθεστώς του Φράνκο, ακριβώς γιατί το αποκάλυπτε. (Το βιβλίο αυτό τιμήθηκε το 1972 με το Διεθνές Βραβείο Τύπου και «τροφοδότησε» την ταινία «Θάνατος στη Γρανάδα», ή «Η εξαφάνιση του Γκαρθία Λόρκα»).

Το έργο του Ιαν Γκίμπσον (ο οποίος από το 1978 ζει στη γενέτειρα του Λόρκα και το 1984 πήρε την ισπανική υπηκοότητα), είναι «καρπός» πολύχρονης έρευνας στα αρχεία των κληρονόμων του Λόρκα, σε κάθε γωνιά της Ισπανίας- προκειμένου να συλλεγούν μαρτυρίες φίλων του ποιητή, επιστολές, χειρόγραφα, τοπικά δημοσιεύματα, στοιχεία του σε ισπανικά και ιδιωτικά αρχεία- αλλά και όπου ταξίδεψε (Ν. Υόρκη, Μπουένος Αϊρες) και στην Κούβα όπου ο ποιητής έζησε αρκετό διάστημα (σημειωτέον η σοσιαλιστική Κούβα τιμά τον Λόρκα ως «εθνικό ποιητή» της). Η βιβλιογραφία, μεταφρασμένη από τον Σπύρο Τσούγκο και προλογισμένη από τον Παρασκευά Καρασούλο, πλαισιωμένη με φωτογραφικό παράρτημα, επίλογο, παραπομπές, σημειώσεις, πλουσιότατη διεθνή βιβλιογραφία και ευρετήριο ονομάτων (637 σελ.) χωρίζεται σε δύο μεγάλα βιβλία. Το πρώτο παρακολουθεί τη ζωή του Λόρκα από το Φουέντε Βακέρος, μέχρι το ταξίδι του στη Ν. Υόρκη (1898-1929) και αναφέρεται στα παιδικά, μαθητικά, φοιτητικά χρόνια του και στα μέχρι τότε έργα του. Το δεύτερο βιβλίο τιτλοφορείται «Από τη Νέα Υόρκη στην πηγή των δακρύων» (1929-1936). Η δολοφονία του Λόρκα από τους φρανκιστές φασίστες δεν υπήρξε μόνο «πηγή» δακρύων του ισπανικού λαού, αλλά και της παγκόσμιας πνευματικής δημιουργίας.

Να σημειώσουμε ότι οι εκδόσεις « Μικρή Αρκτος» παρουσίασαν χθες και δύο πολύ όμορφα, χαρτόδετα, παιδικά βιβλία. Το ένα, έργο του Κώστα Μάγου, με εικονογράφηση του Ανδρέα Γεωργιάδη, τιτλοφορείται «Μια νύχτα στη χωματερή». Το άλλο, γραμμένο από την Εύα Ευαγγελάκου και εικονογραφημένο από την Χρύσα Χαρατσή, τιτλοφορείται «Οι φύλακες των μυστικών».


Α. Ε.

Ελένη Σαραντίτη: «Ο κάβος του Αγίου Αγγέλου»

Μια τοιχογραφία εποχής, ένα λυρικό, ηρωικό δράμα, «μουσικό» συχνά από τους ήχους λέξεων που ακούγονται σαν ελληνικές μελωδικές νότες, είναι το καινούριο μυθιστόρημα της βραβευμένης συγγραφέως και κριτικού βιβλίου, Ελένης Σαραντίτη «Ο κάβος του Αγίου Αγγέλου».

Η συγγραφέας κεντά με τη «χρυσή κλωστή» της πένας της μια μια τη λέξη πάνω στον αιματοβαμμένο καμβά της Ελλάδας. Και αφηγείται μια συναρπαστική ιστορία, που αρχίζει στη Νεάπολη το καυτό καλοκαίρι του 1902 για να καταλήξει στο Γύθειο, στις 19/5/1915.

Η πλούσια φαντασία της Ε. Σαραντίτη, «υποβασταζόμενη» από ιστορικά στοιχεία, μας ταξιδεύει στο παρελθόν, στις αρχές του περασμένου αιώνα, διηγούμενη την ιστορία μας, που ηθελημένα ή μη δε μας δίδαξαν στο σχολείο. Γιατί άραγε; Ο παππούς της ιστορίας λέει στον αδελφό του, χωρίς δισταγμό: «Δεν τα ξέχασαν. Σκοπιμότητες». Ισως σκόπιμα οι αστοί ιστορικοί «παρέλειψαν» να αναφέρουν την δεκαοχτάχρονη Κωνσταντίνα την κόρη του Ζαχαριά που σήκωσε το λάβαρο της επανάστασης. Η Ελένη Σαραντίτη όμως, όχι.

Με πρόφαση την ιστορία τεσσάρων γυναικών της Λακωνικής ευλογημένης γης, γυναικών ευγενικών, σοβαρών, τρυφερών, που «φύτρωσαν» μέσα στο ανταριασμένο κύμα του Κάβου, που άνθισαν, ερωτεύτηκαν, παντρεύτηκαν, γέννησαν πάνω στα θυμωμένα νερά του, και ξάπλωσαν μέσα στη γη να ξαποστάσουν, η συγγραφέας μας θυμίζει όσα δεν πρέπει να ξεχάσουμε, αλλά και όσα οι «άλλοι» λησμόνησαν.

Και με το δικό της, θα λέγαμε μοναδικό, μαγικό, αλλά και ρεαλιστικό τρόπο η Ε.Σ. μας ταξιδεύει στη Βενετία. Μας προσκαλεί στο «Καφέ Φλοριάν» και μας συστήνει τον Γκαίτε και έπειτα μας εξηγεί τους λόγους που οδήγησαν τον Μιγκέλ Θερβάντες στα ανήσυχα νερά του Κάβου Μαλιά!

Τέσσερις ευγενικές γυναικείες μορφές της ίδιας οικογένειας, που δεν τις συνδέει μονάχα η συγγένεια, αλλά και ένα περιδέραιο, που ενώ δεν προορίζονταν για εκείνες το κληρονόμησαν, μάχονται επί εκατόν είκοσι χρόνια τη στέρηση, την ταπείνωση, το πένθος, με θυσίες και πράξεις λακωνικές, δηλαδή, ηρωικές. Οι άνδρες της οικογένειας δε ζουν πολύ, εμφανίζονται, αγαπούν, τεκνοποιούν, πολεμούν και εξαφανίζονται ανεπιστρεπτί. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί, καθώς περιγράφει στιγμές ερωτικές, πατριωτικές, προδοτικές, θλιβερές, απάνθρωπες, αλλά και θεϊκές, στις γαλανές, ορμητικές θαλασσινές σελίδες του(εκδόσεις Καστανιώτη ).


Τ. Δανέλλη

Λεύκωμα για τους «Αέρηδες»

Αν υπήρξε κάποιο όφελος από την παρουσία των καλλιτεχνών και των λογής - λογής... περιηγητών από χώρες της ολέθριας για το λαό μας «Ιεράς Συμμαχίας» στη σκλαβωμένη και μετεπαναστατική Ελλάδα, σίγουρα το μόνο ήταν η καλλιτεχνική αποτύπωση από αυτούς των αρχαίων, βυζαντινών και νεοτέρων μνημείων μας - ιδιαίτερα των μνημείων της Αθήνας - τότε που δεν τα είχε προσβάλλει ακόμα το πολεοδομικό χάος και το οικοδομικό τέρας με το οποίο ζούμε σήμερα. Μεταξύ των ξένων αρχιτεκτόνων και καλλιτεχνών περιηγητών που απαθανάτισαν μνημεία μας το 18ο αιώνα ήταν και οι Αγγλοι Τζέιμς Στιούαρτ και Νίκολας Ριβέλτ.

Χαρακτικά των δύο Αγγλων περιλάμβανε το συλλεκτικό, πανόδετο λεύκωμα με τίτλο «Χορηγικό Μνημείο του Λυσικράτη» που κυκλοφόρησε το 1997 από τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Αθήνας. Η έκδοση εκείνη αποτέλεσε τον Α' τόμο της σειράς εκδόσεων με γενικό τίτλο «Μνημεία των Αθηνών», από τις οποίες κάθε μία θα αφορά σε ένα από τα κορυφαία μνημεία της Αθήνας.

Χτες ο δήμαρχος Αθήνας, Δημήτρης Αβραμόπουλος, παρουσίασε το Β' τόμο της σειράς. Ενα, επίσης καλαίσθητο, συλλεκτικό (1.000 αντίτυπα) λεύκωμα με χαλκογραφίες των Τζέιμς Στιούαρτ- Νίκολας Ριβέλτ και θέμα το περίοπτο «Ωρολόγιο του Ανδρόνικου Κυρρήστου» με τα πανέμορφα ανάγλυφα, που το αποκαλούμε και «Πύργο των Ανέμων» ή «Αέρηδες». Τα κείμενα (ιστόρηση της ανέγερσης και ωρολογιακής λειτουργίας του μνημείου, η περιγραφή των ανάγλυφων που εικονίζουν τους ανέμους, η σχέση του μνημείου με την ελληνική μυθολογία), η σχεδίαση και η επιμέλεια του λευκώματος υπογράφονται από την κεραμίστρια Μαρικαίτη Καμβασινού. Η φιλολογική επιμέλεια των κειμένων έγινε από τον Σαράντο Καργάκο, στον οποίο ο δήμαρχος απένειμε χτες τιμητική πλακέτα για την εκπαιδευτική και συγγραφική προσφορά του.

«Κατάθεση ψυχής»

Με ακροατήριο πολλούς αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης, οι εκδόσεις Β. Γιαννίκος παρουσίασαν χτες το μεσημέρι το βιβλίο «κατάθεση ψυχής» του αγωνιστή της Εθνικής Αντίστασης Κωνσταντίνου Κοκκώνη «Σημάδια που δεν έσβησε ο χρόνος» (βλέπε δημοσίευμα στο «Ρ» της 21/11/99). Γύρω στις 7.500 μέρες, δηλαδή 19 χρόνια, πέρασε ο μαχητής του ΕΛΑΣ Κ.Κοκκώνης στα κολαστήρια της Μακρονήσου, της Ακροναυπλίας, της Κέρκυρας, της Αίγινας. κλπ. σαν υπόδικος, μελλοθάνατος και τέλος ισοβίτης, τιμωρούμερος - όπως χιλιάδες άλλοι σύντροφοί του - επειδή αγωνίστηκε για τη λευτεριά και ανεξαρτησία της πατρίδας και επειδή δε δήλωσε μετάνοια για τον αγώνα και τις ιδέες του. Ο Κ. Κοκκώνης με το βιβλίο του ιστορεί τα μαρτύρια, αλλά και τον αγώνα για ζωή και δημιουργία των εγκλείστων στις τρομερές φυλακές της μισαλλοδοξίας, καταγράφοντας και πλήθος ονομάτων νεκρών και ζωντανών αγωνιστών.

Για τη μεγάλη ιστορική αξία αυτού του βιβλίου μίλησαν χθες ο Πρόεδρος της ΕΕΔΥΕ Ευάγγελος Μαχαίρας (ο ίδιος προλόγισε το βιβλίο), ο δημοσιογράφος Αντώνης Καρκαγιάννης και η καθηγήτρια του Παντείου Πανεπιστημίου Νίκη Καλτσόγια -Τουρναβίτη.

ΡΕΝΟΥ , ΗΡΚΟΥ και ΣΤΑΝΤΗ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗ
Ανθολογία Διηγήματος (τόμος τέταρτος)

Μια «δυναστεία», βάζει τη σφραγίδα της στα πνευματικά τεκταινόμενα του τόπου, η δυναστεία των Αποστολίδηδων. Πριν το 1920 ο Ηρακλής Αποστολίδης άρχισε να μαζεύει ποιητικό υλικό που το δημοσιεύει σε εφημερίδες και περιοδικά της εποχής, σε δική του φιλολογική επιμέλεια. Το 1933 εκδίδει τον πρώτο τόμο της «Ποιητικής Ανθολογίας», όπου για πρώτη φορά γίνεται ανθολόγηση άξιων ποιητών εκτός των Σολωμού και Παλαμά. Εκεί πρωτοδημοσιεύονται ποιήματα των Καβάφη, Καριωτάκη και Σεφέρη.

Το 1937 ακολουθεί η δεύτερη και το 1952 η πέμπτη έκδοση της «Ποιητικής Ανθολογίας» σε δύο τόμους, όπου περιλαμβάνονται όλοι οι άξιοι ποιητές της γενιάς του '30 (Ρίτσος, Βρεττάκος, Ελύτης κλπ.). Το 1970, στη δέκατη έκδοση της Ανθολογίας, γίνεται τρίτομη, ενώ τη σκυτάλη του ανθολόγου παίρνει ο Ρένος, που από 16 χρόνων βοηθά τον πατέρα του στην ανθολόγηση των κειμένων. Στην έκδοση αυτή που φέρνει έντονα τη σφραγίδα του Ρένου, περιλαμβάνονται δημοτικά ποιήματα, ρεμπέτικα τραγούδια και παροιμίες.

Στο μεταξύ, το 1953 κυκλοφόρησε ο πρώτος τόμος της «Ανθολογίας Διηγήματος». Τον επόμενο χρόνο ο δεύτερος, το 1960 ο τρίτος και το 1978 ο τέταρτος. Τώρα, με τη συγχώνευση του δεύτερου και τρίτου τόμου σε έναν, αφού αφαιρέθηκαν ορισμένα διηγήματα, κυκλοφορεί ο τέταρτος τόμος με καινούρια αρίθμηση, περιλαμβάνοντας διηγήματα από τις αρχές του 19ου αιώνα έως σήμερα.

Η Ανθολογία της Νεοελληνικής Γραμματείας των Αποστολίδηδων συνιστά μακροβιότατο πνευματικό έργο τριών γενεών.

Ο νέος τόμος της Ανθολογίας Διηγήματος (στους ανθολόγους προστίθενται οι Ηρκος και Στάντης), περιέχει τους νεότερους Ελληνες διηγηματογράφους, παλιά κλασικά πλέον κείμενα, όπως η «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη. Στις 570 σελίδες ανθολογούνται 18 διηγήματα ισάριθμων συγγραφέων (Αποστολίδης, Βαβούρης, Μπαρλάς, Ξανθάκης, Ρικάκης, Ρούσσος, Σπηλιωτόπουλος, Χουρμουζιάδης, Χυτήρης κ.ά.). Αναδεικνύονται τα αξιότερα, κατά την εκτίμηση των ανθολόγων, κείμενα της τελευταίας τριακονταετίας, ελάχιστα προβεβλημένων ή κι ενίοτε ολότελα αγνοημένων δημιουργών, ενώ αντίθετα λείπουν πολυδιαφημισμένα και πολυδιαβασμένα ονόματα του συρμού των «μπεστ-σέλερ».

Η φιλολογική επιμέλεια και η πολυτελής έκδοση του τόμου αποτελεί απαρχή της ανανέωσης ολόκληρης της σειράς του διηγήματος, με κριτική επαναθεώρηση όλου του παλαιότερου υλικού με σύγχρονα κριτήρια, ενώ προγραμματίζεται και η συμπλήρωση της τρίτομης «Ποιητικής Ανθολογίας» με την ποίηση από το 1970 έως σήμερα.

Γιάννης ΚΩΣΤΑΚΗΣ


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ