ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Δεκέμβρη 1999
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΚΕΒΙ
Εκατέρωθεν οι ευθύνες

Ενώ η αντιπαράθεση μεταξύ ΥΠΠΟ και Εθνικού Κέντρου Βιβλίου συνεχίζεται, η υπουργός Πολιτισμού, Ελ. Παπαζώη, ανακοίνωσε χτες το όνομα του Χρήστου Λάζου, ο οποίος θα είναι ο νέος διευθυντής του ΕΚΕΒΙ. Τα άλλα τρία μέλη - εκπρόσωποι του ΥΠΠΟ στο ΔΣ του ΕΚΕΒΙ θα ανακοινωθούν σύντομα. Η υπουργός δεν έδωσε άλλες διευκρινίσεις για την κρίση στο ΕΚΕΒΙ. Μια κρίση για την οποία ευθύνεται πρωτίστως η πολιτική του ΥΠΠΟ, που συστηματικά στήνει ανάλογους «παρα-υπουργικούς» φορείς, ευνοώντας ημετερικές διαδικασίες, αλλά και το ΕΚΕΒΙ για τον τρόπο με τον οποίο η υπόθεση του βιβλίου έγινε υπόθεση μιας «ελίτ».

Η Μυρσίνη Ζορμπά, απαντώντας στη δήλωση της υπουργού, η οποία απέδωσε στην υπόθεση «εκβιαστική χροιά», αναφέρει ότι ο προϋπολογισμός του ΕΚΕΒΙ για το 1999 περικόπηκε χωρίς προηγούμενη ενημέρωση και αφού είχε ήδη ανακοινωθεί και συμφωνηθεί με τον προηγούμενο υπουργό το ετήσιο πρόγραμμα δράσης. Επίσης αναφέρει ότι «παρήλθαν οχτώ μήνες από τότε που ανέλαβε η υπουργός, για να ενημερωθεί για το ΕΚΕΒΙ... Αφησε αναπάντητες τις επιστολές του ΔΣ... Είχε υποσχεθεί 150 εκατ. στο τέλος Μαΐου που δε δόθηκαν». Τέλος, αναφερόμενη στον εκδότη Θανάση Καστανιώτη, τον κατηγορεί για «πολεμική ενάντια στο ΕΚΕΒΙ», για το οποίο το ΔΣ στην επιστολή παραίτησής του επισημαίνει: «Ευχόμαστε η παραίτησή μας να σταθεί εμπόδιο στην υποβάθμιση του ΕΚΕΒΙ σε έναν ακόμη από τους αδρανείς και αναποτελεσματικούς φορείς του ελληνικού δημοσίου».

Είναι βέβαιο ότι, παρά τις ανακοινώσεις, οι πραγματικές αιτίες δε θα ειπωθούν ποτέ. Και δε θα ειπωθούν γιατί το πρόβλημα στον πολιτισμό δεν είναι μόνο οικονομικό. Είναι κυρίως πολιτικό, αφορά σε πολιτικές επιλογές και προτεραιότητες. Η κρίση στο ΕΚΕΒΙ (δημιούργημα κι αυτό του ΥΠΠΟ) είναι κατ' αρχάς αποτέλεσμα των προτεραιοτήτων που έθεσε πριν μερικά χρόνια η ίδρυση φορέων Ιδιωτικού Δικαίου. Προτεραιότητες που σήμαιναν εγκατάσταση σ' αυτούς τους φορείς ημετέρων και με αδρούς μισθούς, για να ελεγχθεί απολύτως - αν όχι να ποδηγετηθεί - ιδεολογικά η πνευματική και πολιτιστική δημιουργία. Αυτή η πολιτική δεν έχει υποβαθμίσει και καταδικάσει μόνο το ΕΚΕΒΙ, αλλά το ίδιο το βιβλίο, όπως και πολλές ακόμα τέχνες.

ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ
Παραχωρήσεις άνευ όρων με... όρους

Το Θέατρο του Αργους παραχωρείται παρότι βρίσκεται σε κακή κατάσταση. Οι πιέσεις της τοπικής κοινωνίας προηγούνται...
Το Θέατρο του Αργους παραχωρείται παρότι βρίσκεται σε κακή κατάσταση. Οι πιέσεις της τοπικής κοινωνίας προηγούνται...
Με τίτλο « Οροι παραχώρησης αρχαίων θεάτρων», στην ημερήσια διάταξη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, περιμένει κανείς να ακούσει αρχές και κριτήρια παραχώρησης των μνημείων, ανάλογα με το χαρακτήρα τους, την ιστορία των χρήσεών τους και την κατάστασή τους από τη χρήση τους, τα είδη των παραστάσεων και τις τεχνικές προδιαγραφές της παραχώρησης. Ιδιαίτερα όταν ένα τέτοιο θέμα έρχεται μετά από παρατηρήσεις δεκαετιών για την περιπτωσιολογία που χαρακτηρίζει την πολιτική των παραχωρήσεων και που εξαρτάται από πιέσεις πολιτικές και τοπικών κοινωνιών και από τις φθορές που υφίστανται τα μνημεία. Επίσης έρχεται αυτό το θέμα αφού έχουν ήδη αρχίσει να συρρέουν στο ΥΠΠΟ αιτήματα διαφόρων για εκδηλώσεις μέχρι και το 2004.

Κι όμως, κανένα πλαίσιο αρχών δεν ακούστηκε προχτές στη συνεδρίαση του ΚΑΣ. Κανένας φάκελος δεν ήρθε με πλήρη στοιχεία για την κατάσταση των θεάτρων και αν αντέχουν εκδηλώσεις. Κι αυτό δεν μπορούμε να μη το συνδέσουμε με ένα άλλο γεγονός: Αν και με απόφαση της πολιτικής ηγεσίας συζητούνται οι όροι παραχώρησης, την ίδια στιγμή διατυμπανίζεται η αναστήλωση, με τελικό σκοπό τη χρήση του αρχαίου θεάτρου της Δήλου, ενόψει του 2004! Τι άλλο μπορεί να αποδεικνύει ότι η χρήση των μνημείων υπόκειται, ίσως, σε αρχές μόνο όταν δεν παρεμβαίνουν τα σχέδια εντυπωσιοθηρίας των πολιτικών ηγεσιών, που θεωρούν ιδανικό φόντο την πολιτιστική κληρονομιά;

Εμοιαζαν λοιπόν λόγια που έπεφταν στο κενό οι απόψεις για το είδος των εκδηλώσεων, το βάρος των σκηνικών ή τα τέλη, αφού δε συζητήθηκε το πρωτεύον: Οι αρχές και η φιλοσοφία παραχωρήσεων με γνώμονα την προστασία του μνημείου και του χαρακτήρα του. Αυτό παραπέμφθηκε σε επόμενη συνεδρίαση. Αρκεί να αναφέρουμε το ρητορικό ερώτημα του γενικού διευθυντή Αναστήλωσης, Ι. Δημακόπουλου, στο οποίο έλαβε αρνητική απάντηση: «Μπορεί να απαντηθεί ποια θέατρα έχουν ανασκαφεί και δημοσιευτεί;».

Η χτεσινή γνωμοδότηση του ΚΑΣ περιορίστηκε στα εξής: Τα τέλη να προκαταβάλλονται. Στους φακέλους των αιτήσεων να κατατίθεται μακέτα σκηνικών. Οι αρμόδιες Διευθύνσεις να συντάξουν κατάλογο κατάστασης των αρχαίων θεάτρων.

Ποιώντας χρόνο μουσικό

«Φωτογραφίες» της ζωής, μουσικές «εικόνες» του χρόνου που πέρασε, αλλά και μιας ζωής ολόκληρης. Ο Διονύσης Σαββόπουλος, με λόγια και νότες, ταξιδεύει στο χρόνο, σμιλεύει τις δικές του ανθρωποκεντρικές στιγμές και καταθέτει το δέκατο τρίτο δίσκο του. « Χρονοποιός» τιτλοφορείται η τελευταία δισκογραφική δουλιά του, που παρουσιάστηκε χτες και περιλαμβάνει δώδεκα τραγούδια του. Δημιουργίες, στις οποίες περισσεύει η ευαισθησία. Τραγούδια που φέρνουν κοντά ακριβές απουσίες, που στηλιτεύουν τους σύγχρονους δημίους και υπευθύνους του αιματοκυλίσματος της Γιουγκοσλαβίας, που ακολουθούν την αγωνιώδη πτήση του Οτσαλάν. Ως «σειρά από "φωτογραφίες" του '99» χαρακτήρισε ο συνθέτης το δίσκο του, στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου. Οσο για την τέχνη του χρονοποιού; «Ανοίγω το χαρτί και γράφω», είπε. «Αυτή είναι η ζωή μου, αυτός είναι ο χρόνος μου. Ολα τ' άλλα ήταν δώρα: H γυναίκα μου, τα παιδιά, το επάγγελμα. Τραπέζι, φως, μολύβι, χαρτί και μια κιθάρα. Αυτή ήταν η ζωή μου». Η ευχή του για τις γιορτές που πλησιάζουν, «να γίνουμε σύγχρονοι χωρίς να χάσουμε την ψυχή μας».

Τα καινούρια τραγούδια θα παρουσιαστούν ζωντανά στο ΑΠΘ, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 75 χρόνια του Πανεπιστημίου. Η πρώτη σκηνή που θα τα φιλοξενήσει θα είναι η «Αίγλη» Θεσσαλονίκης (όλο το Γενάρη), ενώ θ' ακολουθήσουν παραστάσεις στην Αθήνα.

Στο Λονδίνο για τα Μάρμαρα

Στο Λονδίνο βρίσκεται από χτες η Γενική Γραμματέας του ΥΠΠΟ, Λίνα Μενδώνη, συνοδευόμενη από τη διευθύντρια Αρχαιοτήτων, Λιάνα Παρλαμά και τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαιοτήτων, Νίκο Μίνω.

Η ελληνική αποστολή, που θα παραμείνει στο Λονδίνο έως αύριο, θα συναντηθεί με την Επιτροπή για την Επιστροφή των Μαρμάρων και τον Ελληνα πρέσβη, προκειμένου να συζητηθεί το κλίμα μετά το συμπόσιο. Επίσης, θα πραγματοποιήσει επίσκεψη στο Βρετανικό Μουσείο και θα έχει συνάντηση με εκπροσώπους του βρετανικού Κοινοβουλίου για να προετοιμαστεί ο τρόπος υποβολής του ελληνικού φακέλου στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή που θα ασχοληθεί με θέματα παράνομης κατοχής πολιτιστικών αγαθών στα Βρετανικά Μουσείο.

Η υπουργός Πολιτισμού, Ελ. Παπαζώη, δήλωσε χτες ότι «η παρουσία των Ελλήνων στο Συμπόσιο ήταν επιστημονική και εντός θέματος. Ανέτρεψαν το κλίμα και υποχρέωσαν τους Βρετανούς να συζητήσουν για την ουσία. Ο απολογισμός είναι θετικός, αφού αποκτήσαμε νέους φίλους και υποστηρικτές».

Νέο ΔΣ στην ΠΟΕΒ

Το ΔΣ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκδοτών - Βιβλιοπωλών, που προήλθε από τις αρχαιρεσίες στις 28/11, συγκροτήθηκε σε σώμα ως εξής: Γιώργος Δαρδανός (πρόεδρος), Βασίλης Αλεξανδρής (αντιπρόεδρος), Στέφανος Βασιλόπουλος (γεν. γραμματέας), Ευαγγελία Ζαχαριάδου (αν. γεν. γραμματέας), Θωμάς Κακουλίδης (ταμίας). Μέλη: Γιώργος Γεωργαντωνάκης, Τίτος Μυλωνόπουλος, Γιώργος Ντουντούμης, Ουρανία Ραγιά, Γιώργος Στεφάνου, Γρηγόρης Τρουφάκος.

Το ΔΣ σε ανακοίνωση τονίζει; «Εκδότες και βιβλιοπώλες οφείλουν να αντιστρατευτούν στις όποιες προκλήσεις της αγοράς για μη ποιοτικό βιβλίο, για βιβλίο καταναλωτικό και προσβάσιμο μόνο σε ένα κοινό μαζικό και απρόσωπο».

Νεοελληνική λογοτεχνία στη Ρουμανία

Ενα βιβλιογραφικό πανόραμα 250 σελίδων της 80χρονης παρουσίας της ελληνικής λογοτεχνίας στη Ρουμανία, κυκλοφόρησε πρόσφατα στο Ιάσιο με τίτλο « Η σύγχρονη νεοελληνική λογοτεχνία στη Ρουμανία_ Βιβλιογραφία», με την επιχορήγηση του ιδρύματος «Ουράνη» της Ακαδημίας Αθηνών.

Συγγραφείς του έργου είναι ο Ανδρέας Ράδος, υφηγητής πανεπιστημίου, νεοελληνιστής και μεταφραστής - που προλογίζει και το βιβλίο - και ο βιβλιογράφος Λίβιου Μόσκοβιτς, που υπογράφει το ευρετήριο των συγγραφέων και μεταφραστών, ενώ βοήθησε και ομάδα φοιτητών του πρώην Φροντιστηρίου Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου «Αλ. Ι. Κούζα» του Ιασίου.

Η, επιστημονικά τεκμηριωμένη, εργασία περιέχει ό,τι έχει μεταφραστεί και γραφτεί από την και για τη νεοελληνική λογοτεχνία στη Ρουμανία, όλο αυτό το διάστημα, ενώ περιέχει και φωτογραφίες Ελλήνων συγγραφέων.

«Γάμου» πρεμιέρα

Πρεμιέρα, σήμερα, στο θέατρο « Μεταξουργείο» με το έργο της Βάσας Σολωμού - Ξανθάκη, που ανεβαίνει σε θεατρική προσαρμογή και σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου, σκηνικά - κοστούμια Ιωάννας Παπαντωνίου. Τα τραγούδια, αυθεντικά της περιοχής, επιμελήθηκε ο Γιώργος Δεληγιάννης. Είναι η 5η θεατρική περίοδος που η Αννα Βαγενά παρουσιάζει την παράσταση αυτή. Πρόκειται για την αληθινή ιστορία μιας απλής γυναίκας (Λενάκι το όνομά της), από το χωριό Αμπελάκια της Θεσσαλίας και συγχρόνως την ιστορία χιλιάδων γυναικών αυτού του τόπου. Εκτός από την Αννα Βαγενά παίζουν επίσης: Εμμανουέλα Αλεξίου, Βασίλης Βασιλάκης, Ανθούλα Καλάκη, Ηλίας Κατέβας, Πάνος Πονόπουλος, Θανάσης Σκαρλίγκος και Χριστίνα Τσάφου.

«Αποψη» από τη Σύρο

Ενα μηνιαίο έντυπο... με « Αποψη» , όπως τιτλοφορείται, μας ήρθε από τη Σύρο, το οποίο εκδίδεται από τη μη κερδοσκοπική εταιρεία Κέντρο Μελετών «ΣΥΡΙΗ».

Το περιοδικό διανύει τον τέταρτο χρόνο ύπαρξής του και στο τεύχος Νοέμβρη ο αναγνώστης θα διαβάσει γράμματα του Βασίλη Ρώτα από τη Γυάρο, ένα αφιέρωμα στα 55 χρόνια από την απελευθέρωση του νησιού και άλλα ενδιαφέροντα θέματα στο πολιτιστικό ένθετο. Παρά το γεγονός ότι ο πολιτισμός είναι το κύριο πεδίο δράσης του εντύπου, ωστόσο υπάρχουν και τοπικά νέα, σχόλια, απόψεις, υγεία και αθλητισμός. Μια ακόμη πολιτιστική προσπάθεια από την επαρχία, ενάντια στο ζοφερό πολιτιστικό τοπίο που επιχειρείται να επιβληθεί στη χώρα.

  • Το νέο βιβλίο του Νίκου Ζωρογιαννίδη «Πέντε κουβέρτες αγάπης» παρουσιάζεται σήμερα στις 8 το βράδυ στην αίθουσα λόγου και τέχνης της Στοάς του Βιβλίου. Το βιβλίο θα παρουσιάσει ο φιλόλογος και κριτικός Κώστας Γεωργουσόπουλος, ενώ η ηθοποιός Αντιγόνη Βαλάκου θα διαβάσει αποσπάσματα. Η εκδήλωση θα κλείσει μελωδικά με την πρωταγωνίστρια της Λυρικής Σκηνής Ιουλία Τρούσσα, την οποία θα συνοδεύσει στο πιάνο ο Χρόνης Μπάνος.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ